Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Gæt en orkide

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Gæt en orkide

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 23/4/2008 kl. 20:15

Er der nogen der kender denne, ellers kan i give et gæt.
Vedhæftede filer
IMG_1035.JPG
IMG_1035.JPG (17.99 KiB) Vist 4778 gange
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Mads
Moderator
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Mads » 23/4/2008 kl. 22:30

Den er meget køn - kunne der mon være tale om en Spathoglottis...

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 23/4/2008 kl. 22:33

Det var hurtigt, jeg troede ikke det ville gå så hurtigt, da det ikke er så ofte man ser dem.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 24/4/2008 kl. 00:07

Det er rigtigt at man ikke ser dem så ofte - synd og skam da de er smukke - de er dog ret karakteristiske med den tvedelte nederste del af læben. Vi har dog stadig kun et slægtsnavn, så andre kan stadig nå at gætte med. :wink:

Hvor længe har du haft den, og hvordan dyrker du den?

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 24/4/2008 kl. 08:25

Mener, at der er lidt orange aftegninger i det gule på gracilis og affinis - kunne det være en kimballiana? Eller en "sp."?

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 24/4/2008 kl. 22:40

Hej Jette
Du har ikke ramt rigtigt endnu, men der er en ting der kan vanskeliggøre dette og det er at det eksemplar der er fotograferet i Orchid Species har små røde pletter på læben og farven virker heller ikke ens, men der kan jo være variationer inden for arterne, der står en magen til min i Køge den ligner min til forveksling, men kommer også fra samme leverandør.
Hej Mads
Den står i spagnummos, så den får masser af vand i vækst sæsonnen, smider bladene i efteråret, går derfor over i hviletiden med lidt vand en gang imellem, indtil den starter den nye sæson. Den kan godt lide meget lys, står i et ubeskyttet vest vendt vindue, så den får en masse lys fra frokost til aften.
Men du har ret, for den rutineret røber læben med det samme at det er en Spathoglottis, men det kræver også at du har set rigtigt mange orkideer.
Hans J.
Rødovre

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 24/4/2008 kl. 23:05

[quote="Hans Jørgen Staugaard"]Hej Jette
Du har ikke ramt rigtigt endnu, men der er en ting der kan vanskeliggøre dette og det er at det eksemplar der er fotograferet i Orchid Species har små røde pletter på læben og farven virker heller ikke ens, men der kan jo være variationer inden for arterne, der står en magen til min i Køge den ligner min til forveksling, men kommer også fra samme leverandør.
Hej Mads
Men du har ret, for den rutineret røber læben med det samme at det er en Spathoglottis, men det kræver også at du har set rigtigt mange orkideer.[/quote]

- eller at man godt kan lide dem. Har i øvrigt ikke tjekket den på OS før nu, men de 2 nævnte har jeg faktisk ikke set rent gule.

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 25/4/2008 kl. 06:41

Tak for dyrkningsinfo - sådan en skal jeg helt klart prøve kræfter med, når jeg får udviddet mine dyrkningsrammer!

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 25/4/2008 kl. 09:03

Så vil jeg da også forsøge mig med denne drilske plante. :twisted:

Der er jo flere i denne slægt, som er over i denne gule farve, og som stort set alle har lidt orange på sig, men det må den tilsyneladende godt have. :roll: Ikke alle har den rigtige læbe, så det begrænser så lidt i mængden igen, og når nu den også må have en forkert farvenuanche, så vil jeg foreslå vanoverberhii, den ligner mest i hele blomstens opbygning, synes jeg. :oops:

Så, selvom Mads var hurtigt ude med slægten, så fik du os alligevel sat lidt på prøve, og det gør du måske stadigvæk! :wink:

Mvh Egon.

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 25/4/2008 kl. 22:41

Hej Egon
Der ramte du aldeles plet, det har du jo gjort før, så det er ikke noget nyt.
Men du kan godt se der er flere små forskelle mellem den i O.S., men jeg tror nu på at den er rigtig nok, og at man blot kan tilskrive det variationer mellem klonerne. Jeg skal nu have studeret den plante nærmere der står i Køge om den har små røde pletter, den er jo ikke volsom stor så jeg kan have overset noget, men den i Køge skal med på Sofiero i pinsen, så der må jeg studere den nærmer.
Mads
Jeg glemte også at nævne at min står lidt køligt om vinteren, 12 - 15 grader men jeg ved ikke om det er nødvendigt.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 30/4/2008 kl. 08:52

Hov. Her har jeg gået og ventet på en lysende klokke ud for emnet, og så har du skrevet i den for længst. :oops: Måske er det snart på tide at få et par briller! :cry:

Jeg vil umiddelbart tro, at det er billedet i O.S., der er misvisende, da de fleste Spathoglottis, der er gule, har den samme nuanche, men jeg kan jo tage fejl. Kunne man tænke sig, at det er en underart, I har, som er uden prikker? Det kan da være, at der er nogen af de kloge hoveder, der kommer til Sverige i Pinsen, som kan sætte et ekstra navn på, måske flava!
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 30/4/2008 kl. 23:58

Hej Egon
De kloge hoveder har desvære endten valgt at tage på ferie eller så har de travlt med at bygge et gammelt hus om, så de må nøjes med bl. a. mig, den ene er godt nok dommer, det er ham der har udstillet den lokalt i klubben som Spat. vanoverberhii. Jeg har købt den af Hans Christiansen og han er jo den der underviser dommerne, så man skulle jo tro den er god nok, men der sker jo ikke noget ved at bringe det på bane.
Hans J.
Rødovre

Besvar