Jeg vil gerne anbefale bogen, "Orkideer du selv kan dyrke", som er skrevet af Susanna Rosén, Anna Skoog og Peter Göttfert og oversat til dansk af Lars Thomas. Den er udgivet af Lademann i 1998 og er på 142 sider.
Bogen starter med en gennemgang af de mest almindelige begreber i forbindelse med orkideers biologi og levesteder og går videre med vejledning om lysforhold, gromedier, vanding osv. Teksten er hele vejen igennem flankeret af lækre og illustrative billeder.
Den sidste halvdel af bogen er en overordnet gennemgang af 25 slægter og herunder en hel del arter.
Skal jeg fremhæve noget overflødigt ved bogen, er det, at forfatterne bruger nogle sider på at forklare, hvilke potteskjulere og arrangementer man bør vælge til sine orkideer. Eftersom smag er dybt subjektivt, finder jeg det fuldstændig irrelevant at få at vide, at jeg af æstetiske årsager ikke bør bruge hvide potteskjulere, at det er hyggeligt med en glasskål med vand og flydelys & afklippede orkideblomster, og at jeg kan bløde indtrykket lidt op ved at blande orkideer med andre planter. Hvis jeg vil have indretningstips, kan jeg købe 'Bo Bedre'.
Mvh. Camilla Hæstrup
Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik