Hej,
GPS'er er jo efterhånden blevet ret almindelige - ikke mindst i mobil-telefoner.
Hvis du observerer en spændende orkide i det vilde og/eller har taget et billede af en her til forummet, hvad så med også lige at registrere GPS koordinaterne, hvis du kan - så er det nemmere for os andre også at se den smukke plante...
De fleste GPS'er viser selvfølgelig bare på et kort hvor man er - og hvis man er ude i skoven er der ofte tale om at den lille røde plet er midt i et stort grønt område uden nogen veje eller andre kendemærker.
Men på de fleste GPS'er - også i telefoner - kan man som regel finde de såkaldte "rå koordinater". Det er som oftest en masse tal, f.eks.
56*12'45" og 12*15'67" (bredde og længegrader)
33U 6217546 337671 (UTM koordinater)
33VUC337662175 (MGRS)
For nogen virker disse mange tal måske som det rene volapyk, men for folk der er vant til at bruge en GPS giver de den præcise lokation (+/- 25m) for "fundet".
/Hans Olav
PS: Jeg kan desværre ikke sige noget om hvordan man finder koordinaterne frem. Nogen GPS'er viser dem automatisk, på andre skal man ind i en eller anden menu for at se dem.
Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
GPS koordinater
Det er et lidt kontroversielt emne - især når der er tale om meget sjældne og stærkt truede arter.
Jeg har selv oplevet at se fine voksesteder på Møns Klint spoleret af grimme opgravningshuller, og jeg kunne ikke drømme om at lægge nøjagtige positioner ud på nettet. Jeg tror, at der er mange andre, der har det på samme måde. informationerne udveksles i høj grad med mund til øre metoden, mellem folk, der kender og har tillid til hinanden.
Men der er naturligvis ingen lov, der forbyder at lægge positioner ud på nettet,
Jeg har selv oplevet at se fine voksesteder på Møns Klint spoleret af grimme opgravningshuller, og jeg kunne ikke drømme om at lægge nøjagtige positioner ud på nettet. Jeg tror, at der er mange andre, der har det på samme måde. informationerne udveksles i høj grad med mund til øre metoden, mellem folk, der kender og har tillid til hinanden.
Men der er naturligvis ingen lov, der forbyder at lægge positioner ud på nettet,
Morituri te salutant
henrik
henrik
Fuglognatur.dk har observations lister. Men har det nok lidt ligesom Henrik og mange andre mht at offentliggøre for mange detaljer, men var selv svært glad for observationer af orkideer da vi var på Kreta (dog uden GPS).
Men giver da gerne fingerpeg, specielt til ikke truede lokaliteter. For det er noget specielt at se orkideer i naturen, samt at finde dem selv. F.eks. anbefaler jeg gerne en tur til Hedeland (gammel grusgrav med mængder af orkideer).
Men giver da gerne fingerpeg, specielt til ikke truede lokaliteter. For det er noget specielt at se orkideer i naturen, samt at finde dem selv. F.eks. anbefaler jeg gerne en tur til Hedeland (gammel grusgrav med mængder af orkideer).
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk