Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orkideer 2008

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Bo
Geografisk sted: Nord for Roskilde

Orkideer 2008

Indlæg af Bo » 14/5/2008 kl. 10:32

Hej

Det er ikke ret stor aktivitet i denne del af forum, så jeg vil fylde lidt på her, nu da sæsonen er i fuld gang.
Her er lidt blandet fra haven....

/Bo
Vedhæftede filer
Cyp. acaule alba.JPG
Cyp. acaule alba.JPG (55.18 KiB) Vist 18149 gange
Cyp. parviflorum.JPG
Cyp. parviflorum.JPG (58.94 KiB) Vist 18149 gange
Cyp. acaule.JPG
Cyp. acaule.JPG (65.63 KiB) Vist 18149 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 14/5/2008 kl. 12:01

Det er jo igen nogle dejlige frilandsorkideer, du der sætter ind. Jeg har for nogle år siden forsøgt med Cyp. acaule, men både den, jeg satte i min klynedæmning og den i orkidebedet forsvandt første vinter. :cry: Der er ellers overdækning over klynedæmningen om vinteren, som tager den værste kulde.

Dækker du dine til om vinteren? Det er jo omkring Roskilde, at det bliver koldest om vinteren, så I har jo nogle flere frostgrader, end vi har her i Århus!

Så glæder jeg mig til om en måneds tid, når du sætter nye billeder ind af dine gengangere fra sidste år. Som du selv skriver, så sker der ikke så meget, heller ikke i denne del af forumet, så bare kom nogle flere billeder. :wink:
Mvh Egon

Bo

Indlæg af Bo » 14/5/2008 kl. 13:09

Hej Egon

Hvis vi er henne sidst på vinteren og de er gået igang har jeg grangrene eller lign. liggende til afdækning. Ellers dækker jeg kun ved stærk bar frost. Det gælder alle mine planter. Det er næsten umuligt at dække alt, for mig bekendt er der heller ingen i naturen der hjælper planterne. Chancen for svampe skader er langt størrer i Danmark end chancen for frost skader. De fleste af orkideer kan sagtens tåle -20 grader, dvs en bundfrysning. Men de har et rimeligt anstrengt forhold til fugt hvis der ligger en dyne af blade og grene. Sneglene elsker også de friske skud, og de finder ly om vinteren under afdækningen.
Ang. cypripedium acaule fik jeg et hold planter for 3-4 år siden som jeg har sat forskellige steder i haven. De 2 alba former står i en klyne, den store acaule med sideskud står i en sandblandet jord med fyrnåle og træflis, der giver det sure miljø. Hvis pH kommer over 5 dør den. Tillige har jeg vandet med regnvand iblandet saltpeter-syre i en pH mellem 2 og 3. På nær en planter lever de alle sammen og 3 planter blomstre her i 2008. Jeg siger ikke at dette er en endegyldig opskrift, men den har virket for mig. Cyp. acaule er ikke fugtighedskrævendene på samme måde som de andre.

Men så følger da lidt flere orkideer fra have som blomstre eller har blomstret her i år......
:D

/Bo
Vedhæftede filer
Cypripedium palangshanense.JPG
Cypripedium palangshanense.JPG (64.39 KiB) Vist 18139 gange
Cypripedium japonicum.JPG
Cypripedium japonicum.JPG (65.46 KiB) Vist 18139 gange
Cypripedium fasciolatum.JPG
Cypripedium fasciolatum.JPG (50.05 KiB) Vist 18139 gange

Bo

Indlæg af Bo » 14/5/2008 kl. 13:12

og et par stykker mere......
Vedhæftede filer
Orchis spitzelii 1.JPG
Orchis spitzelii 1.JPG (37.32 KiB) Vist 18138 gange
Cyp. ventricosum album.JPG
Cyp. ventricosum album.JPG (60.69 KiB) Vist 18138 gange
Cyp. machranthos.JPG
Cyp. machranthos.JPG (69.11 KiB) Vist 18138 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/5/2008 kl. 23:41

Tak for svaret. Med de arter, du har stående på friland, så skal jeg vist til at forsøge mig igen. Jeg undrer mig lidt over, at dine er så langt fremme, da mine først er kommet godt over jorden, men I må jo have haft det noget varmere i foråret, end vi har. Dejlige billeder af nogle dejlige planter.
Mvh Egon

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 15/5/2008 kl. 10:05

Hos mig er C. formosanum og C. henryi i blomst. Ulla Silkens er godt oppe, regina lige knap så langt, ligesom kentuckiense. Dactylorhiza majalis er ved at være oppe på fuld styrke, og Pleione formosamun er i blomst. Jeg har taget billeder, men bare ikke fået dem formateret til forum endnu.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 15/5/2008 kl. 17:16

Jeg har lavet et forsøg her i vinters med en serapias lingua, og den står flot og blomstrer nu.
MVH

Tonni

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 16/5/2008 kl. 00:16

Det er vel ikke udenfor, at du har dyrket din Serapias lingua, Tonni?

Jeg skal vist ud og snakke lidt alvorsord med mine fruesko, når dine også er så langt Lars. :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 16/5/2008 kl. 09:51

Hej Bo

Neej hvor dine frilandsorkideer flotte. Mine kan slet ikke måle sig med dine.

Har et par forskellige Dactylorhiza og 2 forskellige Epipactis. Ingen Cypripedium, men vil meget gerne eje 1 eller 2 engang.

Tonni

Indlæg af Tonni » 17/5/2008 kl. 14:01

jo jo egen, den er go nok, de står udenfor og har overvintret. både på beskyttede pladser, men også på total ubeskyttede pladser, og der er altså gang i den alle stederne.
MVH

Tonni

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/5/2008 kl. 14:42

Det er jeg da noget imponeret over, Tonni. Er det første vinter, de står udenfor, eller har de klaret flere vintre?

Jeg har forøvrigt haft held af at tale lidt med mine fruesko, på et par dage er der vokset en næsten udsprunget blomst ud på min parviflorum, og det har sikkert ikke noget med vejret at gøre. :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 19/5/2008 kl. 16:23

Der kan du bare se, Egon. Man skal tale pænt til sine planter. Det er iøvrigt utroligt, så hurtigt parviflorum vokser. Man tror, der er flere uger til at blomsten viser sig, og i løbet af nogle få dage er den fremme og åben.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Tonni

Indlæg af Tonni » 21/5/2008 kl. 07:53

nogle af dem har stået i flere vintre, og andre satte jeg ud sidste efterår. Så det ser jo lovende ud.
Kender en der har haft en ophrys til at overvintre (ved ikke hvilken), som osse har blomstret, Så noget godt er der da ved global opvarmning :roll:
MVH

Tonni

Bo

Indlæg af Bo » 21/5/2008 kl. 11:56

Hej

Angående Ophrys er apifera ikke det store problem. Den er samtidig en effektiv selvbestøver, så frøsætningen er stor, med det resultat at de rent faktisk spirer andre steder i haven.....
Jeg kender ingen der har haft held med dyrkning af Op. insectifera i flere år. Jeg har forsøgt gentagende gange, men jeg har ikke en dyrkningsvejledning der virker. Så hvis der er nogen der har kendskab til succes på den plante hører jeg gerne fra dem.
Ophrys apifera er officielt en vildtvoksende orkide i Danmark. Har en lokalitet omkring Vejle/Horsens.
Om det er klimatiske ændringer eller om der er Ophrys der er mere hårdfør end vi egentligt tror skal jeg lade være usagt, men jeg har kendskab til flere der dyrker Ophrys på friland. Der vokser flere Ophrys-arter i Centraleuropa hvor vintertemperaturerne er laverer end i lille DK. Så jeg vil ikke være bange for at forsøge med forskellige Ophrys på friland. Jeg har postet links andet sted på forum hvor man kan købe Ophrys der er opformeret fra frø, fuldt lovligt.
Billedet er af Op. fusciflora fra 2007

/Bo
Vedhæftede filer
Ophrys fusciflora-1.JPG
Ophrys fusciflora-1.JPG (48.66 KiB) Vist 17945 gange

Tonni

Indlæg af Tonni » 23/5/2008 kl. 07:28

jeg må lige spørge ham om hvilken op. det er næste gang jeg ser ham. Men tror da bestemt jeg skal have gang i nogle op. forsøg, for som du siger bo, så vokser mange af dem jo lige lidt længere nede i europa, så mon ikke det er muligt at få dem til at vokse heroppe også? Det er da bestemt et forsøg værd.
MVH

Tonni

Besvar