Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orthosepalum

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
ChristianMPJ
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Orthosepalum

Indlæg af ChristianMPJ » 8/10/2015 kl. 16:34

Fik den i Mandag's fra Röllke stor og fin Bulbophyllum Orthosepalum :D
Billede
Er kun interesseret i de Botaniske orchideer

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Orthosepalum

Indlæg af Egon K P » 9/10/2015 kl. 08:52

Det var da en stor flot plante, du har fået dig der. Den var værd at vente på!
Mvh Egon

Brugeravatar
ChristianMPJ

Indlæg af ChristianMPJ » 9/10/2015 kl. 10:29

Ja men nu går jagten videre :D

indtil videre har jeg:

Bulbophyllum Phalaenopsis
Bulbophyllum Spiesii
bulbophyllum Orthosepalum
Bulbophyllum Cruentum
Bulbophyllum Cruentum "Giant"

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 9/10/2015 kl. 11:39

Det er jo en pæn del i den sektion.

Hvis jeg må komme med en lille kommentar, så "laver" du samme "fejl" som mange forhandlere gør. :wink: Alle slægtsnavne og hybridnavne skal skrives med stort, og alle artsnavne skal skrives med lille, så er man med det samme klar over, om en plante er en art eller hybrid, selvom man overhovedet ikke kender den. Med små 2000 arter i netop Bulbophyllum er det sommetider svært at se, om de planter fx Popow sælger er arter eller hybrider, da alle hans navne er skrevet med stort. Et tjek på Kew/RHS' tjekliste kan så løse det problem! :wink: Så jeg forstår sagtens, at du også skriver artsnavnene med stort, det gør selv de professionelle orkidegartnere. :wink:

http://apps.kew.org/wcsp/home.do

Så derfor bør du skrive det som Bulbophyllum spiesii, så ved andre, der ikke kender planten med kender til reglerne for stort og lille, at det er en art, og skal det være helt korrekt, skal det skrives i kursivt, det fortæller så, at vi her har med et biologisk navn at gøre, og kun slægtsnavn og artsnavne er med kursivt, hybridnavne og klonnavne er med almindelig skrifttype. Er du stadigvæk med, eller "faldt" du af i svinget? :lol:

I videnskabelige publikationer tager man også forfatteren (author) med, som har beskrevet planten, så er der næsten ingen tvivl om, hvilken plante, vi snakker om, da flere navne fejlagtigt er givet til flere forskellige planter gennem tiden. Og ikke mindst nu, hvor slægterne lægges sammen i stor stil, det giver mange problemer. Mindst én gang er det sket, at samme botaniker har givet samme artsnavn til to forskellige arter med års mellemrum, der kan man være nødt til at medtage årstal og oplysningerne om udgivelsen, som også kan ses på Kew's tjekliste. Der står om denne art "Bulbophyllum spiesii Garay, Hamer & Siegerist, Amer. Orchid Soc. Bull. 59: 812 (1990)." Nu kan det kun være én art, og alle synonyme og ugyldige navne til det artsnavn er så udelukket.

Så din "Bulbophyllum Spiesii" skal så i princippet skrives som "Bulbophyllum spiesii Garay, Hamer & Siegerist", og et hurtigt kik på Kews tjekliste fortæller så, at det navn i dag er et synonym til navnet Bulbophyllum fletcherianum. Sætter jeg billeder ind på JOK's hjemmeside, som jeg skal til at gøre igen senere i dag, så skriver jeg navnene med kursivt, her på forumet gør jeg det normalt ikke. Og alt det andet som forfatter mm., det udelader jeg, det skal jo også være til at læse! :lol:

Men god jagt på de resterende arter i den sektion! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
ChristianMPJ

Indlæg af ChristianMPJ » 9/10/2015 kl. 14:44

Er udenmærket godt klare over reglerne stort og småt men folk på forumet har ikke sagt noget før nu, hvilket jeg syntes er godt.
og jeg leder heller ikke efter flectcherianum eller Bulbophyllum hashimotoi da jeg er udenmærket klar over at det er den samme (spiesii og orthosepalum)

Desuden holder jeg mig altid til det originale skilt i planten ved mindre der ikke er noget skilt så skriver jeg et selv.
men nu hvor vi snakker om spiesii syntes jeg da lige du skal se dens skilt som er skrevet af Hans Christiansen.
Men det vil også sige at jeg heller ikke ændre navnet den til fletcherianum
desuden er denne side også meget spændene hvis man samlere på dem
Nåh nu går jagten på agastor og macrobulbum og skal have fundet ud af hvad bulb. agastor "magnifico" er?
http://www.univie.ac.at/HBV/Macrobulbon ... n-eng.html
Billede

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 9/10/2015 kl. 15:08

Jeg skifter heller ikke skiltene, når et nyt navn bliver det accepterede. Synonyme navne er ligeså gode som de accepterede, det er kun de ugyldige, man skal holde sig fra. Og så er der den store fordel, at når botanikerne enten opgiver en nyoprettet slægt, hvor de har puttet mange arter over i, og putter dem tilbage, hvor de kom fra, eller de alligevel finder ud af, at et tidligere synonymnavn igen bliver det accepterede, enten for den art, eller fordi de indser, at de har med to forskellige arter at gøre, så skal der ikke laves nye skilte igen.

Hans' skilte er meget informative, og for kendere betyder det meget, om planterne har klaret sig godt på en udstilling. Jeg var med til at opbygge JOK's udstilling i Bella-Centret til EOC'en i 2000, jeg så godt Hans' plante.

Jeg kender godt den side, du linker til, jeg har selv linket til den på JOK's site under links.

http://www.jydskorchideklub.dk/links.html

Den står under "Mest Bulbophyllum."
Mvh Egon

Besvar