Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orkideblomster November 2012 Brøndby

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 12/11/2012 kl. 14:35

Nu hvor der ikke er noget i haven,og det er koldt og klamt
er det dejligt at kunne gå ud i sit lille drivhus og sætte sig.
Der er en del blomster lige nu.

Feks. Laelia pumila

Billede

Slc. Wøssen "Bedst" Blomstre for tredje gang i år.

Billede

Billede

Lc. Mary Elizabeth Bohn "Blue Sky " er faktisk lidt blålig.

Billede

Billede

Sophronitis brevipenduculata
ca. 5 cm. som blomstre hele vinteren m. 2-3 blomster ad gange.

Billede

Billede

Phragmipedium Hanne Popow
Ja hvem mon har givet den navn!!

Billede

En onc. hybrid fra glostrupcentret(kostede 5 kr.)

Billede

En bulbophyllum spec.
Måske Egon kan hjælpe med navnet

Billede

Encyclia diota "Black Galaxy "

Billede

3 stk. jungleplanter som er groet sammen .
Navnene er blevet groet over af planterne,så dem i må få senere.

Billede

Billede

Schoenorchis spec.

http://s1099.photobucket.com/albums/g39 ... C_1947.jpg

Billede

Comperettia speciosa

Billede

Angraecum disticum

Billede

Blc. Lucky Strike Mangkorn #2
20 cm. i diameter

Billede

Billede

Billede

Tilsidst et billed af sydsiden af drivhuset(er det ikke en dejlig hobby)

Billede

MVH Per
Senest rettet af PA48 13/11/2012 kl. 07:54, rettet i alt 3 gange.

john
Geografisk sted: Halmstad

Indlæg af john » 12/11/2012 kl. 15:36

Fin fin blomstring gratulere
Jeg kan se du har en del pletter på en del planter
Er det virus eller hvad er det ?
Mvh.John

PA48

Indlæg af PA48 » 12/11/2012 kl. 16:31

Jo John

Hvis du kan finde en plante i mit drivhus hvor der er
sorte plette som følger årene i bladet på det nye skud(eller mosaik i blomsten)
ja så har jeg også virus,og så bliver planten smidt ud på få sek.
uanset om den har kostet 3000 kr. eller 5 kr.
Du er velkommen til at kikke forbi og se om du kan finde
en sådan.
(jeg lader altid gamle blade blive sidende uaset hvor grimme de er)
Når man vander med vandslange 500 planter på en gang ,kan man ikke
undgå bakteripletter(sorte eller brune)

Håber du kommer forbi Hilsen Per
Senest rettet af PA48 12/11/2012 kl. 23:07, rettet i alt 2 gange.

john
Geografisk sted: Halmstad

Indlæg af john » 12/11/2012 kl. 17:19

Per
Jeg tror ikke du har virus men mit problem er at jeg ikke kan se forskel på virus, bakteria eller svamp eller måske solskader
Jeg har også omkring 500 orchideer som jeg også vander med vandslange
Jeg ved jag har haft en besvärlig svamp men jeg behandler den med et efektivt svampmiddel
Tak for din inbydelse men jeg kommer ikke på dine kanter så ofte
vh John
Mvh.John

PA48

Indlæg af PA48 » 12/11/2012 kl. 17:40

Hej john

Jeg har lagt et indlæg op under sygdomme.

Der kan du måske finde hjælp til dianose for orkideer.

MVH Per

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 12/11/2012 kl. 23:23

Som altid flotte billeder af spændende orkideer i en høj billedkvalitet. :P

Cattleya pumila næsten knitrer på billedet, med sine smukke farver, og
Cattlianthe Wössen har en flot dyb rød farve, ja, det er så det, din gamle SLC bør kaldes i dag, nu skal jeg nok lade være med at sætte flere af de nye navne ind, det kan næsten forvirre mere, end godt er! :lol:

Du har mange flotte arter og hybrider i "Cattleya", den sidste har jeg dog lidt svært ved at skulle hælde ind i den slægt, men der hører Sophronitis brevipedunculata jo også til i dag. Spændende læbe, den har.

Phragmipedium Hanne Popow er selvfølgelig krydset af Hanne, hvem ellers? Det må stå her på Kew, ........, nå, registranten hedder H.Doll, hmmmmm,.... gad vide, om hun også hedder Popow til efternavn. Registreret 31/7-1991.

Den hybrid er flottere end den ene af forældrene i mine øjne, Phrag. schlimii er lidt "fimset" i farverne, denne er meget mere gennemfarvet, men, jeg kan nu bedst lide Phrag. besseae, af de tre. :D Det er vist ikke den, du har til sidst, mon ikke det er Phragmipedium besseae var. dalessandroi?

Det er ikke den mest håbløse Onc. hybrid, jeg har set, :P , mon ikke den er købt for en del år siden, til den pris? :wink:

Og så din....UPS,....hjælpe.....! :shock:

Encyclia diota "Black Galaxy" er vandvittig smuk, sikken en farve! :P

Kan den blomstrende jungleplante være en Pleu. convallium, måske bedre kendt som Pleu. linearefolia, eller måske en Pleu. ramulosa? Flot er den.

Så har du vist fanget det forkerte link til din Schoenorchis spec., jeg gjorde det samme sidst, jeg satte billeder ind, men, når jeg sætter dem ind så sent på natten, så er der igen, der når at se det! :lol:

Den kunne ligne en Schoenorchis gemmata i blomsten. Men, den er vist ikke så forgrenet i sine skafter!

Comperettia speciosa må jo lige være efter Jimmy's hoved, den hænger med sine næsten selvlysende orange blomster.

Angraecum disticum er sød med sine små blomster, hvor længe holder de?

Blc. Lucky Strike Mangkorn #2 er næsten for stor og "vulgær", men, den smukke læbe kan jo kompensere for meget! Jeg har det lidt svært med så store kompakte blomster, mange vinder dog ved, at man ser dem i virkelighedens verden!

Ja, der er jo smukt og spændende i syden, selv i et drivhus! :lol:

Så kom jeg vist til at springe en over, nå, det var der nok ingen, der lagde mærke til. Havde du nu sat et billede ind af en Bulbophyllum dischorense, så havde det været noget lettere at finde navnet til den, her er det jo en, der ligner noget fra Bulb. lobbii-komplekset! Skal jeg forsøge mig med et par navne, så vil det være Bulbophyllum orectopetalum og Bulbophyllum siamense, som Kew dog har som et synonym til Bulb. lobbii!
Mvh Egon

PA48

Indlæg af PA48 » 13/11/2012 kl. 15:10

Hej Egon

Den hvide pleu. har et skilt der lyder compressiflora.

Onc. hybrid var den lokale blomsterhandler der havde næsten hundrede
planter han ville smide ud,Jeg købte 10 for 50 kr. og har brugt dem som
bonus-planter til gæster.

Ang. disticum holder kun ca. en uge , men blomstre 3-4 gange om året.

Jeg har det meget svært med de nye navne.Jeg var oppe til Hans C.
åbne hus .Han vil heller ikke acceptere alle de nye navne.

Hilsen Per

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 13/11/2012 kl. 16:52

Tak for synet Per. Jeg elsker bare alle de farver

Hybrider eller arter - smukke er de allesammen :D :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/11/2012 kl. 00:32

Pleu. compressiflora er jeg aldrig stødt på før, eneste "billede", jeg kan finde under det navn findes her:

http://plantillustrations.org/taxa.php? ... nguage=202

Dog skal man være opmærksom på, at det ikke er nummer IV men I på den tavle, og, så ligner den ikke mere. :cry:

På SOF er den også, under dets nuværende navn, som er Acianthera auriculata (Lindl.) Pridgeon & M.W.Chase, Lindleyana 16: 242 (2001). Den ligner så stadigvæk ikke din plante! :wink:

Åhhh, undskyld, det er jo det der med de nye navne! :lol: Der er også mange af dem, jeg ikke kommer til at bruge, bl.a. denne slægts navn! Det er nu en gang Pleurothallis i min verden! :D

Jeg ved godt, at Hans også holder ved de gamle navne, det gør stort set alle gartnerier! Man kan bruge lang tid på at holde sine navne up to date, og så holder det navn måske ikke længe, før det ryger tilbage, eller får endnu et nyt. Kunderne kender ikke de nye navne, hvorfor så bruge tid på at sætte nye navne på! :roll:

Godt at se, at du var deroppe, min tur derop i søndags gik desværre i vasken. Nå, jeg har heller ikke plads til flere planter lige nu, så, måske godt nok! :wink:
Mvh Egon

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 14/11/2012 kl. 11:30

Pragtfuld, Per, det er altså sand nydelse at se alle blomster og farver. Ja, og så kan tilføje flere orkideønsker på den i forvejen lange liste :D

PA48

Indlæg af PA48 » 14/11/2012 kl. 17:59

Tak til dem der gider se på mine blomster.

Til Egon

Jeg tror der er noget galt med navnet på den hvide Pleuro.

Her er navneskiltene på de 4 planter der gror på klodsen.
De er alle importeret af Jan Larsen fra Alvin Seidel.

Billede

Og her er nærbilled af Dem som tilhøre planteskiltene.

Billede

Billede
Billede

MVH Per

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 14/11/2012 kl. 23:34

Som sædvanligt masser af blomster på denne tid af året, flot Per.
Hans J.
Rødovre

sabine
Geografisk sted: roskilde

Indlæg af sabine » 15/11/2012 kl. 00:12

ja per og jeg må nok selv skaffe Blc. Lucky Strike Mangkorn er vist faldet pladask for den suuuuk
mvh sabine

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 15/11/2012 kl. 00:14

Jeg tror ikke bare, det er den ene, det er galt med, mindst 3 af dem er forkerte, så vidt jeg kan se, nemlig de 3, du har sat billeder ind af.

Pleurothallis compressiflora hedder jo Acianthera auriculata nu, og den er det ikke. Den kan ses her:

http://www.epidendra.org/taxones/Aciant ... index.html#

Klikker man i det lille billede bliver det lidt større.

Og her igen:

http://www.orchidstudium.com/Estrangeir ... ulata.html

På Alvins hjemmeside kan man se hans salgsplanter i meget små billeder, der skal dog trykkes en 20 gange, før man når til Pleurothallis.

http://www.seidel.com.br/eng/orquidias. ... &id=&pg=30

Der dukker der så en op, som ligner din Pleurothallis compressiflora til forveksling, nu kalder han muligvis din Pleu. rubens, (Anathallis rubens) den art ser dog slet ikke sådan ud! Den er gullig i blomsterne, som godt nok sidder på en lang stilk ligesom på din, men, de er meget mere kompakte i blomsterne ifølge SOF.

http://orchid.unibas.ch/phpMyHerbarium/ ... ecimen.php

Orkidevinduet har dog også et billede af denne plante lig din:

http://www.google.dk/imgres?q=pleurotha ... 5,s:0,i:82

Så, mine bud til den vil stadigvæk være Pleu. linearefolia og Pleu. ramulosa.

Pleurobotryum atropurpureum hedder i dag Pleurothallis teretifolia, og har, som navnet siger terete blade, (nåleformede som Brassavola), dem ser jeg ingen af på dine billeder, så, det navn duer nok heller ikke. Den får mange blomster på samme stilk, som er lange lukkede rørformede blomster i purpurfarve. Kunne være det navn, der har fulgt med den midterste blomst, du viser, den har jo delvist farven, men, er ikke den!

http://orchid.unibas.ch/phpMyHerbarium/ ... ecimen.php

Der er også en tegning i bunden af siden.

Pleurothallis dryadum Schltr., Anexos Mem. Inst. Butantan, Secç. Bot. 1(4): 45 (1922)., uden r i artsnavnet hedder i dag Anathallis dryadum (Schltr.). Den har små plumpe meget tykke kødfulde blade lidt som en Dendrobium linguiforme, men næsten endnu mere kødfulde, så får den små skafter med to lyse gullige blomster, lidt i form som den hvide, du viser, dog ikke så spinkle i blomsterne. Den kan måske sidde inde bag ved på dine klodser. Den kan ses her:

http://www.orchidspecies.com/pleurdryadem.htm

Denne art forekommer i Brasilien.

For god ordens skyld skal jeg så også lige nævne, at der også findes et illegalt navn lydende på Pleurothallis dryadum Schltr., Repert. Spec. Nov. Regni Veg. Beih. 19: 186 (1923), det kunne se ud, som om samme mand har givet samme navn til to forskellige arter. Denne hedder så Specklinia picta i dag, og forekommer i tropisk Syd-Amerika. Har små Dryadella-lignende blade, små skafter med mange svagt lyserøde blomster på, og kan ses her:

http://www.pleurothallids.com/index.php ... &Itemid=58.

Så er der Pleurothallis elegantula, igen er der to med det navn.

Pleurothallis elegantula Cogn., Bull. Soc. Roy. Bot. Belgique 43: 308 (1906 publ. 1907).

http://www.flickr.com/photos/gilbertokhouri/5384390001/

Muligvis er det denne og det forrige billede på det site! Den stammer fra Brasilien.

Pleurothallis elegantula Cogn. in I.Urban, Symb. Antill. 6: 411 (1909), igen tilsyneladende samme mand, der har givet to forskellige arter samme navn. Den hedder så Anathallis mazei (Urb.) Luer, Monogr. Syst. Bot. Missouri Bot. Gard. 115: 259 (2009) i dag. Med lidt held er det denne lille knalding:

http://www.association-aeva.com/photo-2 ... -_jpg.html

Mit umiddelbart bedste bud på billede nummer to må være Pleurothallis pubescens, de fleste billeder har striber på bagsiden af fanen, her er den dog meget lig din:

http://blogdabeteorquideas.blogspot.dk/ ... scens.html

Det er så ikke ensbetydende med, at det er den, men den må vist stamme fra sektionen Acianthera.

Den orange-brunlige har jeg ikke umiddelbart noget bud på, jeg har ikke noget liggende på putteren, der ligner den!
Mvh Egon

PA48

Indlæg af PA48 » 15/11/2012 kl. 10:03

Hej Egon

Med det enorme arbejde du har gjort med at identificere de fire planter,
vil jeg forære dig hele klodsen næste gang vi ses.

MVH PER

Besvar