Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

bedste tid til at flytte orkideer

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

bedste tid til at flytte orkideer

Indlæg af Karen » 28/9/2007 kl. 17:00

vi står overfor at skulle flytte indenfor det næste ½ årstid.

Jeg ville gerne tage nogle af orkideer med os. Vi har primært Dactylorhiza, og en enkelt Cyp regina (3skud) og måske en Epipactis. Vil det bedste være at grave dem op nu og sætte dem i potter.

Nogle tips til den bedste fremgangsmetode?

Hvad med min Arisaema candida (eller hvad den nu hedder), den kommer helt sikkert for sent op til at jeg kan nå at finde den igen. Eller jeg håber da snart at få solgt, men vi har lige et nyt hus der skal sættes i s tand inden vi overhovedet kan overveje at flytte ind.

Flytningen vil også betyde at jeg vil være mindre tilstede på forumet, men jeg stoler på at I vil opføre jer pænt, og ikke mindst hjælpe hinanden. Så bare fortsæt som I plejer, så skal det nok gå.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 28/9/2007 kl. 22:47

Hej Karen,

Ifølge bøgerne kan man flytte både efterår og forår. Personligt har jeg kun flyttet om foråret og det går fint med Dactylorhiza. Mine CYpper er købt og sat om forpret, så mine erfaringer siger vent.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/9/2007 kl. 23:51

Hej Karen.

Der er nogle ting, der både taler for nu, og til foråret. Var det svar nok? :lol:

OK, din Arisaema candidissimum ville jeg nok tage op nu, enten sætte den i en potte, eller lægge den køligt, tørt og mørkt, som du ville gøre med knoldbegonier, da den vil blive svær at finde til næste år. De andre har jeg ikke forsøgt, hverken at flytte eller holde i potter, så dem vil jeg ikke give andet råd om, end, at normalt, så må man vist ikke grave planter op, når først folk har været ude og kikke på huset, som er til salg. Om det er en uskreven regel, eller den er regelret, det har jeg ingen anelse om, men det siges, så måske skal du lave en aftale med de nye. Men, er du overhovedet sikker på, at du kan finde planterne om et halvt års tid. Det er april måned, du senest skal flytte til, og der er det vel sparsomt, hvad der er kommet op. Så skal du i hvert fald have styr på, hvor de er i jorden. Og kan du overhovedet komme i jorden til den tid pg.a. frost? :roll:

Men ellers overvintrer de vel bedst i jorden, så som Lars skriver, er der måske noget der taler for foråret. Håber, du er mindre forvirret over planteopgravningen end jeg er. :lol:

Mvh Egon.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 29/9/2007 kl. 08:08

Vi har netop sat til salg, så det er med at have is i maven men det nye står tidligst klar til maj, så vi har lidt tid at løbe på, men der er nogle enkelte ting som vi gerne vil have med. Så det er bare med at komme ud med en plante skovl og lave en let udtynding.

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 1/10/2007 kl. 11:27

Som egon siger, så ville jeg også grave arisemaen op nu. og enten lægge den mørkt og tørt eller osse i en potte, så skal den nok komme igen næste år. Med dine epip. og dac. er det jo om foråret at man graver dem op og deler dem, så derfor vil det være det mest rigtige at vente dertil. Men hvis du nu skulle flytte midt i frostperioden alligevel, er det jo svært, så ville jeg måske overveje at grave dem op nu og potte dem. Med hensyn til din cyp. ved jeg det ikke, men mener faktisk jeg har læst i en tråd herinde, om en som havde held med at flytte sine.
MVH

Tonni

Bo
Geografisk sted: Nord for Roskilde

Flytning af orkideer

Indlæg af Bo » 1/10/2007 kl. 22:54

Hej Karen

Jeg er 100 % udenfor-orkide-dyrker.
Vi handler med orkideer nu og frem til april måned. De kan sagtens flyttes i hviletiden, både Cyp. Epi. og Dac.'eren. Orchis er ved at være sidste chance, flere af dem er ved at spire nu. Dactylorhiza er faktisk letteset at fytte når den blomster, da den nye knold derved ikke bliver beskadiget, da den er meget mere kompakt, næsten uden rødder. De har meget lange rødder nu. Jeg har lige flyttet en klump nu, pga. pladsmangel og rødderne er lange og friske. Men med forsigtighed går det.
Orkideer i potte vil jeg aldrig anbefale, da vandet ikke kan løbe fra og der altid vil være en manglende gennemstrømning af væde, som der er i jorden. Nogle vil helt sikker rådne. lad dem stå udenfor og gør opmærksom på evt. købere at de planter ikke indgår i handlen, det er fuldt lovligt. underret ejendomsmægler, og lad planterne stå til foråret og flyt dem der. Husk at mærke dem af nu....

Held og lykke.

Mit råd til alle er at de ikke skal være bange for at dele deres orkideer, slet ikke hvis klumperne er blevet store. Dette gælder også for Cyp. Det er lige før at jeg bruge en spade eller økse til at dele de store klumper, da deres rodnet er meget kompakt. Del i tide og chancen for flere planter er størrer.

Med venlig hilsen

Bo

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 2/10/2007 kl. 19:59

Tak Bo

Jeg vil så nok vente lidt. Skov gøgeurten trænger rigtig nok efterhånden til deling, så noget får lov at bliver og en del kommer med. Den er jo så dejlig nem. De andre er knap så store så dde kommer med som hele stykker.

Anacampis pyramidalis har jeg ikke set hele sommeren, den er jo lidt omvendt i rytmen, så er nu eller foåret bedst for den?

On nej jeg er ikke vild med potter, de skal jo passes og er ekstra udsatte for frost.

Bo
Geografisk sted: Nord for Roskilde

Indlæg af Bo » 10/10/2007 kl. 12:02

Hej Karen

Anacamptis er begyndt at vokse nu. Så jeg ville flytte den NU, inden rødderne bliver for store. Ellers vente til maj-juni når den står i blomst og frem til oktober. Resten af tiden vil jeg tro den er for sårbar......

Du må få dig et "feriested" til dine planter. Har du ikke en bekendt med god plads i haven hvor de kan flyttes til nu og igen i løbet af 2008 når du er kommet på plads? For så er det hele overstået på en gang og du har vel en smule mere ro i sindet. (Du kan sagtens lån 1 eller 2 kvadrat meter hos mig)

Med venlig hilsen
Bo

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 10/10/2007 kl. 20:10

Har lige fældet et par træer på den nye grund, som skal danne kanterne på et midlertidigt bed, men primært til surbunds planter. Vi flyttere dog tidligst permanent til maj, så måske planterne er mest sikre her, for der er dræbersnegle på den nye grund.. :(

Men tak for tilbudet :)

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 11/10/2007 kl. 07:24

uha ja, de er nogle bæster, der kan tage livet af alle vores elskede planter.
MVH

Tonni

Besvar