Hej Ole l
Jeg har bare ikke fået taget mig sammen til at skrive, men jeg er stadigvæk med
Vanding og gødning..... ja, nogle/mange gange har jeg vandet mine orkideer (fyldt vand op igen til ½ delen af vandmåleren) selvom der stadigvæk var vand i potten.
Orkideen kan godt trives fint på denne måde, men nogle gangen kan en rod godt rådne og vandet bliver derfor lidt slimagtigt fra den rådne rod og kan få de andre rødder til at rådne også. Derfor forsøger jeg først at genvande når potten er tom eller meget tæt på at være tom.
Enkelte gange har jeg også brugt lidt atamon i vandet, selvom det vist ikke er det bedste for orkideer, men jeg har ikke oplevet de har taget skade af det.
Gødning:
For nogle år tilbage købte jeg en 5 liters dunk hos Roellke Orchideen
Kvælstof-Fosfor-Kalium (2:1:1)
Jeg bruger ca. 5 ML pr. liter vand og de fleste gange har jeg brugt gødning ved hver vanding som ca. er hver 2-3 uge.
Orkideer kan godt gå ud i alm. kompot og det samme kan også ske med S/H dyrkning. Jeg har mister 2 orkideer siden sidste år, men de andre har det fint

jeg prøver bare at holde lidt igen med vandingen.
Jeg er også gået tilbage til laca ærter som ikke er coated, da de har bedre sugeevne end de leca ærter som er coated.
Når/hvis jeg planter om, skal rødderne have tid til at omstille sig og derfor skal der vandes noget mindre til at starte med, også selvom mange af rødderne tidligere var helt nede i vandet.
Men jeg prøver mig stadig lidt frem...