Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Fruesko (Cypripedium)

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
hobo
Geografisk sted: København N

Fruesko (Cypripedium)

Indlæg af hobo » 7/9/2008 kl. 20:07

Hej
Sidste år begyndte jeg at interessere mig for jordboende orkideer, da jeg af en ven fik nogle forskellige Gøgeurt.

Samme ven har nu lige sendt mig en mail at jeg godt kan glæde mig da han når han kommer hjem til DK. i oktober har en gave med til mig, nemlig:
1 stk. Cypripedium ‘Ulla Silkens’
1 stk. Cypripedium calceolus x vit macranthos
1 stk. Cypripedium macranthos var. hotei x tibeticum
1 stk. Cypripedium macranthos var hotei x macranthos
1 stk. Cypripedium macranthos var hotei

Nu er problemet bare at jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Jeg har kun en altan, (hvor jeg har mine gøgeurt’er stående), d.v.s. jeg skal ha’ disse Fruesko i potter.

Jeg har søgt på nettet om hvilke plantemedie, hvor meget vand m.m. men har ikke kunne finde noget om jordboendeorkideer i potte.

Det jeg har fundet er hvis de er plantet i haven, hvor en skriver at jordblandingen skal være veldrenet spagnum og konstant fugtig, medens en anden skriver at de skal plantes i 10 cm. grus og dækkes med barkflis, så det kan jeg ikke rigtigt lede noget ud af- så jer er lidt på den – ikke?.

Håber at du kan hjælpe

Mvh. Jes

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 7/9/2008 kl. 23:00

Hej Jes.

Jeg dyrker også kun i selve jorden, men jeg besøgte en af mine venner sidste søndag, og han gør meget i Cypripedium i potter. Han har sine stående i ca 40 cm høje sorte spande, som han så borer huller i godt 10 cm fra bunden. Han har tidligere brugt sphagnum og grus i potterne, men det falder for meget sammen, siger han. Så nu har han stort set kun strandsand i potterne, og hans planter stortrives. Der var masser af nyskud nede i potterne, så næste års succes er reddet. Der står så til stadighed ca. 10 cm vand i bunden af spanden, og resten er delvis vådt/tørt. De overvintres i en drivbænk, hvor temperaturen holdes lige over frysepunktet. Han har også mange andre vinterhårdføre orkideer i samme strandsand-spande, så det eneste, han skal huske, ud over at vande lidt i meget tørre perioder er at gøde, da der ikke er næring i strandsandet.

Så vil jeg da godt slutteligen skrive, at det er da nogle dejlige og spændende planter, du får fingre i, så pøj, pøj med dem.
Mvh Egon

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 8/9/2008 kl. 16:07

Kan ikke hjælpe dig, men sikke en god ven :!:

hobo

Indlæg af hobo » 8/9/2008 kl. 19:47

Tusinde tak til dig Egon K P, det prøver jeg og så får vi håbe.

Og Ellen, ja det er en rigtig god ven, men hans "gaver" er altid noget med `hvad vil du nu gøre` - såååå :wink:

Mvh
Jes

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 11/9/2008 kl. 20:09

Jes, det var da en dejlig ven. Hvor store et planterne, ungplanter skla overvintres lidt mere omsorgsfuldt end ældre planter.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

hobo

Fruesko (Cypripedium)

Indlæg af hobo » 12/9/2008 kl. 08:35

Hej Karen

Jeg ved desværre ikke hvor gamle de er da jeg ikke har fået dem endnu, og jeg kan ikke komme i kontakt med ham da han konstant rejser rundt i Europa, men jeg har sendt ham en mail om spørgsmålet og så må vi se om han svare.
Men har du nogle gode råd vil jeg meget gerne høre, da jeg INTET aner omkring Fruesko (Cypripedium) og det man kan finde på nettet bliver jeg totalt forviret af, så hvis du har tid og lyst må du meget gerne skrive til mig omkring dyrkning af Fruesko i potte og gerne i form af "Fruesko for dummies"

Mvh. jes

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 15/9/2008 kl. 13:20

Har kun en enkelt af slagsen, en regina og den er ganske let, og ikke specielt krævende. Men nogle bekendte lykkedes med at slå en hel bakke med frøplanter ihjel. Frost og potter kan være lidt drilsk.

Sørg for at have materialer mv klart til når planterner kommer hjem. Alm jord kan forbedre med grus, grannåle mv for at give de rigtige dræn og ph forhold, men det afhænger af arten, og da jeg kun har den ene så ved jeg ikke hvad der andre kræver, men ulla silkens burde ikke være så svær.

Og sørg så for at have vinter indpakningen parat. De kom uden potter eller? Hvisd e kom i potter og det bliver sent så ville jeg undgå for megen ompotning.

Men ingen for dummies guide her, jeg er bare også en glad amatør og alle bøgerne er pakket ned pga flytning, men søg lidt på google, så bure du kunne finde meget mere.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

hansolav

Indlæg af hansolav » 31/8/2009 kl. 16:43

Det vigtige er at jorden er næringsfattig, porøs og veldrænet. Der vil derefter være en balance mellem hvilket voksemedium man vælger og om man evt. skal gøde med okidégødning.

Som eksempel kan nævnes at vores hjemlige Fruesko både trives på morbund på kalkrig lerjord (hvor den vokser vildt i Rold Skov) men også dyrkes af folk her på forummet i spaghnum.

Tropiske okidéer vokser som bekendt ofte i en form for barkflis (dog ikke den slags man bruger til at dække med i haven...)

Orkideer har knoldede rødder der lever i nært samliv med svampe. Dette gør faktisk okideer til en både hårdfør og alsidig plante og de findes da også i snart sagt ethvert miljø - undtagelsen er næringsrig, fugtig jord - muldjord og lerjord som vi har masser af i Danmark - også den normale jord i vores haver.

Grundet den megen næring i jorden fungerer samlivet med svampen ikke - og desuden er orkidéer ikke hurtigt nok voksende til at kunne konkurrere med de kraftkarle vi kender så godt - skvalderkål, brændenælder, bynke, dueurt o.s.v. o.s.v.

Men på den næringsfattige bund - om det så er surbund eller mineraljord (sand, grus) der fungerer de godt - mens vores kraftige ukrudt har svært ved at klare sig fordi der slet ikke er næring nok til deres voldsomme vækst.

Pas på med ren tørv og ren grus - de tørrer ofte for hurtigt ud, så man skal virkelig være om sig med vandkanden. Lidt tørv blandet med grus og lidt "indendørs" orkidéjord vil derimod virke godt.

Watch out for gule blade - det kan skyldes for meget vand eller for lidt næring (du kan så bruge orkidégødning).

/Hans Olav

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 7/6/2010 kl. 09:25

Jeg kunne da egentlig også godt tænke mig at høre hvordan det gik med dem :?:

Besvar