Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orkideer 2008

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Bo
Geografisk sted: Nord for Roskilde

Indlæg af Bo » 3/6/2008 kl. 15:08

Hej Dorthe

Jeg havde faktisk åben have d. 24 maj.... Men jeg så hvordan det gik Lars med hans forslag om at holde åben hus arrengment.... og da der ikke var nogen volsom stor tilbagemelding, fandt jeg at det er det forkerte forum at inviterer i.
Men min have er da åben for alle der har en interesse i frilands orkideer, det er bare at sende en forspørgsel. Så du er hermed mere end velkommen, og mon ikke der stadigvæk er en orkide eller 2 i blomst....

/Bo

Brugeravatar
Dorthe
Geografisk sted: FYN

Indlæg af Dorthe » 3/6/2008 kl. 18:50

Hej Bo!

Jeg vil meget gerne vende tilbage, har af og til ture til " djævleøen" (Ballerup/Måløv) så der vil jeg meget gerne tage imod dit tilbud.

Jeg vil nøjes med at nyde billederne i år, og nyder dem det er jeg nok ikke den eneste der gør.
Dorthe

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 3/6/2008 kl. 19:17

Jeg har så haft helt de samme overvejelser som dig Bo, at der hverken så ud til at være den store tilslutning til Lars eller Lars's åben hus arrangementer, så derfor har jeg ikke meldt ud med et tilsvarende. Men det skal da ikke forhindre, at jeg alligevel forsøger. Men i så fald vil det nok blive i den sidste weekend i juni, da jeg ikke kan før, eller var det der, der måske skulle være frøtræf, hmmmmm. :oops: Juli er nok ikke sagen med ferier o.s.v. Men det tænker jeg lige over. :roll:

Angående de sidst præsenterede planter, så bliver jeg ved med at falde på halen af forbavselse! Det er da nogle fantastiske klumper og kloner, I præsenterer gang på gang, dig og Lars. :shock: Nogle dejlige Cyp'er, og spændende "overvintere". Man har næsten på fornemmelsen, at kun fantasien sætter grænser for, hvilke orkideer der kan overvintre. :lol:
Mvh Egon

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 3/6/2008 kl. 22:42

Ville lige vise den ene serapias lingua, jeg har taget et billede af. Og så lige et af en listeria ovata, som osse har det godt i det fri.
Kan så lige med det samme sige, at jeg da osse har en serapias parviflorum der har overvintret udenfor.
Vedhæftede filer
1.JPG
1.JPG (113.52 KiB) Vist 16022 gange
serapias lingua.JPG
serapias lingua.JPG (115.46 KiB) Vist 16022 gange
MVH

Tonni

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 4/6/2008 kl. 00:56

Ja, Serapias ville jeg så heller aldrig have turdet sætte på friland, men dejligt at høre og se, at det kan lykkes.

Ægbladet fliglæbe er nok den plante, som jeg har størst held med, og jeg satte et par billeder ind af den sidste år, hvor jeg blev nødt til at flytte den fra sin mørke plads midt i nogle sorte bambus, og ud i solen, endda medens den havde lange blomsterstilke. Men den fortsætter i år, som om intet var hændt. Jeg har dog ikke så fint et skilt ved min. :oops:
Mvh Egon

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 4/6/2008 kl. 14:42

Egon K P skrev:Jeg har så haft helt de samme overvejelser som dig Bo, at der hverken så ud til at være den store tilslutning til Lars eller Lars's åben hus arrangementer, så derfor har jeg ikke meldt ud med et tilsvarende. Men det skal da ikke forhindre, at jeg alligevel forsøger. Men i så fald vil det nok blive i den sidste weekend i juni, da jeg ikke kan før, eller var det der, der måske skulle være frøtræf, hmmmmm. :oops: Juli er nok ikke sagen med ferier o.s.v. Men det tænker jeg lige over. :roll:

:lol:
Hej Egon!
Du skal bare sige til angående åben hus. Jeg vil gøre alt for at komme en tur til Århus :mrgreen: :roll:

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 4/6/2008 kl. 16:34

Jeg skal lige have styr på en eventuel fødselsdag, så laver jeg en ny tråd! :roll:
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 6/6/2008 kl. 10:40

[quote="Bo"]
Jeg havde faktisk åben have d. 24 maj....
quote]
Så du er den Bo :) Ville havde været forbi, men pga flytning som trak lidt ud, så var der lige et par ting mere som jeg skulle flytte. Bl.a. en Listera ovata som jeg havde overset, men også et par andre større ting som skulle ordnes.

Hvis der stadig er noget i blomst ville det da være meget sjovt at kikke forbi.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 8/6/2008 kl. 23:07

Man er altid velkommen til at komme forbi, men det er en god ide lige at kontakte mig først for at høre, om jeg er hjemme. Der var desværre ikke så megen interesse i åban have i dette forum, og min have egner sig ikke rigtig til mange mennesker, så jeg har indtil videre afholdt mig fra arrangemanter i andet (større) regi.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Bo

Hej

Indlæg af Bo » 16/6/2008 kl. 15:14

Så er vi ved at nå til slutningen af sæsonen for fruesko, desværre.
Men jeg synes nu der er en fin afslutning.....
/Bo
Vedhæftede filer
P1010019.JPG
P1010019.JPG (56.45 KiB) Vist 15818 gange
P1010014-1.JPG
P1010014-1.JPG (85.4 KiB) Vist 15818 gange

Bo

Indlæg af Bo » 16/6/2008 kl. 15:22

Der er også lidt andre i blomst endnu.
Havens ubetinget letteste og sjoveste ukrudt er uden tvivl Herminium monorchis. Den kommer i potterne og alle mulige og umulige steder. Mange bliver fjernet pga den er ret uanselig før den blomster. Den er kun 10 cm høj.... altså når den er i fuld blomst.... Den breder sig meget villigt, hvis eller vores sorte venner der synger så smukt, kan lade den være.

/Bo
Vedhæftede filer
Physoplexis comosa.JPG
Ikke en orkide, men en ganske sjov og let ting....
Physoplexis comosa.JPG (75.75 KiB) Vist 10893 gange
Herminium monorchis.JPG
Herminium monorchis.JPG (74.57 KiB) Vist 15815 gange
Dac. purpurella.JPG
Dac. purpurella.JPG (101.5 KiB) Vist 15815 gange

Colin

Frø

Indlæg af Colin » 16/6/2008 kl. 21:03

Hej allesammen, jeg er ny her på Dansk orkideforum. Jeg hedder Colin og bor i nykøbing Sj.
Jeg er ved at starte et frøformerings projekt af hårdføre orkideer, så hvis nogen har frø, gode råd, erfaringer eller bare vil have en sludder er i velkomne til at skrive eller ringe (61691964)

Venlig hilsen
Colin Andersen
Vedhæftede filer
k5.JPG
k5.JPG (33.92 KiB) Vist 15804 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/6/2008 kl. 10:26

Du har ret Bo. Det var da værd at vente på! :wink:

Din Cyp. regina er meget flot gennemfarvet, min er kun pænt rød på halvdelen af læben. Og, de to, jeg købte sidste år er så "falmede" i den røde farve, at det vist er en hybrid i stedet for, men derfor kan den jo godt være sød. Men det er igen nogle flotte kloner i en "småpæn" størrelse, du har sat ind.

Herminium monorchis har jeg også haft kørende som ukrudt, men sidste år vendte det for den som for mange af mine andre orkideer, så de blev mere end halvveret i antal skud, så i år er jeg spændt på, om de kommer, de er altid længe om at starte op, og så går det ellers stærkt, men måske er de forsvundet ligesom de fleste af mine Dactylorhizaer. :evil:

En sjov ikke orkide, den tror jeg aldrig, jeg er faldet over, så måske jeg skulle til at kikke efter den.

Det lyder da som et spændende projekt, Colin, så pøj pøj med det. :wink:
Mvh Egon

Besvar