Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Paphiopedilum rothshildianum

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
PA48
Geografisk sted: Brøndby

Paphiopedilum rothshildianum

Indlæg af PA48 » 3/11/2013 kl. 11:05

En af mine mange Paphiopedilum rothschildianum har pludselig fået den ide at blomstre nu i Nov.

Men med over 100 cm. blomsterskaft og 32 cm. blomst synes jeg i skulle se den.

Planten her er fra en flaske jeg købte i Tyskland i 1982.

Gror på Mount Kinabalu (Borneo) hvor jeg har set den i naturen.

Blomstre normalt i april.

Desuden lidt andet som også er i blomst.

Billede

Catt. maxima

Billede

Oncidium spilopterum

Billede

SLC. Wøssen "best"
har jeg vist før,men den blomstre nu for 5 gang i år.

Billede

Lc. Mini Purple " Tamani "
3 gange på et år

Billede

Angraecum didireri

Billede

Oncidium macrantum
7 cm. stor blomst på meget langt skaft

Billede

Tilsidst en af mine favoritter
Aerangis rhodosticta

Billede

Billede

Billede

Hilsen Per

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Paphiopedilum rothshildianum

Indlæg af Egon K P » 3/11/2013 kl. 12:46

Sig mig engang, Per, skrumper din kone? Jeg synes, hun bliver mindre og mindre for hver gang, du viser dine Paphiopedilum rothschildianum, eller er den bare planterne, der bliver større og større både i planter og blomster? :lol:

Fantastisk smuk, storblomstret og flot gennemfarvet, den kan du da kun være stolt af! :P Spøjst tidspunkt den blomstrer på! Den har da ellers haft mange år til at finde rytmen i, over 30 år hos dig!

Cattleya maxima'en ses sjældent med så mange blomster på ét skaft, igen meget kontrastrig i farverne.

Flotte nærbilleder, så kommer de mange små detaljer i fx Oncidium spilopterum helt til sin ret. På afstand ville den nærmest se to-farvet ud. Ligeledes med Oncidium macrantum, det er ikke den grimmeste i den slægt! :lol:

Hvis jeg var dig, Per, så ville jeg blive skuffet, hvis ikke SLC. Wössen "Best" blomstrer til jul, det vil jo passe ind i hver anden måned i snit! Sikke et julepynt at have stående! :D

Lc. Mini Purple " Tamani " er et flot klon med sine stærke farver!

Angraecum didireri og Aerangis rhodosticta er et par smukke afrikanere, den sidste har en af mine venner i blomst med 9 skafter for tiden, vist en af Lars Roed's gamle planter. Selv med færre skafter er den imponerende! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 3/11/2013 kl. 13:39

Imponerende må man sige, virkelig flotte planter/blomster :wink:
Mvh
Christian

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 3/11/2013 kl. 23:13

Jeg kan jo kun gentage Egon,din Rothschildianum er virkelig imponerende stor.
De to oncidium har virkeligt nogle helt fantastiske detaljer, findt fanget af kameraet, rigtigt gode billeder.
Tak for synet.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/11/2013 kl. 08:38

Det er dog helt utroligt så smukke dine orkideer er Per, og sikke mange dejlige blomster :lol:
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 5/11/2013 kl. 18:08

Tak for at i gider se og kommentere mine gamle planter.

Til Erna

Mit gødnings program virker til at kunne bruges, selv om der er andre der måske er bedre.
Især nede på Lolland har de virkelig styr på hvad orkideer har brug for.
Men Egon er også meget opdateret om hvad det optimale er for mange species.

Men Lars Roed's dyrkning overgår alt hvad danmark kan byde på ,så jeg håber på
han en dag vil dele lidt gode råd med os andre .

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 5/11/2013 kl. 19:30

Ja, Per selvfølgelig kan dit gødningsprogram bruges, det er der vel ingen der er i tvivl om. Det er mit gødningsprogram der ikke kan bruges.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/11/2013 kl. 23:33

Nu har hverken Lars Roed eller Thomas Widen orkideer længere, de solgte begge deres samlinger først på sommeren, men jeg snakkede med Thomas, da han afleverede sine planter hos en af mine venner, han har givet sine hønsemøgsgødning. Som jeg husker det, lidt alla' mit duemøgsgødning, hvor jeg bruger et kg møg til 10 liter vand, venter 6 uger, og så er det klar til brug. Thomas sagde, at han brugte af gødningsvandet efter et par uger, og efterfyldte så med nyt vand i hønsemøget. Selvfølgelig skal begge former for gødning fortyndes meget! Møget puttes i en gammel T'shirt eller lignende, og lukkes inde, så det "kun" er saften, der kommer ud.

Da de to herrer tidligere har kørt lidt parløb, så vil jeg tro, at Lars har lavet samme nummer! Begge fik nogle fantastiske resultater på kort tid, synd at de er tabt for orkideklubben.
Mvh Egon

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 6/11/2013 kl. 00:59

Helt fantastiske blomster, du kan fremvise Per. Din rothschildianum er da forrygende i sin størrelse og blomsterne er bestemt heller ikke grimme :wink:

Der var nok også et par af de andre, som godt kunne få plads i min beskedne samling - det er problemet, hver gang I gamle 'rotter' viser Jeres blomster frem, så ryger der nye på ønskelisten :lol: :lol:

Tak for synet - og for de gode gødningsråd for Paph. som jeg vil tage til mig :D

Med hensyn til Lars Roed's orkideer, mener jeg faktisk, at han ikke brugte gødning generelt - det har han i hvert fald fortalt mig :wink:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 6/11/2013 kl. 17:02

Hvor ER de flotte !
Misundelse er en grim ting, men kan ikke helt undgås når du viser sådanne pragteksemplarer :D

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 6/11/2013 kl. 21:23

Den er bare Skøn din Pap. rothschildianum!!!!!!!!!!!!!!!!

Glæder mig meget til, når min ungplante får dens første blomstring.

Besvar