Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

phal og onc. i hydroponics

Her kan du dele dine erfaring med "våde" gromedier (f.eks. greenmix), samt spørge og diskutere tekniske aspekter.
ole lukøje
Geografisk sted: djursland

phal og onc. i hydroponics

Indlæg af ole lukøje » 3/1/2011 kl. 20:30

hej, det er så den første tråd!

lidt af mine egne planter der står i hydrosystemer.
Vedhæftede filer
DSC00134.jpg
3 forskellige zygopetalum'er i hydro under akvarie lys
DSC00134.jpg (93.19 KiB) Vist 9106 gange
DSC00132.jpg
DSC00132.jpg (103.78 KiB) Vist 9111 gange
DSC00133.jpg
mine phal. arter under 115w clf: cornu-cervi, bellina, violacea og pulchra
DSC00133.jpg (63.41 KiB) Vist 10517 gange

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 3/1/2011 kl. 20:35

mere
Vedhæftede filer
DSC00136.jpg
nye rødder på 4 måneder.
DSC00136.jpg (52.09 KiB) Vist 10514 gange
DSC00135.jpg
spændende phal med stjerneformede spidse blomster. købt uden nogen rødder for 40kr i maj.

den har lavet alle rødder på ny
DSC00135.jpg (55.35 KiB) Vist 10514 gange

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 3/1/2011 kl. 20:39

mere endnu
Vedhæftede filer
DSC00143.jpg
bulberne
DSC00143.jpg (75.15 KiB) Vist 9113 gange
DSC00142.jpg
blomsten
DSC00142.jpg (69.75 KiB) Vist 9113 gange
DSC00140.jpg
sharrybaby
DSC00140.jpg (84.33 KiB) Vist 9123 gange

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 3/1/2011 kl. 21:06

hvor køber du dine leca nødder`??

Dine planter ser dejlig sunde ud, godt gået
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

ole lukøje

leca FTW!!!

Indlæg af ole lukøje » 3/1/2011 kl. 22:08

jeg er fast tilhænger af leca fordi det "multi mediet". det passer i alle potterne og giver go' vægt sammen med vandet i bunden af mine glas vaser, så tilter de ikke.

jeg køber mit leca i byggemarkederne, jem&fix primært, men de føre det kun om sommeren, så her i vinteren er det XL-bygs haveafdeling i ebeltoft. udover det er jem&fix's leca somregel grovere og størrer per leca-nød og det giver mindre fugt op gennem vaserne og meget bedere ventilation om rødderne, lidt for meget. J&F's er måske 2. sortering fra fabrikken? de er fra 0,8cm-2,5cm og er oftere meget knoldede i strukturen. hvor XL-byg's er helt fine og max 0,4-1,8cm størrelsen.

en sæk på 50l. koster 50kr. i XL-byg sidst jeg var der, så prismæssigt i forhold til pinjebark og kokos færdigblandet, er der rigtig mange penge at spare(plus vandningstid!).

jeg mindes at slippe 100kr for 10l. færdigblandet orkidebark i plantorama

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 4/1/2011 kl. 20:46

står der altid 2-3 cm vand i bunden ? der er tidligere skrevet her på forum om nogle yderpotter og en tilhørende "vandmåler" - kan du skruíve lidt mere om det ?

kalle
Geografisk sted: Hørsholm.
Kontakt:

Indlæg af kalle » 4/1/2011 kl. 21:08

Nu inden alle løber ud og køber leca nødder, så vær lige opmærksom på der findes Leca nødder som er coated der bruges til isolering i gulve mm, og så nogen som ikke er coated de bruges som regel til planter, typisk købes de på plante skoler. De u-coated kan suge vand, modsat de andre som er overflade behandlet og måske kan være giftige for planter ?

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/1/2011 kl. 21:30

kalle skrev:Nu inden alle løber ud og køber leca nødder, så vær lige opmærksom på der findes Leca nødder som er coated der bruges til isolering i gulve mm, og så nogen som ikke er coated de bruges som regel til planter, typisk købes de på plante skoler. De u-coated kan suge vand, modsat de andre som er overflade behandlet og måske kan være giftige for planter ?
Ja, det er vigtigt Kalle. De coatede er behandlet med sæbe som for det første nok ikke er det vi vil byde vores planter, for det andet er de coatede for at blive kapilærbrydende, altså det stik modsatte af hvad vi ønsker.
med venlig hilsen
Erna

ole lukøje

inderpotter og vandmåler

Indlæg af ole lukøje » 4/1/2011 kl. 21:36

hej louise

jeg har næsten altid vand i bunden. jeg fylder op til jeg har en fornemmelse af at de nederste rødder har fået 5mm vand over sig.

jeg bruger kun inderpotter til nogle af mine planter, for det er egentlig ikke nødvendigt, selvom det i nogle tilfælde gør det lidt lettere at håndtere LACE'en og planten.

især hvis man vil "flushe"(gennemskylle for gødning) planten, er det super smart at kunne tage planten ud af vasen uden at skulle plante om igen, pga alle de løse lerkugler man skyller ud af vasen uden potten.

jeg bruger kun inderpotter til mine glasvaser med mine onc. hybrider(tyndere rodnet) i fordi deres rødder hellere vil mindre fugt af gangen endtil deres rodnet er kraftigere, men så drikker de tilgengæld også en halv liter heftig gødningsvand, hver anden uge fra dens reservior, i vækstperioden.

jeg har ikke oplevet svidninger på rødder af overgødning eller overskudssalter i mediet endnu og her til vinter bruger jeg 2g 28-14-14 npk mineraler fra J-O-I til 10-12 liter regnvand. udover det kan det være vigtig at hjælpe planten i gang med rødder igen, efter omplantning, med noget rodhormon.

det er vigtigt at tænke meget over hvilket gødningsprogram man lægger for sine planter. man skal huske at tænke macro(NPK værdierne) og mikro(magnesium, mangan, bor, osv.)-næring først og fremmest. derefter skal man overveje andre tilsætningsstoffer som rodhormoner og vitaminer, vandforbedring osv. da der ingen naturlig næring er i de vækstmedier der bruges i S/H.

det skal siges at det ikke er nødvendigt at købe sig fattig i flere kemi-forsøg. hvis man putter flere ting i vandet, bliver det somregel altid en tak sværrer at holde PH værdien på omkring 5,5-6, som er ca. der voksne planter trives bedst.

ole lukøje

giftige nødder

Indlæg af ole lukøje » 4/1/2011 kl. 21:41

ja! det er rigtigt!

det er vigtigt at købe dem der beregnet til planter og skylle dem grundigt for støv.

iøvrigt har Egon fortalt, under mit besøg i århus, at der er et stof i alt leca der æder rustfrit stål og andre metaller med legering som slik.

så undgå metalgenstande i systemet.

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/1/2011 kl. 22:06

Hej Ole Lukøje

I din introduktion skiver du at for det 1. har planten konstant adgang til vand og fugt. Så mangler jeg lige at du også skriver for det 2. o.s.v.

Den forståelse jeg har fået af hele ideen i at dyrke S/H er da også som du skriver at planten har konstant adgang til vand og fugt, men pottens udformning er af afgørende betydning.
Den kan være lukket i bundet og forsynet med huller i siderne f.eks. et par centimeter oppe, og fordelt hele vejen rundt( dem kan man selv lave, det gør jeg ) Eller man kan købe hydroponic potter, som består af både yder og inderpotte ( forsynet med huller) + vandstandsmåler.
Man kan også bruge en almindelig potte ( med huller i bunden) lave huller et par centimeter oppe hele vejen rundt og placere potten i en underskål som så fungerer som vandreservoir.
Det er de muligheder som jeg kender til, der findes muligvis andre men hullerne som luften kan komme ind af er nødvendige, ellers er der ikke tale om at man dyrker S/H

Fordelen med hullerne i potten og vandreservoiret i bunden er at i takt med at vandet fordamper bliver der suget frisk luft ind gennem hullerne, rødderne bliver iltede og de affaldsstoffer som rødderne producerer stiger til vejrs og forsvinder, og resultatet bliver et særdeles veludviklet rodnet. Man kan fremme processen ved at placere sine potter på en eller anden form for undervarme ( kan sikkert være godt når man lige starter dem op)

Med venlig hilsen
Erna

ole lukøje

rettelse i opslaget

Indlæg af ole lukøje » 4/1/2011 kl. 22:50

hej erna

ja! den er stadig ret mangelfuld, det giver jeg dig ret i, men jeg tænker at den kan opdateres løbende når vi får flere eksempler og bedere viden om hvad vi vil bruge det her forum til

men jeg har skrevet lidt mere på den her til aften, så jeg håber du er stillet tilfreds midlertidigt. :wink:

hvis folket mener der mangler noget, må de smide en pm til mig eller en moderator der kan ændre på teksten i opslaget.

vh anders l

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/1/2011 kl. 02:13

Jeg kan så lige fortælle, at vi berørte emnet kortvarigt i aften i JOK. Jørn, der skal fortælle om S/H-dyrkning til næste orkidemøde hælder kogende vand på lecaen, så forsvinder de stoffer, muligvis sæben, som ikke må være der. :wink:
Mvh Egon

kalle
Geografisk sted: Hørsholm.
Kontakt:

Indlæg af kalle » 5/1/2011 kl. 13:51

Egon K P skrev:Jeg kan så lige fortælle, at vi berørte emnet kortvarigt i aften i JOK. Jørn, der skal fortælle om S/H-dyrkning til næste orkidemøde hælder kogende vand på lecaen, så forsvinder de stoffer, muligvis sæben, som ikke må være der. :wink:
Så kan man jo lige så godt købe de rigtige fra start af :D

PA48
Geografisk sted: Brøndby

hydro kultur

Indlæg af PA48 » 5/1/2011 kl. 17:12

Jeg synes der bør nævnes,at man ikke skal plante hele sin orkidesamling
om til leca vand-kultur.

I 1970 til 80 var vi del i Danmark og Tyskland der forsøgte os på leca og vand kultur.
Det gik sådan nogenlunde med Phal.hybrider.
Men når vi prøvede div. arter gik det næsten altid ned ad bakke.

MVH Per Alm

Besvar