Så har jeg kikket bogen igennem, skimmet lidt hist og her, og dvælet ved mangen et billede af for mig ukendte arter.
En flot bog, smukt gennemarbejdet, den giver svar på mange spørgsmål, både til orkidefolket og folk med en mere professionel adgang til emnet.
Slægtens tilblivelse ud fra botanikernes endeløse diskussioner er med, generelle kendetegn i slægten, dyrkningsvejledning, ordforklaringer, ja der er endda blevet plads til en gennemgang af samtlige 95 kendte arter og deres varianter, heraf mange ny opdagede. Hvem skulle nu have troet det!
Der er nøgler til de forskellige sektioners arter, beskrivelser af dem, synonymlister, levesteder, alt det, man kan forvente, og så er der desuden også knapt 400 store illustrationer i bogen, der er på 887 sider. Gamle tegninger og tavler, og flotte billeder af blomsterne, samt mange inspirerende in situ billeder til dyrkningen af arterne.
En anbefalelsesværdig bog, også for dem, der indtil nu er gået udenom denne slægt. Fungerer fint på min stationære computer med Adobe Digital Editions, kan du læse engelsk, så er der læsning til mange timer, ellers er der billeder til mange timers drømmerier!
Er 109 kroner for meget i budgettet for en knapt 900 siders bog, så få biblioteket til at købe den hjem så den kan lånes over eReolen.dk.