Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Blomstring i september 2012 i Aarhus.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 2/11/2012 kl. 10:56

Det er jeg næsten ked af, jeg ikke kan, Erna, de har fået fingeren for længst, et kærligt, men vel ment klem! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
Jette Thestrup
Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af Jette Thestrup » 2/11/2012 kl. 11:11

Ja, det er sandt Egon :oops: men jeg får et forrygende forår, med at købe ind 8) :lol:
Jette

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/11/2012 kl. 11:40

Så skal du jo kun være glad for nye navne på ønskelisten, se, så har jeg jo pludselig gjort dig en stor tjeneste! :lol:
Mvh Egon

larsvh

..

Indlæg af larsvh » 2/11/2012 kl. 14:51

hej egon.
nå så har jeg fået bestilt noget epiweb til mine bulboer nu når du siger det er godt he he.
så må jeg jo gå på kompromis med useendet he he.
men va hvis det er bedre for planterne så er det det der skal bruges.
og det bliver vel grønt med tiden.

mvh lars

sabine
Geografisk sted: roskilde

ej

Indlæg af sabine » 2/11/2012 kl. 17:27

ej egon

har du klappet for hårdt på dine kæledyr husk at foder dem godt med gift, det er sikkert der for at de kommer frem,,,,

ja ønske listen den er stor på det urkrudt vi holder ,,, var selv en tur oppe hos han :oops: og jeg kom da ikke hjem med en, men 7 de hænger til en som burre og tisler,, og de breder sig som jeg ikke ved hvad ,,,, lol
og det var meningen at det højst skulle være 2 stk.. :roll:
mvh sabine

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/11/2012 kl. 02:30

Ja, med tiden kommer der mos på EW, Lars, lægger du sphagnummos på den, og sætter planterne på det, så skulle der gerne komme et grønt skær med tiden, har du lidt mos andre steder i samlingen, kan du jo "transplantere" lidt til klodserne. Så går det hurtigere.

Det var altså bare et lille kærligt klem, de fik, Sabine, så var de smuttet igen.

Ja, det er farligt at besøge orkidegartnerne, man mister enhver tro på sine egne standpunkter. 2 planter bliver til 7, jeg kender det kun alt for godt. :P Men, hvor er det dejligt bagefter, at man er så spontan i sine orkideindkøb! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 5/11/2012 kl. 11:41

Nå, så blev der lige lidt tid tilovers igen. Jeg kunne bruge oceaner af tid på at sidde og kigge på dine smukke og spændende orkideer. Det er jo da helt utroligt hvordan man virkelig kan se de helt små fine detaljer så knivskarpt, på dine dejlige 3D billeder, ja så det er jo som om at der altid er lidt mere man ikke lige har fået øje på i første omgang. Så, der skal gerne et par omgange eller mer til, før jeg er blevet nogenlunde færdig. Bladlusene var naturligvis ikke en smuk detalje, men alligevel utroligt at man kan sidde og spotte dem, det er dog slet ikke ret meget tid, jeg brugte på dem, jeg har jo mine egne jeg kan kigge på. Godt at du er sluppet af med dem Egon, jeg tror måske også at jeg er ved at have fået has på mine. :roll:

Nå, så til planterne, jeg vælger at udse mig et par stykker som har betaget mig mest, da det jo er umuligt at kommentere hver eneste plante, med den perlerække af planter du præsenterer.

Jeg vil naturligvis starte med Stelis ornata. Det er en helt utroligt sød lille plante, og blomsterne dem glæder jeg mig som et lille barn til jeg en eller anden gang kan komme til at se og beundre på min egen plante.
Som I andre måske kan gætte nu, så var det mig som sidste gang Egon præsenterede sin plante, sad og savlede over den, og gav udtryk for noget i retning af at den måtte jeg bare eje. Jeg er sjældent blevet så glad og overrasket, som da jeg fik en mail fra Egon, da han var hjemvendt fra Kiel, hvoraf det fremgik at Egon havde købt planten med hjem til mig. Jeg mener at allerede dagen efter kom posten med en lille pakke, som hurtigt blev pakket ud. Hold da helt op hvor er den lille :shock: men bare så perfekt :lol:
Nu hænger den i mit minidrivhus, den havde da jeg fik den en mikroskopisk lille blomsterknop, den visnede desværre væk. Måske havde det noget at gøre med dens omtumlede tilværelse først transport fra Kopf til Kiel, så til Århus og igen videre til Skibby, måske var det mig der var årsag til det, det ved jeg ikke men væk var den desværre. Den skød ret hurtigt 4 nye skud og nye fine rødder. Så kom det andet som helst ikke skulle have været sket. Jeg havde jo installeret et vandingsanlæg i forbindelse med min ferie, det lod jeg jo så bare køre videre bagefter. Desværre var der så et af de små spæde skud, som må have stået med vand på, så det rådnede væk :cry: :oops: Jeg slukkede øjeblikkelig for vandinganlæget, og nu kommer Stelis ornata ud hver dag, og får hjælp til personlig pleje ( er det ikke det det hedder ) så har jeg helt styr på hvor vandet lander på klodsen. Nu er den så i gang med at sætte yderligere tre nye skud, så trods alt er katastrofen til at overskue.
Jeg er bare så glad for den lille plante, og ikke mindst den måde jeg var så heldig at erhverve den på. :lol:

Pleurothallis dilemma. ”Tøjbamsen” neeej, hvor er den bare sød, den har jeg kigget rigtigt meget på Der noget fredfyldt over den som den hænger der mageligt henslægt på siden. Gad vidst om den skulle være i terrariestørrelse. :roll:

Scaphosepalum ovulare kan med lethed få mine skelende øjne til at tindre, som den hænger der med sine fine blomster, ovenikøbet i overflod. Jeg synes klodsen ser lidt stor ud, så det er nok ikke en miniature eller hvad?

Det er faktisk lidt svært det her for når alt kommer til at så kan jeg jo lide dem alle sammen, og det lader jo til at jeg har en tendens til at femhæve dem som jeg selv måske har mulighed for at dyrke, det er jo ikke helt retfærdigt overfor de andre planter, som måske når alt kommer til alt fascinerer mig allermest.
Dine Dracula Egon, de er helt fantastiske. Jeg vil nøjes med at kommentere det sidste billede af slægten, du viser. Se lige en gang, det er jo da som om de kigger på en, og den til højre har en ordentlig kartoffeltud, den til venstre er lidt flabet, den rækker jo tunge. :lol:

Da mit indlæg jo nok kun fylder et par enkelte linjer, så kan jeg vidst godt klemme lidt udenoms snak ind.
En anden lille fælles bekendt Masdevallia erinacea, og som du jo også har inspireret mig til at købe.
Den plante jeg købte var jo lidt større end din er, den har allerede haft en blomstring. Jeg blev rigtig glad da jeg for et stykke tid siden opdagede at den igen var ved at lave blomsterstængler. Nu er der jo ingen grund til at være pessimist, så jeg havde besluttet mig til at hvis den fik 12 blomster, så skulle den ind og blære sig på forumet.
Det blev til 9stk. de 5 kom faktisk fra de gamle blomsterstængler, og så lige 4 nye.
Der er så bare opstået et problem, når blomsterknopperne når så langt at man rigtigt kan se de små hår, eller takker, så bliver den lille grønne ting ( undskyld jeg ved ikke hvad den hedder ) som senere hænger ned midt i blomsten, helt gul. Og nu ved jeg at det er det første tegn på at festen er forbi, allerede før den startede. Jeg har ikke se en eneste af blomsterne, nu er der kun en knop tilbage. Jeg ved ikke om de dehydrerer fordi luften er for tør, eller om det er fordi der her i huset altid står frugt, dog ikke tæt på planterne, og der er ikke andre planter som er påvirket af frugten.

Nå nok om det, så kan jeg da heldigvis sidde her og beundre din fine blomst. :lol:

Tusind tak Egon for endnu en fantastisk oplevelse i din dejlige udestue, og fordi du bruges en masse tid på at lave alle de fantastiske billeder,som du heldigvis deler med os, og hvad der ellers måtte være at takke for :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/11/2012 kl. 19:32

Tak for ordene, Erna.

Det lyder da til, at den lille Stelis ornata har det godt, så mange nye blade, den får hele tiden. Den havde haft mange skift på kort tid, så det er nok ikke så underligt, at den smed knoppen.

Hverken Pleurothallis dilemma eller Scaphosepalum ovulare er noget for dig, kæmpe planter, jeg har lige taget et billede af dem begge to i eftermiddag.

Billede

Så store, de er i forhold til hånden, så er det nok ikke noget for dig, eller......? :P

Noget af det fascinerende ved Dracula'er, er, at det ligner et lille ansigt inde i blomsterne, to øjne og en stor næse/mund. Men, du må så huske på, at, hvis de rækker tunge, så er det af mig ved kameraet, og ikke af dig! :lol:

Min Masdevallia erinacea har pludselig kun 2 blade tilbage, jeg har ikke fået dem vandet så ofte på det sidste, som jeg plejer, det hævner sig straks. Det var ellers en flot blomstring, din forsøgte sig med, jeg håber da, du finder ud af, hvad der gik galt. De gasarter, som moden frugt udskiller, er i hele rummet, ikke kun nær frugten, det er det der osmotiske tryk, der er garant for det. Slukker man et stearinlys i den ene ende af stuen, er røgen hurtigt over det hele, ligeledes med gassen. Nogle planter er mere overfølsomme for den gas end andre, så måske er det grunden! :(
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 6/11/2012 kl. 16:11

Neej, Egon har du nu være ude og fotografere planterne. Tusind tak :lol:

Jamen så skal jeg jo bare se om jeg alligevel skyder helt ved siden af med hensyn til størrelsen. Hmm, jeg ville vurdere potten til at være et sted i nærheden af 7-9 cm.

Hvis det er tilfældet, ja så er de for store til mig. Jeg har jo meget lav luftfugtighed i huset, så det ville nok være synd for dem at skulle leve i vindueskarmen, og som terrarieplanter synes jeg så at de er for store. Meen, jeg kan jo da kigge på dine i stedet for :lol:

Det var da godt nok ærgeligt med din Masdevallia erinacea :cry:

Måske har du ret i at det er frugten som er synderen, jeg havde overvejet at flytte planten op i mit nye værelse på 1. sal, men det var så der de planter står som har haft lus, så jeg tør ikke rigtigt at gøre det endnu. Selvom lusene tilsyneladende er udryddet, så kan jeg bedst lide at vente til jeg er helt sikker på at der ikke dukker nogen op igen. Åh, ja med i overvejelserne var også de to pærer ( ligesom dine ) som jeg har hængt op deroppe, jeg var også lidt bange for at den måske fik for meget lys deroppe.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar