Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hydroponisk og Semi

Her kan du dele dine erfaring med "våde" gromedier (f.eks. greenmix), samt spørge og diskutere tekniske aspekter.
Besvar
Brixloekken
Kontakt:

Hydroponisk og Semi

Indlæg af Brixloekken » 3/2/2012 kl. 18:25

Hej Folkens

Jeg har læst tråden omkring S/H- dyrkning og synes det lyder spændende.
Jeg spekulerer på, om det kan passe, at ingen af jer har prøvet s/h med pumpe og fad. Altså i leca og potter som oversvømmes f.eks. 1 gang i døgnet. Denne metode er uhyre effektiv til at skabe ilt til rødderne, da den skubber luft ud af potten og suger friskt luft med ned, når vandet efter f.eks. 15 minutter synker. Jeg har selv dyrket tomater med denne metode. (kan ses her: http://jydehaven.dk/hydroponisk/tomater ... onisk.html ) (Jeg har læst at Erna nævner, at denne effekt også sker ved "almindelig" s/h dyrkning i potter med leca, men jeg må indrømme, at jeg tror den effekt er meget lille i den metode - i hvert fald i forhold til denne metode eller et alternativt dyb dyk, som på en gang udskifter alt luft med helt friskt istedet for ca. 1-2 cm?)
Dette er jo ikke ægte hydroponisk, med et ebbe & flod-system som jo må være semihydroponisk ELLER vel nærmest egentlig bare et vandingssystem? - anyways - skidtet virker fortræffeligt med alle mulige planter, og jeg kan næsten ikke se, hvorfor det ikke skulle være fedt for stort set hvilken som helst orkidetype/art at stå i sådan et setup? (selvfølgelig med vanding og medie tilpasset den enkelte type). En mindre fleksibel version kunne være at fylde topfad op med leca og plante direkte i et fad (som måske en lidt mere pyntet som f.eks. en bund eller top fra et stort egetræs vinfad med orkideer og en lampe over....

Er det forsøgt med almindelig s/h i en potte, men hvor man istedet for døende vand har en luftpumpe og iltsten i vandet i bunden? - synes bare det kunne lyde som det kunne blive lidt...snasket i bunden uden ilt? - man lader den jo aldrig udtørre, som jeg har forstået jeres teknik?

Nå - synes bare det så ud som om der bliver snakket så lidt om disse teknikker, som jeg er meget fascineret af, så jeg håber på at få lidt inspiration til mine dyrkningsmetoder, da jeg er helt ny med orkideer.

Kan orkidéer sagtens tåle at blive omplantet fra bark til leca?

Jeg har en idé til en hybrid (af dyrkningsmetoder). (jeg har i hvert fald ikke læst nogen forsøge sig med dette). Hvis man nu i bunden af sin almindelige krukke med hul i bunden, smider en Grodan rockwoolklump ned og fylder lecanødder ovenpå? - ville det ikke give et perfekt miljø for mange orkideer? - den skal selvfølgelig have sit dyp jævnligt, men mon ikke den kunne holde en uges tid?

Nu må jeg hellere stoppe - jeg håber I kan komme med nogle gode idéer ;O)
Mvh.
Michael
www.jydehaven.dk

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/2/2012 kl. 22:54

Hejsa
Nej, jeg har ikke prøvet ebbe/flodsystemet, jeg har læst om det, men jeg syntes ikke det virkede som
om det var noget som kunne praktiseres i en vindueskarm.
Med hensyn til at jeg har nævnt effekten med udskiftning af luften, så vil jeg ikke give dig ret i at det kun er en til 2 cm luft som bliver udskiftet. Hvis din plante står tilpas varmt, så vil der jo være en konstant fordampning af vandet, hvilket så medfører at når fordampningen stiger til vejrs, bliver der konstant trukket frisk luft ind gennem hullerne i siden på potten, det vil jo så blive trukket med op af fordampningen. Altså en konstant udskiftning af luften omkring rødderne hele vejen op.

Jeg ved faktisk ikke om det stillestående vand er snasket, jeg har i dag prøvet at snuse lidt til potterne og der er ingen dårligt lugt. Vandet fordamper faktisk også ret hurtigt hvis de står varmt nok. Jeg har dog et par stykker som jeg ikke lige kunne finde passende skjulere til ( mine beholdere/potter er lavet af forskellige bøtter af forskellig størrelse og udformning, som jeg har købt meget billigt på den lokale genbrugsplads. Nå, men de par beholdere som har stået uden skjuler har så haft den gene at der kommer til at gro alger nede i vandet, i somres lignede det den rene algesuppe. Jeg synes dog at det stort set er blevet skyllet ud igen.
Hvis potterne derimod stod for koldt, så fordampningen blev meget begrænset, ja så kunne jeg godt forestille mig at vandet efterhånden ville blive snasket.

Jeg ved ikke om du har læst på om emnet på First Rays hjemmeside, det er ham som har opfundet denne metode, og det er så også her jeg har fundet den viden, som jeg har om det.

http://www.firstrays.com/

Din ide med den hybride dyrkningsmetode, minder mig lidt om det gromedie som jeg har to orkideer stående i. Det er ikke mig selv som har lavet blandningen, de to planter er jeg den heldige ejer af fordi jeg har fået dem fra Per, som også er bruger her på forumet.
Blandingen består af grodan cubes og meget små lecakugler, hvor det er mit indtryk at lecakuglerne er blandet i dels fordi de også er i stand til at holde vand, dels for at give luft så grodanet ikke klasker sammen om rødderne. Det er så bare min egen ide om det, men måske Per vil fortælle lidt om det. Planterne trives rigtig godt i det, og ja det kan sagtens holde sig vådt en uges tid.

Man kan godt skifte fra bark til S/h, men ligesom ved anden form for ompotning, er det naturligvis vigtigt at man gør det når planten er i vækst og er ved at danne nye rødder. Når man skifter til S/H er det ikke sikkert at de gamle rødder kan omstille sig til det det nye miljø, så derfor er det vigtigt at der er nye rødder på vej, som jo så ikke skal omstille sig.

Nye ideer har jeg ikke nogen af, men jeg er da spændt på at se hvad du kan finde på.
Hvad end det måtte blive så vil jeg da råde dig til at starte lidt forsigtigt op, med få planter som ikke er nogen af dem som du holder allermest af.

Det er bestemt ikke kun succeshistorier man kan læse om S/H dyrkning.
Med venlig hilsen
Erna

Brixloekken
Kontakt:

Indlæg af Brixloekken » 5/2/2012 kl. 14:02

Hej Erna

Tak for et godt og fyldigt svar. Du har da ret mht. "skorstenseffekt" i potten. Den havde jeg ikke tænkt over og ja, det må jo næsten virke som du forklarer.
Det er rigtigt at sådan et ebbe & flod-system fylder lidt. Troede måske nogle af jer ville være fanatiske nok til at have sådan et setup midt i stuen - jeg er selv kun få skridt fra. Kunne forestille mig en vidunderlig lille oase i sådan et fad/bed i stuen ;O)

Jeg har netop modtaget 5 stk. (ca. kr. 35 for alle) unavngivne hybrider fra min kære mor, som er kommet hjem fra en tur til Thailand. Det ligner nogle cattleya - måske dendrobium (eller kryds af disse, hvis man kan det) Men i hvert fald ligner de ægte epifytter som burde kunne trives i lecanødderne, så vidt jeg har snuset mig frem til indtil videre. Det skal i hvert fald prøves. Min plan er en lille mini lerpotte og rene lecanødder med nogle og måske prøve et par rockwool cubes i andre. Jeg har fået at vide, at man ikke må indføre orkideer uden tilladelse. Disse er helt sikkert ikke nogle sjældne "vildtfangede" arter, så der har jeg i hvert fald ok samvittighed. Der er sikkert også nogle plantesygdomshensyn der normalt skal tages.... Men men - nu har jeg i hvert fald de her og håber det går vel alt sammen.

Jeg vil prøve at læse lidt på siden, du har leveret linket til. Jeg er blevet medlem inde på et par amerikanske fora også, så jeg kan få min læselyst stillet ;O).
Mvh.
Michael
www.jydehaven.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 6/2/2012 kl. 00:03

Jeg formoder, at dine planter var frøplanter, der kom i sterile glas i agar, så er det lovligt nok. Ellers risikerer din mor en bøde på 5000 kroner, hvis nogen af dem, der også læser med på forumet, læser dit indlæg. :roll:

De snyltende dyr, man forsøger at undgå at få til landet fra mange tropiske destinationer, kan ramme vores gartnerier hårdt, hvis de er med på "hjemme-importerede" planter, og spreder sig rundt i landet efterfølgende. :evil:

Det er ikke bare nogle tåbelige regler, der er indført, for at hive penge ud af folk, der er en fornuftig mening bag det sundhedstjek, officielle planter får ved ankomsten til EU, efter en kraftig "forgiftning" i eksportlandet.

Det bliver spændende at høre om, hvad dine planter siger til at skifte fra det sterile miljø til S/H-dyrkning! :P
Mvh Egon

Brixloekken
Kontakt:

Indlæg af Brixloekken » 8/2/2012 kl. 23:41

Ja, det var selvfølgelig sterile frøplanter i agar hun havde med hjem.
Mvh.
Michael
www.jydehaven.dk

ole lukøje
Geografisk sted: djursland

Indlæg af ole lukøje » 13/2/2012 kl. 17:57

hej brix

jeg har flere gange overvejet et automatiseret system som er tunet til mine phalaenopsis arter.

jeg har to stigereoler jeg har sat sammen med gaffatape sådan at de står parallelt og det giver mig næsten 1kvm plantebord per niveau jeg sætter i.

der er lys på 2 af niveauerne i racket som består af en 125w clf på hvert plan.

på det øverste plan, har jeg nogle altankasser, som godt kunne bruges til eb&flod bakker, jeg mangler bare en pumpe, slanger og et stort reservoir til at blande gødning og osmose vand i, ellers var jeg i gang med at lave automatisk hydroponic system ages ago!

Brixloekken
Kontakt:

Indlæg af Brixloekken » 14/2/2012 kl. 13:49

Hej Ole

Jamen det lyder da som om dit setup næsten er klar til at lave lidt eksperimenteren med ebbe/flod. Det virker virkelig godt og skifter alt luft i potten effektivt ud (i hvert fald, til tomatdyrkning.

Jeg har selv lige lavet en masse små s/h potter af 2l colaflasker med et par huller smeltet ca. 2 cm over bunden. Med en torch har jeg smeltet det overklippede plastic så det er blødt og rundt og næsten flot. (jeg er ligeglad med om potten er flot, så længe blomsten bliver flot). Jeg har også opsat et par akvarier til orkideer men mangler nogle små blæsere (de skal sidde inde i akvariet ikke - jeg mener - en luftpumpe som står udenfor og blæser tør luft ind, vil vel have en kedelig effekt, går jeg ud fra.)

Jeg ved ikke, hvordan de passer med størrelsen, men sådan nogle 1t beholdere i alurammer, som alle bruger til regnvand. (fabrikker bruger dem til opbevaring og transport af f.eks. glukose osv.). De kan skæres i stykker, så de passer som fade (som du måske kan se på min hjemmeside). De virker i hvert fald super, men er selvfølgelig heller ikke ligefrem stuepynt (men dine reoler med gaffatape er måske heller ikke derinde i forvejen ;O)

Anyways... jeg er i hvert fald gået i fuld gang med s/h og har indtil videre i colaflasker:

- Mini dendrobium
- Rhyncholaelia digbyana
- Phalaenopsis
- Redningsforsøg med dendro. keikis. (andre er i akvarium, men disse har fået toppen af colaflasken over)

Jeg glæder mig til at se, hvordan de reagerer ;O)
Mvh.
Michael
www.jydehaven.dk

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 14/2/2012 kl. 18:00

hej michael

du fik mig inspireret til at gå rigtig igang med et automatiseret vandingssystem a la eb&flod, som jeg har funderet over i et stykke tid.
Vedhæftede filer
DSC00923.JPG
her er prototypen på racket, som er blevet testet her i løbet af dagen, så jeg ved at timingen, i forhold til pumpens output, ikke overstiger kassernes dræn kapacitet.
DSC00923.JPG (82.95 KiB) Vist 8730 gange
DSC00922.JPG
her er et andet billede, hvor man kan se de koniske fordybninger i bunden af kassen, der er 4 i alt, så jeg kan lave mere dræn, hvis det bliver nødvendigt.
DSC00922.JPG (102.92 KiB) Vist 8726 gange
DSC00921.JPG
altankasser hvor jeg har skåret hul oppe i enden, af de koniske fordybninger i bunden af kasserne og vredet vandslange op i hullerne, så de lukker tæt, derefter tætnet med akvarie silikone på indersiden af kasserne og på bunden.
DSC00921.JPG (86.9 KiB) Vist 8732 gange

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 14/2/2012 kl. 18:04

problemet er bare at jeg er løbet tør for slange, men jeg tager ud og leder efter noget mere.

Brixloekken
Kontakt:

Indlæg af Brixloekken » 17/2/2012 kl. 00:32

Hej Ole

Det ser da super spændende ud. Mht. det med at time pumpen, så er der en langt federe løsning - et tilbageløb. Du laver blot et afløb mere, hvor du kan stikke et stykke slange/rør på ca. 5-10 cm. (Afhængig af din ønskede vandybde). Så kan du bare lade vandet løbe retur så længe pumpen er tændt.
For at udjævne bunden og sikre at orkideerne ikke sopper i vand, kunne man evt. tage sådan et plasticgitter som sidder i neonlyslamper (velsagtens en slags neonlampernes lampeskærm). Det kunne klippes til og lave en lækker bund. Hvis du har en rar eller bare fornuftig mand på genbrugspladsen skulle de være til at skaffe til billige penge. To Hof i inderlommen giver mig næsten 100% successrate på disse ærinder.

Jeg glæder mig meget til at du kommer videre med projektet - jeg elsker sådan nogle anderledes dyrkningsmetoder, og ja, så er orkidéer jo bare super.
Mvh.
Michael
www.jydehaven.dk

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 24/2/2012 kl. 22:56

der er skam også tilbageløb, men jeg mangler en plade så jeg kan hænge alle mine timere op på, for lige nu ligger der 4 timer og 3 stikdåser oven på mit akvarie og det ene dækglas er tit af akvariet,så jeg tør ikke ha mere elektronik lige der, og vandet plasker let på gulvet når man leger med det, så jeg vil ikke bare lade ledningerne flyde på gulvet.

Brixloekken
Kontakt:

Indlæg af Brixloekken » 2/5/2012 kl. 00:10

Hej Ole

Fik du lavet dit ebb & flow-system klart?
Jeg har et fad liggende, men jeg tror det bliver til hydroanlæg i udestuen til tomater og hvad jeg nu finder på. Jeg er spændt på at høre, om det gik vel med dit system.
Mvh.
Michael
www.jydehaven.dk

Besvar