Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

L. millerii/endsfeldtzii/flavasulina?

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Cattleyafreak
Geografisk sted: Ballerup

L. millerii/endsfeldtzii/flavasulina?

Indlæg af Cattleyafreak » 27/12/2014 kl. 16:29

Laelia købt som værende "millerii", meeeeeeeeeen det er en "smutter", men pyt, den er jo yndig.
Vedhæftede filer
133.JPG
133.JPG (125.19 KiB) Vist 3852 gange
135.JPG
135.JPG (123.62 KiB) Vist 3852 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: L. millerii/endsfeldtzii/flavasulina?

Indlæg af Egon K P » 28/12/2014 kl. 00:12

Det kunne selvfølgelig være spændende, hvis det var en af de nyligt beskrevne arter, men, det kan måske også være andre. Blomstrer den stadigvæk, så du måske kan tage et billede tættere på blomsterne?
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 28/12/2014 kl. 08:19

Det er altid frustrerende nr navneskilt og plante ikke passer sammen og syntes tit det sker med de brasilianske planter. Millerii er ellers lidt anderledes i planten, men hvad du har skal jeg ikke gøre mig klog på, det kræver mål og nærstudering og sammenligning med bøger mv. Har prøvet med et par gule laeliaer efter hånden og tit passer de ikke helt perfekt, men planter er variable. Har haft en gul laelia oppe til et studiegruppe møde og efter studerende og diskussion endt vi hvor mit først gæt var men følte mig aldrig 100% sikker. Laelia sp aff xxx er nok hvad jeg ville skrive, men hvad xxx er vil jeg ikke rode mig ud i

En brasiliansk sælger fortalte mig en gang at mange planter solgt som millerii er hybrider og det gør det ikke lettere. Men man må jo nogle gange håb og formode det bedste, og når jeg har købt nye arter så plejer det at holde, så tror ikke det altid er bevidst.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 28/12/2014 kl. 11:39

Hej Egon. Den blomstre stadig, (1måned), og de er stadig flotte, tror ikke mit kamera kan "skyde" tættere på, blomsterne er bittesmå, ca en 5krone i diameter, men vil prøve.
Thomas

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 28/12/2014 kl. 11:44

Hej Karen.
Er helt enig, man skal ikke gøre sig klog på hvilken type/klon min plante er, har en del udenlandske botanikbøger, og efter granskning synes jeg at L. endsfeldtzii er den der kommer tættest på min plante, men er klar over hvor svært det er at bestemme den rigtigt, så jeg nøjes med at nyde den uden navn.
Thomas.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 28/12/2014 kl. 13:33

Tit kan man finde tegninger af de forskellige arter på SOF, og især er mange af de nyere beskrevne arter der.

https://orchid.unibas.ch/iconography.simplesearch.php

For at finde planterne her, så skal du helst skrive dem med det for tiden accepterede navn, nogle kan findes via synonyme navne, men ikke alle. For at få de navne, der er accepterede lige nu, kan du gå ind på Kew/RHS og søge på enten Sophronitis, Laelia eller Cattleya, og i de lange artslister kan du finde navnene. Så får du også navnene stavet helt rigtigt, også noget, som SOF's og Kew's hjemmesider forlanger, for at fungere. Der er synonymlister, så du kan se, om en søgning på Cattleya også er den plante, du evt. kender under navnet Laelia.

http://apps.kew.org/wcsp/home.do

En søgning på Laelia endsfeldtzii giver kun ét billede på SOF, mens den arts nyeste navn, Cattleya endsfeldzii, giver 7 billeder af blomsten. Desværre ingen tegninger her, de viser jo eller tit de detaljer, som netop afgør, om en plante er den ene eller anden art.

Cattleya flavasulina giver 8 billeder og ét herbarieark, mens det oprindelige navn Sophronitis flavasulina ikke giver noget resultat.

Cattleya milleri giver 26 billeder, det oprindelige navn fra 1973-2000, Laelia milleri, giver 4 billeder, formentligt nogle af de samme som forrige søgning, det nyere navn fra 2000-2002, Sophronitis milleri, giver intet resultat, og navnet Hoffmannseggella milleri, som den bar på fra 2002-2008, hvor den kom over i Cattleya-slægten, giver heller ikke noget resultat. Men, bruger du først Kew/RHS's database, og derefter SOF's billed-, herbarie- og tegningsdatabase, så vil du tit kunne komme langt i en artsbestemmelse. Tegningerne viser både størrelsesforhold på planten, blomsten og detaljer i blomsterne, og så er de kendetegn, som er karakteristiske for den pågældende art, dem, der lægges vægt på at fremhæve i flotte detail-tegninger.

Men, der er desværre også fejl hos SOF hist og her, så det er ikke en endegyldig facitliste, men nok noget nær det tætteste, du kommer det ud over de originale beskrivelser af planterne, hvis du kan finde dem. Og et sted som dette,

http://www.tropicos.org/NameSearch.aspx?

giver tit mulighed for ikke bare at se den originale tekst og de originale tegninger, når bøgerne er antikvariske, men ofte kan de gamle bøger også hentes ned på computeren lovligt og gratis. Fremgangsmåden til det har jeg beskrevet på Jydsk Orchide Klubs hjemmeside under links:

http://www.jydskorchideklub.dk/links.html
Mvh Egon

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 29/12/2014 kl. 10:50

Hej Egon.
Tak for alle de fine links, har gennemkigget dem, men det kræver mere tid, jeg tør endnu ikke komme med et bud på min plante.
Hilsen Thomas.
PS. Mit kamera kan ikke komme tættere på, desværre.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/12/2014 kl. 13:36

Alternativt, så kan du tage billedet i en høj opløsning, og så klippe planten ud af billedet. Så svarer det jo lidt til, at du var gået tættere på, og formindsket billedet efterfølgende. :wink:
Mvh Egon

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 29/12/2014 kl. 15:05

Hej Egon.
Tog et billede her til eftermiddag, beskar det, og resultatet blev et lillebitte billede,,,,,har sikkert lavet noget forkert, nu er jeg ikke den skarpeste kniv i skuffen til billedbehandling, men døm selv, måske du kan se noget på billedet?
Thomas
Vedhæftede filer
L. endsfeltzii 001.JPG
L. endsfeltzii 001.JPG (126.56 KiB) Vist 3852 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/12/2014 kl. 15:55

Jeg tør heller ikke komme med et bud til et navn, men nu fik du da lavet et stort nærbillede af blomsterne. Så kan vi andre jo også se de detaljer, som du ser, når du står med planten i hånden. Og det blev blomsterne jo ikke grimmere af! :wink:
Mvh Egon

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 30/12/2014 kl. 13:47

Hej Egon.
Jeg nyder skam også blomsterne til fulde, ligegyldigt hvad den hedder, men efter at have "gransket" forskellige sites, hælder jeg til at det er en L.ensfeldzii, mere baseret på bladform/møster/farve end på blomst, da den ligner for mange af de andre gule former, men sikker, nope, det er jeg ABSOLUT ikke.
Godt nytår.
Thomas.

Besvar