Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Phal. Hybrid som laver hvad?

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Phal. Hybrid som laver hvad?

Indlæg af Kim » 1/9/2007 kl. 21:20

... Ja, jeg ved faktisk ikke rigtigt om det er herinde at dette emne skal ligge.

Disse billeder er af min Phal. Hybrid, som har været solgt da den var "dværg". Den har nu vokset sig noget større, men på et tidspunkt eksperimenterede jeg med gromedie som den stod i. Jeg må konstatere at den ikke var glad for greenmix, måske fordi det blev for køligt omkring rødderne for den. Den har stort set ikke vokset mens den stod i dette medie, men rødderne groede ganske godt.

Som i nu kan se, så er der begyndt at vokste en spids ting op, midt i hjerteskudet... hvad pokker bliver det til, et blomsterskaft? Det ser ikke ud til at hjerteskudet er blevet beskadiet, andet end det sidste blad ikke voksede, og derfor blev en smule beskadiet, men ingen råd, og det ser ellers fint ud i hjerteskudet.

Jeg syntes bare ikke jeg har set Phal. hybrider med blomsterstilk fra hjerteskudet før.
Vedhæftede filer
_MG_3614.JPG
_MG_3614.JPG (51.2 KiB) Vist 5032 gange
_MG_3613.JPG
_MG_3613.JPG (53.5 KiB) Vist 5032 gange
Mvh.
Kim

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 1/9/2007 kl. 22:29

ja jeg ved ik hvad det er:P men jeg har en phal hybrid der skød en keiki ud ad siden på den voksne plante, og nu er det kun keikien der gror og nu er den faktisk større end moderplanten:P og moderplanten er helt stoppet med at gro, men den visner ik ned eller noget:P så det er også lidt sjovt;) mærkeligt med hvad de kan finde på at lave de kære orkideer:P
venlig hilsen Lasse

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 1/9/2007 kl. 23:08

Det ser ut som en blomsterstilk i hjerteskuddet, ja. Hvis planten skal vokse videre etter blomstring må den danne en keikii eller et sideskudd og vokse videre her.
Jeg har opplevet det samme selv, sideskuddet vokste raskt til voksen plante. Jeg valgte av plasshensyn å kutte ned alle bladene fra morplanten da det nye skuddet hadde vokst seg "passe stort". Den lever og blomstrer fint ennå :D .
Vennlig hilsen Heidi.

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 24/9/2007 kl. 09:19

Nu har jeg ventet lidt længere med denne plante, og "piggen" er blot blevet noget længere, men det ser ikke ud til at blive et blomsterskaft, så det virker meget mystisk.

Normalt på blomsterskafterne, så kan man se overgange hvor der ville være nodier senere, men det har spyd er helt glat.

Nede mellem et af bladene er der kommet en udbækst som jeg først trode var en blomsterstængel. Men denne kan jeg så se bliver til en nyplante (keiki).

Så er der andre bud på hvad "spydet" kan være?
Mvh.
Kim

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 24/9/2007 kl. 10:31

Kunne det være en luftrod, der bare er lidt på afveje?

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 24/9/2007 kl. 11:49

Hmm, nej, den er alt for spids til at være en luftrod, plus der heller ikke findes den runde form som roden har.
Mystisk mystisk.
Mvh.
Kim

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 24/9/2007 kl. 16:52

Kan vi få se et nytt bilde?
Vennlig hilsen Heidi.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 24/9/2007 kl. 17:45

Din plante er hormonalt forvirret. Generelt er der tre typer vækst; blad, rod og blomst. Lige som det kan ske at et blomster anlæg/vækstpunkt kan blive til en keiki, så kan det også ske at hjerte skudet bliver til en blomster stængel. Ofte pga kemisk eller miljøaffængigt stress.

Det du ser er en kombination af en blomsterstængel og et blad. Men uanset hvad så er vækst punktet ødelagt.

Nu kan du så bare som Lasse skriver, håbe på at et af de basele vækst punkter (som normalt enten kan blive til en blomsterstængel eller en rod), vil opdage at der ikke længere er noget hjerteskud og en basal keiki/sideskud vil ofte udvikle sig.

Hvordan holder planten så styr på hvor mange front skud der er gang i. Jo, frontskud sender hormonal besked til resten af planten om ikke at sætte nye skud, hvilket er meget smart da der ofte ikke er energi til at undstøtte uhæmmet vækst. Når planten så bliver stor nok vil denne hormonal signalering bliver fortyndet nok til at planten kan forgrene sig (typisk sympodiale orkideer).

Men hvorfor gik det så galt. Hvor lang tid har du haft planten, kan der være rester af gifte /hormoner anvedt af gartneren som har forvandlet din plante til en forvirret pubertets ramt teenager? Eller måske en anden for for stress. Eller måske bare en fejl i generne som går at de normale koder for hvad der skal ske hvor er kommet ud af justering? Du kan nok bedst selv give et bud. Men det sker faktisk oftere end man tror, og ganske ofte laverplante et sideskud.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 24/9/2007 kl. 20:47

Hej Karen, det lyder som en gd forklaring.
Det var oprindeligt en mini-orkide, som ikke har blomstret siden den smed sine blomster, så det kan meget vel være, at den har været meget forstyrret hormonmæssigt.

Nyt billede lagt ind, hvor jeg er heldig, at den laver en ny keiki lidt længere nede. Som i kan se, er toppen en spids vækst, som godt kunne være en mellemting af et blad og en blomsterstængel. :)
Vedhæftede filer
_MG_3648.JPG
_MG_3648.JPG (48.42 KiB) Vist 4863 gange
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/9/2007 kl. 22:01

Dejligt at se, at teori og praksis hænger sammen. Lige efter bogen.

Mvh Egon.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 25/9/2007 kl. 18:19

Jeg ser jævnligt Phal med blomsterstilk fra midten, og som ganske rigtigt tidligere oplyst kommer der aldrig flere blade fra hjerteskuddet,
Dog sidder der tit et bladsæt på stænglen, så formodentlig derfor den spøjse form netop nu
Mvh
Lars

Besvar