Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Min første Lycaste

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
oliver76
Geografisk sted: København sv

Min første Lycaste

Indlæg af oliver76 » 28/5/2011 kl. 15:48

Har den anden dag købt en Lycaste aromatica hos orkide imperiet til kun 175 kr. Den dufter super skønt.

Måtte bare eje den. Men den står i Greenmix,,, hvordan kan jeg så mærke den mangler vand? og må den pottes i bark?
Vedhæftede filer
P5280069.jpg
P5280069.jpg (36.91 KiB) Vist 3167 gange
P5280067.jpg
P5280067.jpg (57.55 KiB) Vist 3150 gange
P5280066.jpg
P5280066.jpg (85.64 KiB) Vist 3164 gange
Oliver madsen

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Re: Min første Lycaste

Indlæg af ErceDK » 28/5/2011 kl. 17:21

oliver76 skrev:Har den anden dag købt en Lycaste aromatica hos orkide imperiet til kun 175 kr. Den dufter super skønt.

Måtte bare eje den. Men den står i Greenmix,,, hvordan kan jeg så mærke den mangler vand? og må den pottes i bark?
Smuk plante, men er du sikker på det er GM? Det ligner mere noget granit af en art!
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 28/5/2011 kl. 17:44

Tillykke med den, den er bare skøn.
Det ligner nu ikke GreenMix. Når den er fra Schwerter, er det nok spaghnum-mos med lavasten ovenpå. Noget de gør for at holde ukrudt bort - og nok også for at gi' potten lidt tyngde. Greenmix er et rockwool-granulat med Perlit i.

Så din Lycaste skal nu nok trives i det, den står i nu.
Men den kan sagtens tåle at stå i pinjebark. Det gør min, og den trives fint.
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 28/5/2011 kl. 19:27

Jeg har også købt en aromatica hos Orkide Imperiet, hvor der også er de sten i toppen, og dengang fik jeg at vide at den stod i spagnum-mos.
Har også modtaget 2 Dendrobier i dag med samme sten på toppen, og de står også i spagnum-mos. Og alle 3 er også fra Schwerter, som din, så jeg tror helt sikkert også din står i spagnum-mos......så du behøver ikke gå i panik :wink: :P

Tillykke med købet.....din er en del større end min, og så har min ikke blomstret endnu, så det har jeg tilgode :)
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 28/5/2011 kl. 20:22

Sjovt jeg har også en Lycaste aromatica men den er da helt gul ensfarvet den har da ikke de prikker din har min er også fra Schwerter :roll:

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 30/5/2011 kl. 08:40

Jeg har lige taget et billede af blomsten, den er godt nok ved at falde men der er da ikke skyggen af røde pletter :( måske min slet ikke er den, hvad mener i :?: :?:
Vedhæftede filer
Lycaste aromatica.jpg
Lycaste aromatica.jpg (63.05 KiB) Vist 3085 gange

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 30/5/2011 kl. 17:38

Irma....
Din ligner meget godt dem der kommer frem når man googler aromatica.

Synes også de pletter på Olivers ligner noget der ikke normalt skal være der, men det er svært at se på det billede.
Mvh

mirrage2193
Kontakt:

Re: Min første Lycaste

Indlæg af mirrage2193 » 31/5/2011 kl. 10:04

Tillykke med den, den er bare flot.
www.huggehuset.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 1/6/2011 kl. 14:06

Det var da spøjst med de små prikker, dem havde jeg slet ikke lagt mærke til, og jeg har ikke engang flere tilbage til at undersøge.. Jeg har skrevet til gartneriet for at høre om det kan være en hybrid de har fået leveret. Den har ihvertfald den dejlige kanel duft fra aromatica, så er spørgsmålet bare om den er ren. Hans Jørgen foreslog igår til mig at det kunne være Lycaste x Groganii, men dens blomst virker umiddelbart alt for stor til at det i mine øjne kan være den..
Jeg giver lyd her hvis jeg får noget brugbart at vide dernede fra :)

Kan det tænkes at være en genfejl der er opstået ved en bestøvning af søskendeplanter eller ligenende?

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 1/6/2011 kl. 22:44

Dem af jer der har deres Lycaster i spagnummos skal blot endeligt huske at passe deres kompost, det vil sige, komposten må aldrig blive over 2 år gammel, så vil den i stedet ødelægge jeres rødder.
Jeg potter alle mine Lycaster om hvert år, det får dem til at trives.
Dette har jeg lært ved bitre erfaringer :oops:
Ellers en rigtig fin plante Oliver, med et stort potentiale, idet den nu laver 4 nyskud. 8)
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 1/6/2011 kl. 23:34

Vil du anbefale mig at plante min Lycaste aromatica om nu? Jeg købte den i oktober 2010 fra Orkide Imperiet (i mos), og der er et nyskud på vej.
Mvh

Brugeravatar
Jette Thestrup
Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af Jette Thestrup » 2/6/2011 kl. 12:20

Ang. pletter på Lycate aromatica, min gode ven har fortalt mig at den ikke skal have pletter, men at den muligvis kan have en forældre hvor Lycaste deppei indgår 8)
Jeg selv har ingen anelse, det var bare et bud fra min kammerat Lars.
Jette

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 3/6/2011 kl. 00:11

Jeg har igennem årene købt 5 forsskellige planter af Lycaste aromatica. De fire var ikke aromatica, men der er desværre en tilbøjighed blandt gartnere til at kalde enhver gul Lycaste of tvivlsom herkomst for aromatica. De kan også være svære at bestemme, og noglegange må man bare give fortabt. Hvis du kan tage nogle skarpe billeder af blomsten fra forskellige vinkeler, kan vi måske komme lidt nærmere, hvad det egentlig er.
Lars Bagge

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 6/6/2011 kl. 13:51

Jeg har lige fået svar tilbage fra gartneriet at de heller ikke kan komme sagen nærmere.. De er kommet hjem i blomsterdygtig størrelse i en import her i april med navnet L. aromatica, heller ikke de har nogle bud på hvad det så kan være for en hybrid..

aromatica x deppei er L. Groganii, det kunne måske være, men blomsterne på denne var så vidt jeg husker ca. 4-5cm brede og det synes jeg umiddelbart lyder lidt småt til at være Groganii..

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 6/6/2011 kl. 13:58

Det ligner ikke den L. Groganii, jeg har haft, eller andre, jeg har set. Som sagt vbille nogle bedre billeder være fint.
Lars Bagge

Besvar