Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Årets sidste 4 måneders orkideer.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Re: Årets sidste 4 måneders orkideer.

Indlæg af Erna » 6/1/2015 kl. 12:27

Hi, hi ja det kan da godt være at det alligevel havde betalt sig at høre efter i timerne.
Jeg kan desværre ikke se bogstaverne tydeligt nok i beskrivelsen, ellers ville jeg have prøvet at oversætte den til engelsk i stedet for til dansk. Meningen med google oversæt er jo at brugerne tilføjer nye ord og gør den bedre. Jeg kan ikke latin så jeg kan ikke gøre det. Der er væsentligt større chancer for en mere brugbar oversættelse hvis man vælger at oversætte til engelsk. Der er vel ikke meget mere end 5 mill. der taler dansk, men der er rigtig rigtig mange millioner der taler englesk, så der burde være tilføjet mange flere ord til den engelske oversættelse. Jeg bruger den i mit arbejde, og hvis jeg f.eks. vælger fra rumænsk til dansk, så kan jeg ligeså godt glemme det igen, mens den engelske trods alt giver mening.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 6/1/2015 kl. 13:45

Jamen, her er, hvad jeg mener står i det første afsnit i "Fragmenta Phytographiæ Australiæ 7. 1870." på side 60.

Radicans, pseudobulbis deficientibus, foliis minutis carnosis ovatis vel orbicularibus conferte alternis squama majascula cupulari in fimbrias secedente cinctis sessilibus bractea cylindrica alte incusis, bracteola amplexante brevissima obtusa, sepalis membraneis, supremo orbiculari-ovato, inferioribus hemideltoideis, intimis anguste semilanceolaris, labello carnulento anguste cuneato obtuso sepala lateralia æquante.

Så kan du jo forsøge dig med en engelsk oversættelse, den danske gav ingen mening for mig. :wink:

Jeg kopierede den latinske og danske tekst over i en tekstfil, så jeg har ikke siddet og skrevet det af igen, bare rolig. 8)
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 6/1/2015 kl. 15:06

Det gav ihvertfald flere oversatte ord, meen der er godt nok en del ord som ikke indgår ikke i mit engelske ordforråd. Jeg finder lige en betydningsordbog og ser om det kan hjælpe på det :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 6/1/2015 kl. 15:37

Ja hvordan er det lige. Jeg har Dockdrills bog om de australske dendrobiumer, men jeg har slået denne op i den bog før. En lidt ældre bog, men når det komme til Dockdrillia så stoler jeg på ham, specielt mht de almindelig arter. Er dog alene med knægten i aften så jeg når nok ikke at slå noget op og kommer sikkert fra det igen.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 6/1/2015 kl. 15:42

Måske er det samme bog, Jan har, ellers skal vi nok minde dig om det, så let slipper du ikke! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/1/2015 kl. 15:00

Det var A. W. Dockdrills Australien Indigenous Orchids, Jan havde med, der er 6 forskellige typer tegninger i den bog af denne art, jeg sender nogle "hurtige" stregtegninger af dem i en mail, Erna, så kan du jo se, om den der mellemting kunne være der iblandt! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 7/1/2015 kl. 21:25

Ja, nu sætter jeg det altså ind alligevel, når jeg har siddet og bikset med det Egon, så må jeg checke min mail om lidt :lol:

Hold da helt op, det er godt nok ikke nemt at finde hoved eller hale i den beskrivelse. Oversat til engelsk består teksten jo mest af botaniske udtryk, som jeg slet ikke har noget kendskab til. De ord som står med kursiv skrift er stadig latin, google har ikke ord til at ovestætte dem, jeg har forsøgt at finde dem på anden vis, uden succes. Ellers har jeg brugt to online engelsk/engelsk forståelsesordbøger, og de ord som ikke fandtes der har jeg i et par tilfælde været heldig at finde betydningen af ved i google at taste f.eks " Meaning of Ternodes" hvor der så i en artikel om bomuldsplanter, fortælles at Ternodes er det stykke som er i mellem nodierne (hvorpå bladene sidder), jeg går så ud fra at det også gælder på andre planter.

Jeg har efter bedste evne forsøgt at oversætte den første del, som helt klart omhandler bladene.
"Ternodes" pseudobulbis failing, fleshy leaves and small circular or oval closely squamous majascula cupulari fringes secedente girded sessilibus

"Ternodes" og psedobulber mangler, kødfulde blade som er små runde eller ovale, de er flade og skællignende og sidder tæt sammen, der er en bort af frynser som sidder som et bælte ved basen af bladene. De har ingen stilk og sidder fast direkte ved basen.

Her er så det sidste stykke ovesat til engelsk, jeg ved ikke om der er en smule mere om bladene, men man skal ikke langt ind i teksten, før det er blomsten der skrives om, der er både ord som læbe og laterale sepaler, så jeg har valgt ikke at bruge mere krudt på det, da det jo var bladene vi var interesserede i. Jeg har lige sat citat fra den en betydningsordbog ind til det sidste ord i teksten, så I lige kan se hvad ordbogen kan, sommetider har den nemlig den botaniske betydning.

cylindrical plate high CRITICIZE bracteoles amplexantes shortest obtuse, membranous sepals, the highest round-ovate, lower hemideltoideis flow semilanceolaris narrowly, narrowly cuneate lip carnulento lateral sepal obtuse (Botany Having a blunt or rounded tip )

Så har jeg lige kigget lidt på den gamle beskrivelse igen. Hvis man lige kigger i det sidste afsnit på side 60, så beskrives bladene åbenbart igen. Der står Folia 3-5 cm longa, som betyder at bladene er 3-5 cm lange, så gad jeg nok vidst om de så her beskriver den anden plante, for den første de skriver om med de små runde flade blade de er jo ikke mere end højst 2 cm lange. Så mon de skriver om begge planter i denne beskrivelse ?? Jeg kan kun læse få ord i det her afsnit, teksten flyder ud for mig, så jeg kan ikke prøve at oversætte det. Jeg kan se at den næste sætning starter med "Florea" så allerede der skrives der om blomsten igen, så det er jo ikke så meget tekst der mangler om bladene.

Her er den ene online forståelsesordbog, det er den bedste efter min mening, jeg har ihvertfald fundet flest ord i den:

http://www.thefreedictionary.com/

Her er den anden, hvor der alligevel har været bid et par gange, når den første ikke slog til:

http://dictionary.reference.com/

Og så skulle det jo ikke undre mig om du selvfølgelig kom hjem med svaret igår Egon. :lol:

Karen er din knægt da ikke snart så stor, at du kan bede ham om at slå planten op i bogen, når nu du ikke selv har tid. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 8/1/2015 kl. 02:25

Jeg må da sige, at det gav noget mere mening, end det jég kunne få Google-oversæt til at finde frem. :D Det er nok en fordel at stå med planten og sammenligne med teksten. Jeg har heller ikke tjek på alle de der engelske betegnelser.

Bogen bekræftede, at det var den med de små tykke flade blade, der er den originalt beskrevne, derefter har man så fundet dem med de terete blade formentligt på andre lokaliteter. De er blevet til varianterne.

Fint med de to links, dem kan jeg sagtens får brug for hen af vejen! :P
Mvh Egon

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 8/1/2015 kl. 06:10

Knægten er lige blevet 4, så jeg ville være vældig stolt hvis han kunne det.

Lyder som samme bog, tegningerne er faktisk tit de nemmeste at gå ud fra. De præcise plante mål har jeg oplevet ikke altid passer med kultur planter, specielt sten laelia bliver typisk i kultur mere ranglede, denne type dendrobium eller hvad man nu fortrækker at kalde dem er mere uniforme og så er der alligevel variation. Men den skrevne beskrivelse kan være god, tit er latinsk taget fra den officiel beskrivelse og derfor basert på type planten eller et begrænset udsnit som var tilgængeligt, men det kan være godt at læse alligevel.

Men lyde som i r godt på vej, og ja en levende plante stående på bordet ved siden af en kan være en stor hjælp, at sige noget udfra et billed kan være rigtig svært.

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/1/2015 kl. 09:41

Uuups, er din søn kun 4 år Karen :oops: , jeg syntes det var evigheder siden du nævnte ham her på forummet. Jeg synes ellers altid at tiden flyver så hurtigt afsted, men åbenbart ikke denne gang :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 9/1/2015 kl. 14:28

Hvis han kunne hjælpe mig med den slags ville jeg være meget stolt, prøver dog at gøre ham glad for bøger og planter i det omfang han kan lokkes (primært passionsblomsters, kødædende og solsikker har kunnet fænge hans interesse)

Besvar