Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

nybegynder

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
grundsoe

nybegynder

Indlæg af grundsoe » 11/10/2012 kl. 20:59

Hejsa

Jeg er helt ny og min interresse er startet fordi jeg holder farvefrøer i terrarie og synes det kunne være sjovt med nogle spændende planter også.
Jeg har så været heldig at få lidt små planter og starte op med, men jeg er sikker på det udvikler sig :wink:
Nu skal jeg først lige finde ud af de forskellig udtryk som f.eks. hybrid eller ikke hybrid. og så er der jo lige de sindsyg mange arter.
Jeg vil efterhånden som jeg kommer ind i det, koncentere mig omkring små arter, som kan gøre sig godt i mine små regnskovs terrarier..altså "mini" orkideer der kan klare fugtige forhold og kunstig lys.
Her er lidt billeder af det jeg starter med :wink:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

MVH
Thomas

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 11/10/2012 kl. 23:14

Jeg kender dig jo godt ovre fra Dendromania, Thomas! :D

Du har ikke navne til dine planter? Indtil videre kunne de alle ligne arter, men, det er jo ikke sikkert. Det kunne være Leptotes bicolor, Dendrobium lindleyi, helt klart de næste to er i Pleurothallis-familien, måske en Stelis sp. til den tredie, det kan også være så meget andet, muligvis Pleurothallis restrepioides til den fjerde, og den 5. har jeg jo tidligere budt ind på, en Zootrophion sp.

Men, lad os nu se dem, når du får blomster i dem! Så er det måske lettere at komme et navn nærmere, dog kan hybrider ligne arter så meget, at planter købt uden navneskilt forbliver navnløse. Og mange købt med artsnavn til, får sig ofte et nyt, når man går ned i de små arter, der er utroligt mange med forkerte navneskilte ved!

Den værste fjende, dine planter har, er nok stående vand dagen lang, og ikke mindst, natten lang. :wink:
Mvh Egon

grundsoe

Indlæg af grundsoe » 12/10/2012 kl. 05:20

Hej Egon

Joo jeg er oz på Dendromania, nu er jeg klar over hvem du er....ja den ene hobby giver næring til nye/flere interresser hehe.

Navne
Nr: 1
Leptotes bicolor
Nr: 2
Dendrobium aggregatum v jenkinsii?
Nr: 3
Pleurothallis grobyi
Nr:4
Pleurothallis hemirhodas
Nr: 5
Usikkert men som du siger nok en Zootrophion

Hvis jeg synes jeg havde svært ved navnene i Dendrobatiderne, så er det da godt nok endnu sværere med hensyn til orkideer :?

Mange hilsner
Thomas

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 12/10/2012 kl. 09:14

Det er nogle dejlige arter, du har fået fat i der, selvom der er mange arter at holde styr på i orkideernes verden, så er der ikke nær så mange underarter at holde styr på, som ligner andre arter til forveksling som i Ranitomeya'ernes verden hos farvefrøerne.

Men, netop din nummer 2 er en af dem, der er lidt spooky!

Den sælges lidt i flæng med forskellige navne til, som dækker over 3 forskellige arter. Problemerne opstår, når botanikerne finder en "ny" art, som de beskriver, så får planten det navn, som de giver den. Ikke mindst DNA-undersøgelser af gamle herbarieark, sammenholdt med de "nye" fund rusker op i gemmerne, så mange af de nyere beskrevne arter bliver identificeret som tidligere beskrevne arter, og så gælder det ældste navn som udgangspunkt, men ikke altid. Det samme gør sig gældende i hele biologiens verden, også hos vores kære små frøer!

Bare for at vise, hvad det navn, du har til din plante, kan dække over, så vil jeg lige kikke indenfor hos Kew, de har alle synonymlisterne liggende frit tilgængeligt på mange plantefamilier!

Og, jeg hører dig selvfølgelig i lektien, næste gang, vi måske ses til en frømesse! :lol: OK, nej, det er de færreste, der løber rundt og husker på alle de forvirringer, der er i navnene, hvad skal man også det for, når man kan finde dem på nettet! Men, bare for at illustrere, hvad det går ud på, så tager jeg udgangspunkt i navnet Dendrobium aggregatum var. jenkinsii. Den er beskrevet i 1898 med det navn, men, er siden blevet identificeret som en anden beskrevet plante fra 1839, nemlig Dendrobium jenkinsii. Den sælges under begge navne, men sommetider dækker dit navn over endnu to arter, som det forkert er sat sammen med.

Om man har navneskiltet med synonymet, eller det rigtige navn, er i princippet "ligemeget", går man kun efter det accepterede navn, og vil købe en bestemt plante, kan man lede forgæves hos sælgerne, da de ofte sælges under de mere velkendte synonymer. Det er denne plante også et godt eksempel på!

Jeg har sprunget beskrivernes (auratorer hedder de vist) navne over her, for ikke at gøre forvirringen total, men da samme navn fejlagtigt er givet til flere forskellige arter, bør den jo med for at man ved, hvilken af planterne der er tale om.

Men, tilbage til dit navn til planten. Der findes også to andre arter, der bærer navnet Dendrobium aggregatum, begge er som dit synonymer for "tidligere" beskrevne navne. Og, her ér jeg så nødt til at tage beskrivernes navne med, selvom de ikke fremgår af navneskiltene på de planter, man køber.

Arten Dendrobium aggregatum Roxb. 1832, er synonym for Dendrobium lindleyi Steud. 1840, og arten Dendrobium aggregatum Kunth. beskrevet i 1816, har så også fået lov til at beholde det senere navn Ornithidium aggregatum (Kunth) Rchb.f., formentligt fordi det fik et nyt slægtsnavn samtidig i 1854, som stadigvæk gælder.

Det navn tror jeg så ikke, du nogensinde vil finde planten til salg under, men det er det accepterede navn hos Kew.

Nu er 1816 jo ældre end 1854, men slægtnavnet Ornithidium stammer fra 1813, (slægtsnavnet Dendrobium er fra 1799) måske er det derfor, man har beholdt det nyeste af de to artsnavne. Det er der mindst én her på forumet, der ved meget mere om, da hun arbejder med navneforvirringen til daglig! :P

Men, så meget forvirring omkring din flotte plante, selvom du får den i blomst, er jeg ikke sikker på, du umiddelbart kan finde det rigtige navn til den ved at billed-google, da alle 3 arter ligger i hobetal med forkerte billeder til. Ejerne sætter dem jo ind med de navne, de har købt dem med, :P Men efterhånden dukker der flere og flere originaltegninger op af de forskellige arter, og mange beskrivelser er også tilbængelige, hvis man søger på de rette bog- eller artikkeltitler, og det er dem, der står sammen med navnet, når man fx kikker på Kew.

Dendrobium lindleyi Steud., Nomencl. Bot., ed. 2, 1: 490 (1840).

http://www.tropicos.org/NameSearch.aspx?name kan du ofte finde de gamle bøger som PDF-filer sammen med arternes navne, du frit kan hente ned, om 100 år kan vi vel gøre det samme med vores farvefrøers beskrivelser. :lol:

http://www.epidendra.org/taxones/index.html er også et sted, hvor du kan finde mange af de gamle beskrivelser, hvis du kan finde rundt derinde, netop din plante er en af dem, hvor det kan være nødvendigt, hvis man vil have det rette navn, men, måske du er godt tilfreds med "bare" at se den blomstre! :lol:

Nu skal jeg nok lade dig slippe, uden nettes oplysninger har jeg ikke styr på alle disse navneforviklinger, men, som du lige har set, så kan alle disse oplysninger også "misbruges" til at gøre en sød smuk plante til noget næsten uforståeligt navnerytteri! :lol:
Mvh Egon

grundsoe

Indlæg af grundsoe » 12/10/2012 kl. 19:01

Hej Egon

Pyha, det gør det jo ikke nemmere med de navne hehe
Så der går mange år før jeg kan hjemmeopgaven i hovedet :D

Jeg tror jeg vil starte lidt som jeg startede med frøer, først finde navne, på dem som man kan li, og derefter undersøge mere om dem, så kommer det med navnene nok ganske langsomt :wink:

Det jeg synes er svært når man, sidder og kigge efter orkideer. er at finde ud af om det er store arter til vinduet, eller det er en lille art der egner sig til terrariet.
Synes når man ser billederne snyder de lidt mht. til hvor stor planten egentlig bliver :?

Men hvis nu man leder i en gruppe f.eks. Pleurothallis så kan jeg da starte der, da der umiddelbart er mange der ser spændende ud for mig der.

Mange tak for din udførlige forklaring :)

MVH
Thomas

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 12/10/2012 kl. 20:12

Ligesom der er gode sites om frøer, er der selvfølgelig også om orkideer. Her er nok det sted på nettet, hvor du finder flest billeder af forskellige arter, og en lille beskrivelse af dem, både blomsternes størrelse, planterne, om de er små eller store, og om temperaturer og lysforhold som symboler.

http://www.orchidspecies.com/
Mvh Egon

Besvar