Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

er der et opslagsværk med orkideer på nettet ??

Har du et godt link til en hjemmeside, der handler om orkideer, så del den med os andre her.
Besvar
Marolle

er der et opslagsværk med orkideer på nettet ??

Indlæg af Marolle » 9/6/2010 kl. 20:01

Jeg gik forbi en blomsterbutik idag, og så en orkide med meget små blomster. Bladene og stænglerne lignede en phal. men blomsterne var så bitte små. Butikken var desværre lukket så jeg kunne ikke gå ind og spørge hvilken en det var eller hvad den kostede, og derfor ville jeg prøve og se om jeg kunne finde noget om den på nettet ? og om den er nem at passe.
Så hvis I kender en side med et opslagsværk over forskellige orkideer ville jeg blive glad :)

Hvis jeg ikke finder ud af det, så må jeg bare ned forbi i butikken når jeg igen kommer forbi, hvis den da ikke er solgt!

Pernille84
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Pernille84 » 9/6/2010 kl. 20:28

Åh det ville da være en super brugbar ting! Dog kender jeg desværre ik til en side som vil dække dine behov. Jeg syntes det er svært at finde gode kilder på nettet. Jeg håber en anden kan hjælpe dig, men jeg vil fælge din tråd med iver!

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 10/6/2010 kl. 00:50

Der findes jo mange gode opslagssider på nettet, det kræver dog i dit tilfælde, at du enten er rimeligt godt inde i slægterne, hvilke der er nært beslægtede med Phalaenopsis, eller du kan åbne flere sider på samme tid, og så hoppe fra den ene til den anden. Fx har Karen her på forumet en fremragende stamtavle, som jo er et godt udgangspunkt til at finde beslægtede orkideer, og så vil jeg sætte et par stykker ind, som kan bruges til, opslag, hvilket Karens side jo også kan! :wink:

http://www.orkidevinduet.dk/

Under stamtræ dukker et hav af navne op, midtvejs nede kommer du ind i Vandeae i anden kolonne, Tribe, der dukker Phalaenopsis så op i 4. kolonne under Alliance. Og, der findes Phalaenopsis så yderst til højre, hvor du kan klikke i den slægt, og så dukker der en del billeder op af forskellige arter.

Kunne det mon være en Phal. equestris, eller en hybrid med denne, du har set?

Et par hurtige tryk i de andre slægter ud for Phalaenopsis i 4. kolonne kan måske afgøre, om det nærmere er noget i den stil, du har set.

Kan du spore dig ind på en slægt, som du vil kikke nærmere på, så er http://www.orchidspecies.com/ et godt sted at kikke. Der er tusindvis af arter, og, kun arter. Efterhånden er de fleste af de gamle slørede billeder blevet udskiftet, så der kan du ikke bare se billeder, men også få en masse detaljer om plantens naturlige habitat, temperaturer, hvornår de blomstrer, om de dufter mm i de små symboler. Står du med en hybrid, så kommer du ikke langt med den side, og det gælder stort set alle andre sider på nettet, jeg kender til. Du kan finde nogle typer af hybrider på denne danske hjemmeside: http://www.orkidebilleder.dk/index.php?BILLEDER_A-Z , men uden et navn i potten fra købsstedet af, så kan du ikke bruge hybridnavnene til andet, end se, at der findes mange andre, der ligner din.

Et fremragende sted at finde orkideer, som eller kan være umulige at støve op, er http://orchid.unibas.ch/iconography.simplesearch.php . Der dukker harbarieark op fra forskellige samlinger af, tegninger af orkideerne, som tit siger mere end billeder, og efterhånden har de også fået en pæn del af flotte billeder af planterne på deres hjemmeside. Den er lidt speciel at manøvre rundt i, da man sjældent kan gå tilbage igen, når man har åbnet et billede op i en større størrelse, så skal man trykke baglæns to gange, så er man som regel tilbage igen. Som regel! :oops:

Så findes der et hav af specielle sider, som kun omhandler en slægt, eller en understamme, "Alliance" på Orkidevinduet, som igen indeholder en masse slægter. Men, dem vil jeg springe over, da jeg kun har gemt nogle få blandt mine favoritter.

Mange orkidegartnerier kan også være rene opslagsværker, prøv at klikke dig ind på http://www.ecuagenera.com/epages/whitel ... id_Species , så vil du, ikke bare p.g.a. den langsomme overførselshastighed, men også den store artsrigdom på deres prisliste kunne tilbringe næsten dage, uden at se dem alle.

Men, fælles for de fleste er, at der fra tid til anden er nogle orkideer, som er blevet fejlnavngivet, men solgt i så stort antal, at de pludselig dukker op hele tiden som den "rigtige" art. Langt de fleste billeder er dog med rigtigt navn.

Men, angående din lille blomst i butikken, så er det nok hurtigere at spørge i butikken, end rode rundt på nettet efter noget, der ligner. :lol:
Mvh Egon

Marolle

Indlæg af Marolle » 10/6/2010 kl. 08:14

tusind tak for alle de links! hold da op, det er noget der vil noget. Jeg har kigget lidt på det, og det er ikke en equet. som du spørger til. Den har meget mindre blomster.
Ja jeg tror også jeg må ned forbi og høre nærmere, det må bliver imorgen måske, ihh håber ikke den er solgt!!

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 10/6/2010 kl. 10:06

Jeg prøvede på et tidspunkt at lave en side til identificering af de mere almindelige typer, er ikk ehelt færdig hvorfor linket ikke findes på hjemmesiden, men her er det alligevel: http://www.orkidevinduet.dk/artikler.php/id

Et vigtigt tip er ikke så meget at kikke på blomsterformen, kik på hvordan planten vokser, det er faktisk vigtigere når man skal lave en id end bare at se på blomsten.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar