Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Frø på reginae

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Frø på reginae

Indlæg af Irmaline » 6/8/2012 kl. 10:39

Jeg har en Cyp. reginae der har sat 4 frøkapsler er de nemme at få til at gro og hvad skal man så dem i ? :roll: :roll:

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 6/8/2012 kl. 13:15

Jeg kan da fortælle, at Skipper Madsen i år fandt en masse nye små Cypripedium i sit havebed. De kan kun være kommet der ved at så sig selv. Så mon ikke det kan lade sig gøre :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 6/8/2012 kl. 13:40

Skulle du være heldig, at have de rette svampe i haven, som de kan spire sammen med, så er det absolut den letteste måde at så dem på.

Ellers skal de først ligge 12-24 timer i 5-10% sukkervand, overfladestereliseres i 3% klorin i en halv time, efter optagning dryppes med brintoverilte, og for Cypripedierne en gang i, er det 5% saltsyre i muligvis 5 minutter, da netop mange i denne slægt har nogle tykke hinder på kapslerne, som er beregnet på at beskytte frøet, mens vinterstormene raser, og de langsomt høvlet hinden af hen over sne- og isdækket, hvor mange lever, det sterile medie, de skal spire i, stiller større krav til de hjælpestoffer, mediet skal indeholde, end mange andre orkidefrø, for at kunne spire, alt foregår sterilt, ellers bliver det hele grønt af mugsvampe med det samme, et mørkt sted en halvt års tid, så skulle de måske være tæt på at kunne spire, hvis jeg husker rigtigt, og, frøene ikke er sterile. :roll: Så, naturmetoden er vist muligvis den langt letteste. :wink:

God arbejdslyst til dig, Irma! :lol:
Mvh Egon

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 6/8/2012 kl. 20:50

Pu ha ja jeg tror også at jeg lader vorherre ordne det håber der er de rigtige svampe :lol: det andet har jeg vist ikke hverken tid /tolmodighed eller julegaver til :roll:
Men tak for svarene :)

Besvar