Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
African Orchids forums
African Orchids forums
Jeg er blevet henvist til dette orchideforum som er blevet startet af Patrick Denissen i Belgien.
http://www.african-orchids.pnporchids.be/aforal/
Forummet er baseret på dyrkere og andre der interesserer sig for Afrikanske orkideer. Jeg er selv interesseret i primært Aerangis og Bulbophyllum, så det kunne være et sted at udveksle tanker og viden med resten af Europa.
Der er endnu ikke så mange medlemmer af forumet, som er nystartet her i april. Jeg håber på denne måde at være med til at vække interesse for forummet.
Venligst Erling Flyvholm
http://www.african-orchids.pnporchids.be/aforal/
Forummet er baseret på dyrkere og andre der interesserer sig for Afrikanske orkideer. Jeg er selv interesseret i primært Aerangis og Bulbophyllum, så det kunne være et sted at udveksle tanker og viden med resten af Europa.
Der er endnu ikke så mange medlemmer af forumet, som er nystartet her i april. Jeg håber på denne måde at være med til at vække interesse for forummet.
Venligst Erling Flyvholm
Det er 4. gang at Patrick starter et forum om afrkanske orkideer. Alle de andre gange har han uden advarsel eller nogen information lukket forumet, så jeg må indrømme at jeg er skeptisk. Er dog glad for afrikanske orkideer og hvis Isobyl også er med kunne det være interessant.
Hvorfra har du hørt om projektet?
Hvorfra har du hørt om projektet?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk
Man bliver bare skeptisk efter at have overtalt mange andre til at give ham en ekstra chance, hvorefter han igen lukkede og slettede det hele efter et par måneder.
Isobyls deltagelse er dog et stort plus, hun har skrevet mange gode bøger.
Stewarts nye angraecum bog må også lige anbefales. Men der er skrevet mange gode bøger.
Min deltagelse på diverse forumer er dog gået kraftigt ned, så selvom jeg selvfølgelig har meldt mig til det nye afrikaner forum (hvordan kunne jeg lade vær), så er det nok begrænset hvor meget jeg vil deltage. Men jeg håber da på det bedste, selvom dette er 4 version af AOA.
Isobyls deltagelse er dog et stort plus, hun har skrevet mange gode bøger.
Stewarts nye angraecum bog må også lige anbefales. Men der er skrevet mange gode bøger.
Min deltagelse på diverse forumer er dog gået kraftigt ned, så selvom jeg selvfølgelig har meldt mig til det nye afrikaner forum (hvordan kunne jeg lade vær), så er det nok begrænset hvor meget jeg vil deltage. Men jeg håber da på det bedste, selvom dette er 4 version af AOA.
Ja. men man kan jo blot håbe. Indtil videre er der ikke megen aktivitet på forummet. Men man må jo prøve selv at være lidt aktiv. Jeg sidder pt. og samler lidt sammen fra diverse bøger og netsider om Aérangis. Der er jo desværre ikke megen selvproduceret i det, men primært materiale samlet fra andre steder - derfor er der et mega problem med ophavsretten. Jeg vil nok primært holde det for mig selv, eller overleverer det via email til interesserede. Det kommer til at bestå af en liste baseret på Kew samt synonymer, lidt beskrivelse af de enkelte planter og dyrkningskukltur fra Aerangisnet.com samt Stewart og Isobyl' s bøger, samt lidt vellignende billeder af dem der kan findes. Altså lidt af det der er værd at vide - MEN SOM ANDRE ALLEREDE HAR BESKREVET (læs - tyvstjålet) - DERFOR PRIMÆRT TIL EGEN BRUG. Det kan man jo ikke rigtig tillade sig at oploade på et sådant forum.
Men lad os nu se hvad forummet ud- eller afvikler sig til. Det koster jo ikke noget at melde sig til.
Det er faktisk lidt spændende at se hvor mange forhandler der har planter placeret under synonymer såvel som under deres korrekte navne.
Når du forholder dig til de enkle planter - hvad tar du så udgangspunkt i hvad angår navnene??
Men lad os nu se hvad forummet ud- eller afvikler sig til. Det koster jo ikke noget at melde sig til.
Det er faktisk lidt spændende at se hvor mange forhandler der har planter placeret under synonymer såvel som under deres korrekte navne.
Når du forholder dig til de enkle planter - hvad tar du så udgangspunkt i hvad angår navnene??
Hvad mener du mhr navne, jeg er næsten altid kritisk overfor navneskilte, første blomstring og jeg måler og sammenligner med hvad jeg nu har om arten - alt for ofte viser planten sig at være noget andet og så sker det jeg ændrer navnskiltet. Alle mine planter (næsten) har et nummer og i logbogen for hver plante skriver jeg altid hvilket navn planten er købt som, der sker jo at planter flyttes lidt hist og pist. Synonymer får dog ikke altid rettet navneskiltet. Men hvad mente du helt præcist, svarede jeg og bævlede jeg bare lidt i øst og vest
?

Det jeg mener er, at hvis man går ind på Kew Monocot List, dukker der en liste op, der består af 59 arter og en lang række synonymer. Kikker man i bøger eks.: LA CROIX, ISOBYL; LA CROIX, ERIC - African Orchids in the Wild and in Cultivation kommer de frem til ialt 51 arter. En anden liste regner med 48 arter. Hvad er rigtig og hvad er forkert 
Hvad angår Kew Monocot Liste for Aerangis, kan jeg se at en del af planterne er opdaterede for den revision der er lavet af la Croix o J Stewart i løbet af slut 70'erne og 80'erne. Men de to forfattere er altså ikke enige med den liste for så vidt angår antal der hører hjemme i slægten. Men jeg kan jo selvfølgelig også rette spørgsmålet til Isobyl.
Hvad angårde forskellige forhandlere er det ofte således at eksembelvis sælger de en Aerangis clavigera, men her er alle lister enige om, at der er et synonym for Aerangis macrosentra.
Jeg er enig med dig om, at når man køber sig til en plante må man tage udgangspunkt i det den er købt som. Så kan man ved blomstring eller ved generel vækst senere forsøge at afgøre, hvad det reelt er for en plante.
Så mit primære spørgsmål er: Hvilken liste "bør" man følge når man taler om plantenavne.

Hvad angår Kew Monocot Liste for Aerangis, kan jeg se at en del af planterne er opdaterede for den revision der er lavet af la Croix o J Stewart i løbet af slut 70'erne og 80'erne. Men de to forfattere er altså ikke enige med den liste for så vidt angår antal der hører hjemme i slægten. Men jeg kan jo selvfølgelig også rette spørgsmålet til Isobyl.
Hvad angårde forskellige forhandlere er det ofte således at eksembelvis sælger de en Aerangis clavigera, men her er alle lister enige om, at der er et synonym for Aerangis macrosentra.
Jeg er enig med dig om, at når man køber sig til en plante må man tage udgangspunkt i det den er købt som. Så kan man ved blomstring eller ved generel vækst senere forsøge at afgøre, hvad det reelt er for en plante.
Så mit primære spørgsmål er: Hvilken liste "bør" man følge når man taler om plantenavne.
Nå, jeg skrev til Isobyl vedr. det samme spørgsmål omkring Aerangis og hun svarede at man bør tage udgangspunkt i Kew listen, da der er kommet flere til efter hende og Stewart's bog.
Men du har ret, man må selvfølgelig noterer den i sin liste som den er købt og sidenhend, når man bliver klogere, reviderer sin liste.
Man skal dog stadig passe på med hvad man køber. Nogle forhandler har på deres liste noteret planter både under derers korrekte navne og under deres synonym.
Men du har ret, man må selvfølgelig noterer den i sin liste som den er købt og sidenhend, når man bliver klogere, reviderer sin liste.
Man skal dog stadig passe på med hvad man køber. Nogle forhandler har på deres liste noteret planter både under derers korrekte navne og under deres synonym.