Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Paph. og kalk?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Paph. og kalk?

Indlæg af Jette Rybak » 6/12/2008 kl. 09:15

Manden har efterhånden beriget os med nu 5 forskellige Paph., alle i barkblanding.
Sidst, vi havde et par stykker, gav jeg dem en gang i mellem lidt vandhanevand i stedet for regn-do. Fik også lidt småt kalkgranulat af en forhandler på et orkidémøde og gav dem en teskefuld oven i potten.
Nu spekulerer jeg lidt over, om jeg bare ukritisk skal give alle 5 en skefuld kalkgranulat i potten?
De får kun regnvand.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 6/12/2008 kl. 16:37

Der er, i følge almindelige gartnerregler, normalt ikke den store fare for overkalkning, planterne optager det nødvendige, og resten skylles så væk med vandingsvandet, jeg vil anbefale dig at kalke 1 eller 2 gange årligt. Det burde være nok.
Ledningsvand kan evt bruges til at give lidt kalktilskud, men det afhænger af sammensætningen, her på Falster har vi temmelig meget okker i vandet, og det er efter sigende ikke særlig godt til orkideer
Mvh
Lars

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 6/12/2008 kl. 16:59

Takker - de får fluks et drys.

elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 10/12/2008 kl. 18:19

Hvor får man fat i sådan noget kalk-halløj?

Har en Pragh. bessae hybrid, der er ved at blomstre. Den får pt. osmosevand ligesom de andre, men den ville vel heller ikke være ked af noget kalk?
Den er pt. den eneste orkidé, der ser ud til at ville blomstre i nærmeste fremtid, så den må godt forkæles lidt :D

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 10/12/2008 kl. 21:56

Du skal ikke give din Phragh. noget kalk, de eneste der kan lide kalk er Paphiopedilum.
Hvis du har nogen af dem kan du købe kalken hos de fleste orkidehandlere.
Hans J.
Rødovre

elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 10/12/2008 kl. 22:16

Tak, super at vide :)

Troede faktisk at alle de fruesko-typer kunne lide kalk... Så blev jeg så meget klogere.

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 12/12/2008 kl. 14:19

jeg har prøvet at tage nogle stykker faxe kalk og lægge rundt i potterne på mine paph. om det virker, eller afgir nok kalk, ved jeg overhovedet ikke, men døde er de da ikke, så helt galt kan det da ikke være. Om faxe kalken overhovedet afgir noget kalk ved jeg heller ikke.
Det har ligget i potterne i 1-1,5 års tid nu.
MVH

Tonni

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 12/12/2008 kl. 17:31

Nej, Faxe kalksten afgiver ikke kalk i brugbare mængder, anbefalet er Dolomitter kalk. Jeg bruger selv foderkridt, men vigtigt er det, at det er vandopløseligt.
Mvh
Lars

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 15/12/2008 kl. 07:21

Der kan man bare se. øv. så må jeg hellere komme på jagt igen efter noget andet kalk, der forhåbentligt virker.
MVH

Tonni

Besvar