Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Phrag besseae Christina x Anette

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Phrag besseae Christina x Anette

Indlæg af Erna » 2/10/2013 kl. 14:43

Det er en stor dag her på matriklen for nu har min Phrag besseae Christina x Anette, fået sin første blomst. :lol:

Jeg købte planten af Per august 2011. Hen ad vejen har jeg flere gange været ved at opgive håbet om at jeg kunne dyrke den, og give den de betingelser som den har fortjent.
Det rene vand har jeg ingen problemer med, men jeg tror at mit problem primært har været mit alt for tørre indeklima om vinteren. Sidste vinter sprayede jeg den flere gange dagligt med forstøveren, og den så da også ud til at trives bedre og det gav lidt mere gang i væksten. I år må jeg se at finde en bedre løsning på den manglende luftfugtighed, så de to nye skud som er på vej, rigtigt kan komme til at trives og gro.

Her er den så, det ser ud som om det ene blomsterblad er større end det andet, men det er fordi jeg har taget billedet lidt fra siden, for at undgå at blitzen giver for meget genskær, som Egon har anbefalet.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Re: Phrag besseae Christina x Anette

Indlæg af coz2001 » 2/10/2013 kl. 19:30

Flot, er den ikke en smule mere gennem rød end besseae som er lidt mere over i det rød-orange hvis man kan kalde det det.

Jeg har selv en ikke hybrid som ikke har blomstret endnu, men forhåbentlig snart jeg har den stående i spagnum mos, hvad har du din i?
Mvh
Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 2/10/2013 kl. 21:30

Tak Christian
Jeg synes nu farven passer meget godt, men den sorte baggrund gør måske blomsten lidt mørkere.
I øvrigt er den vidst ikke helt sprunget ud endnu, jeg skulle nok lige have ventet et par dage. :oops:
Du kan se Pers her
http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... tte#p25819

Jeg dyrker den i hjemmeblandet greenmix, som består af:
60% grodan cuber
20 % perlite
20% lavasten

Jeg har på et tidspunkt læst at hvis de får en mærkbar forskel på dag/nattemp. så vil blomsterne blive mere klare i farven. Min har så været ude i haven det meste af sommeren, dog satte jeg den ind i drivhuset om natten og på regnvejrsdage.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 3/10/2013 kl. 15:36

Det ser rigtigt godt ud, Erna, selv uden blitzens genskær! :lol:

Noget der måske "snyder" lidt med farverne, er vinklen, blomsten er taget i. Kikker man på Pers billeder, så er de taget lidt højere oppe fra, så kommer farverne på toppen af læben også med, og, så fremstår læben meget mere gul-hvid.

Godt med lidt dyrkningsvejledning, det kan vi altid bruge! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 3/10/2013 kl. 16:04

Det lyder som en rigtig god og luftig (Greenmix) der ikke klasker sammen med tiden, tak for opskriften :)
Mvh
Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 4/10/2013 kl. 14:06

Tak Egon også for lidt fototeknik det kan jeg også altid bruge :lol:
Da jeg fik kigget rigtigt på billedet, syntes jeg faktisk at blomsten så mere eller mindre vanskabt ud :cry: Det havde jeg ikke set i første omgang. Her er den så taget oppefra, ser det så lidt mere normalt ud?

Velbekomme Christian, ja jeg synes det fungerer fint, jeg kunne godt tænke mig at bruge det til flere orkideer, det er jo noget nemmere med vandningen.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 4/10/2013 kl. 17:21

Så kom læbens overkant også med, jeg synes da, det var et godt billede, det første, men, vinklen kunne jo være grunden til den meget rødlige blomst, du kunne fremtrylle! :wink:
Mvh Egon

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 4/10/2013 kl. 17:25

Ja nu har du fået formet blomsten :lol: den er virkelig flot Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 4/10/2013 kl. 18:22

Jeg kunne åbenbart bare have fotograferet den forfra den første gang. Det ser jo ikke ud som om der er noget genskær fra blitzen, den har jeg jo reduceret til - 2, som Henrik anbefalede. Det har nok også været medvirkende til at den blev lidt mere rød på det første billede. Det er sjov at prøve på andre måder, og forskellen bliver jo til at få øje på :lol: Nu skal jeg prøve ( bare til mig selv ) at se hvordan det bliver hvis jeg tager den fra siden igen, men uden at reducere blitzen.

Tak Irma, ja der er nok at se til når man både skal farve og forme blomsten, samtidig med at ens hjerne arbejder på højtryk for at finde ud af hvordan i alverden man får fundet sig et gult eksemplar. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 5/10/2013 kl. 11:41

Den er er ederbandemig fantastisk flot, Erna....det har du gjort godt :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 5/10/2013 kl. 13:29

Hej Erna

Det er dejligt at se en af mine frøplanter give glæde for dig , og nu også for os alle.

Jeg synes den er fin rød,så du dyrker den ganske godt.
Besseae kan ikke lide de varme måneder.
Husk masser af rent regnvand året rundt(ingen hviletid).
Med lidt held vil du få ca. 6 blomster pr. stængel igennem vinterhalvåret.

MVH Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/10/2013 kl. 15:32

Tusind tak til dig Jimmy :lol: :lol:

Hej Per

Mange tusind tak til dig Per for din kritik og ikke mindst for planten, som jeg er rigtig glad for.
Jeg vidste ikke hvor mange blomster den kan få, så nu er det da spændende hvor mange jeg får lov til at nyde her i vinter :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Besvar