Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Blomstring i september 2012 i Aarhus.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Blomstring i september 2012 i Aarhus.

Indlæg af Egon K P » 30/10/2012 kl. 01:20

Ja, det er jo ikke første gang, jeg er lidt bagud, også med at sætte billeder ind, men, det har været en lidt hektisk måned, hvilket også vil vise sig i næste måneds visning, kameraet er vist ikke blevet brugt så flittigt, som mine orkideer har lagt op til.

Enkelte fra sidste måneds visning dukker op med nye billeder, men ellers har jeg forsøgt at sortere dem fra med hård hånd. Alligevel er det igen blevet til et af de indlæg, der ikke bør læses, lige inden bussen kører, eller, bilen skal luftes ind til arbejde!

Da min samling rummer ca. 150 arter i Bulbophyllum ud af de ca. 900 forskellige arter, jeg har alt i alt i udestuen, så vil de jo også fylde en del i mine indlæg, denne måned er ingen undtagelse.

Billede

Bulbophyllum alticola har jeg haft nogle måneder nu, den er en flittig blomstrende, omend den let overses med de meget tynde blomster i en diskret farve. Har et par skafter igen lige nu.

Billede

Her var så allerede den første genganger, begge skafter havde vist 10 blomster, og, dermed en fuld omkreds på skafterne.

Billede

Bulbophyllum annandalei. Den har haft endnu 2 skafter med mange blomster på hvert, og et 6. skaft er på vej ud nu, også en af de flittige i den slægt!

Så købte jeg en Bulbo. hos Hans i sommers, der var et meget lille skaft på vej. Hans har købt denne art mange gange som frøplante, men hver gang har det vist sig at være Bulbophyllum grandiflorum, som jo også er en storblomstret og spændende orkide.

Billede

Sådan kom skaftet til at se ud, knoppen endte på 12-14 cm's længde, det kunne næsten ikke gå galt!

Samtidig var endnu en førstegangs blomstrende Bulbo. også tæt på at blomstre, dens knopper var også 12-14 lange, dog mm.

Billede

Her den dag, hvor de begge sprang ud.

Billede

Og jo, det var den rigtige art, Hans havde fået hjem denne gang.

Billede

Næste dag var den så åbnet helt op.

Billede

Mange billeder af den viser en lidt "fimset" farve på blomsten, her var der pæne klare farver, svært at finde noget at klage over.

Billede

Hans sælger den under synonymet Bulbophyllum ornitorhyncum.

Billede

I min samling står den som Bulbophyllum antenniferum.

Billede

Ja, jeg undskylder for de mange billeder, den er bare så fantastisk smuk på alle måder, jeg har fjernet mange flere billeder af den, som også burde have været med i indlægget! :lol:

Billede

Også en af dem, der blomstrer hvert år, dog bude jeg måske kunne forvente lidt flere blomster på så mange bulber.

Billede

Om den bærer det rette navn, er jeg lidt i tvivl om, der er to arter, der på billeder er stort set ens.

Billede

Denne fyrrekoglelignende blomst skulle sidde på en Bulbophyllum careyanum.

Billede

At denne stammer fra Hans, siger navnet jo nærmest.

Billede

Det er et kryds, som Hans har lavet i 1997, og, den har fået navnet Bulbophyllum Hans' Delight. En primærhybrid mellem arterne Bulbophyllum (putidum x cruentum) Her sammen med Bulbo. biflorum.

Billede

En af de småblomstrede, har følgende på navneskiltet: Bulbophyllum modestum Thai GT .

Billede

Endnu en af de små.

Billede

Bulbophyllum refractum. Der er mange af disse, der ligner hinanden, så, jeg tager lidt forbehold for, om navnet holder! Men, den ligner godt nok!

Billede

Denne er også småblomstrende, omend skaftet er stort.

Billede

Bulbophyllum rigidum.

Billede

Her er så den lille fra den første sammenligning igen, der er dog 2 skafter mere på vej her, som blomstrer nu med 3 blomster.

Billede

Købt som Cirrhopetalum wallichii på en Indiens-import i år. Jeg har vist haft en tilsvarende i blomst for et par år siden, formentligt også købt under det navn.

Billede

Men, for flere år siden fik jeg en anden blomst også på en plante købt med det navn, den kommer lige her fra et flere år gammelt billede.

Billede

Sådan kan man få mange nye orkideer, selvom man køber den samme flere gange! Begge står hos mig som Bulbophyllum sp.

Billede

Endnu en species, købt som Bulbophyllum fulgens.

Billede

Hører formentligt i samme sektion som min Bulbophyllum ovalifolium.

Billede

Er også givet dette navn fra tid til anden, når man googler lignende billeder.

Billede

Bulbophyllum ovalifolium er her sat ind sammen med den, lidt ligner de da hinanden, ikke mindst oven på fanen.

Billede

Også en af de flittige, første skaft oppe for oven blev ædt af bladlus, de kommer tit ind i udestuen, når efteråret for alvor banker på. Ud på efteråret dukker der så for første gang i år hanner op, fra foråret af har der kun været hunner, der laver jomfrufødsler. Men, når temperaturen falder, så føder de både hanner og hunner, de bliver ofte vingede, som når føden er knap om sommeren, og efter en befrugtning, lægger hunnerne æg, der er meget modstandsdygtige for hård frost. Det er på dette stadie, at de kommer flyvende ind af mine åbne vinduer, og, dette var så ikke den eneste plante, de invaderede. :twisted:

Billede

Alle orkideerne fik systemisk gift, det forhindrede dog ikke, at nogle bladlus overlevede i første omgang, så, der sidder nogle oppe i disse blomster. Endnu et skaft blomstrer for tiden på den. Bulbophyllum tingabarinum f. flavum, eller, som den skal hedde nu, Bulbophyllum pecten-veneris.

Så slap Bulbophyllum op for denne gang.

Billede

Her måtte jeg også have gang i et par bladluse-knusende fingre, da knoppen var helt oversået af lus!

Billede

På trods af ihærdig fjernelse af utøjet, så sidder der stadigvæk nogle inde i blomsten.

Billede

Til sidst bukkede de dog under for den systemiske gift. Cattleya aclandiae, der også blomstrede for et par måneder siden.

Billede

Denne slægt har jeg jo også en del i, mange ligner hinanden temmelig meget, måske min er forkert etiketteret.

Billede

Den skulle have sit navn ud fra farven, det har jeg dog haft lidt svært ved at forstå, men, som Kenth Esbensen fortalte mig på et tidspunkt, så sælges Coel. speciosa subsp. speciosa ofte som Coelogyne salmonicolor.

Billede

Så, måske jeg skal på jagt efter den rigtige laksefarvede Coelogyne. Kenth's rigtige plante i den art har så en helt anden farve end min.

http://www.carphunters.com/Orchids/Arte ... icolor.htm

Så forstår man jo lidt bedre det navn! :lol:

Så en bytteplante med en fra forumet af.

Billede

En der ligesom Scaphosepalum fortsætter med nye blomster i lang tid på samme skaft!

Billede

Condylago rodrigoi.

Meget smukke omend små blomster!

Billede

Så endnu en, der gav et skaft mere i år.

Billede

Den store Dendrobium moschatum, der hænger fast på min vindueskarm med rødderne.

Billede

En af dem, jeg som regel har måttet vinke farvel til meget hurtigt, men de to sidste arter, jeg har fået hjem har overlevet min pasning, og denne satte så et skaft i forbindelse med et nyskud.

Billede

Dendrochillum cobbianum.

Billede

Denne har jeg været lidt skuffet over, stort set hver gang, så ligner blomsterne noget, der tager skade i udspringet. Det viser sig dog, at sådan ser den ofte ud, så efter at have undladt at sætte den ind længe her, så får den endelig lov. Dracula carlueri .

Måske nogen kan gennemskue, hvor det navn kommer fra, det er en hyldest til ham, der om nogen kan kaldes Mr. Pleurothallis, Dr. Carlyle Luer.

Billede

Da denne slægt jo hører ind under Pleurothallid-alliancen, så har han jo også haft en stor finger med i Dracula'ernes verden.

Billede

Derfor skal denne som så mange andre egentligt benævnes Dracula cordobae Luer. Ja, den var også med i august måneds visning, den er bare så fed i blomsten, at den, ligesom den næste er med igen.

Billede

Dracula hirtzii Luer.

Billede

Her sammen med Dracula wallisii (Rchb.f.) Luer.

Billede

Den kan så også få lov til at være alene, det fortjener den næsten.

Billede

Jeg er en lille smule vild med de behårede Dracula'er, så, her er der igen to af slagsen sammen.

Billede

Så slutter den slægt for denne gang.

Billede

Blomstrede flittigt med mange blomster i sommers, nu igen med en 3-4 stykker. Epidendrum parkensonianum. Har en fantastisk smuk kraftig duft i skumringen.

Billede

En af dem, der også var i den fynske udstilling i Kiel i september.

Billede

Min fremstår dog meget mere rødlig både i blomsterne og skuddene. En Epidendrum peperomia, der bl.a. også har heddet Nanodes porpax.

Billede

Så et par af mine en-dags-blomstrende orkideer, først Flickingeria albopurpurea. Har netop haft 4 blomster igen, den korte blomstring opvejes så af, at den blomstrer med flere blomster nogle gange om året.

Billede

Og den anden i samme art, Flickingeria fugax.

Billede

Både Bulbophyllum og Coelogyne er svære at få sat de rigtige navne på, men, det gælder så også for denne slægt. Efter navneskiltene skulle det være samme art.

Billede

Gastrochilus calceolaris Om de tilhører samme art, er jo et godt spørgsmål.

Billede

Endnu en i samme slægt i blomst i september, her mener jeg dog, at det ikke er den rigtige art, i forhold til navneskiltet, så det må blive en sp.'er her.

Billede

Skulle have været langt mere "skægget" på læben, hvis navnet skulle have været rigtigt.

Billede

Men nogle spændende blomster, med de små fordybninger i læben.

Billede

Så fik jeg vist taget et lidt bedre billede af min Masdevallia erinacea, end de tidligere billeder. Det fortjener den næsten. :lol:

Billede

Denne måtte jeg opgive at få nogle bedre billeder af, 13 lange skafter er der på den, de falder for alvor nu, men, jeg kan hverken få den ud fra udestuen, eller væk derfra, hvor den står, det forhindrer mine mange andre orkideer. Så, et par sporadiske billeder blev det til i år.

Billede

Min gamle Miltonia clowesii.

Billede

En navnløs hybrid, købt i Bauhaus for nogle år siden. Har ikke blomstret de sidste par år, så, jeg troede egentligt, den var gået ud.

Billede

Min Paphiopedium hybrid er igang med den anden blomst nu, den første faldt samme dag, som den næste åbnede op.

Billede

Denne er meget hurtig til at skyde det lange skaft frem, og springe ud, jeg har en Eria hængende, som for snart 2 måneder siden skød blomsterne delvist ud af knopperne, så de står som små hvide æg i holdere, sidste år gjorde den det samme, og først langt ud på vinteren fortsatte den med at springe ud, måske det samme sker i år. Men, denne er så helt anderledes hurtig.

Billede

Pholidota rubra. Efter en uges tid faldt den igen.

Den forrige blomstrer en gang om året, den næste er næsten i knop eller blomst hele tiden. Dog har den stået lidt klemt inde under mit Bulbophyllum-bur, derfor er den blevet lidt ranglet og vissen i bladenderne.

Billede

Så blomstervillig, så må den næsten høre til blandt Pleurothallid-alliancen, og, det gør den da også.

Billede

En stor blomst i den slægt.

Billede

Og tilmed rimelig holdbar i blomsterne. En Pleurothallis hemirhoda.

Billede

Igen en af dem, jeg forbløffes over, kan blive ved med at blomstre, næsten en lille plysset tøjbamse. Pleurothallis dilemma. Næste knop ligger klar inde bag ved blomsten.

Billede

Denne blomstrer så kun én gang om året.

Billede

Ville være flottere, hvis alle blomsterne havde åbnet sig på samme tid.

Billede

Pleurothallis sanderiana.

Billede

Denne nåede at smide et par blomster på vej til fotografen.

Billede

Har søde små røde pletter på læben, når den er nyudsprungen.

Billede

Får en lidt anden farve, som blomsten ældes, men et lille hjerte er jo også sødt.

Billede

Og, når Podochilus muricatus så tilmed er så tentaklet, så går det hele jo op i en højere dimension!

Billede

Jeg har netop fået endnu en art i denne slægt i blomst, jeg skal have taget lidt billeder af den, så kommer den snarest ind i min Scaphosepalum-tråd.

Billede

Dette er så Scaphosepalum fimbriatum.

Den næste har jeg også sat ind nogle gange, men, som er så karakteristisk for denne slægt, så får den flere og flere blomster med tiden, da de gamle skafter fortsætter med at blomstre nærmest i flere år.

Billede

Selvom blomsterne er meget små, så tager den sig da pænt ud.

Billede

Scaphosepalum ovulare.

Billede

Jo, de er sprunget ud, det er ikke bare knopper, der hænger der.

Billede

Slut med den slægt.

Billede

Jeg var jo i Kiel, og, Kopf havde denne lille plante til salg.

Billede

Nu har jeg jo selv haft sådan en i mange år, der også blomstrer året igennem, så, den blev købt med hjem til en anden på forumet, som længe havde søgt i sin "krystalkugle" efter den. En Stelis ornata.

Den næste stod i mange udstillinger i Kiel, og var ikke så lidt flottere end min, men, I skal nu have den alligevel.

Billede

En af dem, der visner helt ned, når den er færdig med at blomstre, så ingen panik der.

Billede

En afrikaner, der holder pænt lang tid i blomsterne.

Billede

Stenoglottis longifolia.

Billede

Så er det snart slut, men inden kommer der bl.a. lidt billeder af denne lidt sart farvede orkide.

Billede

Har været med på to udstillinger i denne omgang.

Billede

Har alligevel holdt blomsterne i 1½ måned, men, nu falder de så af.

Billede

Har Tommy ret i, hvad der kendetegner denne art, så har min et forkert navneskilt til.

Billede

Jeg føler mig dog rimelig sikker på, at dette er en Vanda coerulea, selvom den ikke ser "rigtig" ud på spidsen af læben! :P

Billede

En til i samme slægt, Vanda testacea. Den er åbenbart meget variabel i farven, jeg har længe været i tvivl, om min var rigtig, men, nu har jeg fundet den på nogle af de sites, som burde være seriøse med deres indhold, så, den skulle være god nok.

Billede

Det blev så den sidste blomst, der blev puttet ind i mit indlæg, og det er så også en blomst, der putter sig inde mellem blade og skud på planten. En Zootrophion hirtzii.

Næste måneds visning lader forhåbentligt ikke vente så lang tid på sig! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Sebastien
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Indlæg af Sebastien » 30/10/2012 kl. 21:33

:D Bravo Egon, gode billeder, flotte orkideer! :D

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/10/2012 kl. 21:43

Tak for det, Sebastien! :P
Mvh Egon

larsvh

....

Indlæg af larsvh » 31/10/2012 kl. 15:30

hej egon
flotte billeder. kan se du bruger meget af det der epiweb til dine bulbo.
er det det bedste til dem. tænker på jeg har nogle fine trærødder jeg havde tænkt mig at bruge til mine bulbo. men hvis epiweb er det bedste er det jo nok bedre at bruge det. synes bare trærødder er pænere.

mvh lars

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 31/10/2012 kl. 17:25

Tak for kritikken, Lars. :P

Om EpiWeb er det bedste, skal jeg ikke kunne sige, hos mig fungerer det fint! Jeg er ret tilbøjelig til at give dig ret i, at trærødder er ikke så lidt flottere end EW, men hos mig, med min høje luftfugtighed falder krogen enten ud af rødderne på et tidspunkt, eller de bliver så nedbrudte, at de smuldrer fra hinanden, og planten falder af.

Jeg har erfaret, at Bulbophyllum skal have mulighed for et fugtigt medie, uden det sumper på nogen måde. Så er der godt gang i planterne, og jeg får en pæn blomstring på dem. Det kan du jo eftergøre, ved at sætte noget sphagnummos under planten på roden, så holdes det fugtigt, så planten ikke kommer i vandunderskud. :wink:
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 31/10/2012 kl. 17:28

Hvor er de flotte - specielle og spændende !

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 31/10/2012 kl. 21:13

Tak for det Louise. Det er jo lidt dem, der er anderledes i blomsterne, der fænger mest hos mig. :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 31/10/2012 kl. 22:30

Egon, hvor er det skønt at se - nye emner til ønskelisten, suk. :wink:

Jeg nød også din lille gyser angående luseplagen - det er jo Halloween :twisted: selvom det gjorde helt ondt i mig ved tanken :cry:

Og så er det hele forfattet på din sædvanlige kortfattede facon :lol: :lol:

Tak fordi du gider :D :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

larsvh

...

Indlæg af larsvh » 31/10/2012 kl. 22:44

he he he det var nu ik ment som en kritik.
men det der epiweb bliver jo fyldt med planten eller mos alligevel med tiden og så bliver det jo også flot.
hvor kan man købe det henne???

mvh lars

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 1/11/2012 kl. 08:36

Tak Helle, selvom jeg jo lider med dig, hver gang, du får nye behov. Det er jo ofte min skyld! :lol:

Havde jeg kunnet, burde jeg jo have udskiftet billederne med lus på i anledningen af dagen i går til små sure smilies sat ovenpå lusene.

Billede

Men, det kan jeg så ikke finde ud af, så, det lader jeg være med!

Jeg ér jo en mand af få ord!

Mit tak for kritikken, Lars, var til billeddelen, en god positiv kritik!

Jeg synes heller ikke, at EW er særlig smukt, men, da det fungerer, så bruger jeg det. Hvis ikke, der er andre, der sælger det, så gør KJ-Orchids vist.
Senest rettet af Egon K P 1/11/2012 kl. 22:37, rettet i alt 1 gang.
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 1/11/2012 kl. 08:48

Ih, altså så skulle jeg alligevel ikke lige have set hvem der havde skevet noget i tråden. Jeg er jo da overhovedet ikke færdig med at kigge endnu.
Jeg har blandt meget andet talt lus, og nu er det jo ligesom det dersens find fem fejl, hvor man kan bladre om på bagsiden og se løsningen :lol:
Jeg havde kun fundet 3 lus.
Jeg vender lige tilbage en eller anden dag, når jeg har fået kigget færdigt. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 1/11/2012 kl. 13:34

Tak Egon for dette flotte gigantiske billed visning lus eller ej :lol: :roll:

Brugeravatar
Jette Thestrup
Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af Jette Thestrup » 1/11/2012 kl. 19:28

Du godeste Egon....at du vil være det bekendt, du ved da hvor fyldt mit drivhus er :oops: men alligevel super skønne billeder og nye ønsker til min korte liste :oops: :lol:
Jette

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 1/11/2012 kl. 22:55

Efter et besøg i Jydsk Orchide Klub har jeg slettet dem som sælgere af EpiWeb ovenfor, de har ikke det produkt mere. Og, jeg kom kun hjem med én plante, nøjjj, hvor er jeg dygtig! :lol:

Jamen Erna, så er du jo kun ca. halvvejs. Så har jeg da et billede mere, der er meget mere interessant for dig at tælle på, det var lige før jeg forsøgte at fjerne alle dem i blomsten, det lykkedes så ikke helt.

Billede

Det er jo tit lettere at finde dem, når der er flere. :lol:

Tak for det, Irma. Jeg har ellers fjernet en del af de oprindelige 164 billeder, så jeg klemte den ned på ca. 100 billeder. :D

Næ, næ, Jette, du skal ikke forsøge at give mig dårlig samvittighed, det er nok, at stakkels Helle må skrive lidt flere på ønskelisten til Julemanden, når dit hjemlige projekt er færdigt, så kommer dine mange orkideer til at skrige til hinanden, så langt bliver der mellem dem, ......i starten! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 2/11/2012 kl. 09:39

Tak Egon, det hjalp lidt, men jeg kunne vel ikke få dig til at lægge lusene op på en række, på et stykke sort papir, så bliver det da lidt nemmere at overskue :lol: :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Besvar