Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Baltisk gøgeurt ?

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Baltisk gøgeurt ?

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 15/6/2010 kl. 23:10

Endeligt passede tingene sammen, jeg kom forbi stedet hvor baltisk gøgeurt står, samtidigt med at de blomstrede.
Her er så billederne fra turen.
Man har inden for det sidste ændret navnet på den, jeg har ikke fået det nye navn, men det skulle være en orkide der ellers kun vokser i Holland, der må være nogle trækfugle der har medbragt nogle frø, ellers har jeg ikke nogen forklaring på det.
Vedhæftede filer
P1011205.JPG
P1011205.JPG (45.52 KiB) Vist 7355 gange
P1011207.JPG
P1011207.JPG (44.28 KiB) Vist 7355 gange
P1011201.JPG
P1011201.JPG (47.92 KiB) Vist 7355 gange
Hans J.
Rødovre

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 15/6/2010 kl. 23:12

Men sjot er det altid når sådan noget sker.
Den har nogle karakteristiske pletter.
Vedhæftede filer
P1011225.JPG
P1011225.JPG (36.87 KiB) Vist 7354 gange
P1011223.JPG
P1011223.JPG (28.8 KiB) Vist 7354 gange
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 15/6/2010 kl. 23:48

Flotte planter, de må da også gerne blæse til Århus og omegn. Den skulle nu hedde ringplettet gøgeurt, som du vil kunne læse om her: http://www.fugleognatur.dk/forum/show_m ... ForumID=12 . Der er så yderligere henvisninger på fugleognatur.dk, hvor der kan læses mere om det navneskifte.
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 16/6/2010 kl. 00:34

tak for linket, der er nu ikke gravet så volsomt i området, som antydet i indlægene på linket, vi så da rigtigt mange, jeg tror der er over tusind i området.
Sjovt nok fand vi ikke andre i området end en enkelt afblomstret Ægbladet fliglæbe.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/6/2010 kl. 01:08

Det var da en dejlig masse planter, der er dukket op der. :wink: Jeg har også været på en håndfuld frilandsorkideture de sidste par uger, og, jeg må sige, at på nær et sted, så har orkideerne haft ufatteligt godt af denne vinter. Måske har de undgået at rådne, som gennem den normale danske vinters sjap, frost og tø, denne vinter har muggen ikke haft mulighed for at ødelægge de nye skudbaner. :roll:

Det eneste sted, hvor de var i kraftig tilbagegang er p.g.a. manglende græsning. Nu, hvor kommunen ellers har sat parkering forbudt skilte op i den side, hvor de har stået helt ud til asfalten, så bilerne ikke maser dem, så er græsset mm blevet så høj inde ved mosen mellem Søften og Hinnerup, at de fleste orkideer er skygget væk. :twisted:

Måske får jeg sat lidt billeder ind fra mine ture i det fri i næste uge, når endnu en er vel overstået på fredag, og weekenden er ovre. Frueskoene i Rold Skov står flot lige nu, måske kan se stadigvæk ses i næste weekend, hvis nogen skulle komme på de kanter. Igen, var der mange flere blomstrende planter, end sidste år. :P De er godt en uge senere på den, end de plejer, p.g.a. den lange vinter. Den første røde hullæbe samme sted var til gengæld tidligere på den, den havde 3 bristefærdige knopper. :wink:
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 16/6/2010 kl. 23:56

Ja det er også mit intryk at det er et rigtigt godt år for orkideerne i år, det er længe siden jeg har set så mange blomstrende som her i år. :lol:
Hans J.
Rødovre

Besvar