Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Septembers blomstring i Aarhus

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Septembers blomstring i Aarhus

Indlæg af Egon K P » 10/10/2013 kl. 02:29

Kalenderen siger, at vi er midt i efteråret, termometeret noget helt andet. Men, september er for længst overstået, og det er mit billedmageri til den måned så endelig også!

Igen er næsten alle 3D-billeder, hvor effekten kan komme frem, hvis der skeles kraftigt til billederne. Knapt så mange billeder som sidste måned, men, dog pænt mange.

Jeg vil starte blødt op med en genganger, som har en lille sporadisk blomstring igen nu.

Billede

I forhold til hovedblomstringen, synes de 40-50 nye blomster ikke af meget. De kan være lidt svære at få øje på noget lettere som 3D'er. Barbosella handroi.

Den næste genganger skal godt et år tilbage, før den viste sin første blomst af indtil videre tre blomster her.

Billede

En af de større i den slægt.

Billede

Dog noget mindre end første blomst sidste år.

Billede

Men den reducerede mængde blitzlys er der kun få overbelyste steder nu i forhold til sidst, utroligt, hvad man kan gøre at tekniske hjælpeforanstaltninger med et digitalt kamera!

Billede

Men, når man skruer på den ene knap, så er der tit noget andet, det kommer til at gå ud over, så det er en balanceakt, hvor meget vil man ændre på, for at afhjælpe et måske lille problem.

Billede

Så kan jeg vist snart ikke trække den blomst gennem flere billeder, eller udsætte navnet meget længere.

Billede

Det er den storblomstrede Bulbophyllum antenniferum, som denne gang holdt i et par uger.

Billede

Denne har altid to blomster på samme skaft, findes i en gul og en rød version. Blomstrede også i sidste måned, men blev rykket til denne måned, da der vist var "rigeligt" med billeder sidst!

Bulbophyllum biflorum.

Billede

Denne troede jeg allerede blomstrede i juli, købt som Sunipia bicolor, som det ikke er. De små bulber, og den samlede lille plante kunne godt have været en Sunipia, men, det var nu ikke der, navnet endte!

Billede

Efter et par måneder med lidt åbne blomster sprang de så endelig helt ud, og så var der kun en mulighed for et navn til den. Bulbophyllum bisetum.

Billede

Denne fyldte godt sidste gang, så bare med igen for at vise, at den også nåede helt igennem september måned, før den endelig stoppede efter sit 10. skaft. Den lille endemiske Bulbophyllum bolsteri.

Billede

Denne har så sat sit andet skaft nu, og efter jeg fik lånt en fantastisk bog hjem igen fra en af mine venner kom navnet endeligt på plads.

Billede

Min gamle plante med samme navn skal have et nyt skilt, det er nemlig blevet til en Bulbophyllum crassipes. Den har et meget mere sammenpresset blomsterskaft, hvor blomsterne sidder som små skæl på en kogle. Billederne af den og den viste vises i et væk på nettet, igen var det bogen der afgjorde sagen.

Billede

Det ér en Bulbophyllum careyanum.

Billede

Denne art er først beskrevet i 1999, så ikke en af dem, der er flest billeder af på nettet.

Billede

Ud fra nettes billeder ser den ud til at være meget forskellig i blomsterfarvningen, denne rødmede meget hurtigt i blomsterne.

Billede

Efter én dag hang blomsterne halvåbne som den midterste af de 3 blomster. Dog forblev de sådan i 3-4 dage.

Billede

Og det var så i det stadie, at de var meget røde.

Billede

Bulbophyllum cootesii. Dobbelt ii'et i bagenden af artsnavnet fortæller, at denne plante er opkaldt efter en, Jim Cootes skulle det vist være, en australsk orkideentusiast!

Billede

Der findes en mindre flok i denne slægt, som ligner hinanden til forveksling, små nuancer skiller dem, nogle mener, det er underarter til samme slægt, jeg har købt den som Bulbophyllum gamblei. Igen hædres en orkide-botaniker, selvom endelsen denne gang er ei. Sådan kan nogle blive udødeligegjorde, når de får deres navn hægtet på en artsnavn!

Billede

En plante, jeg har fået fra et andet medlem herinde. En af de der "tåbelige" planter, der laver en meget stor afstand mellem skuddene, på få år er den løbet lagt ud af potten. I næste måned kommer endnu en af slagsen.

Billede

Og, sådan ser en Bulbophyllum gibbosum ud tæt på!

Billede

En af dem, hvor I kan glæde jer over, at det ikke er 4D-billeder med duft, jeg sætter ind, den kan få selv det mest hygiejniske menneske til at rødme ved tanken om, om sokkerne er sure!

Billede

I udspringet er den gullig-brun, men går hurtigt over i mere rødlige farver.

Billede

Bulbophyllum helenae er navnet.

Billede

Her er endnu en genganger fra sidst, desværre fik jeg ikke taget billeder af det nye skaft, mens de struttede næsten vandret ud i dagtimerne, om aftenen sank blomsterne lidt nedad. Det samme gør en anden i samme slægt. Her er det Bulbophyllum macraei.

Billede

Og her er den anden, jeg har haft i blomst for nylig, som også sænker blomsterne til natten.

Billede

Den har jeg længe ledt efter, i sommers fandt jeg den så til salg, og i første blomstring laver den 2 skafter. Her er et af de eneste billeder denne gang, der ikke er dobbelt, bare for at vise blomsten lidt større.

Billede

Det er en af de planter, hvor billederne ikke yder virkeligheden retfærdighed.

Billede

Her helt tæt på midten ses de små frynsede blomster mere tydeligt. Bulbophyllum makoyanum.

Billede

Denne nåede knapt at åbne de nederste blomster, før skaftet visnede ned. Jeg har kæmpet med store mængder snegle i år, da agurk ikke skulle afgive ethylen, den gasart, som får knopper og blomster til at falde hurtigt, så blev skiver af dem lagt tæt på mange af mine blomstrende planter, men jeg tror ikke længere på, at den er "uskyldig", jeg mistede mange knopper tilsyneladende af deres nærhed.

Bulbophyllum saurocephalum.

Billede

Inden denne slægt forlades, endnu to arter. Denne er købt hos Hans Christiansen, læben fremstår sort på den, altid to blomster som så mange andre i den slægt.

Billede

Kunne ligne en krydsning mellem Bulb. ornatissimum og Bulb. rothschildianum, men skulle være en art.

Billede

Det er en af dem, der muligvis mangler at blive navngivet, så en sp'er.

Billede

Nu, hvor jeg har fået fjernet det meste af blitzens overbelysende egenskab, så endnu en genganger.

Billede

Ikke bare har den en frynset læbe, den har også nogle smukke farver.

Billede

Så mørke blomster gør sig tit bedre på en lys baggrund. Her er det Bulbophyllum tentaculiferum.

Så var der ikke flere i den slægt.

Billede

Her et par Coelogyner til sammenligning, den bagerste, jeg tidligere har vist er Coel. fimbriata, den forreste er en Coel. ovalis. Udformingen af læben er noget forskellig, den sidste er så også knapt dobbelt så stor i blomsten.

Billede

Endnu en i den slægt, knapt sprunget ud endnu, der har været en del problematikker omkring denne plantes navn, den findes på nettet i mange forskellige udseender, Karge har solgt den som Coel. usitana, vi er mange, der har hæftet navnet Coel. celebensis på den. I det tyske medlemsblad er den imidlertid vist som en krydsning mellem Coel speciosa x Coel usitana, og har fået navnet Coelogyne Lyme Bay.

Billede

Her er den i et gammelt billede fra februar, derfor min Dendrobium nobile i baggrunden. Som det ses, så ændrer blomsten meget i farverne, efterhånden som den ældes!

Billede

Og, det er så den ene forælder til hybriden ovenfor, Coelogyne usitana.

Billede

En af de små, der stort set altid er i blomst, den har jeg fået fra en af klubbens medlemmer. Den var på bagsiden af et af de nyere tyske medlemsblade, det kamera, der havde taget det billede, ville jeg godt eje! Condylago rodrigoi.

Billede

Sådan hang den nogle dage, mere skete der ikke. Så, enten var det en forkert art, eller også ville den tilsyneladende ikke åbne mere op, tænkte jeg, alligevel blev kameraet manøvret om fra siden af, lidt åben var den da.

Billede

Men, der var en helt åben blomst, og, den lignede det, den skulle, der blev jeg heldigvis snydt! Dendrobium linearifolium.

Billede

Og, så har jeg haft en pæn blomstring efterfølgende på denne, men det var I vist advaret om fra sidste måned.

Billede

De kan næsten ikke være der for hinanden, de 4 blomster fylder godt under planten.

Billede

Blomsterne hører til i den store ende af skalaen i den slægt, men, ikke den største.

Billede

Mine holder jeg til den våde side året rundt, det kan jeg tillade mig, fordi jeg har 4 ventilatorer kørende i døgndrift år efter år. Ellers kunne jeg risikere, at de rådnede.

Billede

Den har netop afsluttet den næste blomst, og så er der yderligere 4-5 store knopper på vej.

Billede

Det er selvfølgelig Dracula bella 'Louise Vig'.

Billede

Mon ikke dette er den Dracula, der har størst blomst.

Billede

Ligesom den forrige stammer denne fra Per Alm, jeg havde to planter med henholdsvis 1 og 2 knopper i denne art, de to første knopper faldt dog i udspringet. Jeg havde lagt agurkeskiver meget tæt på dem, for ikke at miste dem til snegle, nu mistede jeg dem så til ethylenduften fra agurkerne, så blev skiverne endegyldigt fjernet fra udestuen.

Billede

Den må nok betegnes som kongen blandt Draculaerne, den kan koste skyhøje priser, hvis klonen er den helt rigtige, denne er absolut ikke en af de dårligste!

Billede

En meget flot blomst, og også meget stor. En Dracula vampira.

Billede

Denne har jeg vist for nylig, hvis ikke den foldede den del af blomsten bagud, var den lige så stor med samme længde snipper.

Billede

Hvis man dyrker denne slægt i en tør luft, så tørrer snipperne hurtigt ud og hænger som delvist amputerede og krøllede tråde fra blomsten. Af samme grund ser man dem sjældent til udstillinger, med mindre de kan komme i en terrarie eller lignende. Det kan så være svært at integrere i en udstilling, så helhedsindtrykket ikke ødelægges. Det er Dracula wallisii.

Billede

Her er de så begge, ikke bare blev de holdt sammen, de blev også forsøgt krydset med hinanden. Den sidste havde været åben i blomsten en lille uges tid, den anden i 2 dage, så burde pollinierne være klar til brug på D. wallisii og hun-delen aktiv på D. vampira, men, selvom jeg krydsede begge veje, så er begge blomster faldet af, og dermed også muligheden for at lave en frøkapsel.

Billede

Pollinierne er så små, at bananfluer kan flyve rundt med dem, her er det pollinierne fra D. wallisii, der ligger foran en tændstik. Det til venstre er låget, der er foran pollinierne.

Billede

Og her er de tilsvarende fra D. vampira.

Billede

Som det ses, er de meget ens i alle dimensioner på blomsterne.

Billede

Som regel er det hunplantens blomsterform, der bliver mest dominerende, og hanplantens farver kommer så delvist med i krydsningen, så, jeg kunne godt forestille mig, at begge veje ville give et pænt resultat, men, sådan skulle det så ikke være. Måske de arvemæssigt ikke kan fungere sammen. Meget kan dog gå galt, når man leger med bestøvninger.

Billede

Der er registreret en krydsning mellem Dracula bella og Dracula vampira, ellers kunne jeg jo også have forsøgt med den, nu de alle 3 blomtrede på samme tid. Den har fået det legendariske navn Dracula Spectre, den forbryderorganisation, James Bond jagter i de første mange film.

Nå, så er det vist på tide at finde en anden slægt!

Billede

Det er så endnu en af de kraftigt behårede planter, hvor selv bladene har fået en ordentlig tur.

Billede

Den nåede næsten at hænge på planten en hel måned, før den faldt igen, en noget større plante på alle måder, end den, jeg viste sidst fra samme slægt!

[Billede

Inde i blomsten sidder små pletter, de kan næsten ikke have noget at gøre med at fange insekternes opmærksomhed, når de kommer flyvende.

Billede

Men måske er de med at guide bestøveren ind til bunden af blomsten, det er jo ikke så ligetil at være bestøver på så rørformet en blomst! Dresslerella caesariata.

Billede

Denne havde en helt forkert slægtsnavn i sin tid, da den kom hjem fra Indien, via den bog, jeg har omtalt et par gange nu kan jeg så endegyldigt sætte navnet Gastrochilus obliquus på den. En sparsom blomstring i forhold til, hvad denne plante kan præstere. Måske en af forumets medlemmer kunne lokkes til at sætte sin plantes blomstring ind, den så jeg for nylig, det er noget helt andet!

Billede

Det kan måske være lidt svært at se ud fra de gamle billeder, der ligger på forumet af denne plante, at det er en og samme plante. Men, det er min gamle Lepanthes aculeata, som jeg har fotograferet igen, nu blitzen er justeret ned i styrke, så er det ikke længere en lille lys klat, der hvor blomsten er, men en noget mere re-præsentabel blomst. Lepanthes aculeata's blomst er ca. 3 mm stor.

Billede

Og dette er så en af de arter i denne slægt, jeg længe har beundret andre for at have, i sommers kom den så også i min.

Billede

Selve planten er noget større end de andre, jeg har, lange tynde blade på lange stilke, dog findes der arter, der er 3 gange så store, nogle af dem har en af mine venner købt i sommers, dem skal jeg lige kikke på til næste år, når det bliver sæson for importer igen.

Billede

Lepanthes agglutinata, nærmest smaragdgrøn i blomsten.

Billede

Så er det igen en af de småbladede, men storblomstrede, en noget anderledes blomst end på de fleste andre Lepanthes.

Billede

Fra blomsten åbner, til den har krænget spidsen tilbage går der flere dage, til gengæld holder den længe i blomsterne.

Billede

Det må nok være en af favoritterne i min lille Lepanthes-samling. Ligesom mine Draculaer bliver de holdt til den våde side, i sommervarmen vander jeg dem flere gange dagligt, så længe de er fugtige omkring rødderne tåler de at temperaturen kommer op omkring de 30°, ellers er 25 ca maks til dem. De står så delvist under en store bregne, og ved en 1 meter høj mur, så, solen kan kun flygtigt ramme dem.

Lepanthes caprimulgus.

Billede

Blomsten gør ikke megen væsen af sig, har ikke prangende farver, men er meget afdæmpet.

Billede

Omkring 4-5 mm lange blomster, de overses let.

Billede

Den er ikke nem at fange farverne i!

Billede

Fra siden ses den typiske opbygning af blomsterne hos mange arter i den slægt, nærmest 3 lag hæftet på samme "pind". Lepanthes effusa.

Billede

Det er så den anden af mine gamle Lepanthes, som stadigvæk blomstrer lystigt fra tid til anden. Godt 1 cm lange blomster, det er ved at være længe siden, jeg sidst har vist Lepanthes gargoyla.

Billede

Minder jo om forrige slægt, ikke uden grund, bærer også næsten samme slægtsnavn.

Billede

Hvor Lepanthes stort set kun har én blomst åben af gangen på hver stilk, så har Lepanthopsis acetabulum som andre i denne slægt mange blomster på samme tid. For tiden er der 5 skafter på den, desværre er de sammensatte billeder ikke så gode.

Billede

Igen en plante med meget små blomster, vel omkring 5 mm hver. Det er absolut den mindste af de 5-6 arter, jeg har i den slægt.

Billede

Luisia brachystachys eller Luisia indivisa, som den hed dengang, jeg købte den fra Indien. De første mange importer, jeg var med i, var før internettet blev et redskab, man kunne bruge til næsten at finde alt på. Det var ned på Statsbiblioteket og bestille 10-15 store bøger hjem, som muligvis kunne bidrage til at udseende på nogle få af de mange underlige planter, der var i listerne. Slægter, der ikke kunne findes på nettet, arter, ofte med så underlige navne, at de bare måtte med hjem, uanset, hvordan de så måtte se ud. Jeg fik jordorkideer hjem første gang fra Indien, som jeg havde bestilt i den tro, at det nok var spændende epifytter, denne var en af dem, jeg intet vidste om, ellers var den måske aldrig kommet med!

Men, blomstrer troligt hvert år med en sparsom blomstring, det er mere, end mange af mine andre planter gør. Jeg har stadigvæk planter fra forrige årtusinde, som ikke har blomstret endnu, så, jeg burde jo stolt betragte denne flittige plante!

Billede

Dette er en af de store frøplanter, Steen Christensen har solgt i sin tid, hans røde skilte står i mange potter flere steder i mine vindueskarme og erindrer mig om hans store dygtighed med frøformering. Når vi får helt styr på JOK's hjemmeside, så dukker hans vejledning i den kunst op der.

Billede

Det navn siger næsten sig selv, blomster i store bundter, en Masdevallia floribunda.

Billede

Hvor den anden havde små blomster, så er dennes noget større.

Billede

Næsten "plastikagtig" at røre ved, meget hård i blomsten og langtidsholdbar.

Billede

En Masdevallia hystrix.

Billede

De to forrige havde korte skafter, det kan man ikke sige om denne hybrid.

Billede

I de rigtige vinkler er hårene inde i blomsten violette, dem arver den efter Masd. veitchina, der her er krydset med Masd. caudata. Det giver den meget variable hybrid Masd. Kimballiana.

Billede

Det her er min oftest "selvbestøvende" plante, måske de små bananfluer hjælper den lidt! En Masdevallia menatoi.

Billede

Sidst denne blomstrede, sprang jeg den over i min visning, det er som regel ca. Halvdelen af dem, jeg har i blomst i løbet af måneden, I får at se, men, nu skal den så med igen.

Billede

Den må næsten genblomstre fra de samme bulber, ellers burde den ikke have givat så mange blomster over de sidste år.

Billede

Maxillaria pulla, som i mine ukyndige øjne mere ligner en Bulbophyllum!

Billede

Denne har allerede været vist i denne tråd, dog i baggrunden for en anden plante. Har blomstret i 1½ måned nu, med en sporadisk blomstring. Maxillaria sophronitis.

Billede

Denne er endnu et offer for mine agurkeskiver, der er kun få overlevende blomster på de få skafter, der overlevede agurkeduften. Så, i stedet for 15 skafter med 5-8 blomster på hver, så sidder der nu maks 2 på samme skaft. Min Miltonia clowesii.

Billede

Denne kunne jeg have vist hver måned i 1½-2 år nu, den fortsætter bare ufortrødent med sin blomstring. En formidabel plante, lidt synd, at blomsterne er så små. Heller ikke en, der vil kunne stortrives i et almindeligt stuemiljø, de færreste fra Pleurothallidinae bryder sig om den tørre luft, de fleste har i stuerne, og uden bulber kan de let stå af på én varm sommerdag! Myoxanthus georgei.

Billede

Også en, jeg jævnligt har vist, har enten haft knopper eller blomster i årevis nu. Panisea uniflora.

Igen en, der tog skade af agurkerne. Blomsterne holdt kun et par dage, enkelte knopper blev smidt inden den åbnede de første op.

Billede

Jeg har mange planter med meget lange rødder, når jeg vælger at vise dem i fuld længde, så bliver blomsterne ofte så små, at de dårligt kan ses på billedet, så her et billede lidt tættere på, så blomsternes pladsering bedre kan ses.

Billede

Blomsterne må jo have mindet beskriveren i sin tid om små dyr, siden han gav den det navn.

Billede

Men, der er nu mange andre, der bedre kandiderer til at få det artsnavn.

Billede

Det var rart endelig at få lov til at se min Pelatantheria insectifera i blomst.

Billede

Som det ses på bladspidserne, så er bladende ved at falde nu, og det betyder, at denne er efterårsblomstrende.

Billede

Det er jo nogle utrolige læber, mange af arterne i denne slægt er udstyrret med, for tiden har jeg endnu en af de efterårsblomstrende i fuld flor, der burde komme flere knopper på en anden klods af denne lidt senere.

Billede

En Pleione praecox.

Billede

Igen en af dem, der uafbrudt har blomstret siden jeg købte den for snart et par år siden. Pleurothallis discoidea. En af flere blomster.

Billede

Også en blomstervillig, jeg må se om jeg kan finde den i en mere orangefarvet version, den har jeg vist aldrig set til salg, kun den gule Pleurothallis lappacea.

Billede

Denne er jeg bare vild med, det fremgår vist af de sidste måneders visninger fra mig. Pleurothallis macroblepharis, også en, jeg har fået fra en af mine venner, hvor er det dejligt, at der findes mennesker, der ikke vil have dubletter hængende!

Billede

Efter jeg fik flyttet denne væk fra vestvinduet i udestuen springer blomsterne helt ud, det hørte til sjældenhederne tidligere.

Billede

Små pyntelige frynser, eller dråber på blomsterne. Igen i den lille ende af skalaen.

Billede

Pleurothallis ornata.

Billede

Pleurothallis powellii havde sin storhedstid blomstermæssigt i sommers, men dette er så 2. blomstring i efteråret, dog ikke samme prangende mængde skafter som i sommers.

Billede

Igen en der har blomstret siden jeg købte den for et par år siden. Navneskiltet var forkert, så en Pleurothallis sp hos mig.

Billede

Og samme navne er jeg så nødt til at give disse 3 arter på en klods fra Per Alm.

[Billede

De gulblomstrede har blomstret siden december sidste år, hvor den kom hertil.

Billede

De brunlige har blomstret siden i sommers.

Billede

Og nu er den sidste så også kommet med med de store hvide blomster. Måske jeg finder navnet til dem en dag, indtil videre sp'ere!

Billede

Pleurothallis volcanica kan være mere gennemfarvet i blomsterne, den satte et par skafter for en måneds tid siden.

Billede

Og endnu et billede af mine Porpax fibuliformis, det må nærme sig blomstringstidspunktet for den anden art på samme klods.

Billede

Som de fleste andre i samme slægt blomstrer denne også året rundt. En af de større i blomsten, og uden den megen blitzlys, som har præget mine billeder af den tidligere, ser den nu mere tiltalende ud. En Scaphosepalum gibberosum

Billede

Endnu en med lange rødder. Selve planten er ikke stor, det fortæller så noget om blomsterne.

Billede

De sidder altid i små bundter inde i bladhjørnerne, min hænger foran vestvinduet og får al den sol, den kan trække, Ikke noget jeg kan anbefale andre at gøre, men grundet en kraftig udluftning lige over den svøber der koldere luft ned over den om sommeren, derfor klarer den solens varme.

Billede[

De små farveplatter er lidt svære at få frem på billederne, der kommer et mere uden blitz, så falmer hele billedet dog.

Billede

Trichoglottis triflora.

Billede

Og så til sidst en af dem, vi "solgte" i pæne mængder til kunderne i Plantorama 2000. En Zygopetalum hybrid, dens intense duft kan de færreste stå for, når vi fik dem "lokket" ned med næsen til blomsterne, så blev planten som regel i hænderne på kunderne. Farven er så også helt speciel på dem, virkelig en, man får øje på!

Så var der ikke flere i denne omgang, jeg har for længst startet kameraet op med nye arter i Bulbophyllum i denne måned, så lidt nyt vil der komme om en måneds tid!
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Septembers blomstring i Aarhus

Indlæg af SirLonewolf » 10/10/2013 kl. 22:28

Som altid helt fantastiske billeder og blomster :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 11/10/2013 kl. 00:33

Tak for det, Jimmy! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 11/10/2013 kl. 06:20

Bulbophyllum antenniferum: hvor er den flot, jeg blev helt fikseret af de fine de små ”perler” som sidder yderst på de to vandrette blomsterblade ( hvis de så hedder blomsterblade ) på de første billeder er de så små, så jeg først troede at det bare var støvkorn, men så vokser de jo i takt med at blomsten kommer tættere på.

Pleurothallis powellii er rigtig sød, og hvor ser den godt ud som 3D billede. Hmmm, nu er det vel for sent at sige at der sidder en agersnegl på den ene blomst, den formentlig for længst væk igen, forhåbentlig fordi du har trådt på den. :roll:

Dine Draculaer er meget flotte og spændende, det er lidt omvendt at se at blomsterstænglerne kommer ud af bunden af nettpotten, det ser ud som om det eneste det drejer sig om er at komme væk fra lyset.

Hi, hi bananfluen fik heller ikke bestøver dine Draculaer, den er nemlig stukket af og sidder nede på det første billede af Dresslerella caesariata :lol:

Det ser rigtig godt ud med den lyse baggrund til Bulbophyllum tentaculiferum, det blev jo en helt anden blomst. Jeg glæder mig til min blomstrer, foreløbig arbejder den på en ny bulbe så den er nok faldet til hos mig.

Hvor er det dejligt at se Pleurothallis ornata i blomst igen, den er jeg jo fuldstændig syg med. Du skriver at du har flyttet den væk fra et vestvindue, og så springer blomsterne helt ud. Skal det forstås som at den nu får mere eller mindre lys?
Jeg spørger fordi min holdt helt op med at blomstre efter den flyttede i det nye terrarie. Bortset fra at den ikke vil blomstre, så har den det helt fint, den sætter kontinuerligt nye blade. Det gjorde den også før den flyttede, dengang blomstrede den så bare også samtidigt med at den øgede væksten.

Min favortit denne gang er Condylago rodrigoi, hvor er den bare sød og charmerende, det ser jo ud som om den har en lille russisk pelshue på. :lol:

Det har som altid været en dejlig oplevelse at få lov til at kigge ind i din spændende udestue. Tusind tak for kigget Egon.
Med venlig hilsen
Erna

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 11/10/2013 kl. 13:51

Som sædvanlig helt fantastisk. Og som sædvanlig navne jeg aldrig har hørt om før.
Jeg er selvfølgelig vild med firelingerne !
Du skriver "hvis klonen er den helt rigtige, denne er absolut ikke en af de dårligste!"
Er det størrelsen, farven eller ? der gør klonen god ?
Jeg kunne ønske åbne dommerbedømmelser. Altså ved plantebedømmelserne skulle dommeren fortælle om hvorfor han bedømmer planten som han gør, så man ved hvad man skal stile imod.

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 11/10/2013 kl. 21:49

Ja så må vi skifte navne skiltet ud på Coel. celebensis men det er jo lige som prøvet før. :?
Hvor tit vander du dine planter på Epi web pladerne?
Din Bulbo bolsteri er rigtig skøn, også Bulbo careyanum det samme. Condylago rodrigor små men godt.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 11/10/2013 kl. 23:12

Super billeder og blomster Egon, specielt dine Bulbo'er vakte min interesse.
Mvh
Christian

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 12/10/2013 kl. 08:10

Tak til jer alle. :P

Jeg havde ellers skrevet et mere udførligt svar næsten færdigt i går, efter jeg kom hjem fra opstilling af orkideudstilling ved 23-tiden, men, jeg kan ikke finde den kladde, jeg gemte. Så, jeg vender tilbage, når jeg har brugt lidt flere timer ved udstillingen, det er atter tid til at tage derop nu!
Mvh Egon

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 13/10/2013 kl. 00:04

Så er det vist blevet tid til at få svaret!

De to små "dråber" på petalerne af Bulb. antenniferum må jo nok have en eller anden funktion, formentligt i bestøvningsøjemed, måske for at fange opmærksomheden hos bestøveren!

Den der "snegl", Erna ved jeg ikke, hvad er for en! :? En snegl er det ikke, ej heller en lille regnorm, som den dog mest ligner. Jeg havde én med i går, da vi satte orkideudstillingen op, men de 3 andre havde ikke nogle seriøse bud på, hvad det var for noget. Jeg var meget opmærksom på den, mens jeg fotograferede, efterfølgende blev den til haletudsefodder. :oops:

Hvis mine Draculaer skyer lyset, så har de måske det til fælles med Vlad Tepes, som Dracula også "hedder". Måske det er for at undgå sollyset, så snipperne tørrer ud, måske bestøverne (bananflue lignende småfluer) mest opholder sig på dunkle steder.

Mine bananfluer besøger tit de planter, jeg sætter ind i stuen til fotografering. Så, de dukker jævnligt op på billederne. Dé lever ikke et liv i skyggen, så ville de forsvinde, når blitzen brager!

De mørkfarvede blomster som Bulbophyllum tentaculiferum kan tit være svære at fotografere foran den mørke bagvæg, for blitzen vil fyre meget lys af, nu det hele er så mørkt. Så bliver blomsterne som regel voldsomt overbelyst! Det lyder da til, at din, Erna, også har godt gang i den, så kommer blomsterne nok snart! :P

Angående Pleurothallis ornata, så har du ret i din antagelse omkring lyset. Var det svar nok? :lol: OK; jeg flyttede den fra en solbeskinnet plads nær vestvinduet til langt ind i udestuen, hvor solen ingen chance har for at ramme den, måske den bedre kan opretholde så megen saftspænding i blomsterne nu, at de åbner helt op hver gang. Det kan jo bero på tilfældigheder, at din holder en pause for tiden. Men flytningen har vel medført en anden temperatur, det kan måske også give lidt forstyrrelser i blomstringsrytmen!

Sjovt, at du giver Condylago rodrigoi den beskrivelse, det var nøjagtigt det samme, jeg tænkte, da jeg så den i sin tid! :lol:

At du, Louise ikke har hørt om mange af navnene før, kan jo bero på 2 ting, enten, fordi jeg falder for nogle planter der er så forskellige fra, hvad man ellers ser, så mange tænker, at de er mere sjældne end kønne! :lol: Eller også kan det være botanikernes mange nyopfundne slægter, som langt fra er implanteret hos samlerne endnu!

Nu er jeg jo ikke orkidedommer, men, husker jeg nogenlunde ret, så bør planterne og blomsterne bedømmes ud fra, hvordan en "gennemsnitlig" planter i den art eller hybrid ser ud. Er blomsterne større, mere gennemfarvede, med længere snipper, mere udspændte, så de fra siden fremstår "tyndere" og mere lige o.s.v., så belønnes det med en lavere karakter, hvor 0 er det bedste, og 5 "knapt" så godt! :lol: Pers gamle planter har meget store og flot farvede blomster, ikke bare i Dracula vampira, det gælder mange af de andre også. Derfor er de nogle gode klon, som det kunne være værd at få sendt generne videre fra, når man bestøver en blomst, så bør man finde forældreplanter, der er så smukke som muligt, det øger chancerne for, at afkommet også bliver meget seværdige.

Det kunne måske være et kommende emne i SOK, at en eller flere af dommerne fortæller om, hvilke overvejelser de gør sig, når de giver karakterer, så kunne de jo passende demonstrere det på nogle af de medbragte planter. Orkideklubbens formand, Jan Larsen, benytter sommetider muligheden for at fortælle lidt om, hvad der er godt ved nogle af de planter, vi slæber med til møderne, og er ikke bleg for også at fortælle, hvorfor en plantes blomster kunne være "lidt" kønnere. Det lærer man også meget af, især, hvis det er en af de andres! :lol:

Her er der så ikke bare tale om, at en art får et andet navn, Hans Jørgen, den går så også fra at være en art til hybrid. Der er nogen et eller andet sted i kæden, der åbenbart sløser lidt med skiltningen, enten i de professionelle frø-laboratorier eller hos forhandlerne, når de senere skal tage planterne ud af flaskerne. Når det så samtidig kan være svært at finde de originale beskrivelser af blomsterne, så er man jo lidt prisgivet overfor forkerte navneskilte. :(

Om sommeren vander jeg mange af mine EW-planter flere gange dagligt, afhængig af, hvilken plante det er, hvor varmt det er, og, hvor meget sphagnummos jeg har sat på den. For tiden bestræber jeg mig på stadigvæk at vande dem dagligt, mine mange ventilatorer sikrer så, at det kan fordampe hurtigt igen, så de ikke rådner hen over natten.

Der findes mange spændende Bulbo'er, jeg har mange i min samling, jeg ikke har set blomstring på endnu, jeg har knapt 300 i den slægt i udestuen, dog er ca. 30 dubletter, jeg mangler mange, for at få en komplet Bulbophyllum-samling :mrgreen: , men jeg er godt med blandt de mange, jeg aller helst vil have! Det er lykkedes at få fingre i mange af de forholdsvist nybeskrevne arter, dertil er eBay et fantastisk sted, der giver mange kontaktflader. Men, Hans Christiansen er også godt med med de nybeskrevne, nu skal de bare lige opformeres, så de kan blive delt eller frøformeret, så har han mange, der godt må havne i min udestue. :P

Og, tilsyneladende deler jeg fascinationen for Bulbo'erne med mange andre, så er det jo ekstra dejligt at sætte billederne ind!

Igen tak for kritikken! :D
Mvh Egon

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 14/10/2013 kl. 16:09

Flotte flotte billeder og sikke nogle dejlige planter :)

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 15/10/2013 kl. 00:14

Tak for det, Irma. :P
Mvh Egon

Besvar