Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orkideer i haven - ide!

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Orkideer i haven - ide!

Indlæg af ErceDK » 26/6/2009 kl. 13:55

Jeg har giftet ind i en famillie af glarmestre, hvilket er en ret fed ting når man som jeg er som en 10 årig på speed inde i hovedet - men min svigerfar har skaffet mig en enormt billig kæmpe flaske, sådan en 90 liter - denne flaske har så fået fjernet bunden og kan benyttes som et drivhus på jorden i form af en gigantisk klokke - virkelig sejt - har brugt den til at drive mine dalia frem og dette fungerer virkelig godt!

Men da jeg gerne så den som en permanent del af haven med et sted den står fast - har jeg funderet - er der en orkide der kan tåle at stå ude hele året, enten plantet dirkete i jorden eller i en krukke, begravet i jorden evt! "drivhuset vil self, ikke være super varmt eller noget, men vil fint kunne holde på fugt, kan evt udstyret med prop i toppen...

Nogen forslag til orkidee eller orkide alike der kan klare dette?

Kan en større phal. hybrid evt tåle sådan behandling i en potte, begravet i jorden sommeren over? og er der nogen der kan have et forslag til evt. "udplantningstidspunkt"?
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 29/6/2009 kl. 12:25

Hej Ece,

Nej, en phalaenopsis er en tropisk orkide, der ikke kan lide temperature under 15 grader. Der vil nok blive for koldt nogle nætter. TIl gengæld vil der blive alt for varmt, når solen står på.

Der findes masser of orkideer, der kan klare sig udendørs året rundt i Danmark. Hvis du kigger på slægter som Dactylorhiza, orchis, og cypripedium, så finder du dels de orkidder, der findes vildt i danmark, samt en række udenlandske, der kalre sig fint her.

Med venlig hilsen

Lars Bagge
Lars Bagge

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 29/6/2009 kl. 14:16

de fleste Cymbidium typer (store typer primært) kan godt lide at komme ud om sommeren, og netop denne type ved jeg at nogle graver ned, men de fleste orkideer bryder sig ike om at blive gravet ned, det hæmmer luftcirkulationen og så er der øget risiko for at snegle og andet kryb finder bolig i orkide komposten.

Men en glasklokke er primært god til forkultivering, når det bliver varmt bliver det hurtigt for varmt. Men ved at nogle sart udendørs orkideer kan være lidt sarte overfor vores skiftende forårsvejr, men dette er nok mere for jord orkide nørderne som er villige til at importere sjældenheder til uhyre summer.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/7/2009 kl. 00:42

Prøv eventuelt at kontakte Harald, når du har kikket på dette lille tillægskatalog.

http://www.stoubytropeplanter.dk/frilandsorkideer.pdf
Mvh Egon

Besvar