Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad skovbunden gemte (1)

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Hvad skovbunden gemte (1)

Indlæg af Tranlampe » 5/6/2007 kl. 16:15

Her midt i eksamensperioden kan det være en rigtig god idé at lufte hovedet med jævne mellemrum for at sikre, at inspirationen ikke forsvinder, når der skal laves 20 eksamensspørgsmål. Derfor idømte jeg mig selv og mine katte en gåtur lige over middag i dag.

Normalt går vi til stranden, men i dag gik vi den modsatte vej ned til et lille, bitte stykke skov, der ligger 5 minutters gang fra, hvor jeg bor. Jeg kommer der ikke så tit, for der er temmelig uvejsomt - ét hjulspor tværs igennem og ellers kun nogle dyreveksler, der kræver, at man må kravle en del over eller under grene og væltede træer. Pludselig får jeg øje på en blomst, der (selv med mit meget ringe kendskab til vilde orkideer) kun kan være en gøgeurt. Hurtigt hjem efter kameraet, men som disse billeder tydeligt viser, er hverken kamera eller fotograf noget at råbe hurra for.

Under alle omstændigheder mener jeg, at jeg vha. http://www.fugleognatur.dk kan identificere den som en Skov-gøgeurt (Dactylorhiza maculata ssp. fuchsii), og jeg så en hel del planter omend kun den ene blomst.
Vedhæftede filer
Dactylorhiza_blomst.jpg
Skov-gøgeurtens blomst
Dactylorhiza_blomst.jpg (35.29 KiB) Vist 7796 gange
Dactylorhiza_blade.jpg
Skov-gøgeurt uden blomst
Dactylorhiza_blade.jpg (56.22 KiB) Vist 4842 gange

Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 6/6/2007 kl. 20:23

Som nedenstående billeder gerne skulle bevidne, så hjalp det, at jeg fik et bedre kamera med på orkidejagt i dag. Fotografen er dog stadig den samme, så der er ikke tale om mesterværker.

Jeg håber, at nogle af I garvede orkidioter ud fra dagens mere skarpe skud kan hjælpe mig med at afgøre, om det er en Skovgøgeurt eller ej. Jeg fandt masser af planter (ca. 100), men selv efter en grundig afsøgning lykkedes det kun at finde et eksemplar i blomst. Jeg var endda omhyggelig med at kigge ned i centeret på samtlige planter jeg fandt for at se, om der var blomsterstande på vej, men uden held.

Hvor længe holder gøgeurternes blomster sig? Hvis der dannes frøstande efter blomstring, er det så tilladt at "høste" dem, eller svarer det til at fjerne planter (frøene er jo potentielle planter)?
Vedhæftede filer
Skovgoegeurt_Dactylorhiza_maculata_03.jpg
Nærbillede af gøgeurtens blomster.
Skovgoegeurt_Dactylorhiza_maculata_03.jpg (76.17 KiB) Vist 4827 gange
Skovgoegeurt_Dactylorhiza_maculata_02.jpg
Blomsterstanden hos en gøgeurt. Den lyse farve er meget tro mod blomstens farve i virkeligheden.
Skovgoegeurt_Dactylorhiza_maculata_02.jpg (80.66 KiB) Vist 4821 gange
Skovgoegeurt_Dactylorhiza_maculata_01.jpg
Gøgeurt (måske Skov-) i fuld figur
Skovgoegeurt_Dactylorhiza_maculata_01.jpg (125.21 KiB) Vist 7765 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 7/6/2007 kl. 00:03

Jeg vil mene, at de vil forsøge at holde blomsterne indtil de er befrugtede, og så visner de hurtigt ned, så det afhænger af, hvornår bien finder den, og er det en semi-alba, så kan det jo være, at den mangler nogle af de ultraviolette markeringer, som bierne kan se, og det kan betyde, at den ikke er så interessant at bestøve som normalformen. Men en skovgøgeurt, det vil jeg stadig mene, at det er med den lange midterflig på læben.

Med hensyn til orkideerne, så er det forbudt at fjerne så meget som et blad fra dem. Alt, er fredet, alle arter, og alt plantemateriale fra dem, og dermed også frøene. Så du må forsøge at få en på anden vis.

Mvh Egon.

Besvar