Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

hjælp med dansk orkidebog ??

Giv gerne tips her, hvis du har en bog eller andet, som du gerne vil anbefale.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Geografisk sted: Næstved

hjælp med dansk orkidebog ??

Indlæg af Alexcpdk » 3/12/2006 kl. 01:51

Hej. jeg har søgt mange steder efter en dansk orkidebog der handler om dyrkning af hårdføre "have" orkideer, men kan kun finde en enkelt på engelsk.

nogle der ved og der findes en på dansk ?

Mvh
Alexander

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 4/12/2006 kl. 11:25

Hej Alexander,

Generelt er der ikke megen orkidelitteratur på dansk, når man kommer ud over begynderstadiet. Måske kan du finde noget om durkning af hårdføre orkideer i en staudebog, men jeg tror ikek du kommer udenom at søge oplysninger i udenlanske bøger, hvis du vil have noget der batter. Hvilke orkideer er det, du søger oplysninger om?

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Alexcpdk

...

Indlæg af Alexcpdk » 5/12/2006 kl. 21:25

Hej.

jeg er har lavet et stort stenbed, hvor jeg først på foråeret vil prøve en masse hårdføre orkideer inden for arterne

ORCHIS
DACTYLORHIZA
CYPRIPEDIUM
Cephalanthera

jeg har ind til vidre skaffet:

Cyp. calceolus
Dactylorhiza sambucina
Dactylorhiza maculata ssp. fuchsii
Dactylorhiza majalis
Orchis mascula

har fundet nogle oplysninger om hvor og hvordan de vokser i naturen, men ikke hvordan men dyrker dem bedst i haven, og hvilke jordblandinger de vil trives godt i, måske noget jord med meget kalk i( bor i nærheden af fakse kalkbrud )

mvh
Alexander

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 6/12/2006 kl. 11:14

Hej Alexander,

Det er altid godt, hvis man kan få oplysninger om, hvordan de gror i naturen. De arter, du nævner, er alle naturligt forekommende i danmark. Jeg har kun set Orchis mascula på Bornholm, så den kan gro uden kalk, mens de øvrige meget gerne vil have kalk. Alle gror gerne i det, vi normalt kalder skvbund, selvom de også kan gro mere åbent, men der siger noget om, at de gerne vil have et godt muldlag. Derfor ville jeg lægge kalken i bunden af bedet, dels som dræn, dels fordi at det ligner de forhold, som disse planter gror rigtig godt i, f.eks. på Møn.

Majalis og fuscii er ret nemme i almindelig, dansk havejord. De kan, som de fleste andre orkideer, ikek lide for meget konkurrence om pladsen, så der skal ikke høje, invasive stauder omkring dem, men ellers er der vist ikek meget at sige om dem. Sambucina har jeg ikke prøvet, men hvis du ser på de naturlige voksestere, er det kalkrige engområder med lav græsbevoksning, så vidt jeg husker. Der burde heller ikek være de store problemer.

Orchis mascula er en noget mere spinkel plante end de foregående og foretrækker så vidt jeg ved en lidt mere muldrig kompost og måske lidt mere skygge end de øvrige. Jeg har som sagt kun set den i skovbund på Bornholm, så det er det jeg ville rette mig efter.

Jeg har i Cribbs bog om Cypripedium læst, at Cyp. calceolus gror glimrende på en bund af kalkskærver, men ellers kan være svær i kultur.
Selvom planter er naturligt forekommende i Danmark, er de ikke nødvendivis nemme at få til at trives. Husk, at Cypripedium ikke skal plantes for dybt.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Alexcpdk

.

Indlæg af Alexcpdk » 6/12/2006 kl. 17:07

Hej Lars!

tusind tak.

så vil jeg forsøge mig med et kalklag neders og muld øvers, tror mit muld i haven er rigtig godt, alle mine haveplanter vokser fantastisk i det, og har flere steder i haven fundet Epipactis helleborine ( skovhullæbe ) selvom den nu er ret alm.

bor også lige op af en stor bøgeskov, hvor der har vokset Hvidgul skovlilje for nogle få år tilbage. har da også let med lys og lygte efter planten, man har aldrig fundet den.

men ren kalkskærver til cyp. c ? ingen sphagnum eller noget ?

mvh
Alexander

Brugeravatar
Alexcpdk

Indlæg af Alexcpdk » 6/12/2006 kl. 17:10

hov glemte lige...

hvor langt skal Orchis og Dactylorhiza rodknold ca ned i jorden ?

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 6/12/2006 kl. 22:13

Hej Alex,

Helere for langt oppe end for lagt nede. jeg vil gætte på 5 cm, uden jeg dog har checket. Jeg tænker ikke så meget over det, når jeg sætter dem i potter.

Jeg havde ikke forestillet mig, at calceolus skulle stå i rene skærver, men med en bund af skærver med jord over, ligeesom du siger du vil anlægge dit bed.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Besvar