Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Kiel 3-landskampen 2012

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Kiel 3-landskampen 2012

Indlæg af Egon K P » 28/9/2012 kl. 01:11

Så nåede jeg igennem mine 450 billeder fra Kiel-udstillingen, og det er der kommet ca. 100 3D-billeder ud af, enkelte kunne ikke laves på den måde, så de kommer som almindelige billeder. Så, skal I på arbejde nu, og tiden næsten er rendt ud, så vent til I er på arbejde, så har I vel oceaner af tid til at kikke lidt. OK, måske I så skal vente til I er vel hjemme igen, chefen skulle jo nødig stå og kikke med i døråbningen, når I er færdige!

Da vi var igennem udstillingsområdet et par gange, så har jeg ikke helt styr på, hvilke planter der hører hjemme i hvilke udstillinger, så, det må I leve med!

Det er i Kiels botaniske have, at udstillingen og 3-landskampen afholdes, så planterne står integredrede imellem de planter, der er der i forvejen, dog er de forskellige udstilleres planter indenfor samme område.

Jeg har fået at vide af Per Alm sidenhen, som var udnævnt som overdommer for Danmark, at Tyskland vandt landskampen, Sverige blev nummer 3, og,........nå nu har jeg glemt, hvad nummer vi blev!

Alle mine 3D-billeder skal der skeles indad til, da der ikke er nogen på forumet, der har fortalt, at de kun kan se effekten i den omvendte version, vil jeg blive ved med denne version. Photobucket har ændret på vilkårene for at bruge billederne til trediepart, som forumet er. Og vil jeg ikke betale for at linkene virker, dukker billederne ikke op her, og jeg må finde på noget andet. Det er så det, jeg har gjort.

Jeg vil starte med de planter, der deltog i landskampen, en del af de danske har jeg styr på, en del mangler, da vi skulle stå bag en snor, og, det forhindrede en del planter i at komme i kassen. Bl.a. en af Pers.

Den første kom et par af de danske dommere med, hentet oppe hos Hans Christiansen, dog ikke hans egen plante.

BilledeKiel Miltonia spectabilis var moreliana 15-09-12 8426 8425 1200 by Egon Krogsgaard

Miltonia spectabilis var moreliana. Den opnåede vist en guld- og en sølv-medalje til bordbedømmelsen, hvis jeg husker rigtigt. Den ene som kultur, altså til dyrkeren, for at kunne dyrke planten op i den størrelse, og den anden til planten, for dens enestående egenskaber, farve, størrelse mm på blomsterne. Nogle steder vil I kunne se lidt af medaljeskiltet, så kan I jo følge lidt med i dommernes meninger.

BilledeKiel Paphiopedilum dianthum 'Pusser' 15-09-12 8436 8435 by Egon Krogsgaard

Denne er også en af de danske, Paphiopedilum dianthum 'Pusser'. Niels Werian leverer nogle flotte store spændende fruesko, som er hans passion! Da mange af landskampsplanterne er taget før de kom ind til bordbedømmelse, kan jeg desværre ikke komme med ret mange bud på deres medaljer.

BilledeKiel Neofinetia falcata 15-09-12 8439 8438 by Egon Krogsgaard

Neofinetia falcata. Som det nok kan ses på planternes størrelser og blomsterrigdommen, så skal der noget til, før en plante har mulighed for at få en medalje. Enkelte fåblomstrede kan dog også sagtens får pæne medaljer, nyheder behøver ikke ligne 20 år gamle planter i størrelse, og kan sagtens kun have ét skaft, og alligevel få så få ponits, at de får en medalje.

BilledeKiel Masdevallia veitchiana 15-09-12 8441 8440 by Egon Krogsgaard

Masdevallia veitchiana.

BilledeKiel Encyclia alata 'Eisenheime' 15-09-12 8443 8442 by Egon Krogsgaard

Encyclia alata 'Eisenheime' . Der hvor jeg har kunnet se klonnavnet, er det kommet med, så har folk jo lidt at gå efter, hvis en plante ser meget fristende ud, og normalt er langt mindre farvestrålende eller mere småblomstret. Så kan I jo gå på jagt efter meristamformerede planter eller delestykker af disse unikke klonbenævnte planter.

BilledeKiel Dendrobium cuthbertsonii 15-09-12 8446 8445 by Egon Krogsgaard

Så er det en af de helt små, dog pænt store planter repræsenteret i den art. Dendrobium cuthbertsonii.

BilledeKiel Dendrobium cuthbertsonii 15-09-12 8769 8768 by Egon Krogsgaard

En mere af slagsen.

BilledeKiel Dendrobium agathodaemonis 'Fasangarten' 15-09-12 8764 8763 by Egon Krogsgaard

Og så den lignende, måske samme art, Dendrobium agathodaemonis 'Fasangarten'.

BilledeKiel Miltonia Honolulu 'Warus-Best-Jakob' 15-09-12 8448 by Egon Krogsgaard

Miltonia Honolulu 'Warus-Best-Jakob' .

Her kommer der så 4 planter med en forkert baggrund, vi 3, der tog derned havde 5 planter med for Jan Larsen, vores landsformand, dem fik jeg aldrig taget billeder af på udstillingen, så, de dukker lige op her, da jeg snuppede dem herhjemme, inden de blev hentet igen.

BilledeKiel Dendrobium Pink Glow 'Atlas' (Den sulawesiense x Den lawesii) 17-09-12 9077 9076 by Egon Krogsgaard

Dendrobium Pink Glow 'Atlas' (Den sulawesiense x Den lawesii)

BilledeKiel Cattleya Interglossa Atlas (Catt intermedia x Catt amethystoglossa) 17-09-12 9190 9189 by Egon Krogsgaard

Kiel Cattleya Interglossa Atlas (Catt intermedia x Catt amethystoglossa)

BilledeKiel Thunia pulcra 'Atlas' 17-09-12 9112 9111 by Egon Krogsgaard

Kiel Thunia pulcra 'Atlas'. På nær denne fik de 4 andre bronzemedalje.

BilledeKiel Aerangis citrata Jan 17-09-12 8807 8806 by Egon Krogsgaard

Denne fik jeg taget et par billeder af dernede, Aerangis citrata 'Atlas'.

BilledeKiel Paphiopedilum Lady Isabel 'OZ' x Paphiopedilum armeniacum '#4' Atlas 17-09-12 9162 9161 by Egon Krogsgaard

Og så den sidste af Jans, Paphiopedilum Lady Isabel 'OZ' x Paphiopedilum armeniacum '#4' 'Atlas'. Den fik en transportskade på vej derned, når bare man oplyser om det, så trækker det ikke fra ved bedømmelsen.

BilledeKiel Paphiopedilum Iantha Stage 'Frauf' og Paphiopedilum Saint Armel 'Iris' og Phalaenopsis equestris var alba måske 15-09-12 8451 8450 by Egon Krogsgaard

Den ene er meget lig Jans, men noget helt andet. Paphiopedilum Saint Armel 'Iris'. De andre to er Paphiopedilum Iantha Stage 'Frauf' og Phalaenopsis equestris var alba, så må I selv fordele navnene på dem!

BilledeKiel Paphiopedilum Umatilla 'Wössen' (Paph parishii x Paph philippinense) 15-09-12 8455 8454 1096 by Egon Krogsgaard

Denne hedder Paphiopedilum Umatilla 'Wössen' (Paph parishii x Paph philippinense).

BilledeKiel Aeranthes ramosa 'Hans' 15-09-12 8458 8457 by Egon Krogsgaard

Denne får I 3 billeder af, dette for at man kan se, hvad der foregår på billedet.

BilledeKiel Aeranthes ramosa 'Hans' 15-09-12 8801 by Egon Krogsgaard

Det var det bedste jeg kunne få af denne, med den afstand, vi skulle have til planterne. Ikke særligt værdigt for den flotte Aeranthes ramosa 'Hans'. Og, så lige en mere, så har I hele planten i al dens længde.

BilledeKiel Aeranthes ramosa 'Hans' 15-09-12 8458 8457 by Egon Krogsgaard

Lidt svær at se, da blitzen knapt rakte til den afstand, jeg skulle have, for at få det hele med.

BilledeKiel Renanthera Sunrise 'Prasong' 15-09-12 8461 by Egon Krogsgaard

Så kunne I hvile øjnene et billede mere, det er Renanthera Sunrise 'Prasong'.

BilledeKiel Pterostylis coccinea 15-09-12 8796 8795 by Egon Krogsgaard

Knapt så prangende som den forrige, en Pterostylis coccinea.

BilledeKiel Paphiopedilum diantum f alba 'Papi' 15-09-12 8782 8781 by Egon Krogsgaard

Det skulle være en Paphiopedilum diantum f alba 'Papi'.

BilledeKiel Paphiopedilum Goultenianum 'Fredensborg' 15-09-12 8779 8778 by Egon Krogsgaard

En af Hans' flotte fruesko, en Paphiopedilum Goultenianum 'Fredensborg'. Guld og sølv til den!

Og her kommer den sidste af planterne ovre fra Hans.

BilledeKiel Oncidium lawrenceanum 'Fredensborg' (forkert Trichocentrum lanceanum) 15-09-12 8775 8774 by Egon Krogsgaard

Skal hedde Trichocentrum lanceanum nu om dage. En meget flot velgennemfarvet plante med store blomster. Husker jeg rigtigt, fik den kun en bronze-medalje.

BilledeKiel Paphiopedilum Clinkaberryanum 'Viking' (curtisii x philippinense 1893) 15-09-12 8772 8771 by Egon Krogsgaard

Denne hedder Paphiopedilum Clinkaberryanum 'Viking' og er en primærhybrid mellem curtisii x philippinense. Krydset er registreret helt tilbage til 1893. Igen en fra Niels Werian, altså en af dem, der har muligheden for at tælle med til landskampen. Fik sølv og bronze.

BilledeKiel Den helwigeanum Per Alm 15-09-12 8760 8759 by Egon Krogsgaard

En af Per Alms to planter, en Dendrobium helwigeanum. Den fik bronze.

Så har jeg vist ikke flere af dem fra landskampen af, og jeg vil straks gå hen til den danske udstilling, som Fyns klubben stod for. De var blevet lovet en 5 meter stor rund udstilling, men, den var kun 2,80 meter, hvor den var bredest. Så, den prøveopstilling, de meget seriøst havde lavet hjemmefra, den kunne ikke bruges til så meget. Dommerne havde som kritik, at planterne stod for tæt, det giver jo sig selv, når de fik for lidt udstillingsplads og, de selvfølgelig ikke ville fjerne nogle af de lånte planter. Den fik sølv, det var flot!

BilledeKiel Fyns udstilling 15-09-12 8475 8474 1200 by Egon Krogsgaard

En ting er at fotografere planter eller udstillinger, men de flyvske mennesker, de er ikke lette at holde styr på, så de vader rundt i et væk! Der vil være en del fynboer rundt omkring på billederne, de havde sendt en bus derned fyldt med glade mennesker. Og, så var der selvfølgelig også de ansvarlige for udstillingen der ud over.

BilledeKiel Fynsklubben 15-09-12 8477 8476 1200 by Egon Krogsgaard

Her igen derfra. På billeder ser det rodet ud, det var det absolut ikke. Der kommer lidt flere billeder fra den stand her.

BilledeKiel Nanodes porpax 15-09-12 8479 8478 1172 by Egon Krogsgaard

2 store Nanodes porpax hang smukt her.

BilledeKiel Vanda hybrid 15-09-12 8481 8480 by Egon Krogsgaard

Denne Vanda hybrid hang også der.
BilledeKiel Blc Eve Marie Barnett (Magnificent Watermelon) 15-09-12 8483 8482 by Egon Krogsgaard

Blc. Eve Marie Barnett (Magnificent Watermelon) stod der, det sidste er et klonnavn, men, tilhører muligvis ikke denne plante. Billed-googler man den hybrid med det klonnavn, så får man et stort udbud af meget forskelligt udseende planter, med samme klonnavn skal de alle have samme udseende i farvesammensætningen. Men, en flot plante, uanset, om klonnavnet passer.

BilledeKiel Ascocenda Suksamran Sunlight 15-09-12 8489 8488 1148 by Egon Krogsgaard

En af dem, der lyser godt op, Ascocenda Suksamran Sunligh.

BilledeKiel Cynockes Wine Delight 15-09-12 8491 8490 by Egon Krogsgaard

Cynockes Wine Delight.

Så har jeg vist ikke haft mere tid til at fotografere her, og går hastigt videre til næste udstilling.

BilledeKiel Bente og Inge foran Schleswig-Holstein gruppens udstilling 15-09-12 8531 by Egon Krogsgaard

Her er det så den lokale klub, Schleswig-Holstein gruppens udstilling, hvor 2 kvinder absolut skulle stå i vejen. Hov, det er jo mine samkørselsfæller, Inge og Bente.

BilledeKiel Hamburg gruppe 15-09-12 8494 8493 by Egon Krogsgaard

Her er det Hamburg gruppens udstilling.

BilledeKiel Christensonella pumila 15-09-12 8499 8498 by Egon Krogsgaard

De havde bl.a. Denne lille fyr udstillet, en Christensonella pumila.

BilledeKiel Miltonia moreliana og Oncidium Joakim 15-09-12 8502 8501 by Egon Krogsgaard

Og disse hang der også, Miltonia moreliana og Oncidium Joakim.

BilledeKiel Oncidium Joakim 15-09-12 8506 by Egon Krogsgaard

Her sidstnævnte igen.

BilledeKiel Berlin-gruppe 15-09-12 8512 8511 by Egon Krogsgaard

Her er det Berlin-gruppen, der har været i gang.

BilledeKiel Laelia dayana coerulea 15-09-12 8515 8514 by Egon Krogsgaard

Laelia dayana coerulea.

BilledeKiel Pleurothallis megalops 15-09-12 8520 8519 by Egon Krogsgaard

En af mine mange favoritter både dernede, og her hjemme, den har dog ikke blomstret endnu hos mig. Ligner små blæksprutter, der hænger rundt omkring.

BilledeKiel Pleurothallis megalops 15-09-12 8521 by Egon Krogsgaard

Pleurothallis megalops. Mange af de afbillede planter har sikkert fået nye navne med tiden, jeg har dog forholdsvist beholdt de navne, de har været udstillet med.

BilledeKiel Kefersteinia tolimensis 15-09-12 8524 by Egon Krogsgaard

Kefersteinia tolimensis er også en af dem, jeg heldigvis har fået hjem på et tidspunkt. Og nej, Erna, ikke et skelebillede!

BilledeKiel Bremen-Weser-Ems udstillingen 15-09-12 8527 1 by Egon Krogsgaard

Bremen-Weser-Ems udstillingen. Nogle af de tyske udstillinger var der ikke meget ved, i en af dem var det Phalaenopsis-hybrider, der næsten skulle give liv i udstillingen, det er vist ikke meningen, og dermed ikke et ondt ord om de planter, det kan bare ikke være rigtigt til så stor en udstilling, og så har de stort set ikke andet at byde på.

[BilledeKiel Stenoglottis longofolia 15-09-12 8530 by Egon Krogsgaard

Men en afrikaner fik jeg dog taget billede af, Stenoglottis longifolia.

BilledeKiel schleswig holstein Gruppe 15-09-12 8534 by Egon Krogsgaard

Nu har I godt nok allerede fået et billede af Schleswig-Holstein gruppens udstilling, men, her et knapt så kønt billede af den, hvor mine medrejsende ikke er med på. Her kunne jeg også have valgt den forrige plante fra, denne var større.

BilledeKiel Aerangis rhodostictum 15-09-12 8535 by Egon Krogsgaard

Hvis ellers jeg har nogenlunde styr på det, så stammer Aerangis rhodostictum ikke bare fra Afrika, men også fra denne udstilling.

BilledeKiel Bulbophyllum Herlyn's Delight 15-09-12 8539 8538 by Egon Krogsgaard

Og, selvom denne også er derfra, så kommer den fra Hans' gartneri, han har lavet det kryds, og opkaldt den efter fruen i huset! Bulbophyllum Herlyn's Delight, en blomst vi også så i vores lokale klub få dage før. En kæmpe stor blomst.

BilledeKiel Draculaer mm 15-09-12 8541 ny by Egon Krogsgaard

Dette afsnit ser jeg frem til hvert år, de trodser enhver fordom, og lader desværre planterne leve op dertil. Draculaer i lange baner, de kan desværre ikke klare den tørre luft, og klasker sammen. Selve blomsten kan som regel godt reddes hjemme igen, men, snipperne er for længst tørret helt ud, de er jo trods alt en del af fornøjelsen ved den blomst. Men sødt af dem at blive ved med at tage dem med.

BilledeKiel Zygostates lunata 15-09-12 8545 8544 by Egon Krogsgaard

Og, det var så her, jeg havde fotograferet et forkert navneskilt, så tak Bitten, En Zygostates lunata.

Hmmmmm, mon ikke jeg er halvvejs igennem nu. Måske tid til en rygepause til dem, der har brug for det!

BilledeKiel Dendrobium lawesii 15-09-12 8548 8547 by Egon Krogsgaard

Her er det så den meget variable Dendrobium lawesii.

BilledeKiel Paphiopedilum philippinense var roebelenii 15-09-12 1111 by Egon Krogsgaard

Her er bl.a Paphiopedilum philippinense var roebelenii.

BilledeKiel Dendrobium lawesii 15-09-12 8561 8560 by Egon Krogsgaard

Flere Dendrobium lawesii.

Nu er det jo en 3-landskamp, så, hvem mangler vi mon?

BilledeKiel Sydsvenska Orkidésällskapet 15-09-12 8568 by Egon Krogsgaard

Her er det Sydsvenska Orkidésällskapet , der har lavet udstillingen for Sverige.

BilledeKiel Paphiopedilum sukhakulii x rothschildianum 'Enehusa' 15-09-12 8574 8573 by Egon Krogsgaard

Paphiopedilum sukhakulii x rothschildianum 'Enehusa' .

BilledeKiel Cymbidium erythrostylum 'Enehusa' 15-09-12 8824 8823 by Egon Krogsgaard

En meget smuk Cymbidium, som man alt for sjældent ser, Cymbidium erythrostylum 'Enehusa'.

BilledeKiel Dendrobium sulawesii x lawesii (Pink Glow glomeratum x lawesii) 15-09-12 8809 8808 by Egon Krogsgaard

Som alle andre i udstillingerne var denne også sat med et forkert navn på, alle kalder den Dendrobium sulawesii x lawesii, der er dog ingen i den slægt, der hedder Den. sulawesii, men det er det navn, den altid bærer rundt på, da mange andre slægter har arter med den gradbøjning af øen Sulawesi. Denne hybrid hedder retteligen Dendrobium Pink Glow, og er en krydsning mellem Den. sulawesiense og Den. lawesii. Så er der en diskusion gående på, om Den. sulawesiense og Den. glomeratum er én og samme art, sidstnævnte er meget mindre i blomsterne, men, det er så en helt anden diskusion, som ikke har noget at gøre med denne udstilling. Undskyld svenskere, I er ikke de eneste, der laver den lille fejl!

BilledeKiel Dendrobium sulawesii x lawesii (Pink Glow glomeratum x lawesii) 15-09-12 8821 8820 by Egon Krogsgaard

Her igen.

Her følger en del planter, som er fotograferet rundt omkring i drivhusene, bl.a. i mange af forhandlernes udstillinger, men, de færreste har jeg et udstillingsnavn til at putte dem ind i.

BilledeKiel 15-09-12 8469 8468 by Egon Krogsgaard

Sådan hænger mange af planterne rundt omkring, som regel har en enkelt udstiller et helt drivhus til sin rådighed, så kikker jeg ikke efter udstillere, men udstillede planter.

BilledeKiel Paphiopedilum lowii 15-09-12 8579 8578 by Egon Krogsgaard

Paphiopedilum lowii.

BilledeKiel Paphiopedilum haynaldianum x sanderianum 15-09-12 8584 8583 by Egon Krogsgaard

Paphiopedilum haynaldianum x sanderianum.

BilledeKiel Trichoglottis philippinensis var. brachiata 15-09-12 8589 8588 by Egon Krogsgaard

Trichoglottis philippinensis var brachiata, som jeg også har med bristefærdige knopper lige nu.

BilledeKiel Paphiopedilum charlesworthii, Paphiopedilum niveum x wenshanense mm 15-09-12 8595 8594 by Egon Krogsgaard

En af dem, der lige har været vist på forumet, Paphiopedilum charlesworthii, men også Paphiopedilum niveum x wenshanense m. fl.

BilledeKiel Oncidium jonesianum 15-09-12 8598 8597 by Egon Krogsgaard

Denne havde de åbenbart glemt navnet til, den var hængt på siden af udstillingsrammen, så var den jo både med, og alligevel ikke. Alle udstillede planter skal have et navneskilt ved, hvis udstillingen skal gøre sig forhåbning om en medalje, har jeg ladet mig fortælle, så er det jo op til dommerne, om den er med, eller ej.

BilledeKiel Oncidium jonesianum 15-09-12 8600 8599 by Egon Krogsgaard

Men, hér er den med, Oncidium jonesianum er en meget smuk plante med lange, tynde, runde blade.

BilledeKiel Dendrochillum magnum 15-09-12 8602 8601 by Egon Krogsgaard

Dette smukke skrummel var også med for 3 år siden, og kan som mange af de andre ses i mit 3 år gamle indlæg om samme udstilling og landskamp.

BilledeKiel Dendrochillum magnum 15-09-12 8605 8604 by Egon Krogsgaard

Den er næsten gylden i farven, denne Dendrochillum magnum.

BilledeKiel Miltonia × Binotii 15-09-12 8607 by Egon Krogsgaard

Miltonia Binotii skulle denne hedde, en menneskeskabt hybrid, havde det været naturhybriden, havde der været et x midt i navnet og med lille.

BilledeKiel Cattleya mix 15-09-12 8614 8613 by Egon Krogsgaard

Et mix af Cattleya'er.

BilledeKiel kaktushuset 15-09-12 8618 8617 by Egon Krogsgaard

Så var der ingen der udstillede her i år, det var der vist sidst. Kaktushuset.

I næste drivhus kunne denne bl.a. ses.

BilledeKiel Brassavola cordata 15-09-12 8622 8621 by Egon Krogsgaard

Et sølle eksemplar af en Brassavola cordata.

BilledeKiel Oncidium onustum 15-09-12 8626 8625 by Egon Krogsgaard

Det sølle var et gennemgående tema i Herrenhausens Botaniske Haves udstilling, der holdt til her. Det var så første gang, jeg måtte slås om pladsen med den officielle fotograf ved udstillinen, han vandt. Så, hans stativ stod godt i vejen, selvom han gik rundt med kameraet i hånden en del af tiden. Men, lidt skud blev det da alligevel til.

BilledeKiel Oncidium onustum 15-09-12 8641 8640 by Egon Krogsgaard

Og denne næsten selvlysende Oncidium onustum havde som eneste plante ved udstillingen fået guld både i kultur og for planten.

BilledeKiel Malleola baliensis 15-09-12 8630 8629 by Egon Krogsgaard

Malleola baliensis.

BilledeKiel Paphiopedilum haynaldianum for album 15-09-12 8636 8635 by Egon Krogsgaard

Endnu en alba, denne gang en Paphiopedilum haynaldianum f. Album.

BilledeKiel Tristella tenuissima 15-09-12 8646 8645 by Egon Krogsgaard

De små havde de også fundet frem, selvom det må være svært at finde så lille en klodsplante i en botanisk have.

BilledeKiel Tristella tenuissima 15-09-12 8646 8645 udsnit 1375 by Egon Krogsgaard

Tristella tenuissima.

BilledeKiel Habenaria rhodocheila og Habenaria medusae 15-09-12 8649 8648 by Egon Krogsgaard

Et par Habenaria'er var også kommet med, her den orange Habenaria rhodocheila og Habenaria medusae bagved.

BilledeKiel Habenaria medusae 15-09-12 8652 8651 by Egon Krogsgaard

Her ses den lidt tættere på. Den fik sølv!

BilledeKiel Oncidium crispum 15-09-12 8656 8655 by Egon Krogsgaard

Ja, den selvlysende hænger også her, så samme udstilling endnu.

BilledeKiel Oncidium crispum 15-09-12 8658 8657 by Egon Krogsgaard

Oncidium crispum.

BilledeKiel Pteroceras semiteretifolia 15-09-12 8661 8660 by Egon Krogsgaard

Og så en plante, de havde givet et artsnavn, som slet ikke findes, end ikke tæt på. Skal retteligen hedde Pteroceras semiteretifolia.

Så slap jeg endelig væk derfra, og fandt lidt andet guf.

BilledeKiel Catasetum schmidtianum 15-09-12 8665 8664 by Egon Krogsgaard

En af de slægter, jeg vander ihjel.

BilledeKiel Catasetum schmidtianum 15-09-12 8667 8666 by Egon Krogsgaard

Catasetum schmidtianum.

BilledeKiel Coryanthes cataniapoensis 15-09-12 8672 8671 by Egon Krogsgaard

Coryanthes cataniapoensis.

BilledeKiel Gongora cassidea 15-09-12 8675 8674 by Egon Krogsgaard

Burde nok have hængt frit, så alle skafter rundt om klodsen kunne ses.

BilledeKiel Gongora cassidea 15-09-12 8677 8676 by Egon Krogsgaard

Gongora cassidea.

BilledeKiel Stanhopia wardii 15-09-12 8680 8679 by Egon Krogsgaard

Stanhopia wardii.

BilledeKiel Catasetum expansum 15-09-12 8685 8684 by Egon Krogsgaard

Endnu en af dem, jeg ikke kan have. Catasetum expansum.

BilledeKiel Paphina herrarae 15-09-12 8689 8688 by Egon Krogsgaard

Ikke bare en af de mest smukke planter, sikken en blomstring, og, mange flere skafter på vej.

BilledeKiel Paphina herrarae 15-09-12 8693 8692 by Egon Krogsgaard

Paphina herrarae.

BilledeKiel Astridia longifolia 15-09-12 8698 8697 by Egon Krogsgaard

Så var der igen en gennemgangsdrivhus, denne gang med sukkulenterne. Astridia longifolia stod der på navneskiltet.

BilledeKiel Glanz's udstilling 15-09-12 8702 8701 by Egon Krogsgaard

Så var jeg endnu engang kommet op at tottes med fotografen, måske der var to.

BilledeKiel Glanz's udstilling 15-09-12 8707 8706 by Egon Krogsgaard

Jeg ville egentligt have været forbi gartneriet Glanz's udstilling igen, sådan gik det så ikke. Men jeg måtte tage billederne lidt kråt fra siden, da der også her stod et tomt stativ foran udstillingen, mens kameraet var håndholdt.

BilledeKiel Glanz's udstilling 15-09-12 8705 8704 by Egon Krogsgaard

Det er jo ikke fruesko, den mand mangler som salgsobjekter.

BilledeKiel Aristolochia gigantea 15-09-12 8710 8709 by Egon Krogsgaard

Endnu en gennemgang, jeg undlod at tage billeder af de smukke lotus, som også blomstrede for 3 år siden, her er det så en af kæmperne, der stod ved kanten af dammen. Aristolochia gigantea med ca. 30 cm store blomster.

Nu vi er ved kæmperne, så var der desværre ikke blomst i denne stinkbombe.

BilledeKiel Amorphophallus titanum 15-09-12 8713 8712 by Egon Krogsgaard

Det er ét blad, og, det er, hvad den sætter hvert år. Når først knolden i den lille potte er oppe på ca. 50 kg, bladet er vel 4 meter højt her, så kan den blomstre, og en op til 7 meter høj blomst åbenbarer ikke bare sin skønhed, men også en så kraftig stank af råddent kød, at man nok ikke falder i svime over blomstens skønhed, men nærmere stanken. Men, desværre ikke i blomst, så skulle jeg have været der i slutningen af foråret eller starten af sommeren. Amorphophallus titanum.

BilledeKiel Thunbergia mysorensis 15-09-12 8740 8739 by Egon Krogsgaard

Det her er bare så fantastisk smukt et træ, at det kommer med igen i år. Thunbergia mysorensis. De hænger bare der i luften på lange tynde stilke, som er flere meter lange, Selve blomsterstanden er mellem 30 og 50 cm lange.

BilledeKiel Skægagame, Pogona vitticeps 15-09-12 8747 8746 by Egon Krogsgaard

Skægagamer, orkideknæler og farvefrøer var der også i nogle terrarier, her må I dog nøjes med den førstnævnte.

Nå, så kan I vist godt tåle et par orkideer til.

BilledeKiel Paraphalaenopsis serpentilingua 15-09-12 8751 8750 by Egon Krogsgaard

Endnu en med lange tynde runde blade.

BilledeKiel Paraphalaenopsis serpentilingua 15-09-12 8428 8427 by Egon Krogsgaard

Denne bar navnet Paraphalaenopsis serpentilingua.

BilledeKiel Phalaenopsis bellina 'Weihe' 15-09-12 8753 8752 by Egon Krogsgaard

Det var længe, Phalaenopsis-folket skulle vente på en smukt eksemplar, endda så smukt, at dommerne gav den sølv og guld. Bag den hænger et flot mørkt eksemplar af en Cattleya aclandiae.

BilledeKiel Phalaenopsis bellina 'Weihe' 15-09-12 8756 8755 by Egon Krogsgaard

Så mange gange, den art har været vist på forumet, er det næsten overflødigt at skrive, at det er en Phalaenopsis bellina 'Weihe' . Meget smuk plante. Selv de prof. lader skadede blade sidde, for ikke at svække planten unødigt!

Her er lidt fra samme rum, som svenskerne havde deres udstilling i, mens jeg til sidst ventede på, at de to unge damer, jeg fulgtes med, lige skulle handle færdig, mine 100 € havde for længst fået ben at gå på. Kopf var en værdig afløser for Ludwig, der p.g.a. problemer med at gå, var blevet hjemme.

BilledeKiel Vanda Ruby Moon 15-09-12 8834 8833 by Egon Krogsgaard

Vanda Ruby Moon og en gul hybrid .

Nu har de jo godt nok en præsident i Tyskland, det forhindrede dog ikke kongen i at være med.

BilledeKiel Paphiopedilum rothschildianum 15-09-12 8843 8842 by Egon Krogsgaard

Paphiopedilum rothschildianum.

BilledeKiel Calanthe rosea 15-09-12 8846 8845 by Egon Krogsgaard

En Calanthe rosea stod også og blomstrede smukt der.

Og, mens jeg smuttede rundt og fotograferede, så var der en anden, der smuttede rundt og kikkede hver en sprække efter.

BilledeKiel Gærdesmutte 15-09-12 8852 by Egon Krogsgaard

En gærdesmutte, der ikke var mere sky, end når kameraet kom 40 cm fra den, så stod den helt stille til billedet var taget.

BilledeKiel Vanda hybrid 15-09-12 8854 8853 by Egon Krogsgaard

Og, så følger lidt Vanda hybrider.

BilledeKiel Vanda hybrid 15-09-12 8858 8857 by Egon Krogsgaard

De var uden anden navn, end hybrid.

BilledeKiel Vanda hybrid 15-09-12 8860 8859 by Egon Krogsgaard

Det behøver de jo ikke blive grimmere af.

BilledeKiel Vanda (Blue Magic måske) 15-09-12 8862 8861 by Egon Krogsgaard

Muligvis en Vanda Blue Magic, det hed den ved siden af, mon ikke jeg undlod at tage et billede af navneskiltet, da naboens kunne ses på mine billeder. Det plejer at være grunden, og, den ligner godt nok den hybrid.

BilledeKiel Vanda hybrid 15-09-12 8868 8867 by Egon Krogsgaard

Nogle er mere sjældne end kønne, så har jeg vist sagt, hvad jeg mener om denne prangende plante.

BilledeKiel Vanda tesselata hybrid 15-09-12 8873 8872 by Egon Krogsgaard

Efter skiltet en Vanda tesselata hybrid.

Og så er jeg allerede ved den sidste, jeg må da vist være kommet til at springe hver andet billede over!

BilledeKiel Lycaste Geyser Gold x Lycaste Capricorn x Anguloa P Cripp 15-09-12 8877 8876 by Egon Krogsgaard

Der stod Lycaste Geyser Gold x Lycaste Capricorn x Anguloa P. Cripp på navneskiltet, det tror jeg gerne på.

Om end ikke andet, så fik I vel brugt et par minutter på at se indlægget igennem, jeg håber dog, at det kan give lidt inspiration til at besøge de udstillinger, der er rundt omkring, i den kommende weekend dog ikke så mange hvert sted!
Senest rettet af Egon K P 24/12/2017 kl. 17:20, rettet i alt 2 gange.
Mvh Egon

Brugeravatar
Betina1984
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Betina1984 » 28/9/2012 kl. 09:33

Neeej det sker så bare ikke! Er på arbejd og chefen er til møde, så ville lige kigge billeder... men så er der lukket for et eller andet på vores netværk så jeg kun kan se røde krydser i stedet for billedern :lol:
Orkide count: 54
Meeen mon ikke der er plads til et par stykker mere? ;)

larsvh

....

Indlæg af larsvh » 28/9/2012 kl. 11:19

det ser satme godt ud egon. gid man havde været der. fine billeder.
måske man selv skulle tage kamera med i plantorama i morgen he he

mvh lars

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 28/9/2012 kl. 13:32

Der er ikke noget galt med jeres netværk, Betina, jeg har kun sat røde krydser ind, troede du, I skulle have en flok billeder at kikke på, I kunne jo bare selv være kørt derned! :lol:

OK, det er nok chefen, der tidligere har set, hvad du laver, når jeg sætter indlæg ind, så, nu tjekker han hver morgen, nyt fra ham den billedtossede, OK, så lukker jeg ned for netværket til i morgen! Så kan hun lære det! :lol:

Tak for det, Lars. Billeder yder ikke en udstilling retfærdighed, men kan jo være en erstatning i mangel af bedre. Udstillinger skal opleves på stedet, men, derfor vil jeg da gerne se, hvad du støder på af orkideer på din vej i weekenden! :P Gælder selvfølgelig også I andre! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Betina1984

Indlæg af Betina1984 » 28/9/2012 kl. 13:53

Hahaha det er også nogle fine røde krydser :lol: Så må man bruge sin fanstasi samtidig med at man læser dig tekst :lol:
Hehe ej, så har jeg bare noget at glæde mig til til når jeg kommer hjem og lander på sofaen :D
Det kan da også godt være at jeg har kigget lidt rigeligt på orkidéer på nettet imens jeg har været på arbejd de sidste par uger (kigger over på udvalget af smileys - Hey! Hvor er smilyen med en glorie over hovedet? :lol: )

Brugeravatar
Betina1984

Indlæg af Betina1984 » 28/9/2012 kl. 18:34

Så landede jeg på sofaen og WOW hvor er de flotte :D Jeg samler lige kæben op igen :lol:
Nu glæder jeg mig bare endnu mere til imorgen formiddag når jeg skal i plantorama! Der bliver nok ikke lige så meget at vølge imellem - men jeg tror alligevel at kortet når at blive varmt :)

Brugeravatar
Hanne Ingerslev
Geografisk sted: Charlottenlund

Indlæg af Hanne Ingerslev » 28/9/2012 kl. 18:49

Fantastiske billeder. Hvor er der meget at lære :lol:
TAK for dit store arbejde :P

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 28/9/2012 kl. 19:55

Uha da Egon, godt jeg ikke var dernede. Det holdt min pengepung vist ikke til i denne omgang. Men, men, men - hvor er der mange skønne orkideer. Og sikkert rigtig mange fristelser.

Men når det er sagt, er dit eget drivhus en tand mere spændende at kaste et blik rundt i :D :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 28/9/2012 kl. 21:38

Jeg tror, Betina, at den eventuelle smiley med en glorie over hovedet sikkert er blevet misbrugt groft i starten af forumets levetid, derfor er den der ikke. det kunne du jo ikke finde på, vel? :mrgreen:

Husk nu, at planterne i medlemmernes udstilling ikke er til salg! :lol:

Og, tak for kritikken til dig, Hanne og Helle.

Dog undrer jeg mig over, Helle, hvad du fedter for! :lol:

"Men når det er sagt, er dit eget drivhus en tand mere spændende at kaste et blik rundt i :lol: :lol: "
Mvh Egon

Brugeravatar
Betina1984

Indlæg af Betina1984 » 28/9/2012 kl. 21:42

Nej det kunne jeg da aldrig finde på :D
Jeg må se om jeg kan holde fingrene fra medlemmernes planter :D

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 30/9/2012 kl. 00:16

Nej hvor er det bare flot, masser og masser af orkideer og alle i fuldt flor.
Det er flot at se dem som er præsenteret enkeltvis. Meeen hvor ser det dog bare helt utroligt godt ud når man kan se mange af dem på en gang, flot arrangeret, det er jo et helt bombardement af smukke farver og former. Der kunne man da snildt få et par timer til at gå :lol:
450 billeder siger du Egon. Dit kamera må jo have knipset løs som et maskingevær, jeg ved ikke hvor lang tid du bruger på at tage et billede, flytte kameraet og finde fokus igen til det næste billede, men hvis det var mig, så ville det nok tage et par dage eller mer. Tusind tak for det smukke syn, og det store arbejde du har lagt i det.
Jeg har forresten læst hvilken forskel der skulle være på Dendr. cuthbertsonii og Dendrobium agathodaemonis, men det vender jeg lige tilbage til, i en anden tråd en af dagene.

Stort tillykke til Per med bronzemedaljen, som du fik for din smukke Dendrobium helwigeanum.

Hovsa, jeg har lige et enkelt spørgsmål. Jeg kan se at blandt andet Hans Christiansen har fået både guld og sølvmedalje for den samme plante. Jeg ved ikke en dyt om hvad man vurderer planterne ud fra, men så må der vel være flere kriterier som gør sig gældende. Hvilke kriterier er der tale om? Og kunne man i princippet få f.eks. to guldmedaljer for den samme plante?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/9/2012 kl. 02:00

Det er nu ikke tiden, med at finde focus, Erna, der er tidsrøveren, men blitzens genopladning mellem skuddene. Så, jeg knipser stort set løs, fra jeg kommer, til jeg forlader stedet igen, men, da mit kamera har en meget fleksibel skærm på bagsiden, så kan jeg vende og dreje det, som jeg lyster, så kameraet er stort set ikke oppe foran øjnene på noget tidspunkt, ellers ville det være en noget enøjet forestilling, at være til udstilling. Og, som du skriver, så var det bare flot!

Hvis den plante, der er til bedømmelse er stor og veldyrket, og har været i dyrkerens besiddelse i en rum tid, er det et eller to år, det ved bl.a. Per alt om, så kan dommerne bestemme sig for at bedømme planten to gange, først for de egenskaber, planten har, og derefter, de egenskaber dyrkeren har, for at få så stor, homogen og flot en plante. Derfor kan en plante godt få 2 guldmedaljer. Da der sidst var 3-landskamp i Brædstrup, blev der givet tilladelse til, at planterne i udstillingerne også måtte være med i landskampen, så der kunne en veldyrket og flot plante i princippet få 4 guldmedaljer.

Der har før været skrevet lidt om, hvilke kriterier, dommerne dømmer efter, det kan ses her:

http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... ht=medalje
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 30/9/2012 kl. 19:28

Tusind tak for denne fantastiske billed serie - men især for dine lærerige kommentarer.
Mvh Louise Vig

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/9/2012 kl. 22:42

Tak for det, Louise. Står det virkeligt noget lærerigt også, der kan man bare se. Da jeg nåede til slutningen, kunne jeg knapt huske, hvad jeg var startet ud med, det tog små 10 timer, fra jeg smed billederne ind på Photobucket, og til jeg havde hentet det sidste link retur til indlægget. :wink:
Mvh Egon

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 1/10/2012 kl. 13:40

HHOOOLL :shock: da helt op Egon så gik der igen et par timer med at blive skeløjet :lol:
Det må ha været en fantastisk oplevelse for hvor er det flot og du er også en dygtig fotograf .
Tak for at vi må være med på sidelinien :roll:

Besvar