Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Neofinetia falcata kibana

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 15/7/2014 kl. 11:43

Jeg vil lige vise min Neofinetia falcata kibana. Jeg har haft den siden august 2013. Blomsten midterst i billedet er næsten hvid, det er fordi den lige er sprunget ud. Som dagene går bliver de mere og mere gule, blomsten nederst til højre er den første som sprang ud.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Re: Neofinetia falcata kibana

Indlæg af PA48 » 15/7/2014 kl. 15:56

Hej Erna

Det ser ud til du kan dyrke Neofinetia ,som jo ikke kan kaldes direkte nemme at dyrke.

Kolde vintre og varme somre.+ vind

Jeg ville gerne have set din plantes rødder?.

Jeg elsker veldyrkede planter med masser af rødder.

Japanerne er mere interesseret i gule el. hvide striper på bladene , end om der er en flot blomst.????

Jeg har en helt hvid og en med lidt lilla farve i.

MVH Per

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 15/7/2014 kl. 23:15

Det ser jo godt ud, Erna. Det er jo altid spændende, når der bliver fremelsket andre farver i en art.

Jeg har også en på vej i blomst, men sneglene har været hård ved knopperne, der er vist kun 3 tilbage nu. Samme skæbne, som så mange andre orkideer har haft i årets første halvdel. :cry:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 16/7/2014 kl. 10:28

Hej Per
Tak skal du have, ja jeg håber at jeg gør det godt nok for mine Neofinetia. Jeg har fravalgt at dyrke dem som janpanerne og mange andre gør, i mos og i fine små dekorerede potter, jeg kan da godt se at det ser fint ud, men jeg er bange for at jeg slår dem ihjel i mosset. Du ville gerne se masser af rødder. Hmm, nu vil jeg jo ikke sige at rodnettet på nogen måde er imponerende på kibana. Jeg var faktisk lidt uheldig (tankeløs) jeg havde dem stående i lerpotter uden pottemedie i vinters, de fik meget begrænset vand, da de nye rødder begyndte at skyde frem, ramte de den tørre lerpotte, og det fik dem desværre til at stumpe af ( vel nok fordi det tørre ler sugede fugten ud af dem ? ) Nu har jeg lavet et ebbe flod system til dem ( det er vidst et par måneder siden) så nu står de i netpotter uden noget pottemedie.
De på sommerophold i drivhuset, men de skal ind til vinter når det bliver for koldt derude, jeg varmer jo ikke drivhuset op om vinteren.
Jeg må tilstå at indtil videre er det blomsterne som jeg falder for. Jeg kan dog godt se at f.eks. dem med de tigerstribede blade er meget dekorative, så jeg skal nok have sådan en til næste år. :lol:

Billede

Her er så ebbe/flod systemet, i bakken ved siden af kan du lige se Phrag. Christina x Anette, den virker også meget tilfreds med blive dyrket i ebbe/flod systemet :lol: 5 gange dagligt stiger vandet i Neofinetia bakken og 3 gange dagligt i Phrag bakken.
Billede

Mange tak Egon. Øv øv hvor er det da bare ærgeligt med de møgsnegle :cry: Jeg håber at du får lov at have de sidste knopper i fred.
Med venlig hilsen
Erna

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 17/7/2014 kl. 10:15

Tak for rod billedet, og sikke mange fine planter og fine rødder.

Har det lidt som Per mht rødder. På denne art kan man tit gætte farven udfra rødderne, selvom jeg ville havde sagt hvid uden rødt udfra rødderne du viser, så gul kan være svær at forudse, men den er tydeligt gul.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 18/7/2014 kl. 10:40

Tak Karen :lol: Jeg vidste ikke at man kunne se blomstens farve udfra rodspidsernes farve. Jeg har nu flere end kibana med røde rodspidser og de får heller ikke hvide blomster ( under forudsætning at det er de rigtige navneskilte de har :roll: ) Er der et sted man kan læse om emnet ?
Med venlig hilsen
Erna

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/7/2014 kl. 08:29

Det er en tommelfingeren regel, men ofte kan man genkende Alba former ret nemt, bladene har også typisk en lysere farve da det gen der laver farve til blomsten også ofte styrer hvorvidt planten f.eks. Kan lave rødt pigment i bladene.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 25/7/2014 kl. 13:38

hvor er den fin, den gule neofinetia. Hvordan fungerer dit flod/ebbe system. Kan du lokkes til en forklaring med billeder ?

Besvar