Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

ompotning af forskellige orkidé arter

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Martin_Rask
Kontakt:

ompotning af forskellige orkidé arter

Indlæg af Martin_Rask » 27/7/2011 kl. 14:08

hejsa

jeg har lige købt 10 liter barkblanding hos orkidé imperiet, med den tanke, at få ompottet mine nyindkøbte orkidéer, samt dem jeg har i forvejen.

Nu kommer spørgsmålet så... hvordan gør jeg...

det er selvfølgelig forskellige arter, men jeg håber lidt at kunne give dem samme substrat?

Der er en enkelt Vanda imellem, samt en vanda lignende, der er plantet på en trærod fra forhandleren af.

Er der noget artikel værk, eller nogle gode råd jeg kan læse et sted?

Hvordan gør i?
Mvh,

Martin

PA48
Geografisk sted: Brøndby

omplantning

Indlæg af PA48 » 27/7/2011 kl. 16:57

Det er en meget dårlig årstid at omplante orkideer på nu.

Hvis du kan vente til marts-april vil det være optimal.

hvis rødderne er rådne--ja så kan du plante om året rundt,

men med tab af planter.

MVH Per Alm

Martin_Rask
Kontakt:

Indlæg af Martin_Rask » 27/7/2011 kl. 18:11

hejsa

tak for svar.

Planterne har været på rejse med fly også, så tænkte de måske havde godt af det?

f.eks. er flere plantet direkte ned i træstykker, og vil vel derved kræve noget højere fugtighed etc?

Men nu ved jeg ikke så meget om det, så hvis det er bedst at vente.. så venter jeg...
Mvh,

Martin

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/7/2011 kl. 00:27

Da det jo drejer sig om de planter, du viste i det nu slettede indlæg, så bliver du nok nødt til at gøre noget ved dem allerede nu. Det var ikke til at se på dem alle, om der var medie ved dem, nogle havde en tom kurv, beholder du dem sådan vil det formentlig kræve en opvanding af rødderne flere gange om dagen, hælder du barkmix i kurvene, kan du måske nøjes med at vande dem én gang om dagen, afhængig af din luftfugtighed, fordampning mm., der, hvor de står.

Dem på træklodsen kan du næppe dyrke sådan, med mindre du får dem vandet godt igennem et par gange om dagen, måske kan du sætte klodsen halvt ned i en potte med barkmix i, så sidder de rimeligt fast, har en del af rødderne nede i barken, og stadigvæk en del af klodsen over.
Mvh Egon

Martin_Rask
Kontakt:

Indlæg af Martin_Rask » 28/7/2011 kl. 11:17

Hej Egon.

Tak for det.
Jeg vil forsøge at ompotte dem alle så godt jeg kan. Så må jeg se om jeg kan finde en god løsning på at "opbevare" planterne.
Det lyder lidt på dig som om det ikke helt er muligt "blot" at have dem til at stå i en vindueskarm?
Mvh,

Martin

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/7/2011 kl. 13:50

Jo, ingen problemer i det, bare ikke, som du viste planterne, de mange på klods, og dem uden pottemateriale vil kræve så høj en luftfugtighed omkring sig, at dit TV mm. vil få voldsomme problemer. Det har jeg prøvet i årevis, ikke en holdbar situation i længden.

Når de har fået noget at gro i, så kan de sagtens stå i vindueskarmen, ikke sydvendt, og med lidt til at tage den værste sol i vestvinduerne, de er vist næsten alle i kategorien "vindueskarmsplanter". Har du en stor glasbovle, så kan du jo hænge dem på kanten derinde, med lidt vand i bunden, uden låg, og absolut ikke i sol! Så kan du måske beholde dem, som de står og hænger!

For, de fremstod da meget smukkere, hvis du kunne beholde dem på fritsiddende klodser, ingen tvivl om det! Til den pris, der stod på dem, kan du jo næsten tillade dig at eksperimentere lidt med dem, økonomisk er det jo ingen katastrofe, hvis de går til, for planterne er det selvfølgelig synd! :cry:

Søger du lidt rundt på fx "orkidevinduet", så finder du de slægtsnavne, du aldrig fik her! :roll:
Mvh Egon

Morten Lyngsaa
Geografisk sted: Kaas
Kontakt:

Indlæg af Morten Lyngsaa » 13/2/2012 kl. 13:22

Hej Martin!
Hvordan går det med orkideerne?
Mvh.
Morten Lyngsaa
Skolemarken 1
Kaas
9490 Pandrup

maki

Re: ompotning af forskellige orkidé arter

Indlæg af maki » 18/4/2014 kl. 06:39

Hej jeg har 3 paphiopedilum som jeg skal have plantet om, har tænkt mig at bruge en mellem grov bark og perlite samt en smule hvidmos men hvad blandingsforhold synes i jeg skulle bruge, har en enkelt catt. ob bealara kan jeg bruge den samme blanding til dem :roll:
m.v.h. Maki

kenni

Indlæg af kenni » 18/4/2014 kl. 19:40

Hej Martin.

Du kan sagtens plante dine Phalaenopsis orkideer om nu, og i øvrigt resten af året (også i knop/blomst). Når bare du er forsigtig med rødderne. Jeg anbefaler at ny indkøbte orkideer omplantes, så får du indtryk af plantens tilstand. Og endnu vigtigere, der kan være skadedyr i orkidemediet. Og de skal selvfølgelig fjernes hurtigst muligt, før de gør skade på planten. Her selv fjernet mange skadedyr på denne måde, og orkideen tager ingen skade.

mvh. kenni

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 18/4/2014 kl. 20:17

Hej maki

Svært at sige, det lyder dog ikke helt galt, men personligt mener jeg at blandingen mere er afhængig af hvordan man vander.

Vil aldrig plante om bare fordi en plante er ny, men køber tit i potte og sætter så på klods eller hvis vi ikke bryde os om det formede planten står i.

Men der er mange rigtige måder at gøre tingene på.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar