Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vinterens blomster i min udestue.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Vinterens blomster i min udestue.

Indlæg af Egon K P » 13/3/2014 kl. 20:24

Så nåede vi ind i foråret, så nu er det vist snart på tide, jeg får sat vinterens planter ind på forumet.

Hele efteråret har jeg kæmpet med mine computere, i november fandt mine virusjægere endelig 2 vira og 3 malware-programmer af to omgange, desværre af de typer, der skal aflure adgangskoder til hjemmesider mm.. Så først nu har jeg igen kunnet opdatere på DOK's og JOK's hjemmesider.

En strømafbrydelse i starten af december tog livet af min gamle computer, så en ny blev indkøbt i januar. Windows 8 og mig, vi er vist ikke helt perlevenner, at jeg så har købt min 3. mandagsmodel i træk gør det jo ikke lettere.

Men her kommer et udsnit af de planter, der har blomstret i vintermånederne, jeg har ikke fået taget ret mange billeder i forhold til, hvad jeg plejer, men når de så samles for 3 måneder, så bliver det jo alligevel til en del, så jeg har luget kraftigt ud i dem i går.

Billede

Ada aurantiaca bliver den første denne gang, et lille skaft blev det til omkring nytåret. Jeg synes godt man kan se på planterne, at det har været en mørk vinter i år, der er ikke kommet helt så flotte blomstringer som der plejer at være.

Billede

Som med så mange andre planter, så fik jeg heller ikke her fulgt op med kameraet, når planterne nåede længere frem i blomstringen, så det her blev den eneste dag, jeg fik knipset denne lille Aerangis x Primulina (Aerangis citrata and Aerangis hyaloides). En naturhybrid.

Inden næste billede må jeg hellere fortælle evt. nye på forumet, at dobbeltbillederne er 3D-billeder, effekten dukker frem, hvis I skeler kraftigt til billederne. Når I ser 3 "hele" billeder i stedet for 2, så er effekten i det midterste!

Billede

Navnet på denne storblomstrede plante kommer efter det sidste billede af den, så har I læsere mulighed for at tjekke jeres viden omkring navnene, mange af dem har været med før, så et par navne skulle gerne have sat sig fast i hukommelsen.

Billede

Da jeg sætter planterne ind alfabetisk, så er det jo en stor hjælp, hvis nogen vil gætte med hen af vejen, dog tillader jeg mig at sætte nogle af dem under de gamle navne.

Billede

Blomsten kan blive endnu større end på min, den blomstrede i starten af december.

Billede

En lettere behåret fyr, bærer rundt på navnet Bulbophyllum antenniferum.

Billede

Så kom der noget helt andet, også en af dem der er behårede.

Billede

Det er 2. gang, jeg har fået blomst i denne orkide, men skaftet overses let.

Billede

Nu kan størrelser være svære at gennemskue ud fra billederne, men der er hjælp at hente i næste billede.

Billede

Her er Bulbophyllum averyanovii i starten af sin blomstring, der strakte sig over en lille måned.

Billede

Denne art har jeg vist før, den var også med i min lille julekalender-gætteleg, så det burde jo være overflødigt at sætte navnet ind på den.

Billede

Mosset fortæller jo lidt om størrelsen på blomsterne, så gigantiske blomster i forhold til den forrige, men stadigvæk i den lille ende.

Billede

En af mine mange favoritter i den slægt.

Billede

Så slipper I snart for flere billeder af den, her kommer det sidste.

Billede

Bulbophyllum dayanum.

Billede

En af mange i min samling, som er købt hjem med forkert navn til. Artsnavnet, den er købt under, er nok mere kendt i Phalaenopsis-slægten, Bulbophyllum cornu-cervi. Men, det var det så ikke.

Billede

Bulbophyllum gracilipes viste det sig at være, der har jeg før haft blomst i en plante købt med det navn, men den var også forkert, nu har jeg så alligevel fået den i min samling. Har ca. Samme størrelse blomster som den forrige!

Billede

Denne stod flot i 4 dage, så begyndte blomsterne at falde, og først der fik jeg samlet kameraet med ud i udestuen.

Billede

Bulbophyllum korthalsii, det er nu 2. gang, den har blomstret her.

Billede

Så til en plante, som jeg først troede, havde et forkert navn, den skulle have flere blomster siddende i en krans.

Billede

Blomsten ser sådan set rigtig ud, måske igen et udslag af vinterens mørke.

Billede

5-6 cm lang blomst, lidt flere blomster på skaftet ville da pynte gevaldigt.

Billede

Bulbophyllum longibrachiatum skulle det være.

Billede

En af forældrene i den kendte hybrid, Bulb. Elizabeth Ann.

Billede

Var omkring 25 cm lange, så igen blandt de storblomstrede.

Billede

Holdt mellem 1 og 2 uger, før blomsterne faldt igen.

Billede

Nogle facinerende blomster.

Billede

Bulbophyllum longissimum her med en lys baggrund. Mange detaljer ses bedst med en mørk baggrund, andre mod en lys baggrund.

Billede

Denne har jeg i 3 varianter, og et par planter af denne variant. Artsnavnet fortæller jo, at den dufter, men denne variant har ingen duft, ej heller de orange spidser i blomsterne, som den originale art har.

Billede

Bulbophyllum odoratissimum var racemosum er kommet hjem via en Indiens-import for en del år siden, der stammer mange af mine fejletikerede planter fra!

Billede

Og det her er så også en med forkert navn på, formentligt ikke fra Indien, købt på eBay under navnet Bulb. emiliorum. Det er det ikke, denne er faktisk meget mere spændende.

Billede

Blomster på 6-7 cm's længde, og holdt i et par uger.

Billede

Et pare dage efter disse billeder blev taget, fik jeg kikket lidt på det manglende i den højre blomst. Det sad kun i klemme, så blomsterne var helrandede, desværre fik jeg ikke taget nye billeder derefter. Indtil videre en sp'er, jeg har ikke kunnet finde nogen art, der ligner den, men med små 2000 arter i den slægt, så er der mange, jeg ikke har kendskab til.

Billede

Bulbophyllum taiwanense havde 3 skafter i løbet af et par måneder. Som det ses, så er sneglene lige så vilde med den, som jeg er.

Billede

En af de flittige i samlingen. Har uafbrudt haft blomster eller knopper siden den sprang ud første gang for længe, længe siden.

Billede

En lille frækkert, med den frynsede læbe, og lille, det er den. Blomsten på Bulbophyllum tentaculiferum er 6-7 mm stor.

Billede

Også i den lille ende, men lyser noget mere op på planten.

Billede

3 blomster sidder der som regel på hvert skaft, meget passende en Bulbophyllum triflorum.

Billede

En småblomstret Cattleya-hybrid med andre slægter ind over.

Billede

Den er købt uden navn, og som sådanne forbliver den i samlingen.

Billede

Så er det noget helt andet, hvor mange arter ligner hinanden en hel del, så jeg er ikke sikker på, at det er den købte Chaubardiella hirtzii, men den ligner mest den.

Billede

En af skrumlerne i samlingen. Den bliver ikke let at flytte, det er flere år siden, den kravlede ud over kanten på den 20 cm firkantede potte, nu har den 4 vækstretninger, som snoer sig ind mellem andre potter, og i 3 af dem hænger der 6-7 10 cm lange bulber udenfor potten. Sætter tit blomsterkaftet i efteråret, og blomstrer så først mange måneder efter, tit med et afbrud midt i blomstringen på flere måneder, så fortsætter den igen. Har sjældent ret mange åbne blomster af gangen, og kan derfor blomstre i flere måneder med de langtidsholdsbare blomster. Coelogyne elata.

Billede

Denne har jeg også 2 af, i år er det kun den ene, der har blomstret, de plejer at blomstre på samme tid.

Billede

En af de utallige mange hvidblomstrede i den slægt, men finurligt gult på læben.

Billede

Her det andet skaft.

Billede

Holder desværre ikke så længe, en Coelogyne flaccida.

Billede

Endnu en, jeg har fået to af med tiden, her er det det afknækkede topstykke, der blomstrede med et lille skaft i december. 3 blomster, det mindste antal blomster den nogensinde har haft på ét skaft.

Billede

Mon ikke det er et knopskæl, der ligger inde i blomsten, er fra samme skaft. Den har lige haft to skafter mere, en med 9 og en med 6 blomster på.

Billede

Her er det det sidste skaft af dem.

[Billede

Og her samme skaft igen. Det lange skaft på den fik jeg aldrig taget et godt billede af.

Billede

Her er det det gamle bundstykke af planten, der har sat to skafter, næsten synkront med topstykket. 9 knopper på det første og 7 på det andet. Og så er der et lille tyndt nyskud i gang nede nær bunden af planten, det starter så ikke op som et blomsterskaft som de andre, meget lig, hvad Pleioner gør.

Billede

Jeg har opgivet at få dem slæbt ind i stuen til en mere rolig baggrund, de ville begge vælte for mig.

Billede

Jeg har undret mig over, at læberne på blomsterne på alle billederne er grønlige, de er hvide med brunt på. Jeg købte Coelogyne mayeriana i London i 2003 eller 2004. Til næste år er der igen EOC i London på afbud, da østrigerne måtte opgive at afholde det!

Billede

Igen en af de hvide/gule, og igen en, som jeg har to af. Siges at være svær at få etableret, den ældste stod også i stampe et par år, før den besluttede sig for at fortsætte væksten.

Billede

Den anden plante har også blomstret, dog ikke specielt flot. Et par fåblomstrede skafter var, hvad den indtil nu har vist, men begge har yderligere skafter på vej. Igen en af dem, der sætter blade omkring bunden af skaftet, fortykker det, og så bliver det til det nye skud. Købt med navnet Coelogyne ochracea, som i dag skal kaldes Coelogyne nitida.

[uBillede

Jeg husker stadigvæk første gang, jeg så denne art i blomst, Hans Christiansen havde den med til Bella til EOC 2000, hvor den helt fortjent løb med en del opmærksomhed både fra publikum og dommernes side. Denne stammer også fra Hans.

Billede

Her igen, i en lidt usædvanlig vinkel. Fortsætter blomstringen i månedsvis på samme skaft, en blomst af gangen, der holder et par uger. Coelogyne usitana.

Billede

Igen en af de flittige småblomstrede. Holder pause i blomstringen lige nu, men har ellers stort set blomstret uafbrudt siden jeg fik den fra et medlem i JOK. Condylago rodrigoi. Har som så mange andre holdt flyttedag, efter botanikerne har leget med DNA-analyser, og skal i dag kaldes Stelis rodrigoi.

Billede

En Cymbidium købt som lowianum. Men, den har alt for store og for få blomster til at være den art, så det må være naturhybriden, der ligner den til forveksling i udseendet, Cymbidium changningense, (Cym. lowianum × Cym. mastersii). Igen eneste billede, jeg nåede at tage af den.

Billede

Igen en af de flittige, blomstrer ikke bare hvert år, men genblomstrer fra de gamle skafter år efter år.

Billede

Blomsterne holder i et par måneder, så bliver de mere og mere rødlige.

Billede

Dendrobium aberrans.

Billede

At det her er en hybrid med Den. kingianum fornægter sig vist ikke!

Billede

Dendrobium Berry 'Oda'.

Billede

Her er det ikke en hybrid, men en variant, det skal handle om!

Billede

Den er jo flot med sine små frynser, og så det, der er forskellen på arten og varianten, det sorte i midten.

Billede

Sidste år sprang den ud, inden jeg så skaftet, viklet godt og grundigt ind i rødderne fra de andre Dendrobier. I år havde jeg lidt mere styr på den, så den kunne springe ud med fri luft omkring.

Billede

Dendrobium fimbriatum var. oculatum.

Billede

Lige som den sidste kommer denne også fra området omkring Nepal.

Billede

I år nøjedes den med 2 skafter, sidste år var den noget mere prangende. Og når den så står med blomsterne små 2 måneder, så er det jo ikke så galt!

Billede

En af de arter, der indgår i mange krydsninger, Dendrobium nobile.

Billede

Denne lille småblomstrede art indgår næppe i mange hybrider, den kan ikke give mange gode egenskaber med til afkommet!

Billede

Godt 1 cm stor blomst!

Billede

Dendrobium pachyglossum.

Billede

Igen en af dem, der blomstrer længe.

Billede

Da jeg fandt den på eBay, så skulle den bare hives hjem, jeg slap dog med skrækken, vi var ikke mange til at kæmpe om den.

Billede

Hver blomst holder mellem 1-1½ måned, der kommer kun få spredte blomster, men den sætter knopper over et par måneder, så den sidste er netop sprunget ud, de første kom i december.

Billede

Hvor blomsterne på Den. nobile er på 8-9 cm, så er de på Dendrobium scoriarum omkring de 3 cm.

Billede

Så er det en af Pers gamle planter, der blomstrede for første gang op til jul. I dag er den igen ved at springe ud.

Billede

En smuk oval læbe, som bl.a. kendetegner den art.

Billede

Den åbnede aldrig helt op, mange af de storblomstrede i denne slægt ser ud til at have lidt problemer med vægten og saftspændingen.

Billede

Dracula chimaera.

Billede

At den næste er i samme slægt kan næppe undre nogen. Den blomstrer noget flittigere her hos mig end den forrige, Dracula pholeodytes.

Billede

Og endnu en af de både storblomstrede og flittigt blomstrende. Dracula woolwardiae.

Billede

Denne hænger næsten i et Storm P. ophæng, en umulig plante at styre.

Billede

Har omkring 15 cm mellem skuddene, så langt et rhizom laver den. Sidste skud hænger godt 10 cm ude i luften, og næste skud er så småt på vej......udad!

Billede

Startede blomstringen op i december, og blomstrer stadigvæk på alle 3 skafter.

Billede

Altid kun en blomst ad gangen pr skaft, holder et par uger, og er så en lille uge om at åbne næste blomst!

Billede

Som så mange andre i den slægt er knopperne kraftigt behårede, som giver dem et flot uldent udseende.

Billede

Kunne næsten have været inpirationskilde til den oprindelige "Klodernes kamp", som Ufo'erne så ud.

Billede

Eria discolor. Også en inder.

Billede

Denne lille fyr har jeg haft et par gange før, og aldrig været i tvivl om, at jeg skulle have fat i igen.

Billede

De fine belægninger på bladet fortæller sit tydelige sprog af, hvorfor man ikke må spraye med kalkholdigt vand. Det forsvinder ikke af sig selv igen.

Billede

Den tidligere lille Haraella retrocalla nu Gastrochilus retrocallus.

Billede

Og så er jeg nået til en slægt med mange små arter i.

Billede

Her er det Lepanthes calodictyon.

Billede

Endnu en af dem, dog med forholdsvis store blomster.

Billede

Holder over en måned i blomsterne, meget dekorativ plante.

Billede

Blomsterne er næsten lige så store som bladene, tænk, hvis det også gjalt andre orkideer!

Billede

Lepanthes caprimulgus.

Billede

Dejlige farver, mange af dem også har, her en af mine ynglingsfarver i orkideernes verden.

Billede

Lepanthes elegantula, og elegant er den da, selv med støv på blomsten! Farven er i virkelighedens verden mørkepurpur.

Billede

Hvis nogen mener, dette billede skulle have været sammen med første art i denne slægt, så er det delvist rigtigt. Det er Lepanthes (calodictyon x saltatrix) og har fået navnet Lepanthes Jmcalsa. Begge arter i krydsningen ligner hinanden meget, så kan man jo spørge, hvorfor så lave en hybrid, i mine øjne er den meget mere vegetativ end Lepanthes calodictyon, så man hurtigere kan få en "stor" plante.

Billede

Der har været en fåtallig og spredt blomstring i Lockhartia lunifera denne vinter.

Billede

Så er vi nede i en halv cm store blomster.

Billede

Den skal man holde godt øje med, når den skal til at blomstre, man overser let både knopper og blomster.

Billede

Det hjælper så på det, at Luisia teretifolias blomster holder godt en måned. Jeg har før beklaget min nød med disse småblomstrede arter i denne slægt, men nu har jeg endelig fået bekræftet, at navnet er godt nok. Også på den næste.

Billede

Ligner jo en del, om end noget lysere i blomsterne, og ikke mindst kæmpe store blomster på 7-8 mm længde,........ når man sammenligner med den forrige.

Billede

Sidder mere i klaser med en lille fælles stilk bagpå, så ingen tvivl, dette er en Luisia trichorrchiza.

Billede

Her kan jeg også kun beklage, at jeg ikke fik taget billeder af alle 4 udsprungne blomster, og det er næppe en trøst for jer andre, at jeg nød synet!

Billede

Håret er vel et forkert udtryk om blomsterne, nærmere fyldt med små tentakler.

Billede

Og sådan ser Masdevallia strobelii ud delvist fra siden.

Billede

Blomstrede hen over julen og langt ind i nytåret, en dejlig lille plante.

Billede

New Guinea har mange spændende orkideer at byde på, Mediocalcar decoratum er en af dem.

Billede

Ja, så er den der igen, en af dem, der har blomstret uafbrudt i flere år nu, en fantastisk egenskab mange arter i denne slægt og deres nærmeste beslægtede har.

Billede

Igen den mørkepurpur farve, jeg holder så meget af, om end de bliver meget mere rødlige på billederne.

Billede

Myoxanthus georgei.

Billede

En plante skaffet hjem fra Popow. Den står i hans foretrukne medie, Kanuma som bonsaifolket også bruger.

Billede

Det er ellers langt derfra, denne stammer, den vil snart blomstre på sine levestedet ved Middelhavet. Her var den lidt tættere på.

Billede

Og med en lys baggrund. Ophrys speculum, en plante jeg længe har ledt efter.

Billede

Endnu en af dem, der næsten altid blomstrer, i hvert fald mindst en af de to planter, jeg har af den.

Billede

Læben er lidt mere buttet på den anden Panisea uniflora.

Billede

Phaius tankervillae har holdt pause siden i sommers, så satte den et enkelt skaft i januar, helt usædvanligt er der ikke flere på vej lige nu!

Billede

Phalaenopsis lobbii holdt længe på sine 3 blomster, en af de planter, der var med i min "julekalender-gætteleg".

Billede

Igen en plante med oprindelse hos Per.

Billede

Også en af dem, der blomstrer tit. Har tidligere heddet Pleurobotryum crepinianum, Pleurothallis crepiniana og skal nu kaldes Acianthera crepiniana, en slægt hvor mange tidligere Pleurothallis er havnet nu.

Billede

Igen en af de flittigt blomstrende planter. Blomsterne fremstår næsten halvgennemsigtige, en Pleurothallis lappacea.

Billede

Pleurothallis niveoglobula holder for første gang i mange år pause for tiden, det kunne have været sjovt at tælle, hvor mange hundrede blomster den havde i det lange forløb!

Billede

Ligesom de to forrige, er denne blevet i sin gamle slægt..... endnu.

Billede

Pleurothallis discoidea har også blomstret uafbrudt i et par år nu, hænger stort set foran min varmepumpe og bliver dagligt tør meget hurtigt, men klarer det flot.

Billede

Købt som Pleurothallis powellii, det er det ikke. Langt flottere, ikke mindst p.g.a. Farven.

Billede

Må nøjes med et sp i stedet for et artsnavn, jeg har ikke fundet noget endegyldigt, som jeg kan give den navn efter.

Billede

Og endnu en sp'er, der sidder på samme klods som Pleurothallis crepiniana.

Billede

Denne blomstrer fra tid til anden, jeg købte den hos Arne og Laila i efteråret, og om et par dage springer der endnu en knop ud.

Billede

Selv uden blomster står bladene dekorative i deres form, her har bladet dog fået et knæk på et tidspunkt, men det fungerer jo lige godt af den grund. Pleurothallis volans.

Billede

Næsten en lille rød kanon, der dukker frem i mosset. Fiskesnøren der stritter op i baggrunden er 0,35 mm tyk.

Billede

Her er der endnu få blade tilbage på hver side af blomsten, de bagerste blade er en anden art i samme slægt.

Billede

Porpax elwesii har blomster på under en cm i længden, endnu en man skal huske at tjekke for blomster, ellers går man glip af blomstringen.

Billede

Det er jo ikke pottemateriale, der skæmmer dette billede. Den har ikke andet medie end den smule mos, der ses på klodsen. Måske også derfor, den har så få blomster.

Billede

Med så flot en rød farve må den være brugt flittigt i hybridiseringen.

Billede

Her lidt tættere på.

Billede

Renanthera bella.

Billede

Mange arter i denne slægt er vanskelige at skelne fra hinanden, om jeg har det rette navn til min er så det!

Billede

Ligner godt nok en Restrepia brachypus, men......!

Billede

Så er det lidt lettere med denne, der er vist ingen forvekslingsmuligheder, og den findes heller ikke i et hav af farver, med pletter eller striber som så mange andre i Restrepia-slægten.

Billede

Restrepia cymbula.

Billede

Denne siges at kunne have denne farve, eller være flot stribet i rødbrunlige farver, er navnet rigtigt, så er det en Restrepia trichoglossa.

Billede

En af mange favoritslægter.

Billede

Har blomster i mellemstørrelsen for denne slægt.

Billede

Scaphosepalum beluosum ser ud til at passe godt nok til denne plante.

Billede

Da denne kom hjem sidste sommer undrede jeg mig over, at gartneriet havde klippet blomsterstilkene over, de fortsætter som regel med at blomstre i mange år på samme skaft, og en Scaphosepalum antenniferum har ikke særligt lange skafter. Efter lang tid kom dette første skaft så igang, og efter et par måneders ventetid, så sprang den endelig ud, dog ikke en hel flok af gangen, som navneskiltet ellers havde bedyret, kun få af gangen med mange uger imellem hvert udspring, som til gengæld hver holder et par måneder.

Billede

Ikke bare er skaftet langt, der er også langt mellem blomsterne på det, ikke hverdagskost i den familie.

Billede

Men jeg er da blevet lidt klogere på, hvorfor gartneriet klippede skafterne af, planten skulle jo også kunne være i flyet.

Billede

Det er endnu ikke lykkedes at finde et brugbart navn til den, så en sp'er. Her sammen med den næste til sammenligning i størrelsen i blomsten. Selvom det ikke ser sådan ud, så hænger den lille lige bag den store. Lange bøjelige skafter foran en ventilator, og kun to hænder, så er det svært at få blomsterne i rette position.

Billede

Hvor den forrige hørte til blandt de større i blomsten i denne slægt, så er dette en af de små.

Billede

Umiskendelig med den lille tykke "spids" på læben.

Billede

Scaphosepalum ophidion.

Billede

Denne havde jeg glædet mig meget til at se i blomst. Skulle få en stor blomst, den endte dog under halv størrelse af det, den burde. Så ikke en Trichopilia fragrans, formentligt enten med artsnavnet mesoperuviensis, juninensis eller boliviensis.

Billede

Så er det allerede den sidste plante, det gik jo hurtigt!

Billede

Igen en af dem, sneglene er lige så vilde med, som jeg er, så lettere begnavet, desværre. En Vanda cristata.

Næste måned har jeg ikke ret mange billeder til ...endnu, jeg har næsten ikke lavet andet end billeder til dette indlæg de sidste 2 uger. Men, i morgen skal jeg se, om ikke jeg kan få taget de stort set første billeder i denne måned i udestuen.
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Re: Vinterens blomster i min udestue.

Indlæg af louise vig » 15/3/2014 kl. 00:39

Fantastisk som altid !
Herlig flot kongeblå plet i Myoxan thusgeorgei og de nuttede påskeharer i Phaius tankervillae er ikke til at stå for

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 15/3/2014 kl. 09:54

Tak for det, Louise.

Ja, det er en smuk blå farve, en Ophrys speculum har! Jeg kan godt forstå, du går vild i de mange billeder og navne, mange sætter navnet ind over første plante, så ved folk, hvad de ser på, jeg forsøger at give læserne muligheden for at rode lidt i de små grå og tænke, hvad er dog dette, kender jeg den? Så kommer navnet til sidst!

Det er jo noget af det helt specielle ved Ophrys, at mange af dem har nogle fantastiske flotte farver i nogle smukt formede blomster. Næsten alle efterligner en bi, ikke humlebier, som vi kender dem i store samfund, men enlige bier, hvor bierne lever for sig selv, hannerne opsøger hunnerne, de parrer sig, og så opfostrer hunnen selv sine unger. Og, det er så her, disse smukke blomster kommer ind i billedet. Hanbierne klækker et par uger før hunnerne, hormonerne drøner rundt i dem, og alt, der ligner en hunbi bliver forsøgt parret. Samtidig med, eller et par uger før at hanbierne klækker, så åbner den Ophrys art, der er specialiseret i netop denne biart også sine blomster, og så går den vilde jagt efter hunner jo, det går så ud over de "stakkels" Ophrys-blomster, for ikke bare ligner de hunnerne en del, mange af dem har også de samme feromoner, som hunnerne udsender, for at lokke en hanbi til. Her har jeg lavet en søgning på den biart, som bestøver denne bi, mange af de første billeder i det link viser bestøvnings-akten.

https://www.google.dk/search?q=Dasyscol ... 84&bih=928

Når først hunbierne kommer på vingerne, så tager hannerne ikke fejl mere, så planterne skal koordinere med klækningen af hannerne, åbner de først efter, så venter de som regel forgæves på en bestøver.

Bien hedder Dasyscolia ciliata, og sådan har næsten alle Ophrys hver deres enlige biart, de har udviklet dette "snyde-samarbejde" med. Den eneste, der ikke har dette samarbejde, og som stort set altid selvbestøver, er vores nye art Ophrys apifera, den er i Østjylland og midt på Sjælland dukkede den op for et par år siden, så er klimaet til den små frø, når de blæser langt med vinden, så kan den opformere sig uden hensyn til, om bien også lever samme sted.

En søgning på Ophrys giver en god oversigt over, hvor forskelligt disse blomster har udviklet deres blomster, for at tilpasse udseendet til den hunbi, hvis han de skal bestøves af.

https://www.google.dk/search?q=Ophrys&e ... 84&bih=928

Mange af dem har metalliske farver som blikfang.

Da jeg ikke har et kold-drivhus, så står mine på trappen op til loftet foran vinduet, kommer der for megen frost udenfor, må de en tur ind på trappen til 1. sal, den er også uopvarmet, og de må så nøjes med kunstlys. Problemet med dem er, at de kommer op i efteråret, laver en lille roset af blade, og så venter de på, at det for dem rigtige tidspunkt skal komme, og skaftet skal op. Når vinteren er nogenlunde overstået kommer de ind i østvinduet i soveværelset og får fuld sol. Så er det bare at vente på, at de forhåbentligt vil blomstre. Havde jeg et koldhus med mellem 5 og 10°C, så skulle jeg bare huske at vande dem hen over vinteren, så klarer temperaturen resten derude.

Når de så er forbi blomstringstidspunktet, blomstret eller ej, så visner de ned. Da de fleste lever omkring Middelhavet, så har de en meget varm og tør "oversomring", jeg giver dog mediet de står i lidt vand en gang om året, der kommer jo dug på jorden om natten, hvor de lever, noget der stort set gælder alle de planter, hvor der står, de har en tør hvileperiode i x-antal måneder for at blomstre. De får natteduggen hver nat, så de ikke skrumper for meget! Disse har meget små knolde, de kan tørre ud, især når jeg sætter dem op under taget om sommeren, hvor temperaturen hurtigt passerer 30°C med lidt sol på. Der står de så,til de dukker frem igen i august/september, så kommer de ned i soveværelsets østvindue til vinteren banker på, så ud på lofttrappen igen. Så er cyklussen sluttet. De skal stå lyst hen over vinteren, om sommeren er det ligegyldigt, bare de står nogenlunde tørt og varmt!

Bare, hvis nogen skulle have fået lyst til at købe nogle af disse små juveler, Popow har efterhånden fået en del forskellige ud af frøglassene, selvom de vist ikke er på hjemmesiden. De handles også på ebay, dog mest i nedvisnet tilstand om foråret og sommeren.

Og påskeharerne, ja, mange orkideer "gemmer" jo på et dyr inde i sin blomst, i hvert fald noget, vi kan associere os til, ligner et dyr, Ophrys går så skridtet videre, og får det meste af blomsten til at ligne et dyr, ......især, hvis man er en enlig hanbi!!
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 15/3/2014 kl. 17:46

Spændende !
-og meget fristende at erhverve sig en Ophrys speculum :D

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 16/3/2014 kl. 20:27

Flotte blomster du har Egon, ked af at høre du igen har computer problemer... :wink:
Mvh
Christian

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/3/2014 kl. 00:21

Tak for det, Christian. :P

Selvom det er en ringe trøst, så har jeg lige hørt om en anden i klubben, som omend har endnu større problemer, og som lever af, at computeren virker! :cry:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 17/3/2014 kl. 11:44

Det er som sædvanlig flot og spændende alt hvad du viser os, og med en dejlig sidegevinst i form af 3D billeder.

Bulbophyllum dayanum, ja den dejlige lækkerbidsken kan jeg da godt huske fra gættelegen. Jeg huskede dog ikke navnet, men det kan jo være at det hænger fast denne gang. Udover at blomsten er spændende at kigge på så kan jeg også godt lide at bulberne har en anden farve end lige grøn. Det samme med din Dendrobium aberrans hvor jeg rigtig godt kan lide både blomster og bulber.

Bulbophyllum longibrachiatum kan jeg også rigtig godt lide, især det sidste billede, hvor den ligesom ligger dovent henslængt.

Den som ikke hedder Bulb. emiliorum ( ok det er der vel egentlig slet ingen af dem der hedder, så det er jo et vidt begreb jeg henviser til :roll: ) er rigtig flot, sikke et dejligt dekorativt rødt mønster den har.

Den lille røde "kanon" Porpax elwesii som kigger op af mosset, det er vidst ikke den samme som du tidligere har betegnet som "fugleunger" vel. Uanset hvad så dækker mosset næsten de dejlige dekorative bulber, så man ikke kan se det flotte "net" så godt mere. Så er det jo man bare skal være glad for at man har fået lov til at se det tidligere. Fin ser den ud, som den nysgerrigt kigger op af mosset.

Nej hvor ser Masdevallia strobelii da godt ud, det er jo en man nærmest bliver nødt til at købe. Øøh, hvis den altså ikke er for stor.

Ophrys speculum er svær at overse, det var dog en utroligt flot blå farve den har, og en spændende fortælling om bestøveren. Jeg syntes at det så ud som om blomsten lå ned på dine billeder, men det er jo ikke til at vide om det er normalt. Nu kan jeg så se at på billederne af bestøvningen at der er blomster, som er orienteret anderledes end dine.

Tusind tak fordi vi atter en gang fik lov til at kigge med Egon :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/3/2014 kl. 13:21

Tak for det Erna.

Ja, der blev tid til at smide lidt billeder sammen igen i et fælles 3D-billede, de giver også mig stor fornøjelse at skele lidt til! :P

Der findes mange orkideer, der selv uden blomster eller dekorative "juvel-blade" er smukke, de to du nævner hører til blandt dem.

Jeg vil straks gå ned og fortælle min Bulbophyllum longibrachiatum, at du kalder den doven, måske den så sætter flere blomster næste gang! :lol:

I formiddag åbnede jeg en pakke med 3 orkideer købt over ebay, den ene af dem er en Bulbophyllum macranthum, den ligner den rigtige Bulbophyllum emiliorum en hel del, og ikke så underligt, så har den sidste på et tidspunkt heddet Bulbophyllum macranthum var. albescens. Den skal så rettelig hedde Bulbophyllum gerlandianum i dag. Men udseendet på den forkerte plante var ikke skuffende, i "værste" fald er det en hybrid, det kan jo også være en grund til, at jeg ikke er faldet over dens navn endnu. Den skal dog stadigvæk være meget velkommen i min samling. :wink:

Og, du har ret, "fugleungerne" er ikke den lille røde "kanon". De sidder på samme klods, sætter blade på nogenlunde samme tidspunkt, men blomstrer på forskellige tidspunkter. Den anden, som har større bulber er Porpax fibuliformis, begge har det flotte netmønster trukket hen over bulberne. Igen nogle af dem, der er smukke uden blade eller blomster! Og begge er løvfældende og har ingen blade for tiden.

Masdevallia strobelii er kæmpestor i sine blade, og dermed også blomsterne,........ hvis du sætter den ned til dine små Lepanthes og Den. cuthbertsonii, ellers en af de små, blade under 10 cm lange.

Ophrys speculum står jo i en vindueskarm, og strækker sig efter lyset. Selvom jeg forsøgte at dreje den rundt nogle gange, så gik det alligevel galt. Den burde stå opret i stængelen, og dermed også have en 90° drejning af blomsten, men ligesom planten, så lever jeg med den skæve vinkel! :D
Mvh Egon

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 13/4/2014 kl. 12:38

Tak for et imponerende indlæg Egon, atter engang.
:D

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 13/4/2014 kl. 18:13

Tak for det, Ellen.

Indlægget blev nok lidt stort, jeg har ellers fjernet en del billeder inden offentliggørelsen med grønthøstermetoden. :lol:
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 15/4/2014 kl. 06:16

Hej Egon, sikke en dejlig perlerække af planter, er der noget du ikke dyrker? Flueblomsters dyrker du den i vindueskarm hele året eller hvor har du den, den må da opføre sig ganske anderledes.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 15/4/2014 kl. 10:33

Tak for det, Karen. :P

Der er masser, jeg ikke dyrker, jeg har fx ingen jordorkideer fra Andesbjergene, omend jeg har haft frø liggende i et par år af nogle af de mest spektakulære. Jeg fægter lidt i alle retninger, og forsøger at købe de mest "spændende" i forskellige slægter. Tit og ofte af udseender, som de fleste kikker på og undrer sig over, jeg tilsyneladende har vist frem i knop, med defekt krøllet blomst, eller med en vissen blomst. Eller hvor blomsterne er, så små de er. Det fortæller jo lidt om, hvor alternative mange af mine planter er i blomsterne. Er der en slægt med et par arter med "underlige" blomster, så er det lige mig! :lol:

Med hensyn til Ophrys, så mangler jeg jo et frostfri drivhus, de forrige år har de stået i den nordvendte vindueskarm op til, eller på selve trappen op til taget, de forrige 3 år har frosten så tvunget mig til at sætte dem op af den uopvarmede trappe til 1. sal med alt for lidt lys fra to trappelamper. De har så ofte været ved at visne ned, når jeg endelig har kunnet sætte dem mere lyst ud på foråret.

I år er de blevet i østvinduet i soveværelset, jeg fandt ud af, at mine vindueskarme er pænt kølige hele vinterne,........ men alligevel ikke kolde nok, så de fleste er ved at visne ned nu, kun én nåede at blomstre, en anden satte skaftet i klemme i et knapt udfoldet blad, så må jeg jo se, hvad jeg finder på til næste vinter, nu kommer de snart op under taget at stå indtil de dukker op igen i august/september. Der får de over 30°C hver gang, solen er fremme, så bliver jorden duschet en gang om måneden, så de ikke skrumper for meget!

De er jo desværre vintergrønne, så de skal have det køligt og lyst, om om sommeren må de godt få temperaturer, der minder om Middedelhavs-regionens jordtemperaturer, den er pæn høj, selv der, hvor de står.

Om en lille måned finder jeg ud af, om jeg kan blive boende, når kommunen formentlig får deres knapt en million af hver af os andelshavere, vi har en tilbagekøbklausul hængende over hovedet, så vi skal købe grundene .....igen! Vælger vi en dyr løsning, når pengene skal betales via huslejen, så må jeg ud og finde noget andet, hvem ved, så bliver der måske også plads til et lille drivhus til overvintrende planter, eller også bliver der slet ikke plads til orkideerne mere, det er jo også en mulighed, så jeg bruger nok mere tid på at bekymre mig om fremtiden, end på at fotografere orkideer lige nu.
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 18/4/2014 kl. 20:33

Ja det er nemt st brede sig mht orkideer. Puha sikke en masse overvejelser om hvad fremtiden bringer, håber det ender godt.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar