Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Møns klint revisited

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Møns klint revisited

Indlæg af angatyr » 12/7/2010 kl. 22:23

Nu har jeg andetsteds udbredt mig om Geocenter Møns GPS liste over orkidevoksteder - så jeg var næsten nødt til at tage derned og afprøve listen :)

Horndrager - denne lokalitet kendte jeg i forvejen. Vi besøgte den bl.a. i 2008 på SOKs tur.
Billede

Næste punkt på listen var tyndakset gøgeurt. Den er jo afblomstret nu, så vi måtte lede efter frøkapsler på det angivne sted. Mon ikke det er disse? Vi havde ikke fundet dem uden GPSen :roll:

Billede

Derefter fulgte vi ruten fra turen i 2008. Vi passerede stedet, hvor vi fandt en enkelt rød skovlilje dengang - men i år var der ingen. Derefter videre til en godt skjult lokatlitet, som Hans Hinke viste os i 2008. Den er svær at finde, så til alt held havde jeg markeret den på min GPS - den er nemlig ikke med på Geocenterets hjemmeside.

Her var der en del flotte eksemplarer af rød hullæbe.

Billede

Og i nærbillede:

Billede

Der skulle også være storblomstret hullæbe og skovhullæbe her. Nu er jeg ikke specielt skarp til frilandsorkideer - og slet ikke, når de ikke blomster. Men dette er et gæt på storblomstret hullæbe:

Billede

Og skovhullæbe:

Billede

Når det nu fejlede med rød skovlilje, måtte vi prøve en af Geocenterets lokaliteter. Den viste sig at ligge 100m fra rastepladsen, hvor vi spiste i 2008 - og også i år, for den sags skyld. Der var bid - mange flotte planter:

Billede

Til slut kørte vi til Høvblege og kiggede på sumphullæber. På trods af, at jeg havde en nøjagtig postion på GPS fra sidst, fandt vi kun 2. Det hører med til historien, at det var stegende hedt og lummert. Vi var rigtig trætte og udmattede og måtte slås med kvæget om pladserne i skyggen :shock: Jeg er sikker på, vi havde fundet flere, hvis vi bare orkede at lede.

Billede

Så mange var ordene - husk, I kan nå det endnu.....
Morituri te salutant

henrik

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 13/7/2010 kl. 00:48

Tak for en gennemgang af den gamle rundtur.
Jeg nåede ikke til Møn i år ( ferie med unger der er kommet og gået )
Men som du kan se andet sted har jeg dog været på et par orkideture. Det har jo været et helt utroligt år for Gøgeurterne, jeg har aldrig set så mange. Det lyder på dit indlæg som om det ikke har været helt det samme for de andre arter.
Hans J.
Rødovre

Besvar