Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er nu det for en?

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Hvad er nu det for en?

Indlæg af Egon K P » 22/10/2013 kl. 22:41

Ja, som overskriften siger, en lille gættekonkurrence. Hvad er det her mon for en art?

Billede

Jeg har ventet på den i flere år, en langsom groer, hører til blandt epifytterne, giver associationer om en dansk bondekone, uden det er nedsættende ment, men tænkt som et hint! :roll:

Størrelsen, ja, ikke egnet til et lille terrarie! :D

Hvad kan den dog hedde? :?
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Re: Hvad er nu det for en?

Indlæg af Erna » 23/10/2013 kl. 08:58

Mener du en bestemt dansk bondekone, eller enhver dansk bondkone?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 23/10/2013 kl. 11:26

Alt afhængig af, hvor man søger sine oplysninger, så vil denne plante kunne have ligheder med nogle tilfældige "bondekoner", men også "direktørfruer" mm.! :lol:

Det lille ansigtlignende i midten af blomsten har jo nærmest overdimensionerede japanske "manga-øjne", men helt så langt østpå skal man dog ikke, for at finde dens levesteder. :wink:

Kew er glad for "ligheden" med nogle kvinder, det er orchidspecies så ikke helt. Sidste har tilsyneladende et forkert billede af denne plante, læben er helt forkert på de to billeder!

Nej hvor har jeg hjulpet meget nu, eller, har jeg bare forvirret endnu mere? :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 23/10/2013 kl. 14:21

Ja, det bliver da værre og værre :shock:
Neej, under forudsætning af at jeg tolker det du skriver rigtigt så bliver jeg såmænd bare stående på nulpunktet :lol:
Da der ikke var tale om en bestemt bondekone, så skal jeg ikke længere tænke på at du nok mente bonderøvens kone ( da det jo måtte være en som vi alle kendte ) og at navnet Theresa skal indgå i plantens navn.
Nu synes jeg jo at det lille ansigt i blomsten ligner et ansigt med tørklæde på, som sagtens kan minde om en bondekone. :lol: men jeg får desværre ikke nogen associationer som hjælper mig med plantens navn.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 23/10/2013 kl. 14:53

Nu er der jo en del pigenavne at gå efter, men hvis blomstens udseende måske kan sige lidt om, i hvilken del af orkidefamilierne, den hører til, så reducerer det jo udbuddet af muligheder kraftigt. Senere kommer der nok noget mere af planten méd på et nyt billede. Helt med vilje har jeg beskåret så hårdt, at bladformer og evt- stængler, bulber mm ikke kan ses. :lol:

Som sagt kan det i princippet ligeså godt være en direktørfrue, det giver associationer til, men en jagt på pigenavne vil jo nok give bonus i den ene eller anden ende! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 23/10/2013 kl. 20:30

Ja, jeg har ikke noget bud på et navn.
Men jeg synes nu det lille bondekone-ansigt, mere ligner en kylling :P :wink:
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 23/10/2013 kl. 20:45

Måske er det på tide at vise det meste af planten, de nederste 10 cm kunne ikke komme med, der hvor jeg stod!

Billede

En lang plante med tykke, tykke rødder.

Så skulle det være indlysende, om det drejer sig om en orkide med sympodial eller monopodial vækst. Langt de fleste orkideer er af den anden type, det burde reducere antallet af arter til måske nogle få tusinde. :D

Nu har jég jo ikke sagt, Jimmy, at det ér et "bondekone-ansigt"! :lol:

Orkidevinduet er jo et godt sted at begynde, hvis man kan finde rundt i familierne og slægterne derinde, det skriver jeg selvfølgelig kun, fordi de mange navneændringer gennem tiden gør, at der ikke dukker et pigenavn op derinde, uanset, hvor meget man støvsuger den rigtige ende af en alen lang liste af slægter. Men, jeg har så alligevel hjulpet meget mere, end jeg tilsyneladende lige har skrevet! :roll:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 24/10/2013 kl. 08:12

Nu dukker der jo altid et pigenavn op i orkidevinduet, uanset om man støvsuger listerne eller ej.
Skulle det mod forventning være det pigenavn du mener, så dukker det ved sjældne lejligheder også op her på forummet. Det kan såmænd også associere til en bondekone, bare tænk på Thummelumsen.

Uanset hvilket pigenavn det måtte være, indgår det så i plantens navn, eller er det navnet på den der beskriver planten?

Jeg aner ikke hvordan jeg skal lede efter planten, jeg fandt godt nok en som jeg syntes det måske kunne være, men den duer ikke, der er ikke skyggen af et pigenavn.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 24/10/2013 kl. 11:49

Ja, måske lidt mere hjælp, eller forvirring er på sin plads nu! :P

Selvfølgelig en plante, jeg har fået hjem i en af de 4 Indiens-importer, der har beriget min samling betragteligt.

Der findes en "navnesøster" der ikke bare har en del af navnet tilfælles, men også næsten lyder ens, når hele plantens navn udtales, min er til den kolde side, den anden, som er lidt mere fyldig i blomstens enkelte dele har den samme varme bundfarve, tyndere striber, samme vækstform, og lever også de samme steder, dog længere nede på bjergene i landene omkring Himalaya.

Da jeg forsøgte at sende folk ind på Karens hjemmeside, orkidevinduet, skrev jeg, "hvis man kan finde rundt i familierne og slægterne derinde", altså er det et familie- eller slægtsnavn, der er fra den "danske" pigenavns-samling! Ikke artsnavnet. :wink: Mange orkideer er opkaldt efter en botaniker, som regel mandlige af slagsen, som regel er det så artsnavnet, med visse undtagelser.

Kew har dette pigeklingende navn som accepteret, orchidspecies som et synonym, sidstnævnte bruger et slægtsnavn, der igen giver associationer til noget, der vil få de fleste piger til at flygte i skrig, næsten også mig. :oops: Skulle man nu være så opfindsom at billedgoogle slægterne på Orkidevinduet, som jo er begrænset meget i antal p.g.a. vækstformen, så dukker der billeder op af denne art ret hurtigt, afhængig af, om man starter på midten, forfra eller bagfra. Det udelukker jo yderligere mange bogstaver som start på slægtsnavnet! :lol: Selvfølgelig har jeg sikret mig, at det der skrækindjagende slægtsnavn heller ikke findes på Orkidevinduet, ellers ville det jo være for nemt! Har tidligere været en Vanda, men, hvem har næsten ikke det med den vækstform! :D Altså er det et helt 4. tidligere slægtsnavn, Karen har stående til denne art! :P

Så kan jeg vist heller ikke finde på flere snubletråde eller hjælpelinjer i denne omgang! :wink:

Havde du tjekket Kew for synonymer med dit navneforslag, Erna? :D
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 24/10/2013 kl. 12:24

Nej jeg har ikke checket synonymet hos Kew.

Nu prøver jeg denne istedet, den bør kunne passe på diverse snubletråde og hjælpelinjer, bondekoner og måske en enkelt direktørfrue :lol:

På Kew hedder den Esmeralda clarkei

og på orchidspecies Arachnanthe clarkei
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 24/10/2013 kl. 14:42

Selvfølgelig Erna, hvor svært kan det være? :lol:

Esmeralda cathcartii hænger lige ved siden af i min udestue, selvom de skal have forskellige temperaturer, nogen kalder det pladsmangel, måske de har ret! Den har så aldrig blomstret.

Så jeg mangler kun Esmeralda bella, så har jeg hele den slægt i samlingen, 3 arter, det er, hvad Esmeralda kan præstere.

For god ordens skyld skal jeg måske lige sige, at jeg første morgen fik en mail med navnet i, der var en der kendte planten på forhånd, men som ikke ville ødelægge mit "forhindringsløb" herinde!

Havde jeg nu nævnt, at det var navnet på en Disney-figur, så havde halvdelen jo gættet navnet med det samme, og den resterende del ville lede efter Snehvide og Askepot i orkideernes navne! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 25/10/2013 kl. 14:34

Ja, det var nok meget godt at du ikke nævnte Disney figuren, hvis du oven i købet stadig havde nævnt associationerne til en bondekone, så havde jeg jo nok siddet i dagevis og ledt efter en orkide hvor "Bedstemor And" indgik i navnet :lol:

Det er nogle flotte blomster din Esmeralda clarkei har :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 26/10/2013 kl. 15:25

Du skuffer mig, Erna, jeg troede, du ville kikke efter Klara Malkeko!

Ja, jeg er også vild med de blomster, jeg har næsten ikke turdet håbe på, at farverne fra billederne rundt omkring holdt, det gør de! :D
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 26/10/2013 kl. 17:52

Nej Egon, Klara Malkeko ville jeg ikke have kigget efter, er hun en Disney figur?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 27/10/2013 kl. 02:55

Du kan jo se her, hvor hun stammer fra!

http://www.disney.dk/andersand/andeby/p ... index.html

Kan du ikke din Anders And historie! :lol:
Mvh Egon

Besvar