Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Boganmeldelse: The manual of cultivated orchid

Giv gerne tips her, hvis du har en bog eller andet, som du gerne vil anbefale.
Besvar
Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Boganmeldelse: The manual of cultivated orchid

Indlæg af LarsB » 31/1/2008 kl. 14:59

The manual of cultivated orchid species af Helmut Bechtel, Phillip Cribb, Edmund Launert, første udgave 1981

Denne fantastiske bog har siden jeg fik den I 1982 været en af de bedste orkidebøger på mine hylder. Mit eksemplar viser tegn på brug, som de skriver i antikvariats annoncerne, og det er fordi det nok er en af de bedste generelle orkidebøger, der er udgivet i nyere tid.

Bogen dækker et stort antal arter og er illustreret med både tegninger og fotos. Personligt holder jeg meget af tegninger, når man skal til at kigge på detaljer omkring blomsterne, da den slags kan vises meget bedre på en tegning end på et fotografi. Men det er ikke kun derfor, jeg holder meget af bogen. Det, der adskiller denne bog fra andre, ellers udmærkede værker med stort set samme indhold, er de oplysninger om voksested, der er inkluderet. Her er ikke bare oplyst, at planten vokser i f.eks. Peru, her er også supplerende oplysninger om hvilken højde planten vokser i. Dyrkningsmæssigt er disse oplysninger nærmest uundværlige. En plante fra Peru, der kommer fra kystnære lavlandsområder, skal have det tempereret til varmt, mens en plante fra 2500 m højde vil trives fint i det kolde drivhus.

Der er også referencer til nært beslægtede orkideer, samt tidligere navne, hvor dette er relevant. Det kan være interessant, hvis man har flere planter, der ligner hinanden. Så ved man lidt mere om, i hvilken retning man skal lede.

Hvis jeg kun skulle klare mig med en bog om orkideer, ville valget helt sikkert være denne bog.

Med Venlig Hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 31/1/2008 kl. 16:21

Hvor er det dejligt, Lars, at du beskriver nogle af dine bøger. Det er jo ikke bare relevant for nybegyndere at få anbefalet nogle gode bøger, det er noget, vi alle kan have brug for. Jeg har nogle ganske få, jeg bruger som mine opslagsværker, men man kan altid bruge nogle flere, og så er det da godt, at det er nogen, der gider fortælle om mulige brugbare køb. Det er jo en jungle ellers, da alle bøger jo normalt kun kan ses med positiv kritik fra forlagets side, og så er der det allerbedste. Er jeg utilfreds med et køb, som du har anbefalet, så har jeg en at bebrejde for miskøbet. :twisted: :lol: :oops: :oops:

Så bliv endelig ved, hvis du har flere bøger, du gerne vil anmelde, så holder jeg denne :twisted: for mig selv.

Mvh Egon.

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 1/2/2008 kl. 11:42

Den første anmeldelse var bestilt til bladet, men blev aldrig brugt, så jeg tænkte, at den kunne bruges her.

Hvis en anmeldelse skal være interessant, skal bogen helst kunne fåes endnu, hvilket begge de anmeldte bøger kan. Orkideliteratur bliver som regel ikke genoptrykt igen og igen, så nogle af de gode må man ud og lede efter antikvarisk.

Hvis der er interesse for det, er der nok nogle flere, jeg kunne skrive en positiv anmeldelse af.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 1/2/2008 kl. 13:06

jeg vil da gerne læse nogle flere anmeldelser;) og jeg har da vidst også selv et par bøger som kan anbefales;) både danske og engelske;) men jeg tror ikk jeg kan skrive en så lang anmeldelse som du har gjort lars;) godt arbejde:D
venlig hilsen Lasse

Besvar