Hej Susie.
Nu stod der ikke noget om i reglerne, at man ikke måtte offentliggøre billederne, og dermed fortælle "vennerne", at det her er mine billeder, for det kunne netop blive en kamp om at have flest venner blandt de stemmende medlemmer, så kan motivet jo næsten være ligegyldigt. Derfor kom alle 64 brugbare billeder med i den nye udvælgelse. Og, derfor skal både de indsendte billeder, som redaktionen skal finde 16 billeder blandt, og dem, som medlemmerne senere skal stemme om, være uden fotografens navn, når valgene skal træffes. Navnene skal dog stadigvæk være med, når billederne indsendes! Og sådan var det allerede lavet. Jeg har for flere måneder siden fået at vide, at jeg ville få tilsendt de 16 billeder til indsættelse på hjemmesiden mellem jul og nytår, eller når bladet udkom, jeg havde allerede fået de 16 billeder tilsendt, som redaktionen havde udvalgt uden de kendte fotografernes navne. Redaktøren havde fjernet fotografernes navne på de 64 billeder, og hun deltog ikke selv i udvælgelsen, alt var lavet færdigt til trykningen efter udvælgelsen, og så var der en fra redaktionen, der opdagede, at mange af billederne blev offentliggjort på Facebook af fotograferne selv.
DOK's bestyrelse blev bedt om deres mening om den udvikling, og hurtigt blev det bestemt, at ingen skulle udelukkes, da de skrevne regler ikke var blevet brudt, men nu kunne det så blive den med flest venner, der vandt, så derfor blev det en uvildig fotograf, der fik til opgave at finde 16 billeder, give dem alle en kritik, og også selv finde nummer 1-3. Stoffet til bladet skulle nu omskrives flere steder, lederen blev omskrevet, den nye konkurrence fik delvis ny tekst, og i den anledning blev noget glemt i skyndingen, som kommer i næste nummer, og ikke mindst skulle de 16 gamle billeder samt teksten til dem laves om. Redaktøren har også en deadline til trykkeriet, så der blev arbejdet hårdt i kulissen, så vi kunne få bladet til tiden.
At kun én person udvælger billederne, gør, at nu er det den lærdom, hun har, eller de principper, hun bruger, der bliver afgørende for, hvilke 16 billeder der bliver udtaget, der var 5 gengangere fra de 16 billeder, redaktionen havde udvalgt, der var meget smukke billeder, der ikke kom med i anden runde, men i stedet for kom der mange andre meget flotte billeder med, det vidner jo om en utrolig flot konkurrence, hvor der har været mange dygtige mennesker igang med at tage billeder. Jeg har ikke set resten af billederne, men hørt, at hovedparten var meget flotte. Jeg er ikke på Facebook, et valg jeg har truffet for længe siden, så jeg har kun set et skærmprint af nogle få af de billeder, der blev offentliggjort derinde.
Men, du har vel set det nye blad, nu er det præciseret, hvad man må, og især, hvad man ikke må, indtil om godt et års tid, når næste konkurrence er afgjort af medlemmerne. Første gang, noget nyt løber af stablen er jo lidt en generalprøve, der ser man, hvad man har glemt at tage højde for, så det kan blive rettet til næste gang. Jer der offentliggjorde jeres billeder på FB, gjorde jo ikke noget ulovligt, derfor var alle billeder også med i 2. runde, men udvælgelsen blev en lidt anden, for at det bedste billede kunne vinde, og ikke den fotograf, med flest venner!
Om man kan løbe med alle 3 præmier, eller der kun kan være én præmie til hver vinder, vil jeg ikke kloge i, det afgør redaktionen, derfor er alle jo velkomne til at indsende forslag til, hvad de mener, kan laves anderledes fremover, det være sig både omkring billederne og afstemningsformen. Alle forslag er jo velkomne, men ikke alle kan bruges, sådan er det!
Mvh Egon