Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vandperler

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Vandperler

Indlæg af louise vig » 22/8/2011 kl. 17:28

Er der nogen der har prøvet vandperler til orkideer. Jeg indrømmer, det er lidt "Las Vegas" agtigt, men jeg synes lige jeg ville prøve. Så en af Irmas Phal, fra sidste år, der nu blomstrer for anden gang , er blevet prøveklud.
Hilsen Louise
Vedhæftede filer
phalanopsisVandperler.jpg
phalanopsisVandperler.jpg (28.83 KiB) Vist 23018 gange

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 22/8/2011 kl. 17:32

ÅÅHH det ser da flot ud :)

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 22/8/2011 kl. 21:25

hold op det ser godt ud

Passer perfekt ind på et 5 stejrnet michelin holtel i London :P Husk at opdaterer :)
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

lilian
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Indlæg af lilian » 22/8/2011 kl. 21:50

jeg har ødelagt 4 phal. med vandperler -
muligvis fordi jeg er for skødesløs...men det kan jeg ikke styre..

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 22/8/2011 kl. 23:10

Ja, dekorativt er det da, og anderledes. Jeg har lige læst om vandperlerne, det ser ud som om man skal hælde hele herligheden ud hver 14. dag og skylle perlerne fordi de bliver slimede. Kan det passe?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 22/8/2011 kl. 23:19

Det ved jeg ikke...jeg brugte det dengang jeg boede i sverige men kun til afskårne blomster dvs. alle de rædsler af buketter jeg fik af venner og familie der snart har lært jeg hader afskårn eblomster medmindre det er påskeliljer :lol:
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

louise vig
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 23/8/2011 kl. 00:07

Der står i brugsanvisningen, at de skal stå i vand i 2-3 timer ca hver anden uge for at genoptage det fordampede. Det kan orkide rødderne vel ikke tåle, så de skal vel ligge og tørrre imens. Jeg er spændt på hvordan der skal gå.
Jeg skal nok følge op på det
Hilsen Louise

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 23/8/2011 kl. 11:47

Jeg har stået og kigget på sådan nogle i Plantorama, og ikke helt vidst hvad de skulle bruges til...andet end pynt.

Man kan vel bare gennemskylle potten for at få slimet ud, hvis der kommer sådan noget.

En Phal. tror jeg sagtens kan tåle at stå med potten i vand 2-3 timer, mens kuglerne suger vand. Jeg er mere bekymret for om rødderne har det for fugtigt/vådt pga. kuglerne, når den står deri hele tiden. Så tror jeg det ville være bedre med en orkidé, der skal stå fugtigt hele tiden, som f.eks Phrag. besseae. Men det er kun fordi jeg går ud fra kuglerne er fugtige/våde hele tiden, da de jo kan bruges til afskårne blomster som ellers står i vand, så jeg tænker de virker lidt som GreenMix....men jeg aner det ikke.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 24/8/2011 kl. 16:20

Jeg har lavet et forsøg med perlerne på en Doritaenopsis med et rigtig flot sundt rodnet herinde i butikken - det går både godt og dårligt!

Planten og rødderne har det egentlig meget godt, og jeg passer den ca. en gang hver tredje uge hvor potten fyldes med vand og kuglerne svulmer op igen. Problemet er at med et stort rodnet så falder kuglerne stille og roligt ned gennem rodnettet som vandet fordamper (og kuglerne altså bliver mindre). Når så man vander dem op igen og de svulmer, så skubber de simpelthen planten op af potten, så man skal nok helst spænde planten fast på potten hvis man vil undgå det. Egentlig tror jeg så bare at det er rødderne der bliver skubbet op i det tilfælde.

Er det en plante med et beskedent rodnet som kuglerne bare kan komme rundt om tror jeg det er fint nok. Problemet er så bare at planten ikke står ordentligt fast i kuglerne, da de bliver glatte. :)

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

louise vig
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 24/8/2011 kl. 18:28

Jeg forstiller mig at vandperlerne virker som en sky der kommer forbi. Da de er runde er der luft i alle mellemrummene. I naturen hænger rødderne frit og bliver fugtet af forbi drivende skyer.
Men der er ikke andet at gøre end at se hvad der sker
Hilsen Louise

Scratch

Indlæg af Scratch » 19/10/2011 kl. 18:00

Jeg må som de andre siger, haft lidt problemer med at rødderne skupper sig væk fra perlerne når de vokser.
men når jeg bruger de her vandperler, så er det vigtigt at man få dem op af potten ca. hvert 2 til 3 uge.

min vandperler købte jeg på nettet. mener at det hed vandperlen der jeg købte dem.
iøvrigt meget billige, hvis nogle skulle ud og invester i dem. :)

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 19/10/2011 kl. 20:44

Louise...

Hvordan går det forøvrigt med den?
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

louise vig
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 23/10/2011 kl. 18:25

Det gik ikke. Efter en uge begyndte blomsterne at visne ned og da jeg kikkede rødderne efter var ½ sorte. Så prøvede jeg med perler i bunden og derover almindelig bark hvori planten blev plantet. Men efterhånden blev vandperlerne grumsede og så så det ikke pænt ud mere. Nu er planten plantet på gammeldavs maner. Perlerne bruger jeg til at lægge i bunden på mine glas urtepotteskjulere, Så er der lidt fugt i bunden, der kan fordampe op om planterne.
Hilsen Louise

Blomsterpigen

MEGET gode erfaringer

Indlæg af Blomsterpigen » 26/2/2012 kl. 12:16

Jeg har alle mine orkideer stående i vandperler. både Phal & Oncidium -
Jeg sørger for at hele rodnettet er klinisk rent - ikke et eneste lille stykke jord eller bark må der være på blomsten!

Jeg lader selvfølgelig orkideerne blive i potterne mens jeg gør perlerne klar - de står som regel i vand natten over i en meget stor spand så der er god plads til at de kan udvide sig - Når jeg har gjort det og fundet en passende og REN glasvase så fylder jeg den ca 2/3 med perler og så presser jeg lige så stille orkideen ned og fylder så vandperler på.
Det skal lige siges at jeg forinden har hældt alle perlerne fra spanden og i et dørslag så alt vandet er siet fra.

Orkideerne står som vist i min fantastisk store vindueskarm som er sydvendt -
Jeg helder vand over ca hver 10ende dag og ca. hver 3 uge tager jeg planterne op og skylder perlerne grundigt for snavs og lader dem svulme godt op - imens har jeg orkideerne stående i noget vand :)

mrjakieboy
Kontakt:

Re: Vandperler

Indlæg af mrjakieboy » 7/10/2014 kl. 10:26

Hvordan kan det være, at folk har så forskellige erfaringer med vandperler?

Er det på grund af de forskellige typer orkidéer eller hvad? :)

Besvar