Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Fotokonkurrencen 2014 i orkidebladet.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Fotokonkurrencen 2014 i orkidebladet.

Indlæg af Egon K P » 22/12/2014 kl. 17:35

Så er fotokonkurrencen i DOK's blad offentliggjort på DOK's hjemmeside.

http://www.orkideer.dk/

Det var så meningen, at medlemmerne nu skulle stemme på deres favorit mellem de 16 bedste billeder blandt de 64 indsendte. Navnet på orkideen ville fremgå, men ikke fotografens. Da mange har offentliggjort deres billeder på Facebook, efter indsendelsesfristen udløb, har bestyrelsen fundet en dygtig naturfotograf, Vinni Bruhn, som så udvalgte 16 billeder, og fandt de 3 vinderbilleder. Hendes egne billeder kan ses på http://vinnibruhnphotography.zenfolio.com/ . Der stod ikke i reglerne for konkurrencen, at hverken fotografernes navne eller billederne ikke måtte offentliggøres, før vinderne var fundet, men det lå måske lidt i selve grundtanken for konkurrencer, så det bliver præciseret til næste konkurrence. :wink:
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Re: Fotokonkurrencen 2014 i orkidebladet.

Indlæg af Karen » 25/12/2014 kl. 10:07

Tak for den afklaring, syntes plads 1 og 2 var ret ens i tanken og lidt ked af en ikke orkideekspert har afgjort sagen da hun ikke ved noget om orkideer. Og så syntes jeg at man kun bør kunne vinde en gang i samme konkurrence så hvis man f.eks. Får plads 1 og 3 så går plads 3 til plads 4. Det virker mere fair.

Så må vi glæde os til næste omgang.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 25/12/2014 kl. 11:24

Det var den bedste løsning, som DOK's bestyrelse kunne finde, da de hurtigt måtte stikke hovederne sammen i utide. Bladet skulle efterfølgende omredigeres med de nye billeder, inden trykkeriet skulle havde det. Det gav vist travlhed på tværs af landet. Alternativt kunne man have udelukket dem, der "ikke" forbrød sig mod de skrevne regler, det havde nok heller ikke været sagen.

Du er jo meget velkommen til at sende dit forslag til redaktionen med 3 forskellige vindere, alle ændringsforslag er jo velkomne. Om redaktionen så laver det om, er en helt anden sag! :wink:

En meget sjovere regel kunne være, at en 1. og 3. plads gav en 3. plads, og så rykkede nummer 2 op som nummer ét, og nummer 4 som nummer 2, så ville medlemmerne nok kun indsende ét billede hver. Den regel ville selv løse problemet med, at der kunne være én, der vandt 2-3 gavekort! :lol: Nå, mange billeder giver lidt indskud i redaktionenes billedbank, så de har lidt nyt at lege med, jeg vil derfor undlade at indsende mit fortrinlige forslag! :D Men send du bare dit! :wink:
Mvh Egon

susieknudsen
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af susieknudsen » 26/12/2014 kl. 11:52

Jeg er en af dem, det så har "brudt" de ikke skrevne regler, da jeg har offentliggjort mine billeder, som jeg havde indsendt. Med hensyn til fotokonkurrencer, så deltager jeg i flere, og ingen af dem jeg har deltaget i har en regel om, at billederne ikke må have være offentligtgjort tidligere, men de fleste har så en regel om, at de ikke må have deltaget i andre fotokonkurrencer.

En afstemning synes jeg så er det største problem, da det ofte er den med flest venner, der vinder, og ikke det bedste billeder. Derfor vil jeg foretrække en jury 1-x personer, der finder vinderne, mener det giver det mest fair resultat. Mener også at hvis en deltager løber med alle præmierne, så er det sådan det er. Det er heller ikke sjovt at blive nr 3, hvis man ved at der faktisk var nogen der var bedre.

/Susie

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 26/12/2014 kl. 16:42

Hej Susie.

Nu stod der ikke noget om i reglerne, at man ikke måtte offentliggøre billederne, og dermed fortælle "vennerne", at det her er mine billeder, for det kunne netop blive en kamp om at have flest venner blandt de stemmende medlemmer, så kan motivet jo næsten være ligegyldigt. Derfor kom alle 64 brugbare billeder med i den nye udvælgelse. Og, derfor skal både de indsendte billeder, som redaktionen skal finde 16 billeder blandt, og dem, som medlemmerne senere skal stemme om, være uden fotografens navn, når valgene skal træffes. Navnene skal dog stadigvæk være med, når billederne indsendes! Og sådan var det allerede lavet. Jeg har for flere måneder siden fået at vide, at jeg ville få tilsendt de 16 billeder til indsættelse på hjemmesiden mellem jul og nytår, eller når bladet udkom, jeg havde allerede fået de 16 billeder tilsendt, som redaktionen havde udvalgt uden de kendte fotografernes navne. Redaktøren havde fjernet fotografernes navne på de 64 billeder, og hun deltog ikke selv i udvælgelsen, alt var lavet færdigt til trykningen efter udvælgelsen, og så var der en fra redaktionen, der opdagede, at mange af billederne blev offentliggjort på Facebook af fotograferne selv.

DOK's bestyrelse blev bedt om deres mening om den udvikling, og hurtigt blev det bestemt, at ingen skulle udelukkes, da de skrevne regler ikke var blevet brudt, men nu kunne det så blive den med flest venner, der vandt, så derfor blev det en uvildig fotograf, der fik til opgave at finde 16 billeder, give dem alle en kritik, og også selv finde nummer 1-3. Stoffet til bladet skulle nu omskrives flere steder, lederen blev omskrevet, den nye konkurrence fik delvis ny tekst, og i den anledning blev noget glemt i skyndingen, som kommer i næste nummer, og ikke mindst skulle de 16 gamle billeder samt teksten til dem laves om. Redaktøren har også en deadline til trykkeriet, så der blev arbejdet hårdt i kulissen, så vi kunne få bladet til tiden.

At kun én person udvælger billederne, gør, at nu er det den lærdom, hun har, eller de principper, hun bruger, der bliver afgørende for, hvilke 16 billeder der bliver udtaget, der var 5 gengangere fra de 16 billeder, redaktionen havde udvalgt, der var meget smukke billeder, der ikke kom med i anden runde, men i stedet for kom der mange andre meget flotte billeder med, det vidner jo om en utrolig flot konkurrence, hvor der har været mange dygtige mennesker igang med at tage billeder. Jeg har ikke set resten af billederne, men hørt, at hovedparten var meget flotte. Jeg er ikke på Facebook, et valg jeg har truffet for længe siden, så jeg har kun set et skærmprint af nogle få af de billeder, der blev offentliggjort derinde.

Men, du har vel set det nye blad, nu er det præciseret, hvad man må, og især, hvad man ikke må, indtil om godt et års tid, når næste konkurrence er afgjort af medlemmerne. Første gang, noget nyt løber af stablen er jo lidt en generalprøve, der ser man, hvad man har glemt at tage højde for, så det kan blive rettet til næste gang. Jer der offentliggjorde jeres billeder på FB, gjorde jo ikke noget ulovligt, derfor var alle billeder også med i 2. runde, men udvælgelsen blev en lidt anden, for at det bedste billede kunne vinde, og ikke den fotograf, med flest venner!

Om man kan løbe med alle 3 præmier, eller der kun kan være én præmie til hver vinder, vil jeg ikke kloge i, det afgør redaktionen, derfor er alle jo velkomne til at indsende forslag til, hvad de mener, kan laves anderledes fremover, det være sig både omkring billederne og afstemningsformen. Alle forslag er jo velkomne, men ikke alle kan bruges, sådan er det!
Mvh Egon

susieknudsen
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af susieknudsen » 26/12/2014 kl. 17:14

Hej Egon

jeg er helt enig i dine betragtninger.

Min kommentar med hensyn til den med flest venner er meget set i lys af det er en afstemning blandt en masse mennesker, vi har vel alle set disse opfordringer fra nogen der deltagei en konkurrence, om at gå ind at stemme på en bestemt person/billede.

Selvfølgelig accepterer jeg de vilkår, der til en hver tid er opstillet for at kunne deltage, ellers skal man lade være med at deltage, det var mere mine betragtninger og erfaring fra andre fotokonkurrencer jeg har deltaget i der gjorde at jeg skrev mit indlæg.

Det billede jeg fik en 3. plads med betragter jeg selv, som værende det ringeste af dem jeg sendte ind, ville hellere have set et af de andre placeret højt :-)

/Susie

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 26/12/2014 kl. 17:43

Det var også sådan, jeg læste dit indlæg, Susie. :P

Men det gav mig så anledning til at fortælle lidt om det, jeg har hørt, offentliggørelserne på FB gav anledning til. Når næste blad kommer, så er de sidste "regler" forhåbentligt på plads for konkurrencen, så ved alle, hvad de må, og ikke må! :wink:

Mit 5. billede var faktisk det, jeg troede mest på, men det kom så ikke igennem i sidste omgang. :(
Mvh Egon

Besvar