Så må jeg vist hellere få lavet lidt oprydning nu. Jeg kontaktede jo Jan Larsen, om han mente, det var sildig gøgeurt, der var på billederne, men, i stedet for at svare, så foreslog han, at vi drog derned for ved selvsyn at besigtige dem. Ud over min formand, så kom min forkvinde også med på turen, så jeg havde to kompetente frilandsorkidefolk med i fredags.
Jan havde været dernede for et par år siden og set dem, så, dem skulle vi nok finde. Da vi stadigvæk manglede et stykke til hans oprindelige observationer, så faldt vi over de første par stykker. De var der ikke sidst!
Nå, vi fortsatte, og det gjorde de silgige gøgeurt nu også, de stod jo nærmest over det hele, på stien, ved stien, i lysningerne, mellem træernes mørke skygger, så, hvis ikke Jan var forvirret, inden vi gik derind, så var han det derinde. Det ville nok være løgn at skrive, at der er i hundredvis af denne art derinde i skoven, men i tusindvis vil være meget mere rigtigt. De er den største "ukrudsplante", både størrelsesmæssigt og antalmæssigt i store dele af den ende af skoven, det er imponerende.
Og, så vender jeg lige tilbage til dine billeder, Irma, selvom jeg allerede har sladret til dig. Under forudsætning af, at orkideen er blevet korrekt identificeret oprindeligt, så er det sildig gøgeurt, der er på dine billeder. Selvom der er en trelappet læbe på dem alle.
De var meget ensartede i farverne, og de fleste overgik dette eksemplar i antal blomster og knopper, men, ikke med små orange edderkopper på. Det er først hjemvendt, at jeg kan se, den er på flere af billederne fra denne blomst. Måske jeg snart skal til at bruge briller, mens jeg går rundt derude i naturen!
Dette er et meget mere gennemsnitligt antal knopper på stilkene.
Helt måle sig med tidslen bagerst, kan de ikke, men, nogle er kæmpe store.
Her godt overbelyst inde i skovens dyb kan det vist godt anes, at der står mange på spring, for at åbenbare deres blomster.
Hvor der er en lysning i den del af skoven, er dette næsten mere reglen end undtagelsen.
Hvis de fortsætter den fremgang de næste år, så vil man kunne se en lyselilla plet nær Give oppe fra månen, når de blomstrer!

Udenfor skoven nær museet står der pomerans høgeurt på markerne i hobetal, desværre var de klappet sammen denne dag, ellers havde deres orangerødbrunlige blomster været næsten ligeså imponerende som orkideerne at kikke på.
Så vil jeg lige gøre denne dag færdig, for, vi fortsatte vores færd, nu vi alligevel havde misset aftensmaden for længst. Vi drog videre mod Kulsø, ikke frygteligt langt fra Give. Vi passerede et lille vandløb, og, så vendte vi bilen. Der stod trevlekrone langs vandløbet, og, det er en god indikator på, om der kan være orkideer. Ikke tjærenelliker, er de der, så er der som regel ingen orkideer.
Så, vi måtte en tur ud af bilen, og hen langs bækken.
Den er jo smuk, med alle sine trevler og pjalter.
Og, som forventet, så fandt vi en maj-gøgeurt derovre på den anden side. Jan var lige derovre, men, ikke noget at skrive hjem om, så, jeg nøjes med at skrive til jer! Den står lige i midten af billedet.
Så kunne vi fortsætte mod Kulsø, og der kom vi hurtigt til en stor højmose, med hængesæk og det hele. Der stod rundbladet soldug i tusindvis, desværre kan jeg ikke vise jer dem, jeg glemte at få taget billeder af dette smukke syn.

Nå, nu er det så heller ikke orkideer, så, I tilgiver mig vel!
Jan havde været forbi for nogle få år siden, og, derinde lige før broen mellem de to søer, imellem de store træer, der stod nogle få maj-gøgeurt,......., fortalte han. Vi fandt nu aldrig træerne, for, de var blevet fældet, og, som det så ofte går, når der bliver lysnet i skoven, så kan det straks ses på orkidebestanden. Så, vi fandt ikke et par stykker, der var vel omkring 100, og, var sildig gøgeurt blandt kæmperne i skoven i Give, så ville de her have hørt til miniorkideerne. Der var nogle stykker helt i sin egen dimension, men, her er først lidt andre billeder derfra.
Her stod træerne i sin tid, nu var der ret åbent, og, her stod orkideerne så mere eller mindre spredt ud over hele området. Tilfældigvis er jeg vist kommet til at tage billedet der, hvor der stod pænt mange!
Ja, en maj-gøgeurt ligner jo sig selv, ikke til at tage fejl af, så, her kommer der lige en orkide mere.
Som skrevet, en orkide, nærmere en gøgeurt, arten, ja, det kan jo være så meget, så, navnet vil jeg ikke klods i.
Her er så en af kæmperne.
En ganske almindelig mobiltelefon til sammenligning, da ingen af os må gå med tændstikker. Og, det var så ikke den eneste i den størrelse. Der står så også trevlekrone her!
Der skulle have stået andre spændende planter på den anden side af søen, men, der var der til gengæld groet helt til, så, på vej tilbage måtte vi nøjes med at kikke lidt på sørene.
Det er da vist tæt på at være i skovens dybe stille ro. Til gengæld ventede vi forgæves på Nessies søster, eller, var det mon Godzilla, der var tæt på at stikke hovedet op?
Der var et gedigent uro nær broen til den anden siden, men, det var vist bare bølgerne fra to forskellige retninger, der interfererede.
Vi skulle have været endnu et sted i nærheden, men, dertil havde vi været nogle drys, bare fordi vi faldt i svime over de to første steders orkiderigdomme.
Så, mens solen nærmede sig en velfortjent nattelur, så kørte vi hjemad igen. Det blev til meget sent aftensmad!