Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Blomstring i april 2011.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Blomstring i april 2011.

Indlæg af Egon K P » 15/4/2012 kl. 01:51

Så fik jeg endelig taget mig sammen, hvor ikke mindst tiden har manglet længe, for at få lavet mine gamle billeder om, efter jeg har optimeret mine 3D-billeder en del, så de fremstår mere rolige, og ikke mindst lidt mere skarpe, end tidligere.

Så, dem af jer, der kan eller vil forsøge at se effekten, skal lige skele lidt småkraftigt til billederne,

Nogle af billederne har tidligere været brugt i gættelege mm., men nu i en lidt bedre kvalitet. Jeg vil undlade at sætte navnene ind før til sidst, så har nogen af jer jo muligheden for at lave en lille gætteleg med jer selv, hvis det skulle være interessant.

Men, læg nu venligst mærke til, at det er billeder, der er et år gamle, de stammer fra april 2011. :oops: Om et års tid er jeg vel nået til dem der blomstrer lige nu! :lol: Forhåbentligt længe inden! :P

Men, billederne kommer alfabetisk, så kan det jo være en stor hjælp, hvis nogen vil gætte på navnene.

Billede

Derfor blev det denne ca. 5 cm store blomst, der fik lov til at starte denne gang. Den har været vist før, indrømmet, en af dem jeg har et par klodser af, jeg har lige haft 4 blomster i denne plante for nylig, de sidste to er ved at være færdige nu, den var med i London, og også med til vores sidste møde i marts!

Billede

Endnu en i samme slægt, og igen, har den lige genblomstret, denne gang med et næsten dobbelt så langt skaft, og endnu et skaft er ved at sætte store knopper.

Den holder en lille måneds tid med disse små lidt specielle blomster, med de tre lange "bånd" hængende ned fra hver lille blomst. Når de har hængt der et par dage, så "rækker" den tunge. Det er læben, der dukker frem fra "knolden", det sort-brune.

Billede

Igen en genganger, det bliver så den sidste i den slægt. Også den blomstrer for tiden her i udestuen, den har ellers holdt et halvt års ferie fra blomstringen. Ellers er der mange af mine planter, der har blomstret en måned tidligere i år, end sidste år, samme effekt gjorde sig gældende sidste år, tilsyneladende er der mange af dem, der kører en 11 måneders periode! :?

Så går turen ud i haven, hvor denne havde overvintret forrige vinter uden problemer, endda uden anden vinterdække, end sneen.

Billede

I år har den også klaret vinteren flot, havde sat to store 10 cm lange skud, hvor der var knopper i, men, da vejret snød for en uges tid siden, og de lovede 0° C blev til -5° to nætter i træk, så var de helt sorte begge to, både i skuddene og knopperne.

Billede

Så, dette syn må jeg så vente på til næste år, de skal nok overleve! Jeg har endnu en i samme art stående på loftstrappen, den kan komme på friland på tirsdag, hvis vejret holder, så skulle nattefrosten være ovre her de næste 14 dage.

Den næste forventer jeg ikke at gense, en næsten umulig plante at holde liv i.

Billede

Findes høj-nordisk, og også i USA, selvom der er lidt uenighed, om den ene er en underart. Hvor min oprindelig stammer fra, vides ikke, men formentligt frøformeret et eller andet sted. En spøjs plante, hvis ellers man kunne holde liv i den, så er det en slægt, der er hurtig at indkøbe, der findes kun denne ene art deri! :P

Nå, det er ikke vejr til at stå udenfor for længe, så, ind i udestuen igen, hvor jeg har to planter af denne, og blomstring flere gange om året på dem begge. Igen har der været blomst i en af dem for godt en måneds tid siden.

Billede

De første gange, den blomstrede her, havde den 4-5 blomster, nu er der næsten 7-8 hver gang. Er en af dem, der kræver en del plads, kan sagtens lave 3 nyskud på række på et år, og, med op til 10 cm store tykke pseudobulber, så løber de knapt en halv meter op af klodsen om året.

Billede

Der kommer endnu en i den slægt, som også blomstrer lige nu. Sidste år var den med i Brædstrup, ved nedtagningen af udstillingen knækkede grenen, den sad på, så krogen forsvandt. Så blev den sat i en lille potte, der stod den til november, hvor den satte op til flere skafter, så måtte jeg jo have den hængt op igen.

Billede

Den er utrolig holdbar, når først den bryder ud. Skafterne i år var begyndt at åbne sig sidst på efteråret, så gik de helt i stå, og først omkring starten af februar gik de vist igang igen, som om intet var hændt.

Billede

Faktisk er den igen ved at sætte endnu to skafter, det må vist være tæt på nummer 6 og 7. Mens de blomstrer, så fortykkes bunden af blomsterskaftet til pseudobulben, ligesom på Pleioner. Det samme sker med den forrige, den med de grønne blomster. Ikke alle i den slægt laver det nummer, men, mange af mine gør.

Så er det en af de store slægter i orkideverdenen, i hvert fald lidt endnu, den bliver vist snart splittet op i mange mindre slægter, har jeg hørt i min øresnegl!

Billede

Den der har knopper på billedet, dukker først op igen i næste måneds visning, den har jeg fornøjelsen af at kikke på lige nu i udestuen.

Hvis jeg overholdt de krav, disse planter har til mig til vintertiden, så ville jeg få mange flere blomster på de lange skud, men, sådan er det så ikke. Lidt har også ret her hos mig!

Så nogle planter, jeg fik hjem fra Per Alm, denne første har jeg haft købt før, den blev dog ikke mange uger gammel, før den havde smidt hele bladpragten. En af de mørkeste i den slægt.

Billede

En fantastisk smuk blomst.

Det er den næste også, jeg er ikke den eneste, der har sat den ind tidligere, en anden har ligefrem givet klonnavnet til den. :P

Billede

Hvem det er, vil fremgå af navnet, når jeg sætter det ind til sidst! Men, en meget storblomstret plante, også for den art, underligt at tænke på, at de bestøves af små fluer på størrelse med bananfluer. Jeg har forsøgt at bestøve nogle af dem, med de små pollinier, så er det ingen sag for så lille en flue at flyve med dem, når de har klæbet sig fast på insektet. Jeg fik lige nyhedsbrevet fra The Pleurothallid Alliance i dag, det omhandlede netop bestøvningen af denne slægt, og, det kunne se ud til, at prisen for at bestøve blomsterne, ofte er, at fluen bliver hængende under pollinierne, når de klæber fast til en ny blomst. Ikke pænt overfor bestøveren! :(

Denne art vil komme igen i senere indlæg.

Men, jeg bliver lige i denne slægt en 4 arter endnu, her en af de mere spøjse.

Billede

Godt nok er blomsten set bagfra, men, det afslører jo en vis voldsom læbe, der hænger der som vinger ud til siderne.

Billede

Nå, det var så ikke den helt rigtige farve til læben, jeg prøver lige igen.

Billede

Se, det var bedre, en flot orange farvet læbe, lidt overdimensioneret i forhold til de fleste andre i den slægt.

Billede

Så er denne lidt mere veldrejet, igen en, jeg har sat ind her op til flere gange før. De lange snipper må I så undvære denne gang.

Billede

Denne har jeg tidligere sat ind med et andet navn, det den var købt med, det rigtige navn vil fremgå i bunden af indlægget. 45 cm lange snipper, havde den.

Billede

2. blomst på samme skaft var jo en pygmæ, kun 27 cm lange snipper kunne den mønstre. Desværre lever den ikke mere, den og flere andre i denne slægt overlevede ikke, da min varmepumpe satte over 25° på om natten, og 13° om dagen, efter den havde fået en kortslutning inde fra naboen. De 2 uger, det tog, før jeg fik den til at opføre sig nogenlunde civiliseret igen, var for meget for flere af de Pleurothallide planter, da de ikke har en pseudobulbe, som de kan dræne lidt energi fra i krisetider, og, med et højt stofskifte om natten, og et lavt om dagen p.g.a. de temperaturer, så mistede de for meget energi, så de smed de fleste blade. Det gik desværre også ud over dette pragteksemplar. :cry:

Billede

Endnu en fra Per, denne var tæt på at skabe røre i andedammen, men, Stig Dalstrøm besluttede sig for i januar, at det alligevel nok var den art, Per havde erhvervet den som, for flere årtier siden. Ellers havde det været en art, der stort set ikke findes billeder af, og ikke kan købes nogen steder. Men, selvom det ikke blev en "overskriftsbasker" i orkideverdenen, så er den nu alligevel velkommen i mit hjem.

Billede

Med endnu et billede af denne art, så vil jeg hoppe videre til en ny slægt.

Billede

Den blomstrer her i april hvert år, og igen midt sommer, lige nu er den ved at smide de 4 skafter, der har hængt på den længe.

Billede

Og, så et par hybrider, der stod pænt til hinanden, der i vindueskarmen for et års tid siden.

Billede

Så til en af dem, der muligvis er købt med forkert navn, så, det må være en sp.'er, så har jeg hjulpet rigtigt meget til dem, der sidder og gætter med! :lol: Blomstrer næsten altid på bagsiden af bladene, ikke særlig venlig overfor husslaven, der vander og gøder den.

Billede

Denne har vist fået et nye slægtsnavn, men, da jeg har den stående under det gamle, og Kew er ude af drift lige nu, så bliver den og andre stående med mine gamle navne. Igen en af dem, der gemmer sine blomster, her skal der kikkes godt efter i bunden af bladene, ellers overser man de stærkt orange blomster. Måske myrebestøvet, så er der jo ingen grund til at flagre oppe i luften med blomsterne, så myrerne bliver svimle i blæsevejret! :lol:

Nå, er øjnene ved at falde ud på skelerne, skal jeg stoppe her? Ellers må I jo bare kikke på to billeder i stedet for, for her kommer lidt flere billeder.

Billede

En hybrid, jeg ikke kunne stå for, den er også i gang lige nu, dog endnu ikke så flot en blomstring, som her sidste år.

Billede

En af dem, jeg faktisk ikke burde kunne få til at overleve, min måde at vande på er dræbende for dens nyskud, der skal ikke stå vand i dem ret længe, før de rådner, min hænger dog så tæt på et par ventilatorer, at det åbenbart går.

Billede

Så må det vist være nok med den, det er jo også "kun" en hybrid! :oops: :lol:

Billede

Det er så den anden sidste, en mellem størrelses plante, med en langtidsholdbar blomst i elfensbenshvid. Min har røde striber, den kan også fåes med meget mørke striber, de er før sat ind her på forumet. Nå, nu er jeg jo ikke til de mørke farver, så, jeg er da heldigvis ligeglad! :cry: En dag lykkes det nok også mig at få fingre i den af de mørkstribede, jeg har endnu et par stykker i denne art, der ikke har blomstret, så, jeg håber så inderligt på mørke striber! :P

Så nåede jeg endelig til den sidste i april 2011, endnu en genganger.

Billede

Formentligt en hybrid, købt uden navn, men slægten går man vist ikke galt i byen med, den er rimelig genkendelig.

Ja, så mangler jeg bare at sætte alle navnene ind, de kommer her:

Bulbophyllum lasciochilum, 1 billede.

Bulbophyllum lemniscatoides, 1 billede.

Bulbophyllum ovalifolium, 1 billede.

Calanthe tricarinata, 2 billeder.

Calypso bulbosa, 1 billede.

Coelogyne mayeriana, 2 billeder, de grønblomstrede, så I ikke går galt i navnene.

Coelogyne nitida, 2 billeder.

Dendrobium anosmum og Dendrobium stricklandianum, den første i blomst, 1 billede.

Dracula anthracina, 1 billede.

Dracula bella 'Louise Vig', 1 billede, her var klonnavnet, der stammer fra en af vores medlemmer her på forumet! :P Vi har begge købt et delestykke af en af Per's planter.

Dracula chestertonii, 3 billeder.

Dracula diana, 1 billede.

Dracula hirtzii, 2 billeder, tidligere benævnt Dracula chimaera på forumet, som der stod på navneskiltet.

Dracula pholeodytes, 2 billeder. På http://www.dracula-species.eu/index.html findes mine billeder stadigvæk under navnet Dracula nigritella, kunne jeg lige se, det er ellers ejeren af det site, der har været med til at sætte navn på planten!

Miltonia flavescens, 1 billede.

Phalaenopsis hybrider, 1 billede.

Pleurothallis sp. købt som Pleu. cocornaensis, 1 billede.

Pleurothallis tribuloides, 1 billede, den har muligvis et nyt slægtsnavn nu om dage.

Promenea Sunlight, 3 billeder.

Vanda cristata, 1 billede

Zygopetalum hybrid, 1 billede.

Så må jeg videre med maj måneds billeder, jeg er halvvejs gennem den måned. :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 15/4/2012 kl. 22:18

Nydeligt Egon, men du må sandlig have haft travlt, hvis det du først får posted billederne fra april 2011 nu :D
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 15/4/2012 kl. 22:42

Tak Lars.

Jeg opgav lidt mine billeder sidste år, da de både var vind og skæve, og PhotoBucket ændrede i størrelserne på billederne, så de blev meget slørede. Det skulle jeg lige have fundet en løsning på, da jeg endelig havde fundet den med et lille regneark, som ensretter mine billeder for mig, så stod både helbredet og min computer af. Så, 2 ud af 3 dage har jeg kunnet rykke ud af kalenderen det sidste halve år, ryggen låser, så låser nakken, en eller flere nerver går i klemme, og, så bryder Helvede løs. :twisted: Når jeg så har haft en god dag, så er det ikke lige billedbehandling, der har stået på programmet, der var så mange andre hængepartier, der tog tiden.

Nu er min fys. ved at have genetableret de balancer, der skal være både i nakke og ryg, så, nu er det kun hver 3. til 4. dag, der er en off-dag. Med andre ord, så har jeg nu tiden til at lege lidt med de gamle billeder, og også nå de andre gøremål, et liv med godt 800 orkideer indendøre og 75 små frøer byder på! Så nu tror jeg lidt på, at det skulle være muligt at "indhente" tiden igen, så det sidste års billeder kan blive vist. :P
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 15/4/2012 kl. 22:51

Flotte planter og flotte billeder Egon :lol:

Jeg har været inde og skele flere gange i dag, og jeg tager nok et par ture mere, til øjnene bliver næsten mætte.

Jeg har et par spørgsmål og en enkelt ”karl-smart” bemærkning.

Bulbophyllum ovalifolium.
Det er dog en utroligt sød og spændenede plante. Er det virkelig bulberne der gror som perler på en snor? Det ser jo lidt ud som f.eks. en novemberkaktus gror. Meget dekorativt.

Dendrobium anosmum og Dendrobium stricklandianum.
Hvilke krav er det som ikke bliver opfyldt om vinteren, og som medfører færre blomster?

Pleurothallis sp.
Kan man ikke bare vende planten om, så bagsiden af bladene vender ud mod husslaven med den lille vandkande :roll:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 15/4/2012 kl. 23:27

Tak for kritikken, Erna.

Det er Bulbophyllum ovalifoliums bulber, der sidder der som perler på en snor, det gør flere i den sektion. :P

Sådan som jeg vander i udestuen, så bliver de alle sjasket til med vand hele året, de får ikke den lidt mere tørre periode, mange af de løvfældende Dendrobier gerne vil have, ej heller det kraftige temperaturfald, som mange af dem også gerne vil have om vinteren!

Angående Pleurothallis'en, så er den jo noget pænere at se på i dagligdagen, når den hænger med bladoversiden ud mod mig, jeg opdager som regel dens blomster som skygger gennem bladene, når solen skinner udenfor! Så har jeg jo lov til at gå ud og nærkikke den flere gange om dagen. :P Men, ellers er det vel en "slaves" lod her i livet, at ikke alt går efter ens egne ideer! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 16/4/2012 kl. 00:42

Jeg elsker bare at kigge på dine billeder, Egon. Også selvom jeg ikke for min død kan få noget ud af 3D-billederne. Nå, det er i hvert fald ikke din skyld, men bare mit ringe syn på det ene øje :wink:

Jeg bliver til stadighed fascineret af nye arter, og det skifter som vinden blæser. Lige nu kigger jeg på meget på Pleurothallis, og dine er skønne, som de er. Og så er det så skønt med en orkide, der virkelig elsker vand, når det hyggeligste på jorden er at vande :D

Jeg gættede også lidt med - inden jeg tog et kig på navnene - og stor var min glæde, da jeg genkendte Pleurothallis tribuloides eller hvad den nu kaldes (Specklinia?). Men sikkert kun fordi jeg lige har siddet med næsen i siderne med Pleurothallis. Der var nu også et par andre, som vist har været med før.

Det er altid en fornøjelse at kigge ind i dit drivhus - og ud i din have.
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 16/4/2012 kl. 01:16

Tak for det, Helle!

Måske jeg skulle lave det ene billede dobbelt så stort, så kan du bedre se det med det dårlige øje. :lol:

Pleurothallis var en slægt, jeg var længe om at få øje på, da Jan "formand" returnerede fra London-udstillingen for nylig, havde han også et par nye med til mig af dem, et par store skrumler, kan jeg vist godt tillade mig at kalde dem, jeg var forbløffet over størrelserne! :shock:

At de bare kan genblomstre på de samme gamle blade måned efter måned, og år efter år, gør dem jo ikke mindre interessante. Det er dog ikke alle, der blomstrer hele året, men, enkelte gør faktisk! :P

Ja, den orangefarvede Pleurothallis tribuloides er jo umiskendelig, uanset, hvilken slægt den skal henhøre til nu om dage, hvis ellers man kan huske navnet på den. :lol:

Det er jo en fornøjelse at kunne fornøje andre! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 16/4/2012 kl. 11:53

Jeg kan især godt lide de typer Pleurothallis, der kan danne en hel sky af blomster - som grobyi, sonderiana og truncata. Også bladene er fantastiske.
Jeg var en dag ved at falde for en Pl. marthae - indtil jeg så den faktiske størrelse på den :lol:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 16/4/2012 kl. 14:50

Med den størrelse, Pleu. marthae har, så kan du jo næsten hænge klodsplanter på dens bladstilke, hvad er problemet? :roll:

Også en, jeg tit overvejer at købe.

Jeg har også Pleu. sonderiana og Pleu. truncata, sidstnævnte er ca. 35 cm høj. Der har jeg blomstringen til gode endnu!

De to sidste ankomne i den slægt er Pleurothallis phalangifera, der er ved at sætte an til skafter nu, den er på 40 cm, og Pleurothallis lindenii, der rækker 45 cm op i luften, de to var noget større end forventet. :P

Jeg købte en Pleurothallis amaglossa hos Jydsk Orchide Import ved Hinnerup for et halvt års tid siden, en meget stor plante, dog ikke i højden ca. 20 cm, den kostede ikke alverden, prisen er glemt nu, men, formentligt små 200 kroner. At det så muligvis ikke er den, er så en anden sag, den har blomster, der ligner lidt Pleu. marthae, men helt åbne i blomsten, dog kun højst 2 blomster af gangen på hvert blad. Den har næsten blomstret uafbrudt siden jeg købte den, den dukker op, når jeg når lidt længere med mine billedserier. :wink:

Jydsk Orchide Import har mange i Pleurothallis familien, og hører til i den billigere ende, desværre har de jo ikke fået hjemmesiden op endnu, der er man stort set nødt til at aftale et besøg, når turen går nær Aarhus, og så rage til sig! :lol:
Mvh Egon

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 16/4/2012 kl. 17:04

hej Egon

Tak for de mange gode billedder.

Tak fordi du er med til at holde liv i vores forum.

Tak for alle de tekniske oplysninger om vores hobby.
Du burde være orkidebogsforfatter.

Tak fordi du kaster dig over anderledes orkideer end de almindelige
bilka planter.(som også er smukke),men som giver indblik i naturens
fantastiske verden.

Hilsen Per

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 16/4/2012 kl. 18:37

Helt fantastiske billeder, Egon....som sædvanligt :D

Ja, så er du kun 1 år bagud med billederne......så du har ikke tid til at blive orkidébogsforfatter, som Per foreslår :P :lol:
Nej, jeg ville synes det var okay at mangle dine billeder her på forummet, hvis du i stedet brugte tiden på en orkidébog :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 16/4/2012 kl. 20:39

Tak for det, de Herrer! :P

Skulle jeg skrive en bog om orkideer, så skulle den have overskriften: "1000 måder at slå en orkide ihjel på", og så ville jeg detaljeret fortælle, hvordan jeg dyrker mine! :lol:

Nej, jeg har vist ikke større evner som forfatter i mig, end som ansøger til et professorat i astro-fysik! :lol:

Men, det er jo de underlige, bizare blomster, fra kæmpe store til mikrosmå arter, mit hjerte banker for, alt det, der ligger hinsides ens egen fantasi for, hvor spectakulær en blomst måtte kunne være. Jo flere "snørkler" der er på blomsterne, jo mere frydes jeg over dem, nogle har en tråd over blomsten, der henleder tankerne til en dybhavsfisk med lygte, Restrepiaerne åbenbarer de sødeste små "næseaber" i blomsten, der er frynser, knopper og tråde i alskens variationer i blomsterne, og nogle har blade så dekorative , så de næsten ikke behøver blomstre, men, at I andre så må lide den tort, at skulle "lide" under denne facination af de outrære blomster, ja, der kan jeg jo næsten kun have ondt af jer! :lol:

Men, det findes da også mange flotte og spændende planter i almindelig salg, der er bare så mange unikt smukke arter, at dem vil jeg hellere kaste mig over! :wink:
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 16/4/2012 kl. 23:20

Fantastiske billeder og blomster!
Jeg holder jo rigtig meget af Draculaerne. Min Bella (-ja min :D ) har lige igen haft en blomst og har nu 2 skafter på vej.
Jeg erhvervede to ny fra Per Alm i efteråret, Dracula chestertonii,den får ny blade, men ingen blomster endnu. Dracula vampyra har det ikke godt, den havde et fint skaft på vej, men det fortrød og visnede, bladene bliver plettede og tørrer ud.
Alle tre står under samme forhold, men det er bella, der har det bedst, vampyra er sat i pose nu for at få mere fugt,
Hilsen Louise Vig

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/4/2012 kl. 00:26

Det er jo 3 dejlige Draculaer, du har fået fat i der, Louise. Min Dracula vampira er desværre en af dem, der fik det hårdt, da varmen drillede, jeg håber du får styr på din, den er imponerende stor og flot i blomsten. :P
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 17/4/2012 kl. 12:11

Og Egon, det er jo nettop fordi du gør dig i de lidt bizarre og specielle orkidéer, det ville være fedt med en bog fra dig....og hvis du beskriver hvordan du slår dem ihjel, kan man jo læse mellem linjerne hvordan man skal holde dem i live :lol:
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Besvar