Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orkideblomster November 2012 Brøndby

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 15/11/2012 kl. 11:36

Nå, .....mangler du i så fald ikke også en sikker ID til dine Phragmipedium besseae var. dalessandroi? :lol:

Det skal du nu ikke Per, jeg går jo ikke i gang med at kikke på mulige arter, hvis ikke jeg kan lide at lege lidt på nettet, rode rundt på Kew, og tjekke alle afkroge af computeren og nettet for muligheder! De kan alle være ubeskrevne species, med de mange forvekslingsmuligheder, der er i Pleurothallidinae, så kan mine forslag ikke bruges til andet, end at nogle af dine planter måske er noget lignende dem, jeg har foreslået. :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 21/11/2012 kl. 16:12

Hej Per
Så er jeg her allerede, jeg har selvfølgelig været inde og beundre dine smukke blomster, men har ikke lige fået tid til at skrive et indlæg.

Altså de røde, står mit hjerte meget nær, og når jeg kigger på det flotte billede af Slc. Wøssen "Bedst"
hvor sollyset spiller ind og gør den helt utroligt flot, ja så er jeg da bare helt færdig.

Så er der jo Sophronitis brevipenduculata, det ligner da virkelig et stks. mini terrarieguf, jeg kan da se at den snart er ved at spadsere ud over klodsen. Hvad gør man så med sådan en fætter ? Skærer det stykke væk som breder sig udover klodsen og sælger til værdigt trængende, eller hvad ?

Jeg synes at alle din orkideer er smukke på hver sin måde. Dit sydhjørne hvor du skriver ” er det ikke en dejlig hobby” Jo, Per det er helt sikkert en dejlig hobby.

Siden jeg var inde og kigge de første par gange, kan jeg se at Egon sandelig har haft held til at score en klods med helt op til flere planter, ved at svare på det du spurgte om.

Så kunne jeg jo være så frygteligt naiv at jeg tænkte at hverken du eller Egon vidste hvem der havde givet navn til Phragmipedium Hanne Popow, så ville det jo være en smal sag lige at fortælle hvem der har lagt navn til den, og så ville jeg jo nok have scoret planten ( ligesom Egon med klodsen )

Meeen, så naiv er jeg så ikke ( mere ) men jeg vil alligevel dvæle lidt ved Hanne Popow.
Som jeg ser det, så er Hanne Popow navngivet udfra de samme kriterier, som mindst en plante, som sikkert står i højre bagerste hjørme i sydsiden af dit drivhus.

Jeg har ikke den fjerneste forstand på ud fra hvad og hvorfor man vælger enten dette eller hint navn til en orkide.

Men for mig at se er både Hanne Popow og den orkide som står i dit drivhus, navngivet fra hjertet og ikke udfra farve eller hvad der ellers måtte gøre sig gælden for at man måtte finde et navn passende.

Jeg taler selvfølgelig om Phrag. besseae Christina x Anette. Den står jo sikkert i sydhjørnet.

Nu er der selvfølgelig nok nogen som vil tænke. Aha, nu gav hun da afkald på muligheden for at score Hanne Popow, så nu regner hun da nok med at Per vil sige at der vil falde et delestykke af fra Phrag. besseae Christina x Anette. Det er så slet ikke tilfældet for den plante står ikke engang på min ønskeliste.

Det gør den så ikke af den simple grund, at der allerede står et delestykke her hos mig. Jeg har selv stået og valgt at det skulle være netop den plante i dit dejlige sydhjørne, ikke udfra navnet ( det fortalte du mig først om, efter at jeg havde valgt) men udfra en smuk blomst.
Jeg synes måske godt at den kunne gro lidt hurtigere Per, men der er kommet mos i potten, og jeg er nok bare lidt utålmodig. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har haft det navneskilt oppe af potten, og så står jeg bare der og smiler helt for mig selv, fordi jeg synes at det er et ustyrligt smuk navn planten bærer.

Nu har Egon jo også sommetider præmier i form af dejlige billeder, når han f.eks. har gættelege.
Nu er det her jo ingen gætteleg, men hvis du alligevel synes så kunne jeg da godt tænke mig at score et billede af Phrag. besseae Christina x Anette, + en forklaring på navnet (jeg kan selvfølgelig godt huske hvilke to personer det drejer sig om, men desværre ikke hvem der er hvem)da jeg nu har været så uselvisk at give afkald på at score Hanne Popow.

Tak for endnu et dejligt kig i dit drivhus, jeg glæder mig til at troppe op igen, og bombardere dig med alle mulige spørgsmål. :shock: :roll: :?:
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 21/11/2012 kl. 16:54

Hej Erna

Jeg er ikke god til lange indlæg.

Men vil svare dig kort.

Christina er min datter---Anette er Lars Bo,s kone,,, altså to smukke
kvinder.
Det var 2 besseae som sammen fik frøkapsel.
Efterfølgende kom der 1200 små frøplanter ud af det.

I morgen til auktionen i Lyngby så jeg gerne du kom forbi.

Der sælger jeg 5 af de orkideer som jeg viser i dette indlæg.
bla. Hanne Popov og besseae.
brevipenduculata kan jeg sagtens levere til foråret.

Tak for dit indlæg.

Hilsen Per

Billede

PA48

Indlæg af PA48 » 8/12/2012 kl. 17:54

Forum er lidt stille for tiden ,så her et par bil. fra drivhuset her i dag.

Phragmipedium besseae er normal rød , men her i gul udgave

Billede

sophronitis coccinea er normal rød ,men her ja gul.

Billede

Billede

Hilsen Per

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 8/12/2012 kl. 18:58

Jamen Per, det er da helt forkert. Du springer den røde jul over, og hopper direkte til den gule påske! :lol:

Lidt sjovt, at den gule Phragmipedium besseae virker meget slankere i blomsten end den normalfarvede! Måske er det bare vinklen, du har taget den i!

Et par flotte planter, sikke en blomsterrigdom på den sidste. :P Rart med nogle smukke rariteter. :wink:
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 8/12/2012 kl. 22:50

Meget flotte blomster. -og mange !
Har de ikke et andet navn, når de har en anden farve ?
f.x. var alba eller lignende ? Mvh Louise

PA48

Indlæg af PA48 » 9/12/2012 kl. 10:03

Til Louise

Jo det er rigtigt at de kan have et var. navn.

feks. flava eller lobbi ,nogle vil kalde dem alba, men så bør de være helt hvide.

Det rigtige ville så være at den hedder
Phragmipedium besseae var. flava

MVH Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 11/12/2012 kl. 14:15

Øøhh, hmmm sig mig en gang, er jeg nu blevet dement eller hvad :roll: Jeg har jo læst det sidste indlæg du skrev Per og svaret dig andet steds, men jeg kan altså ikke huske at der var et billede af Phrag. besseae Christina x Anette. dengang. Var der det? Nå, uanset hvad så tak for det smukke billede, jeg glæder mig til min engang får blomst.

De gule blomste er også meget smukke.
Med venlig hilsen
Erna

PA48

Indlæg af PA48 » 12/12/2012 kl. 17:34

Hej Erna

Dette er Christina x Anette

Billede

Men husk at de kan se ganske forsk. ud.
Nogle vil være mere røde end andre.
Gro dem i grodan og vand meget tit(store potter)
aldrig udtørring.

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 13/12/2012 kl. 08:47

Hej Per
Nå, der var den. Så kan jeg bedre forstå at jeg ikke kunne forstå det :roll:
Neeej, hvor er den smuk. Jeg kan da godt forstå at jeg valgte den, nu glæder jeg mig endnu mere til den vil blomstre. Tak :lol:
Med venlig hilsen
Erna

PA48

Indlæg af PA48 » 20/12/2012 kl. 16:41

Her er Peru udgaven af Phrag. besseae (gul)

Billede

Men jeg må hellere finde noget rødt(jul) til Egon.

Billede

Phrag.Don Wimber
Billede

Sophro. brevipenduculata i en meget rød udgave.

Billede

Gud jul til alle på forum.

Hilsen Per

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 20/12/2012 kl. 17:58

Rigtig god jul til dig også. Nej, hvor er de bessae dog flotte - jeg tror, jeg bliver nødt til at anskaffe mig mindst én i 2013 :lol: :lol: :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 22/12/2012 kl. 19:15

Tak for det, Per. :P

Nu kom jeg helt i julehumør over de flotte røde farver, det må vist også siges at være på tide! :lol:

Jeg vil da også godt benytte lejligheden til at ønske både dig og alle andre på forumet en god jul! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 23/12/2012 kl. 11:43

Utroligt smukke røde blomster Per :lol:
God jul til alle på forumet.
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 27/12/2012 kl. 11:45

Ja det kan man da kalde julerød nej hvor er den flot Per . :)
Jeg vil ønske jer alle på forum et rigtig godt nytår og håber i alle får en masser af blomstrende Orkideer i 2013 :)

Besvar