Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

2 blade og så går den i stå!

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
Lars V. Hansen
Geografisk sted: Vanløse
Kontakt:

2 blade og så går den i stå!

Indlæg af Lars V. Hansen » 30/6/2007 kl. 12:53

De sidste 3 år har jeg eksperimenteret med Dactylorhiza (hovedsageligt) i min have.
Dels er de plantet i 100 pct grov spagnum sammen med rhododendron, dels er de plantet i en blanding af grus, leca, havejord og grov spagnum.
Næsten alle planter kom op i år, og nogle blomstrer fint, men de fleste (i begge jordblandinger) sender et par blade op og ser fint sunde ud, men går i stå og efter nogen tid visner bladene.

Har i nogen forslag?

MVH Lars
Lars V. Hansen
www. piphansen.dk

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 30/6/2007 kl. 23:07

Hej Lars,

Jeg har ikke gode erfaringer med Dactylorhiza mellem Rhodoerne. Almindelig havejord fungere fint her ovre på den anden side af Damhussøen.

Jeg tror dine planter er kommet til at få det for tørt sidste sommer. Nogle af mine D. majalis gror i fuld sol, og jeg vandede dem ikke under sidste sommers tørke. De opfører sig ligesom du beskriver, hvorimod dem, der står lidt fugtigere, har klaret sig fint. Et Rhodobed er en meget tør affære, da Rhodoer er meget tørstige.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Lars V. Hansen
Geografisk sted: Vanløse
Kontakt:

Indlæg af Lars V. Hansen » 1/7/2007 kl. 11:05

Hej Lars B!

Tusind tak for dit svar, jeg tror mine næste forsøg vil omfatte omplantning til Vanløses havejord, som vel er lige så god som den i Rødovre 8)

Det kræver dig jeg kan finde et sted hvor den :evil: skvallerkål ikke har fat!

Mange hilsner Lars
Lars V. Hansen
www. piphansen.dk

UlrikaS
Geografisk sted: Sala, Sverige

Indlæg af UlrikaS » 7/7/2007 kl. 20:07

De Dact. som växer i naturen häromkring tycks alla vara kalkgynnade. Så jag odlar mina i vanlig trädgårdsjord med exta humus tillsatt i form av kalkad barkmull, men kalkad sphagnum fungerar säkert lika bra som tillsats.

hansolav

Indlæg af hansolav » 24/7/2007 kl. 22:30

Pas på med at kombinere planter der er lidt sarte med Rhododendron. De fleste Rhododendron udskiller fra bladene et stof der hæmmer andre planters vækst.

Ganske smart af Rhododendron...

/Hans Olav

Besvar