Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Tid til lidt blomstring

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Larssh
Geografisk sted: Vestsjælland

Tid til lidt blomstring

Indlæg af Larssh » 30/3/2013 kl. 10:29

Lidt blomstrings billeder fra mit Orchidarium 30-3-13.
En kort beskrivelse af de forhold de står under, temperaturen er lidt svingende nat ca 20-21 grader og dag ca 24-26 grader.
Jeg har planterne under 4 t5 rør på hver 54 watt. Luft fugtigheder er også meget svingende men ligger altid over 50%.

sedirea japonica
Billede

Restrepia guttulata
Billede

Bulbophyllum picturatum
Billede

Phal cornu-cervi
Billede

Rigtig god weekend :D
Mvh Lars s h

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 31/3/2013 kl. 20:04

Smukke blomster du har i dit Orchidarium :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/4/2013 kl. 01:33

Det er jo nogle flotte planter, du har fået i blomst, Lars. Heldigvis ser din Bulbophyllum picturatum noget flottere ud end min, jeg fandt en 5 cm lang nøgen snegl på den i går morges, der var de fleste blomster stort set ædt. :twisted: Nå, sneglen endte så som solsortefoder, så, orkideens blomster kom da lidt til nytte!

Er dit orchidarium et terrarium, dem er der jo efterhånden mange medlemmer herinde, der leger med, der må jo med tiden kunne bygges et godt videnscenter op omkring bygning og dyrkning i terrarier! :wink:
Mvh Egon

Larssh

Indlæg af Larssh » 1/4/2013 kl. 09:14

Mange tak Erna og Egon :D
Det var da irriterende med den snegl, men godt for solsorten selvfølgelig :wink: Ja det er et stort terrarium ca 180x80x80 i 9mm glas(ubehageligt tungt), jeg har dog ikke selv bygget det bare modifiseret det lidt.
Mvh Lars s h

Larssh

Indlæg af Larssh » 30/4/2013 kl. 22:37

Så blev det tid til lidt flere blomstrings billeder fra Orchidariumet.
Der er kommet en del flere planter til siden sidst, men har desværre missede et par blomstringer med mit kamera.
Så her er hvad det kunne blive til denne gang :-)

Phalaenopsis mannii flava
Billede

Billede

Angraecum didieri
Billede

Phalaenopsis tetraspis
Billede

Jeg er specielt glad for blomstringen af Angraecum didieri, da jeg har haft den i godt et år efterhånden, uden der har været så meget gang i den :-)
Hav en god aften derude :-)
Mvh Lars s h

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 1/5/2013 kl. 00:36

Den er jo smuk, med sin helt specielle farve, din Phalaenopsis mannii f. flava.

Den ligner en hel del din Phal. cornu-cervi i blomstens grundopbygning, selv læben er stort set ens på dem! :P

Phalaenopsis tetraspis giver mig altid nogle fantasier om uldlus, det ligner en stor en af slagsen, der ligger på læben, men, sådan skal den jo se ud. Ikke en detalje, der gør blomsten grimmere! :D

Så kan jeg godt forstå, du er glad for din Angraecum didieri, den har da været værd at vente på, flot blomst, men også nogle spændende rødder, den holder sig! :wink:
Mvh Egon

Larssh

Indlæg af Larssh » 1/5/2013 kl. 19:18

ja Egon jeg er også vild med den Mannii flava, lyset fra lysrørene kan dog godt snyde lidt på billeder. Det kan i det hele taget godt være lidt tricky at tage billeder af helt lyse blomster syntes jeg.
Vil give dig ret i at Phal. cornu-cervi og Mannii er meget ens i blomsten :)
Min didieri skyder dejlige rydder i alle retninger lige pludselig og blomsten dufter virkeligt specielt men godt, dog ikke rigtigt om natten som ellers skulle være der, der skulle være mest power på.
Mvh Lars s h

Larssh

Re: Tid til lidt blomstring

Indlæg af Larssh » 26/5/2013 kl. 09:57

Så blev det tid til et par billeder igen, denne gang af en Phalaenopsis venosa som er kommet i blomst :) Ville meget gerne have den krydset med en anden venosa jeg har, men den er vist ikke lige ved at skulle blomstre, så må gemme noget pollen fra denne her i køleskabet.

Billede

Billede

Og så lige et billed af nogle meget små Bulbophyllum carunculatum som jeg forløbig har haft held med at så. de blev sået i oktober 2012, der gik ca 4 mdr før der var tegn på liv.
Frøene har jeg fået igennem orchid seed bank project i Usa.

Billede

God søndag derude orkide folk :)
Mvh Lars s h

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 26/5/2013 kl. 10:23

Igen en smuk orkide, som du har fået taget et par gode billeder af. Ikke mindst det sidste viser flot den ru vinklede læbe, som Phalaenopsis venosa har.

Og der er jo godt held med de små frøplanter, kan jeg se, på det stadie kan det jo næsten være hvad som helst, det bliver nogle store planter til sin tid, når du skal nyde blomstringen af dem, inden du begynder at sælge de fleste, og selv beholder de flotteste, det er jo fordelen ved selv at dyrke dem! :P
Mvh Egon

Larssh

Indlæg af Larssh » 26/5/2013 kl. 19:22

Tak for de rosende ord Egon :-)

Nu må vi se hvor langt jeg er i stad til at føre disse meget små skabninger :wink: det er virkeligt spændende at følge med i deres udvikling.
Mvh Lars s h

anglia4

Indlæg af anglia4 » 9/9/2013 kl. 20:57

Kunne du indsætte et billede af dit orchidarium
John Jensen

Larssh

Indlæg af Larssh » 10/9/2013 kl. 13:24

Hej John der skal nok komme et op senere idag :-)
Mvh Lars s h

anglia4

Indlæg af anglia4 » 10/9/2013 kl. 17:18

Lyder godt, mangler lidt inspiration
John Jensen

Larssh

Indlæg af Larssh » 10/9/2013 kl. 18:55

Her er billedet af mit setup, det kniber med gulv plads derinde efterhånden :wink:
Det er desværre ikke det bedste billed, men det må gøre det lige nu. Men håber du kan bruge det til noget :-)

Billede
Mvh Lars s h

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 10/9/2013 kl. 19:02

Ser godt ud Lars hvad bruger du af lys?
Mvh
Christian

Besvar