Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Billeder af dit "dyrknings-område"

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Kuzuri
Geografisk sted: Stege

Billeder af dit "dyrknings-område"

Indlæg af Kuzuri » 9/5/2014 kl. 16:21

Jeg vil mægtig gerne se billeder af jeres set-up - altså der hvor I har og passer jeres orkideer. Lad det være sig i vindueskarm eller drivhus.

Jeg dyrker i min "vindueskarm" - eller rettere i vinduet i min altandør (vinduet vender mod vest). Jeg har også 7 orkideer på mit skrivebord i den anden side af værelset, men de får også lys fra det samme vindue. Det er nogle af dem som ikke behøver så meget lys, og derfor ikke behøver at optage plads på kommoden foran vinduet, hvor de orkideer som behøver mere lys står. Jeg har kun taget billede af kommoden + min gigant Calanthe Triplicata x Masuca hybrid. :)
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (117.84 KiB) Vist 4009 gange
Mvh Janni
----------
Facebook gruppe for Danske Orkide entusiaster: https://www.facebook.com/groups/danskeorkideentusiaster

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Billeder af dit "dyrknings-område"

Indlæg af Egon K P » 11/5/2014 kl. 23:31

Man kan jo ikke kalde dig for en skabsdyrker, måske en kommode-dyrker.

Jeg har mine orkideer spredt lidt mere rundt i huset, jeg vil sætte lidt billeder ind, selvom det kan være vanskeligt at finde hoved og hale i dem. Der ligger vist et par billeder mere fra min samling hist og her på forumet! :lol:

Billede

I det ene østvindue i stuen står lidt forskelligt, og det er også der, min Phalaenopsis-hybrid-stang hænger.

Billede

I det andet øst-vindue står mest Cattleya-arter, og...... plejer der ikke at være en kaktus også? :roll:

Billede

Vest-vinduet med bl.a. en Cym. finlaysonianum, den i midten.

Billede

I haven står lidt orkideer hist og her, dette er både en Cyp. Ulla Silkens og Cyp. regina, der er vokset sammen med tiden. Selvom de tåler de -20° C, så er især arten gået voldsomt tilbage de 3 barske vintre. Ovre bagved står endnu en Cyp'er.

Billede

Denne tyndakset gøgeurt er ved at falde nu, har stået og blomstret derude i 1½ måned nu. Så i haven får de også lov til at være.

I soveværelsesvinduerne står der efterhånden nedvisnede Middelhavs-orkideer, og, havde jeg ikke orkideer et sted mere i huset?

Nå, det er nok indbildning, .......nå nej, det er da rigtigt, jeg har da et par stykker mere i en lille tilbygning. :lol:

Billede

Min 16 m² udestue til de fleste af mine orkideer.

Billede

Det er ikke let at se, hvad der er hvad, men her hænger de på mine velvoksne vinduestolper og står også mellem dem. Det er mod syd.

Billede

Alle billeder er taget fra trappen af og mod højre. Det her vender mod vest.

Billede

Så er det nordvinduerne, der dukker op.

Billede

Der hænger store netbure til dem men også mere traditionelt ophængte planter.

Billede

I alle nord-vinduerne hænger orkideerne også under hinanden midt i vinduerne, det er med at udnytte det hele!

Ja, det var så et lille indblik i, hvordan jeg har mine orkideer! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 13/5/2014 kl. 09:56

Her kan du se nogle af mine dyrkningsområder. Stort set alle mine orkideer får kunstlys om vinteren.

Paphiopedilum bord. Her står nogle af mine Paph. + lidt andet. 12 timers kunstlys i døgnet. Der står en befugter for enden af bordet, den er sender en tågesky ud over planterne 8x i døgnet, flest gange om natten, fordi det er der bladspalterne er åbne.
Billede

På hylden nede under Paph. bordet står mit minidrivhus det er ca. 50 x 50 cm og lige nu ca. 40 cm højt, jeg kan sætte en ekstra sektion på i højden hvis der er behov, så bliver det ca. 60 cm højt. Der er termostatreguleret "gulvvarme" i. Det bebos i øjeblikket af "rodløse sjæle" d.v.s. planter som er købt med et ringe eller slet intet rodnet, eller planter hvor jeg selv har været uheldig at sætte rødderne over styr. De får også 12 timers kunstlys og der hænger en lille ventilator som kører døgnet rundt.
Billede

Så er der mit Varme terrarie. 12 timers lys og 2 ventilatorer som kører i døgndrift. Der er tågeanlæg som kun behøver at køre hvis luftfugtigheden bliver for lav. Jeg har et automatisk vandnigsanlæg installeret, men det bliver kun brugt hvis jeg skal være væk hjemmerfra, jeg kan bedst lide at vande selv.
Billede

Et par billeder af mit kølige terrarie, som er nøjagtigt magen til det varme i størrelse og med hensyn til lys,ventilation og vanding. Det står bare i et køligere rum.
Billede

Billede

Jeg har også et bord som om vinteren er beboet af mine Cattleya + lidt andet. De er nu på sommerophold i drivhuset i haven. Jeg er ved at lave ebbe flod system hhv. til mine Neofinetia og mine Phragmipedium, det kan jeg evt. vise når det er færdigt.
Med venlig hilsen
Erna

Dittebuurpedersen

Indlæg af Dittebuurpedersen » 27/8/2014 kl. 21:08

Super god tråd :-) jeg er lidt ny i det med orkideer har udelukkende phalaenopsis kan se at du Erna har nogle stående i vindueskarmen med radiator under kan de trives fint der om vinteren, med kulden fra ruden og den kraftige undervarme?
VH Ditte

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 28/8/2014 kl. 21:18

Det må være Egons billeder du lige tænker på, vi har begge sat billeder ind som svar i denne tråd :lol:
Jeg har faktisk slet ikke nogen radiatorer i mit hus, men mon ikke de trives med radiator, det er jo det de fleste mennesker har til opvarmning.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 28/8/2014 kl. 22:13

Ja, det må vist være mine billeder, du hentyder til.

Hvis du kikker på det første, jeg har sat ind, så kan du se et terrarie ude til venstre for vinduet. Dem står der 11 af i stuen på hver godt 300 liter. Der går farvefrøer i, og der er en stor fordampning fra dem. Luftfugtigheden i stuen ligger meget af tiden omkring 80%, det er jo med til at give planterne er god atmosfære derinde.

Men, de trives fint med radiatorerne under sig, nu har jeg så tilmed udbygget vindueskarmene, op til 60 cm dybde, så der kommer ikke megen tør luft op omkring dem.

Tidligere havde jeg problemer med, at der blev meget koldt i vindueskarmene, sommetider frost på den indvendige side, det var mange af mine planter ikke glade for, men mine nye vinduer har løst det problem, både plastkarmene og superlavenergiglasset gør underværker.
Mvh Egon

AliceHS

Indlæg af AliceHS » 19/10/2014 kl. 18:34

Egon K P skrev: Billede
Hej Egon

Hvad er det for en stang, som du har brugt til dine orkideer?? og hvor har du fanget sådan en henne??

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 19/10/2014 kl. 20:01

Hej Alice.

Det er en plaststang vist med kokosfibre viklet omkring. Den er beregnet på klatreplanter, guldranke mm, som kan sætte rødderne fast op af stangen, og dermed også kæmpe sig opad. Denne er 1,5 m lang, men kan fås i flere forskellige længder. Købt i Plantorama 2000, kan formentligt købes mange steder.

Sådan ser den ud tættere på, inden den bliver præpareret til orkideer.

Billede

Jeg bandt Phalaenopsis-planterne fast med fiskesnøre i starten, men det gav ikke nok vand til planterne, så der er efterfølgende bundet ekstra sphagnummos på.

Jeg har i sommers lavet en ny stang, jeg fik et par Bulbophyllum's, som har et langt rhizom mellem skuddene. Umulige at dyrke i en potte, så de kom på en tilsvarende stang. Her valgte jeg dog at binde sphagnummos på med det samme. Et tykt lag mos blev lagt på et fuglenet, som skulle stabilisere det. Stangen blev rullet rundt, og fuglenettet holdt så styr på det, indtil jeg fik det bundet fast med fiskesnøre. Udenpå det er planterne så sat fast med samme snøre, og lidt mos fra vindueskarmene i udestuen blev til sidst bundet ovenpå.

Billede

Det er et ca. 2 cm tykt lag sphagnummos, jeg har bundet rundt omkring stangen, det blev den næsten 3 gange så tyk af.

Billede

I toppen ses det tydeligt, at der indgår fuglenet i konstruktionen, jeg håber dog, at det grønne mos når derop en dag, det er godt på vej opad.

For at undgå dryp på gulvet i stuen fra Phalaenopsis-stangen, står der et vaskefad under den hele tiden. Det ser virkelig fikst ud,......eller gør det? :? Hullerne i stangen må man selv lave, det samme med et ophæng i dem!
Mvh Egon

AliceHS

Indlæg af AliceHS » 21/10/2014 kl. 19:32

Hej Egon

Tusinde tak for svaret :) Og ja, det ser fedt/godt ud :D
I søndags var jeg oppe og se på nogle kork grene, som jeg overvejer at købe hjem og binde orkideerne fast på.
Tanken er at jeg senere kan flytte kork grenene ind i terrariet, når jeg enten får det i julegave eller selv køber det :)

Besvar