Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Køb og salg af orkideer

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
Bo
Geografisk sted: Nord for Roskilde

Køb og salg af orkideer

Indlæg af Bo » 10/10/2007 kl. 12:17

Hej alle frilands orkide-dyrkere.

1. nu synes jeg at det er tid til at opgraderer lidt på de udendørs orkideer... give lidt modspil til de tropiske.
Jeg har orkideer i vinduskarmen, men mere fordi de er lettere end så mange andre indendørs planter og blomsterne er noget for sig. Men mit hjerte og interesse ligger klart på de hårdfører og semi-hårdfører.

Jeg har kendskab til mange interessante links og handelssider og vil høre om der er nogen der er interesseret i mere udførlig kommunikation
:o)
evt. være med til at tage planter hjem fra USA. Jo flere jo bedre da omkostningerne ved ansøgninger bliver billigere jo flere vi er.
Hvor mange er vi på forum der interesserer sig primært for de udendørs?

Jeg er meget interesseret i tips og triks fra andre, interessante hjemmesider, åbne haver, general info etc.
Håber på lidt respond.

Med venlig hilsen
Bo

P.S. Der er flere der har spurgt mig om jeg sælger. Nej, mine planter sælger jeg ikke. Bytter gerne og vil gerne guide folk til steder hvor de kan købe orkideer.

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 10/10/2007 kl. 16:06

Hej Bo,

Jeg er begyndt at interessere mig mere for hårdføre eller næsten hårdføre, og kunne da godt være interesseret i at udveksle erfaringer. Hvad havde du i tankerne?

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 10/10/2007 kl. 16:09

Hej Bo.

Jeg er absolut ikke med på den værste, men dette vil jeg da gerne være med til. Mit hjerte banker både for de tropiske og de hårdføre, så jeg vil da gerne høre lidt mere om, hvad du har i ærmerne. Er der nogen speciel grund til, at det skal være USA, der er jo også gartnerier i EU, som sælger disse planter, og så er det uden diverse omkostninger til papirer mm. Men du har måske gode erfaringer derovre fra? Eller har de et lavere prisniveau, eller hvad er det, der trækker derfra?

Men kan du få en import op at stå, så er jeg med på den!

Mvh Egon.

Brugeravatar
Alexcpdk
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Alexcpdk » 11/10/2007 kl. 18:46

Hej Bo, jeg har også stor interesse i de hårdføre orkideer... men er stadig meget ny på området. og ville da måske også gerne have en plante eller to med, fra en import, hvis dette bliver aktuelt...

en anden ting, som jeg måske er lidt sent ude med... jeg har ikke fået afdækket mine cypper og pleione endnu. hvordan gøres det bedst ?
de står i en veldrænet sphagnum planding, med bøgeblade, perlite, kattegrus osv.
Med venlig hilsen
Alexander Dittmer

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 11/10/2007 kl. 21:13

Hej Alexander,

Jeg dækker ikke mine udendørs Pleione for efter jul (Jeg har ikke noget gran før juletræet er slagtet). Det samme med cypperne, men jeg har knap så mange års erfaring med dem.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Alexcpdk
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Alexcpdk » 11/10/2007 kl. 22:32

Hej Lars.

Det er jeg meget glad for at høre :) troede det kunne være at rødderne allerede var begyndt at rådne.

Troede de skulle afdækkes om efteråert pga. det våde vejr.
men det er hvist også det tidlige forår, der er det værste pga. svingene temprature ?

Men gran er bare udemærket til afdækning ?
Med venlig hilsen
Alexander Dittmer

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 12/10/2007 kl. 00:00

Hej Alexander,

Du har fuldstændig ret: de kan ikke tåle for meget væde om fødderne og burde dækkes af med diverse vandafvisende materialer. Det ved mine planter bare ikke. Jeg orker ikke at lægge plader og rockwoolmåtter ud, sikre dem mod at blive blæst væk, samtidig ned at der skal være tilstrækkelig ventilation under dem, osv. Selvfølgelig er der røget en del pleione på den konto, men nu har nogle fundet sig tilrette med de fprhold, jeg kan tilbyde.

Jeg har igennem nogle år smidt den rest af bulbiler, jeg har tilovers, når jeg er træt af at plante Pleioner om foråret, ud i surbundsbedene. De fleste får aldrig tilstrækkelig fat til at overleve den første vinter, men her og der har de etableret sig. Det er nok derfor, de kan klare den behandlig de får, for de får først dække, når de lave så store blade, at jeg lægger mærke til den.

Som et koriosum kan jeg fortælle, at jeg fandt en Pleione i en potte med en Yuccalilje. Den står i almindelig havejord og Pleionen må være en bulbile fra sidste eller forrige år, hvor potten hr stået under mine Pleioner. Den burde ikke kunne gro i den jord, og havde helt sikkert ikke overlevet, hvis jeg havde plantet den der.

Med venlig hii
Lars Bagge

Lars V. Hansen
Geografisk sted: Vanløse
Kontakt:

Indlæg af Lars V. Hansen » 12/10/2007 kl. 01:39

Hej Bo og I andre!
Det lyder spændende med en import, jeg vil meget gerne høre nærmere.
Jeg følger lige tråden med vinterdækning op med et spørgsmål til jer der har mere erfaring. Jeg købte i august 3 Anacamptis pyramidalis. Medio september skød de med 3 små blade (hver), hvilket vistnok er normalt for den art, ikke?
Bør de vinterdækkes inden der kommer frost, eller kan jeg som Lars B, vente til juletræet er slagtet?
Normalt er det vel grise der slagtes til julen - men kan de bruges som vinterdække? :D
Undskyld

Mange hilsner
Lars V. Hansen
Lars V. Hansen
www. piphansen.dk

Lars V. Hansen
Geografisk sted: Vanløse
Kontakt:

Indlæg af Lars V. Hansen » 12/10/2007 kl. 01:52

Undskyld, jeg kom i tanke om et godt link jeg har haft stor fornøjelse af, jeg synes jeg vil dele den erfaring med jer andre.
http://www.lidaforsgarden.com/Orchids/index.htm

MVH Lars V. Hansen
Lars V. Hansen
www. piphansen.dk

Wande54
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Indlæg af Wande54 » 12/10/2007 kl. 09:05

Jeg er også ret interesseret i at erhverve nogle flere frilandsplanter, især nu hvor vi har købt et dejligt lille hus på landet - og får 2300 kvm til rådighed.

Jeg har gennem flere år dyrket plettet gøgeurt, men efterlod dem ved en flytning for 4 år siden.

Lige nu har jeg "måske" 3 gøgeurter, 2 Pleione og 1 Bletilla/Bletia.
Jeg skriver "måske", for da vi fik en hundehvalp så forsvandt nogle af dem. Han har en mani med at æde plasturtepotter, og mine gøgeurter stod i nedgravede plastpotter for at give dem forskellige jordblandinger.

Jeg er meget interesseret i Cypripedium calceolus men de er svære at finde til rimelige priser.

Da jeg er medlem af Alpine Garden Society, har jeg ved flere lejligheder set orchidee frø på deres frøauktioner, og nu var jeg heldig at få nogle af dem. De ligger trygt i køleskabet til jeg finder ud af at så dem rigtigt.

Mvh - Steen

Besvar