Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Import Thailand hvordan ?

Har du et godt link til en hjemmeside, der handler om orkideer, så del den med os andre her.
Besvar
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Import Thailand hvordan ?

Indlæg af Sus » 10/8/2008 kl. 09:46

Er her nogen der kan fortælle mig hvordan det foregård hvis man impoterer feks. 200 planter 3-4 års blomster dygtige.

Fra Thailand ?

Jeg har fundet en side der reklamerer med angro priser with CITES and health certificate.

Vanda coerulea
natural form omregnet : Omregnet DKK 34,50 pr. plante

MEN så tænker jeg jo kommer der ikek en eller anden afgift på eller hvordan er det nu lige det er med det der import ?

http://natureproducts.net/products/orchids.html

Nu kan jeg jo ikke bruge 100 af den samme plante og det er heraf priserne kommer...men jeg tænkte vi måske kunne finde ud af hvor meget det feks. koster at få 300 planter (3 forskellige slags) til DK fra Thailand inkl alle udgifter. Og så evt. købe sammen ?

Jeg mener 34 kr. pr plante VS 365 ,- pr plante...jeg har meget svært ved at tro det koster 300 + pr plante i transport og told. Slet ikke hvis der er helse papire på planterne fra sælger af....
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 10/8/2008 kl. 10:40

Hej Sus.

For det første, så ville jeg nok lede lidt videre på internettet og finde et nurseri, hvor du kan købe dem enkeltvis. Fællesimport kan sagtens lade sig gøre alligevel, uden det bliver meget vandskeligere af den grund.

Jeg har tidligere skrevet lidt om, hvad det indebærer at importere, og nu skal jeg lige se, om jeg kan finde det igen, så kan jeg lave et link til det gamle indlæg. Hov, der var den jo, det er en, der hedder SUS, som jeg tidligere har givet et svar. Hun bor da vist i dit nabolag! :lol: Her er linket: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=914.

Jeg fik oprindeligt en mail fra Brian Larsen, Plantedirektoratet, da han er en af de vist to, der har med orkideerne at gøre, og er du medlem af SOK, så kommer han faktisk til det næste møde:

Foredrag om regler ved planteimport (SOK)
Tirsdag d. 9. September 2008 kl. 20:00

Han kan fortælle dig, om dine hybrider skal have Cites-papirer, men de skal nok gennem dem under alle omstændigheder, så det eneste, du muligvis slipper for af udgifter er måske Cites-papirerne i Thailand. Jeg kan fortælle, at momsen for orkideer var for 2 år siden 9,6%, som skal betales sammen med 25% moms, ikke af planternes oprindelige pris, men af prisen på planterne, eventuelle Cites, sundhedscertificater, fragt, pakkeomkostninger og deklareringspapirer i Thailand, så det er lige en trediedel oven i totalprisen. Her er, hvad jeg skal betale for de forskellige tillægspriser fra Indien: Cites og sundhedscertificater mm: 60$, leveringsomkostninger fra gartneri til lufthavn: 60$, bankvekslingsgebyr: 30$, speditør i Indien: 70$, luftfragt 270$, alt i alt 490$, så kommer planternes pris oveni, så 33% moms og told, og så skal SAS Cargo have et par hundrede kroner for deres ulejlighed med at tømme flyet og opbevare kasserne til du henter dem i en hangar. Som jeg skrev i det viste link, så skulle plantedirektoratet have 806 kroner for 2 år siden, det er så med moms, så det er prisen, med mindre den er steget siden. Det finder jeg muligvis ud af om en måneds tid. Så kommer de 300 orkideer forhåbentlig, som jeg skulle have haft i begyndelsen af maj, og som jeg bestilte i december sidste år.

Fra du bestiller, til du får planterne kan der sagtens gå måneder, og lige nu ville jeg nok ikke gå igang med at importere, for kommer de først om et par måneder, så vil de mangle lyse timer i en grad, så det vil gå hårdt ud over dem. Mange af importplanterne kommer stort set uden aktive rødder, så de skal til at sætte nye rødder, når de når frem, og ligeledes vil de tit sætte et nyskud, for at få gang i rødderne, og efteråret/vinteren er ikke optimale tidspunkter for nyvækst. Phalaenopsis vil dog nok komme med sine gamle luftrødder, og vil muligvis alligevel sætte et par blade hen over vinteren, så de er nok ikke verdens værste importplanter at få på den årstid.

Men jeg sender lige en pb til dig, med den mail, som jeg fik fra Brian for snart 3 år siden, da jég skulle opdateres angående reglerne. Så kan du jo forberede dig på spørgamål, hvis du kommer til næste møde i SOK. Muligvis er nogle af de medsendte link forældede, og der kan være kommet nye regler, men det vil han jo fortælle om den dag.
Mvh Egon

Brugeravatar
MNervø
Geografisk sted: Kølkær v/Herning

Indlæg af MNervø » 14/8/2008 kl. 16:30

Hej Sus

Jeg ville, ligesom Egon skriver, nok lede videre. Jeg er sikker på, at det er et udemærket sted.... MEN - de er godt nok dyre !

Jeg har flere gange fået orkideer fra Thailand - ehm, måske ikke helt lovligt i forhold til hvad "importmesteren" (ja, det var dig Egon :D) skriver, men anyways de er kommet og de lever i bedste velgående.

Jeg har fundet min "orkidepusher" via ebay.com ved simpelthen, at søge på orkidenavnet og hvem der sender til DK.

I snit er jeg nok nede på noget der ligner 10 DKK pr. plante med porto. Denne pris gælder både flaskebørn og nogle stykker der rent faktisk er i blomst.

Lige hvad angår Thailand - finder du den rigtige at handle med, så vil han gøre næsten alt for at få opdrevet de planter du spørger efter. For som han så pænt skrev for et stykke tid siden, så sælger han dem til "overpris" til mig - simpelthen fordi de vader rundt i orkideer og så er de selvfølgelig ingen penge værd i Thailand.

Så god orkidejagt herfra og prøv Ebay - der er også nogle gode gartnerier i Tyskland (dog noget dyrere).

Mvh Marie

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 20/8/2008 kl. 21:37

Uhm...He he okey

Jeg har så luret et par sider ud..men kan slet ikke finde nogen inde for EU til en "okey" pris inkl alle andre udgifter end planter...

MNervø jeg har sendt dig en PB :P
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Besvar