Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Cattleya hybrid

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Cattleya hybrid

Indlæg af monicakasandra » 26/5/2012 kl. 18:48

Jeg kunne ikke modstå denne flotte cattleya, da jeg var i Rødovre Centrum. Den dufter herligt og står nu på mit bord med 4 flotte blomster.
Jeg spurgte "blomsterdamen" om hun vidste hvilken slags Cattleya. Svaret var at en Cattleya var en Cattleya :shock:
Vedhæftede filer
cat2.jpg
cat2.jpg (79.2 KiB) Vist 2140 gange
cat1.jpg
cat1.jpg (62.3 KiB) Vist 2158 gange

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 26/5/2012 kl. 22:14

Den er rigtig smuk, men sikke dog et svar. Hun kunne ligeså godt sige, at en hund er en hund :roll:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 27/5/2012 kl. 13:59

Ja hun er da vist ikke orkidiot :lol: hun kunne da sige så megt andet .
men hvor er den bare smuk Monica den er da vist også temlig stor synes jeg det ser ud til :) er den ikke :?:

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 27/5/2012 kl. 17:24

Hej Irma, ja hun kunne have sagt noget andet. Hun havde nok troet at der var noget vidste at der fandtes mere end een Cattleye :D

Jo den er faktisk meget stor, skålen er 19cm, selv planten inklusiv blomsterstængel er 60cm, selve blomsten er ca 15 cm. Og så dufter den vidunderligt. 8)

Jeg kunne ikke slå den ud af tankerne, så jeg måtte op næste dag og købe den. Jeg havde ellers lavet en aftale med mig selv, ikke flere orkideer uden skilt og vente lidt med at købe
Jeg har mistet et par stykker her i vinters. :roll:

Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af Augusta » 27/5/2012 kl. 20:27

Smuk, smuk plante.

Ang. Div "orkideeksperter" var jeg også ude for en sjov oplevelse i Bo Grønt høsterkøb ( stor planteskole). Hvor stedets orkideekspert, overbevisende fortalte at nu have hun dyrket orkideer i 20 år, og så hun måtte jo om nogen vide at der ikke fandtes duftede phalenopsiser.
:shock: Hvor går de mennesker glip af meget.

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 27/5/2012 kl. 21:07

:roll: Ja stakkels dem de har meget at lære endnu :) det er faktisk tit man løber over en duftende Phal.

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 28/5/2012 kl. 02:24

Jeg tror nærmere hun måske har haft et par Phal. hybrider, der måske har overlevet 20 år, med den kommentar hun er kommet med. Eller måske slet ikke har dyrket orkidéer, men er typen der prøver at bilde alle ind hun kan og ved alt :?
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af Augusta » 28/5/2012 kl. 07:50

Sikkert Jimmy, så er det bare så surt, at det er den man bliver henvist til, når man beder om lidt orkideekspertise. ;-)

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 28/5/2012 kl. 22:35

Ja, det er ret skræmmende.
Og hvis en af os herinde fra søgte en stilling hos dem som orkidé-ekspert, ville vi ikke få stillingen fordi de sikkert ville mene vi var overkvalificeret.
Eller endnu værre...blive anset for at prøve at virke klog på noget man intet ved noget om :P
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 29/5/2012 kl. 10:35

Det er en meget smuk Cattleya Monica, jeg kan da godt forstå at den måtte med hjem. :lol:

Når jeg læser videre ned i tråden, jaaaa så kan jeg da ikke lige lade være med at kommentere lidt.

Med hensyn til orkide-ekspertise, så tror jeg ikke at vi hverken kan eller skal forvente at vi vil få det, når vi køber orkideer på f.eks. planteskoler.

Jeg tror heller ikke at du Jimmy, vil få mulighed for at afprøve om du faktisk ville få en stilling, som orkideekspert, fordi jeg ikke tror at du ville kunne finde et sådant stillingsopslag.

Orkideer på planteskoler er jo da kun en lille niche, planterne skal helst hurtigt ud ad døren igen, og næste sending er måske helt andre orkidetyper. Hvis der skulle ansættes en ”orkideekspert” til at servicere kunderne, så ville det vel også være helt andre priser, de skulle mærkes med.

Personligt vil jeg foretrække at planteskolerne er og vedbliver med at være eksperter i det som er deres primære varegruppe: planter til vores haver
Jeg har to favoritplanteskoler, hvor jeg aldrig er gået hjem uden ikke alene at få fyldestgørende svar på alt hvad jeg kunne finde på at spørge om, men også svar på det som jeg ikke vidste at jeg burde have spurgt om. Begge planteskoler drives af seriøse gartnere, og deres viden om hvad de har med at gøre, kan også ses videregivet til de unge mennesker som arbejder der, også de kan svare på mange ting. Og en vigtig detalje, når de unge mennesker ikke kan svare , så siger de det og henter straks gartneren, som så er behjælpelig.

Mine forventninger til en orkide som jeg evt. køber på en planteskole vil være, at den er sund at se på og ikke har skadedyr.

Jeg kan jo sammenligne med at jeg evt. fandt på at købe frisk fisk i supermarkedet, så ville min forventnig være at den var frisk.

Hvis jeg derimod tager til fiskehandleren, så kan jeg også få tips om hvordan jeg tilbereder den, hvilke krydderier og hvad man med fordel kan servere til.

Hvis vi vil have fyldestgørende vejledning når vi køber orkideer, så må vi jo handle hos orkideforhandlerne.

Jeg synes det er dejligt at f.eks. planteskoler også har lidt orkideer, det giver tit anledning til impulskøb. Der er da nok også nogen steder, hvor personalet har en eller anden form for viden om orkideer, hvis ikke så kunne man da ønske sig at de bare sagde at de ikke vidste noget om det, så man i hvert fald ikke kunne blive fejlinformeret.

Man kunne måske også mene at de forretninger som sælger orkideer uden at have nogen reeel viden om dem, skulle lade være med at have dem i varesortimentet. Det er jo så os forbrugere som styrer det, hvis de ikke bliver solgt så bliver der heller ikke taget flere ind i biksen.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar